Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

maximillianna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 13:21, 27.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Juankoski

Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja maximillianna »

Kyseessä eheim 2215 ostettu 11.1.91.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No pyytäähän toki voi mitä vain, mutta tuolla suodattimella alkaa olla ikää jo niin paljon että en usko että siitä kukaan ihan hirveitä makselee. Max. parikymppiä maksaisin itse jos olisi suotimelle tarvista.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
maximillianna
Junior Member
Junior Member
Viestit: 84
Liittynyt: 13:21, 27.02.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Juankoski

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja maximillianna »

Olisko 15e sellanen kompromissa hinta?
Ostasitko ite??
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Musta ihan ok hinta. Ja joo, ostaisin jos olis tarvista. Nyt ei oo ku pyörii itelläki noita ylimääräisiä suotimia nurkissa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja tate »

Pyytää voi mitä vaan, arvo 0e.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja malawi »

Itse en uskaltaisi ostaa. Siihen tuskin saa enään oikeat tiivisteet ostettua. En ottaisi vaikka ilmaiseksi annettaisi.
vms
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 20:27, 02.09.2002
Sukupuoli: Mies

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja vms »

Häh?

Tää on taas tätä nykyajan kertakäyttökulttuuuria, että 20v vanha suodatin ei kelpaa kellekkään? Ensinnäkin, tuon ikäiseen Eheimiin saa vielä varaosia, 80-luvun alun 201x sarjaan ei enää saa. Sinänsä Mari on oikeassa hinnan suhteen, maks 20eur hinnaksi, mutta ei tuommoisessa olisi mitään syytä vältellä jos olisi suodatinta vaille. Koska tämä on nykyisestä mallista edellistä konstruktiota ja siihen saa edelleen osia, on myydessä edes tarpeetonta mainita ikää, vikalista (kovettuneet letkut, tiivisteiden iät) on merkityksellisempi.

Itsellä oli tosiaan vuoden 1980 2017 käytössä vuoteen 2007 asti ilman mitään ongelmia, akselit joutui vaan katkomaan itse eheimin uudempien sisäsuodattimien akseleista, tuossa kun oli kaksiosainen akseli. Ai niin...mä muuten myin ton suodattimen silloin 2007 kaverille, parilla kympillä...ja se muuten pyörii edelleen.

V.
joppe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1358
Liittynyt: 00:33, 13.04.2002

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja joppe »

Jos jollekin tarjotaan ilmaisia eheim classiceja eikä kelpaa niin ilmoitelkaa tännepäin. Tänne kelpaa ja myyn tyytyväisenä eteenpäin..... :D
tate
Senior Member
Senior Member
Viestit: 622
Liittynyt: 23:13, 08.02.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Riihikoski

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja tate »

vms kirjoitti:Häh?

Tää on taas tätä nykyajan kertakäyttökulttuuuria, että 20v vanha suodatin ei kelpaa kellekkään? Ensinnäkin, tuon ikäiseen Eheimiin saa vielä varaosia, 80-luvun alun 201x sarjaan ei enää saa. Sinänsä Mari on oikeassa hinnan suhteen, maks 20eur hinnaksi, mutta ei tuommoisessa olisi mitään syytä vältellä jos olisi suodatinta vaille. Koska tämä on nykyisestä mallista edellistä konstruktiota ja siihen saa edelleen osia, on myydessä edes tarpeetonta mainita ikää, vikalista (kovettuneet letkut, tiivisteiden iät) on merkityksellisempi.

Itsellä oli tosiaan vuoden 1980 2017 käytössä vuoteen 2007 asti ilman mitään ongelmia, akselit joutui vaan katkomaan itse eheimin uudempien sisäsuodattimien akseleista, tuossa kun oli kaksiosainen akseli. Ai niin...mä muuten myin ton suodattimen silloin 2007 kaverille, parilla kympillä...ja se muuten pyörii edelleen.

V.
Jos uuden saa 70e Saksasta, ni ei mitään järkeä. Eheimin varaosien hinnathan on älyvapaita. Tolla on siis toimintakuntoisena käyttöarvo, mut ei just muuta. Kierrättäminen on hieno juttu, mut ei siinäkään nyt ihan sankariksi kannata alkaa.
ÄmHoo

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

Jos tavarasta on kertaalleen maksettu, niin minusta se on suunnilleen siinä. Eli en oikein ymmärrä, mitä enää voisi pyytää 20 vuotta vanhasta suodattimesta? Tiedän, että on tyhmää suunnilleen lahjoitella pois rahan arvoista tavaraa, mutta itse en vain halua kaikesta rahastaa.

M.
Hara
Member
Member
Viestit: 347
Liittynyt: 00:37, 19.08.2001
Paikkakunta: vaasa

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Hara »

Näin juuri perjantaina kirppiksellä todella vanhan eheimin ulkopömpelin joka oli varustettu 18E hintapyynnillä. Numerosarjasta ei saanut varmaa selkoa mikä malli oli mutta kova oli hintapyynti.
8.5.2011 akvaariot tauolle toistaiseksi
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Sillon noi vehkeet valmistettiin vielä saksassa ja ne toimi ku junana vessa. Kuten kyllä pääsääntöisesti vielä tänäkin päivänä.

Maksettava summa riippuu ihan siitä, mitä suodattimen mukana tulee. Ite pömpeli ja letkuthan ei oo ku parin kympin arvoset, jos sitäkään. Mut jos mukana on hanat, kunnon massat, jne, ni hinta kipuu ylös heti.

Ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa:D

Taas toisella silmällä katottuna. A-w:ssä on alkanu oleen liikkeellä paha sairaus. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi/pilkkahintaan. Sehän noilla myyntipalstoilla ei liene tarkoitus. Ainakaan minun käsittääkseni. Varsinki tuolla kuravesipuolella toi kasvikauppa on ihan naurettavaa. Liikkeet vetää päivittäin roskiin ihan samaa tavaraa ku mitä siellä myydään monella eurolla. Haloo!
Itse pistän mielummin myynnissä olevan altaani kappaleiksi, kun myyn sen muutamalla kympillä jollekin. Jos ei kerran ole varaa maksaa altaasta pyydettyä summaa, niin miten ihmeessä sitten on varaa hankkia testit yms. Tämä siis jos on kyseessä uusi harrastaja.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mä kyllä komppaan Teemua tässä. Olen ihmetellyt jo vuosia samaa asiaa, miksi ihmeessä kaikki tähän harrastukseen liittyvä pitäisi saada pilkkahintaan. Edes uudesta tavarasta ei olla valmiita maksamaan oikein mitään, käytettyjen suhteen tuntuu että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Välillä tuntuu että tästä harrastuksesta on tullut jonkinlainen kilpailu malliin "Kuinka vähällä rahalla pystyt harrastamaan akvaarioita (ja mielellään mahdollisimman montaa akvaariota vieläpä)"
Akvaarioharrastus on halpaa, vaikka ostettaisiin kaikki tavarat uutena, kotimaisesta liikkeestä ja päivitettäisiin sitä harrastukseen liittyvää tietoutta ostamalla kaikki aiheesta ilmestyvät uudet laadukkaat kirjatkin omaan hyllyyn. Moneen muuhun harrastukseen nähden akvaarioharrastus on todella edullista, kun laskee niiden tavaroiden, kalojen ymv. käyttöiän hintaan suhteutettuna. Eikö olisi kaikille mukavampaa loppupeleissä, jos maksettaisiin niistä tuotteista fiksu summa ja sitten saataisiin itsekin niistä käytettyinä myytäessä vielä jotain omaankin kukkaroon? Samalla saattaisi harrastuksen arvostuskin nousta kuin itsestään ;)
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
veksi
Member
Member
Viestit: 421
Liittynyt: 15:22, 13.03.2006
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja veksi »

Vanha ulkosuodatin on mainio turvekäytössä. Täyteen vaan turvetta ja käyttää aina, kun on tarvetta pH:n pudottamiseen ja turveuutteiden lisäämiseen. Yksi lataus kestää monta kuukautta.
juhani
Member
Member
Viestit: 330
Liittynyt: 16:11, 08.01.2002
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja juhani »

Teemu Salonen kirjoitti: Itse pistän mielummin myynnissä olevan altaani kappaleiksi, kun myyn sen muutamalla kympillä jollekin.
Oletko Teemu oikeasti ihan tosissasi? Näkisitkö oikeasti sen valtavan vaivan, että hajotat akvaarion ja saat paikat täyteen lasinsiruja, jotka vielä joudut kuskaamaan kaatopaikalle? Kyllä minä antaisin altaan vaikka ilmaiseksi ja hakijalla kahvipaketin hakupalkkaa kuin alkaisin hajottamaan allasta. No, voihan tätäkin harrastusta näköjään harrastaa monella tavalla.
Juhani
Dixie
Senior Member
Senior Member
Viestit: 999
Liittynyt: 16:29, 17.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rmk

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Dixie »

Teemu Salonen kirjoitti: Varsinki tuolla kuravesipuolella toi kasvikauppa on ihan naurettavaa. Liikkeet vetää päivittäin roskiin ihan samaa tavaraa ku mitä siellä myydään monella eurolla. Haloo!
Mä olen ehdottomasti valmis maksamaan isompaakin summaa kasveista harrastajille jo ihan siksikin, että vedenalla kasvaneet menestyvät kasvit tulevat todennäköisemmin pärjäämään kuin eläinkauppojen ilmakasvatetut. Siinä se pieni ero.


Teemu Salonen kirjoitti:Itse pistän mielummin myynnissä olevan altaani kappaleiksi, kun myyn sen muutamalla kympillä jollekin.
Näissä tapauksissa kannattaa laittaa suora hintapyyntö millä sen olet valmis myymään. Pelkkä "myydään halvalla" kun saa aikaiseksi todennäköisesti tarjouksia mitkä ei miellytä :)

Myönnän että itsekin olen nykyään huono lahjoittaja. Muutamaan otteeseen kun on tuotteet seuraavana päivänä bongattu huuto.netistä. Ei se toki väärin ole sinäänsä, mutta jollekin olisi nuokin altaat7kasvit/kannot voineet tuoda enemmän iloa.

Nykyään tarjoan mieluummin ostoilmoituksen laittajalle kuin laitan itse ilmoituksen lahjoitettavasta tavarasta.
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 434
Liittynyt: 00:13, 29.09.2009
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Loimaa/Metsämaa

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Kaikilla ei ole varaa uuteen.
Ei vaan yksinkertaisesti ole sitä rahaa.
Itse olen ostanut halvalla/saanut ilmaiseksi lähes kaiken akvoihin liittyvän, joten kun tulee aika luopua seuraavasta altaasta en ala kiskomaan siitä sikamaisia hintoja vaan myyn pois samalla lähes ilmaisella hinnalla kuin olen itse maksanut.
Talouteen on tullut jo useita ulkosuotimia pilahintaan/ilmaiseksi merkinnällä rikkinäinen.
Kätevä kun olen käsistäni niin kaikki yhtä lukuunottamatta on korjattu kuntoon, ja kun ne joskus käyvät itselle pieniksi niin lähtevät kiertoon pilahintaan/ilmaiseksi.
Tämä on sitä jota sanotaan kierrätykseksi.
Tavara ei päädy kaatopaikoille vaan menee kiertoon.

Jos jollakulla sattuu olemaan tällä hetkellä keskikokoinen akva nurkissa joka ei pidä enää vettä, voisin hakea sen itselleni, kunhan ei ole missään kaukana, siitä saa hyviä kansilaseja tehtyä.

Epa
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5539
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Dixie kirjoitti: Näissä tapauksissa kannattaa laittaa suora hintapyyntö millä sen olet valmis myymään. Pelkkä "myydään halvalla" kun saa aikaiseksi todennäköisesti tarjouksia mitkä ei miellytä :)
Hintapyyntö lisätty ilmoituksiin:)
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Hintapyyntö on kätevä apu ostajien valitsemisessa. Tälläkin foorumilla on kuitenkin sekä töissä käyviä että viikkorahoilla harrastavia. Noin pikaisesti tulee mieleen, että näiden eri ostajaryhmien "halpa" voi heittää monella kympillä, ehkä jopa satasilla.

Harrastajakunnassa on ainakin tällä foorumilla paljon alaikäisiä tai hyvin nuoria harrastajia, opiskelijankin budjetti on sen verran kireä, että totta kai harrastuksen kanssa tingitään, koska ruuastakin on pakko tinkiä. Tätä voi vuosikausia palkkatyötä tehneen aikuisen olla vaikea ymmärtää.

Eli kierrätys kunniaan. Hintapyynnöllä voi vaikuttaa ostajakuntaansa.
Nallurainen
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 434
Liittynyt: 00:13, 29.09.2009
Akvaarioseurat: Tas
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Loimaa/Metsämaa

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Nallurainen »

Riveriana kirjoitti:Hintapyyntö on kätevä apu ostajien valitsemisessa. Tälläkin foorumilla on kuitenkin sekä töissä käyviä että viikkorahoilla harrastavia. Noin pikaisesti tulee mieleen, että näiden eri ostajaryhmien "halpa" voi heittää monella kympillä, ehkä jopa satasilla.

Harrastajakunnassa on ainakin tällä foorumilla paljon alaikäisiä tai hyvin nuoria harrastajia, opiskelijankin budjetti on sen verran kireä, että totta kai harrastuksen kanssa tingitään, koska ruuastakin on pakko tinkiä. Tätä voi vuosikausia palkkatyötä tehneen aikuisen olla vaikea ymmärtää.

Eli kierrätys kunniaan. Hintapyynnöllä voi vaikuttaa ostajakuntaansa.
Unohdit eläkeläiset jotka monesti tehneet vuosikymmeniä töitä ja jotka nyt kituuttavat pienellä eläkkeellä.
Ovat harrastaneet vuosikymmeniä akvoja, nyt vaan ei ole enää varaa ostaa uutta, vaikka työssäkäydessä olikin sellaisiin varaa.
Eli kyllä ymmärrystä löytyy, toisen satanen on toiselle euro, toinen ostaa uutta toinen kierrättää vanhaa.
Onneksi on niitä joilla on varaa lahjoittaa välillä todella hyviäkin laitteita, kiitos niille kaikille.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
JJVi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2990
Liittynyt: 16:57, 15.12.2001
Paikkakunta: Oulu /OAS

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja JJVi »

vms kirjoitti:Häh?

Tää on taas tätä nykyajan kertakäyttökulttuuuria, että 20v vanha suodatin ei kelpaa kellekkään? Ensinnäkin, tuon ikäiseen Eheimiin saa vielä varaosia, 80-luvun alun 201x sarjaan ei enää saa. Sinänsä Mari on oikeassa hinnan suhteen, maks 20eur hinnaksi, mutta ei tuommoisessa olisi mitään syytä vältellä jos olisi suodatinta vaille. Koska tämä on nykyisestä mallista edellistä konstruktiota ja siihen saa edelleen osia, on myydessä edes tarpeetonta mainita ikää, vikalista (kovettuneet letkut, tiivisteiden iät) on merkityksellisempi.

Itsellä oli tosiaan vuoden 1980 2017 käytössä vuoteen 2007 asti ilman mitään ongelmia, akselit joutui vaan katkomaan itse eheimin uudempien sisäsuodattimien akseleista, tuossa kun oli kaksiosainen akseli. Ai niin...mä muuten myin ton suodattimen silloin 2007 kaverille, parilla kympillä...ja se muuten pyörii edelleen.

V.
2017 on täälläkin käytössä ja sitä en pois myy. Henkilökohtaisen inhokkisuodattimeni eli proffa 2:sen saa heti hakea pois puoli ilmaiseksi. Minusta vanhan liiton eheimeilla (proffa 1:seen asti) on hyvä käyttöarvo kunhan ne ovat ehjiä, mutta noita "parempia" en kyllä ostaisi uutena enkä varsinkaan käytettynä. Senverran tykkään kuivasta lattiasta.
/jari
vokaali
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 11:48, 28.04.2008
Paikkakunta: Joensuu

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja vokaali »

Liittyen kasvien myymiseen ja rahankäyttöön harrastuksen ylläpitämiseksi: itse opiskelen + olen töissä sen minkä ehdin, mutta siitä huolimatta minulle jää vuokran, laskujen sekä ruoan maksamisen jälkeen kuukausittain rahaa vain muutama hassu euro. Kyllä meillä hyvin syödään ja niin edelleen, mutta tukkakin kun pitäisi pestä ja joskus vain on pakko ostaa uusia sukkia. :) Siksi ihan hyvällä omallatunnolla pistelen muutaman euron hintaan ylimääräisiä kasvejani myyntiin. Jos joku maksaa vaikka 5-10 euroa jostakin kasvipaketista ja on enemmän kuin iloinen sen saatuaan, ja itse saan sillä rahalla ostettua ne tarvitsemani tetraminit sun muut, ei se mielestäni ole ollenkaan turhaa rahankeruuta tai nappikauppaa. Molemmille hyvä mieli, ja mielestäni juuri tästä on harrastamisessa kyse. Samoin itselläni on myynnissä tällä hetkellä pieni akvaario, josta toivon saavani kympin, pari. Miksi? Koska sillä rahalla syön minä sekä mieheni kokonaisen viikon. Ja ihan oikeasti. Tietenkään kaikesta ei tule periä rahaa, ja lahjoittelenkin kaupanpäällisiä ja ylimääräisiä artikkeleita varsin ahkerasti.

Itselläni pyörii talon kolmessa nurkassa akvaario, joihin olisin saanut uppoamaan vaikka koko vuoden ilta- ja viikonlopputöistä ansaitsemani rahat. Sen sijaan olen metsästänyt hyviä tarjouksia ja myynyt omia tavaroitani niin, että rehellisesti voin sanoa rahatilanteeni tämän suhteen pysyneen plusmiinusnollana. Ei ollenkaan paha. Isäntäkin on tyytyväinen yritteliäisyyteeni, hänenkin mielestään on mukavaa puljata noiden akvaarioiden kanssa kun tietää, että ainoa kulu mikä maksettavakseni jää, on hitusen kohonnut sähkölasku. Eikä edelleenkään ole kyse nuukuudesta, vaan siitä, että on järkevä.

Kun näkee vähän vaivaa sen eteen että ostaa, myy ja vaihtelee sitä mitä itse/toiset kulloinkin tarvitsee, pysyy mielenkiinto yllä. Kyllä itselläni tästä harrastuksesta lopahtaisi into, jos kaikki pitäisi hoitaa akvaarioliikkeiden kautta. En edes viitsi aloittaa siitä, mitä huonoja puolia siitä löytyykään. Mieluummin annan rahani jollekin mukavalle tylleröiselle joka viitsii altaastaan kauniita kasveja nostella minua varten.

-----

Enkä voinut lähteä töihin vielä kysymättä Teemulta, millä perustelet tuon, kun sanot että mieluummin pistät säpäleiksi kuin myyt tai lahjoitat eteenpäin? Siis tahdon nyt jonkinlaisen järkiperäisen selityksen. En ole konsanaan kuullut tällä foorumilla mitään älyttömämpää, olipa typerästi ja kestämättömästi ajateltu. Enkä tällä nyt pyri mihinkään henkilökohtaisuuksiin menemään, enkä provosoimaan ollenkaan. En vain liene ainut, jonka on mahdotonta ymmärtää tuollaista melskaamista.

Ja tuo "Jos ei kerran ole varaa maksaa altaasta pyydettyä summaa, niin miten ihmeessä sitten on varaa hankkia testit yms. Tämä siis jos on kyseessä uusi harrastaja." Huokailin vain syvään. Akvaarioharrastuksen saa aloittaa siis vasta silloin kun on kasattu 100% niistä rahoista, joita harrastuksen ylläpitämiseen tarvitaan? "You must be this rich to ride". Tuo oli mielestäni suorastaan köyhäksi haukkumista.

Tinkiä aina saa (yrittää), ja kenties sillä parilla kympillä minkä saa esimerkiksi parin sadan paketista tiputettua hintaa, on tarkoitus ostaa niitä testejä ja muita tarvittavia välineitä. Tällainen vakaa aikomus itselläni ainakin oli harrastusta aloittaessani? En tietysti sano että jokainen niin tekisi, mutta tinkimiseen on aina joku syy, ja usein (siis, USEIN) se syy on todella hyvä - esimerkiksi se, että niillä ylimääräisillä rahoilla voi sitten satsata harrastuksen välttämättömimpiin puoliin sitäkin enemmän.

Uskomatonta elitismiä ja ennen kaikkea itsepäisyyttä, yhtä kaikki. Odotan vastausta. :(
hoplaa.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Vokaali ei ilmeisesti tuota Salosen poikaa tunne. En voi väittää itsekään kovin kummoisesti tuntevani, mutta en nyt menisi elitistiksi väittämään millään muotoa. Mutta jos ei ole varaa tyhjään altaaseen ja/tai tarvittavaan tekniikkaan, niin kyllä silloin ollaan jo aika heikoilla kantimilla koko harrastuksen kanssa. Altaan sisälle tuleva tavarakin maksaa jonkin verran (toki paljon tätä saa hyvinkin edullisesti tai ilmaiseksi - johtunee paljon siitä että miljoonakalat ja kasvit lisääntyvät astetta nopeammin kuin vaikkapa eheimin suodattimet), ja entäs kun altaassa tapahtuu jotain odottamatonta? Tarvitaan jokin testisetti tai lääkekuuri? Toki tekniikkaa voi ketätä pikku hiljaa, ennen altaan perustamista, mutta mahtoikohan se nyt kuitenkaan olla pointtina.

Mutta itsekin taas sitten leimaudun pahaksi ihmiseksi kun puolustan kauppiasta. Täällä AW:ssa kun todellakin tuntuu olevan tuo mentaliteetti että lähes kaikki pitäisi saada pilkkahintaan, vielä kotiin asti toimitettuina ja asennuspalvelukin olisi suotava kuulua kauppaan. Haluan kuitenkin kiittää kaikka tahoja joiden kanssa olen kauppoja tehnyt, enkä todellakaan tarkoita yksiäkään heistä.
Täällä vaan ei oikein osata erottaa toisistaan esimerkiksi (hypoteettisia) 2 ja 20 vuotiaita ulkosuodattimia. Olkoonkin että kyseessä olisi sama malli, niin siitä 2 vuotiaasta ei olla valmiita maksamaan yhtään enempää kuin siitä 20 vuotiaasta. Ei vaikka siinä tuoreemmassa olisi vielä vuosi takuutakin jäljellä. Ja toisaalta kuten Tate jo heti kärkeen sanoikin, tulee tuollaiselle vanhalle mahdollisesti hyvinkin äkkiä hyvinkin paljon sitä lisähintaa varaosien muodossa (jotka eivät aina ole mitään ihan halpoja). Toki on ihan jokaisen oma asiansa. Mitä itse olen täällä tekniikkaa, myynyt on ikähaarukka liikkunut 6kk-3v välillä ja saanut ihan itseäni tyydyttävän hinnan aina kaikesta, mutta kyllä parin vuoden ikäinen 430l allas 3D taustalla, 2x ulkosuodattimella, 2252 powerlinellä, valoilla yms. olisi 250€ hinnalla pitänyt toimittaa tästä Turun naapurista Kuopioon. Eihän se tyhmä ole joka pyytää, mutta kun tuo nyt ei ollut silloin edes ainoa tuon luokan huonoksi vitsiksi luokiteltava tarjous. Mikäli en tuota olisi saanut myytyä itseäni tyydyttävään hintaan settinä ulos olisi todellakin tuo uutena mitoilla tilaamani allas ollut lasinkeräyspisteellä vähintään 3 suurinta lasia säleinä.

Ja jos joku tämänkin ottaa "köyhäksi haukkumisena" tms. niin suosittelen lämpimästi vaikka jotain kansalaisopiston itsetunnon kohottamiskurssia. :D Gigantissakin se hiukan isompi ja uudempi malli televisiosta maksaa enemmän kuin vanhemman teknologian pienempi telkku ja aika harva käsittääkseni käy siellä tiskillä syyttämässä firmaa köyhien, eläkeläisten tai opiskelijoiden sortamisesta käsittämättömällä hintapolitiikallaan. Vai?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
vokaali
Junior Member
Junior Member
Viestit: 130
Liittynyt: 11:48, 28.04.2008
Paikkakunta: Joensuu

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja vokaali »

Ketjun aiheesta: Itse olen kirppiksellä ollut töissä jo vuosikaupalla, joten tiedän tosi hyvin, miten käytettyjä tavaroita tulisi hinnoitella. Tuohon vanhan suodattimen myyntiin sen verran, että voihan sen myydä jos joku tahtoo ostaa, mutta ei sellaisia millään 50% alkuperäishinnasta kyllä pidä hinnoitella. Antaa ihmisten harrastaa, jos vehje kiinnostaa. Ei siitä kannata ruveta tappelemaan.

Hintapolitiikka onkin asia erikseen, enkä puutu siihen muuten kuin vain sen verran, että jos jotakin myy, voi hintatietoihin lisätä "tiukka hinta" ja olla vastaamatta jos joku naukuu kevätalennuksia. Siinä mielessä Teemun puolella tietysti olen, että tiedän kyllä, että on se on turhauttavaa, enkä puolustellutkaan yhtään niitä, jotka alkavat hinnoista neuvotella ikään kuin olisi kauppiaan velvollisuus myydä asiakkaan ilmoittamaan hintaan. Ja toisaalta taas niitä ilmoituksia ei mielestäni tarvitse lukea, jos tietää sen nostavan verenpaineita (miksi lukea niitä seura-akvaarion kasvi-ilmoituksia jos harrastaa itse merivesipuolta?) :l

Ja Teemua en tosiaan tunne ollenkaan, en ole seuraillut mitään tänne kirjoittelua enkä mitään, vastasin vain sillä tuntumalla, minkä tuosta viestistä sain ja yksinkertaisesti pahoitin mieleni. Sen verran solidaarisuutta löydän itsestäni, etten soisi keneltäkään kiellettävän tätäkään harrastusta vain siksi, että ei pysty uudenveroisia vehkeitä hankkimaan tms. Ja p.s. vesitestejä voi teettää akvaarioliikkeissäkin, kyllä sillä jo alkuun pääsee kun muuten vain toimii fiksusti. :)

Mutta siis niin, yleensäkin ottaen ei kai kukaan lähde neuvottelemaan tyhjän akvaarion ostosta sillä argumentilla, että "mulla on vain 20 euroa tilillä"? Eiköhän kyse ole siitä kokonaisuuden hankkimisesta edullisesti, niin että altaan oston jälkeen jää rahaa tekniikkaan, testeihin, valaisinpuoleen yms. Kutsukaamme tätä budjetiksi. Jos taas aloittelija tekee virheitä sen takia, ettei ajattele vaikkapa veden testaamisen olevan tärkeää, se on asia erikseen ja siihen auttaa aqua-webin autuaaksi tekevä valistuskanava "Alkeet". Alkuun voi kuitenkin päästä vähemmälläkin setelien lotraamisella, sitähän tässä puolustankin.

Jos yksinkertaisesti ei ole rahaa keskiverron työssäkävijän tilinauhojen verran, on mielestäni järkevää metsästää hyvää tarjousta. Siis tarjousta, ei mahdollisuutta tarjota nappejaan. Ja edelleenkin mielestäni on ärsyttävää ja väärin lähteä puoliväkisin tinkaamaan jostakin sellaisesta, mille on myyjä haluamansa hinnan määritellyt. Jos ei ole rahaa, on sen sijaan oltava malttia ja odotettava, että vastaan tulee vastaava, edullisempi kokonaisuus. On pidettävä mielessä oma rahallinen tilanne ja osattava varautua yllätyksiin. Korostan siis edelleen sitä järjenkäyttöä puolin ja toisin!

En minä tähän sillä vastannut, että tykkään riehua keskustelupalstoilla ja Teemu on kaiken foorumin mielipahan takana, vaan ihan sillä että akvaarioita voi harrastaa monella eri kukkarolla, mutta on pidettävä mielessä sekin, että kaikki eivät halua puoli-ilmaiseksi antaa. Älkää ostako/myykö jos on liian kallista/halpaa. 8)
hoplaa.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1645
Liittynyt: 10:46, 08.11.2010
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Paljonko voi pyytää 20-vuotta vanhasta ulkosuodattimesta?

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Tietenkin on niitä, jotka haluavat uudenveroisetkin tuotteet ilmaiseksi ihan vain koska ovat kaiken tottuneet valmiina ja haluamillaan ehdoilla saamaan. Mutta sitten on näitä, joilla ei ole rahaa. Mitens se meni, oliko 70 000 vai peräti 700 000 köyhäksi luokiteltavaa suomalaista tälläkin hetkellä. Kyllä siinäkin joukossa pari akvaarioharrastajaa on. Sitten on ne kotioloissa viikkorahalla harrastavat teinit erikseen.

Tuote, joka on sen 0,5-3 v vanha, on hankala ikäinen myytävä muutenkin. Kaikki osaavat naureskella sille, miten kilometrit kaupasta kotiin ovat uudelle autolle ne kaikkein kalleimmat, siinä kun se hinta romahtaa melkoisesti. Miksei ymmärretä tämän koskevan kaikkia muitakin tuotteita?
Mutta laittamalla myynti-ilmoitukseen hintapyynnön valikoi asiakkaitaan ja silloin on varauduttava odottamaan. Ihan jo senkin takia, että jos potentiaalisella ostajalla on varaa siihen uuden tuotteen hintaan, niin hän todennäköisemmin ostaakin sen silloin uutena.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”