Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mollitus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 17:50, 22.10.2010

Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mollitus »

Suoraan asiaan. Omistan Juwell Rio 240L akvaarion. Sisäsuodattimen ( tuli akvan mukana ) moottori sanoi tänään sopimuksensa irti. Mottori ei jostain syystä ota lainkaan virtaa. Onko asialle tehtävissä jotain vai täytyykö pistää takuun piikkiin kone?

Toisekseen ulkosuodattimena on Eheim Professionel 3 2073. Putket tuntuvat olen vähän väliä niin täynnä levää ja muuta moskaa, että ne on puhdisttettava. Muuten akvaarion vesi samentuu pahasti. En viitsisi lähes joka viikko puhdistaa putkia samentuneen veden vuoksi. Johtuuko ongelma itse putkista vai miten tän asian kanssa kannattas toimia?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Mollitus kirjoitti:Suoraan asiaan. Omistan Juwell Rio 240L akvaarion. Sisäsuodattimen ( tuli akvan mukana ) moottori sanoi tänään sopimuksensa irti. Mottori ei jostain syystä ota lainkaan virtaa. Onko asialle tehtävissä jotain vai täytyykö pistää takuun piikkiin kone?

Toisekseen ulkosuodattimena on Eheim Professionel 3 2073. Putket tuntuvat olen vähän väliä niin täynnä levää ja muuta moskaa, että ne on puhdisttettava. Muuten akvaarion vesi samentuu pahasti. En viitsisi lähes joka viikko puhdistaa putkia samentuneen veden vuoksi. Johtuuko ongelma itse putkista vai miten tän asian kanssa kannattas toimia?
En osaa sanoa tuohon sisäsuodattimeen juuta enkä jaata. Toki, jos takuu voimassa, myyjän puoleen.

Kokemus on kyseisestä ulkosuodattimesta ja akvani on 200 litraa. Ulkosuodatinhan on hyvin mitoitettu 200 litraan ja valmistajan mukaan jopa ylimitoitettu. Minulla on aluksi pari sisäsuodatinta kyseisen Eheim 2073 apuna. Erehdyin ottamaan ne kuukauden jälkeen pois akvan uudelleen muuton jälkeen. Ja vesihän sameni. Se muuttui nopeasti vihreäksi keijulevän takia ja vettä piti vaihtaa usein ja aina tuli takaisin vihersamennus. Suunnittelin jopa UV-sterilisaattoria.

Ostin uuden sisäsuodattimen Aquael unifilter 1000, uv. Samalla ostin hiilidioksidilevittimen, koska ph oli melko korkea (7.5) ja kh lähes 0. Vesi alkoi heti kirkastua. Veden vaihdon jälkeen se oli täysin kirkas. Kasvit voivat hyvin ja täplämonniset pohjalla olivat yhtä vilkkaita kuin ennenkin. Suosittelen sisäsuodatinta roskanpoistajana ja lisäapuna. Tämä on vain minun kokemukseni. En usko tuon pikku UV:n suuresti auttavan levän varsinaisessa tappamisessa. Hiilari varmaan auttoi myös, mutta luultavasti myös sisäsuodatin (se selvästi vähensi kalanulosteita pohjalla ja roskia ja kierrättää/ilmastaa vettä).

Ulkosuodattimen ilmaletku (vihreää muovia) hieman on leväinen (näen läpi). Kahden kuukauden jälkeen itse suodattimen huuhtelu oli turhaa - se oli lähes puhdas.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja R_R »

Vika ei varmaankaan ole letkuissa. Millaisia massoja Eheimissä on?
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6209
Liittynyt: 20:10, 25.01.2011
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

R_R kirjoitti:Vika ei varmaankaan ole letkuissa. Millaisia massoja Eheimissä on?
http://www.akvaarioon.fi/EHEIM-professionel-3-350-2073
Esim. tuossa on tietoa - tosin ei tuolta ostettu, vaikka varmaan ihan hyvä liike tuokin:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja R_R »

Koska sulla on sisäsuodatin, ottaisin Eheimistä kaikki mekaniset massat pois ja käyttäisin vain biologisia massoja.
Saisi paremman bakukannan, eikä tarvitsisi putsata niin usein, riittäis 4 kertaa vuodessa (riippuu tietysti kuormituksesta).
Mollitus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 17:50, 22.10.2010

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mollitus »

Ulkosuodattimen sisältä löytyy:
SUBSTRATpro biologiset suodatusmassat
MECHpro mekaaniset suodatusmassat
bioMECH biologis-mekaaniset suodatusmassat
karkea- ja hienosuodatuslevyt

Kaikki nämä ovat tällä hetkellä käytössä. Minua onkin ihmetyttänyt, miksi avatessani suodattimen sisällä lilluu oudon paljon kalojen jätöksiä. Itse suodatin on n. 5 kk vanha ja sen olen joutunut puhdistelemaan n. 2,5 viikon välein. Osaatteko sanoa , etttä pitäisikö jotakin muuttaa ?
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja R_R »

Joo siinä on hyvä esimerkki kalliista biologisesta suodattimesta, josta on koottu pelkkä paskankerääjä. Liian tiivis massakasa on aiheuttanut happikadon suodattimeen ja tappanut bakut. Eihän syy ole ostajan, joka ei vois kuvitellakkaan, että myydään suodatinpaketti, josta ei voi koota toimivaa suodatinkokonaisuutta. Löydät Eheimin kotisivulta kuvan/manuaalin massojen sioittamisesta koreihin.
sourz
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 22:04, 27.01.2008

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja sourz »

Miten mittasit, ettei sisäsuodattimen pumppu ota virtaa vastaan?
Juwelin pumppua joutuu usein hieman auttamaan, että lähtee pyörimään varsinkin jos magneetin puhdistamisesta on kulunut aikaa.
Mollitus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 17:50, 22.10.2010

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mollitus »

Sisäsuodatin ei päästä mitään ulos, sisällä ei näy minkäänlaista "pyörrettä" ja suodattimesta ei tule mitään ääniä, joka viestisi veden imusta. Päättelin siis että moottori ei toimi. Massat on sijoitettu valmistajan ohjeiden mukaan ja laitteita on käytetty muutenkin ihan asiallisesti, joten ainakaan minun virheistä suodatuksen ongelmat voi johtua.
Jan76
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 05:03, 07.07.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Jan76 »

Mollitus kirjoitti:Minua onkin ihmetyttänyt, miksi avatessani suodattimen sisällä lilluu oudon paljon kalojen jätöksiä. Itse suodatin on n. 5 kk vanha ja sen olen joutunut puhdistelemaan n. 2,5 viikon välein. Osaatteko sanoa , etttä pitäisikö jotakin muuttaa ?
En tunne suodattimen rakennetta tarkemmin, mutta voit korvata tuon esisuodatusvanun, karkealla suodatusmateriaalilla. (jos oikeesti on tukkeessa)
Et kertonut tarkemmin, miksi putsari pitäisi puhdistaa noin tiheään? Ei sitä tarvitse avata, ellei ulostuleva virtaus ole merkittävästi heikentynyt.
Nyt olet jatkuvasti tappanut putsarista ne hyvät bakteerit, niin ei ihmekään että tulee samennuksia ja muita ongelmia. Kypsyminen kestää kuitenkin useita viikkoja.

Voit edesauttaa bakteerikannan syntymistä nyt kaupallisilla valmisteilla, esim. http://www.akvaarioon.fi/Prodibio-Bio-Digest-6
Jos suodatin tukkeutuu noin nopeasti, niin sitten sulla on oltava allas täynnä kaloja ja ruokinta lasketaan jo kourallisilla.

Noiden putkien tukkeentumiseen en nyt heti näe mitään syytä, varsinkaan kun tuo aurinkokaan ei liioin ole paistanut.
Epäilen tähänkin bakteeri epätasapainosta johtuvaa, normaalia nopeampaa levättymistä. Kaukaa haettua tuokin..?
Itte ku tekee, ni tulee sellanen ku sattuu tulemaan.
1000L Amazon
sourz
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 22:04, 27.01.2008

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja sourz »

Mollitus kirjoitti:Sisäsuodatin ei päästä mitään ulos, sisällä ei näy minkäänlaista "pyörrettä" ja suodattimesta ei tule mitään ääniä, joka viestisi veden imusta. Päättelin siis että moottori ei toimi. Massat on sijoitettu valmistajan ohjeiden mukaan ja laitteita on käytetty muutenkin ihan asiallisesti, joten ainakaan minun virheistä suodatuksen ongelmat voi johtua.
Tuskin siinä käyttövirheestä on kyse. Taitaa olla ominaisuus vaikka monet Juwelin suodatinta kehuu.
Silloin kun vielä jaksoin "taistella" Juwelin oman suodattimen kanssa pumppu lähti harvoin omin avuin pyörimään jos oli vähänkään likainen.
Käynnistyksessä roottoria piti pyöräyttää jollain tikulla, joskus saattoi lähteä kun renasi töpseliä. Koska meilläpäin on silloin tällöin sähkökatkoja poistin muovilaatikon pilaamasta altaan ulkonäköä, kun ei siihen voinut luottaa

Kokeile avata ja puhdistaa se pumppu.

Kuva
Mollitus
Starting Member
Starting Member
Viestit: 30
Liittynyt: 17:50, 22.10.2010

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mollitus »

Et kertonut tarkemmin, miksi putsari pitäisi puhdistaa noin tiheään? Ei sitä tarvitse avata, ellei ulostuleva virtaus ole merkittävästi heikentynyt.
Nyt olet jatkuvasti tappanut putsarista ne hyvät bakteerit, niin ei ihmekään että tulee samennuksia ja muita ongelmia. Kypsyminen kestää kuitenkin useita viikkoja.
Jokaisen veden vaihdon yhteydessä olen avannut suodattimet ja katsonut, että kaikki on okei. Ulkosuodattimen sisältä on löytynyt hirveä määrä kalojen ulostetta, joten olen vaihtanut ainoastaan pehmeimpiä vanuja jottei koko suodatin alkaisi tukkeutua ja virtaus pienentyä. En ole huuhtonut tai puhdistanut lainkaan biologisia massoja, vaan toiminut valmistajan ohjeiden mukaan. Akvaarion ruokailu on perinteisesti hoidettu syöttöautomaatilla, joka ei sekoile. Välillä tankkiin on laitettu myös hieman tuoretta kasvisruokaa.
sourz
Member
Member
Viestit: 393
Liittynyt: 22:04, 27.01.2008

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja sourz »

Mulla on sama suodatin samanlaisessa altaassa. Massoina mukana tulleet paitsi alimman korin muovimassa vaihdettu keraamisiin putkiin. Lisänä pienempi powerline sisäsuodatin. Kalasto on ylikansoituksen rajoilla.
Elokuun toisella viikolla virittelin suodattimen altaaseen, kun sain takuuna uuden.
Viimeviikon loppuna avasin sen ensimmäisen kerran.
Kalan kakkaa sieltä en löytänyt, mutta aktiivilietettä sinne oli muodostunut aika mukavasti.
Seuraavan kerran sitten loppukesällä suodattimen puhdistus jos samalla sitten letkutkin jaksaisi rassata.
Toisin sanoen anna kokeeksi suodattien olla rauhassa ainakin pari kuukautta.
heikki-nen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 10:29, 21.03.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja heikki-nen »

Juuri näin, parin kuukauden rauhoitusaika niin ehtii hajottajien kannat vahvistua. Ja lisäksi, kun sitten aikanaan peset ulkosuodatinta niin tee se oman akvaarion vedellä.
R_R
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1463
Liittynyt: 19:36, 27.05.2009

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja R_R »

Rauhoitusaika on hyvä ratkaisu, jos ulkosuodatin on oikeilla massoilla täytetty eli toimii biologisena suodattimena.
Tuota suodattimen pesu akvaariovedellä on uutta, mutta kai se säästää vähän vettä eli on taloudellista. Mielestäni se on kuitenki enempikin sottaavaa touhua, kun siitä ei ole mitään hyötyä suodattimen toiminnalle eikä bakukannalle. Puhtaalla vedellä huuhdelluista massoista lähtee hieno hiekka ja jäte pois eikä pöllähdä takaisin akvaarioon, kun suodatin käynnistetään.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja Deicide »

R_R kirjoitti: jos ulkosuodatin on oikeilla massoilla täytetty eli toimii biologisena suodattimena.
Se kyllä toimii "biologisena"(kuten myös sisäsuodatin) vaikka se olisi täytetty pelkillä karkea suodatuslevyillä, tai makarooneilla. Kyllä sinne kertyy ruskeaa hyvää, vaikkei olisikaan markkinoitten hienoimmat substraatit. Tuon valkean hienosuodatuslevyn voi kyllä jättää huoletta pois, kuten tuolla aiemmin sanottiinkin.
R_R kirjoitti:Tuota suodattimen pesu akvaariovedellä on uutta, mutta kai se säästää vähän vettä eli on taloudellista. Mielestäni se on kuitenki enempikin sottaavaa touhua, kun siitä ei ole mitään hyötyä suodattimen toiminnalle eikä bakukannalle. Puhtaalla vedellä huuhdelluista massoista lähtee hieno hiekka ja jäte pois eikä pöllähdä takaisin akvaarioon, kun suodatin käynnistetään.
Mistään veden säästöstä ei ole kyse. Akvaarion vedellä olen suodattimet puhdistellut aina, kun suinkin mahdollista. Ei siinä mitään sottaannu. Ei sitä hiekkaa sieltä oteta mukaan. Ei ne bakutkaan arvosta suuria muutoksia, joten hellempää käsittelyä tuo siis on niille.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
heikki-nen
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 10:29, 21.03.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Eheim Professionel 3 2073 ja sisäsuodatin ongelmia

Viesti Kirjoittaja heikki-nen »

Jos biologisen massan pesee suoraan hanavedellä niin tapahtuu seuraavaa. Johtovesi on paineen alaista, joten siihen on liuennut kaasuja. Paineen laskiessa nämä kaasut vapautuvat, ja niistä jotkin, erityisesti vapaa happi, on bakteereille myrkkyä. Toisekseen, johtoveteen lisätään paikkakunnasta riippuen kemikaaleja, ja näistä osa on nimenomaan bakteerimyrkkyjä. Joten, miksi kurittaa biologista massaa turhaan jos sen voi aivan hyvin pestä muutamalla litralla oman akvaarion taatusti terveellistä lientä. Mekaaniset massat ovat asia erikseen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”