Mikä monninen minun akvaan?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
BTM
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Mikä monninen minun akvaan?

Viesti Kirjoittaja BTM »

Akvaarion koko 125 l, 81 x 36 x 50 cm
Vesi on keskikovaa KH 3, GH 4. pH on nyt seiskaa, mutta hiilarilevitimellä meinasin säätää sen ihan himpun verran alle.
Kaverit akvassa olisi tällaiset (Huom. ei kaikkia alkuun, eli ei ole tarkoitus ylikansoittaa)

1 partamonni
6 piikkisilmää
parvi neonetetroja
parvi kiilakylkiä
Kääpiörihmakala pari TAI joku kääpiökirjoahven pari
2 kierteissarvikotiloa

Monniset mietkä ovat olleet mieleessä ovat pandamonninen, venezuelan monninen, pikkumonninen ja helmimonninen.

Olen ymmärtänyt, että venezuelan monninen ja helmimonninen ovat melko arvokkaita, joten ovatkohan aloittijalle liian iso riski? Helmet myös tykkää uida myös keskivedessä ja keskiveteen on jo tulossa kaloja, joten menee ehkä ruuhkaiseksi?
Pikkumonninen vaikuttaisi ainakin varmasti tarpeeksi pieneltä lajilta tuon kokoiseen altaaseen ja on ihan somakin, mutta onko herkkä ja piilotteleva?
Pandasta en paljon muuta tietä, kuin että on soma.

Mikä noista olisi paras minun akvaariooni vai keksittekö ehdottaa muuta? Suosikit "pärstäkertoimella" ovat venezuela ja panda, tosin pikku- ja helmimonnisetkin ovat toki somia. Luenteeltaan haluaisin kohtuullisen rohkeita kaloja, niin, että niitä näkisi aina akvaariota katsellessa. Noita piilottelijoita on jo muuten :). Herkkyys on miinusta, koska olen tosiaan aloittelija, vaikka aionkin pitää veden kunnossa. Hyvät lisääntymismahkut on plussaa.
Yllämainitut on kaikki tuttuja ulkonäöllisesti, mutta jos keksitte ehdottaa muita, niin toivoisin, että laittaisitte linkin kuvaan tai kuvan, jotta pääsen kärrylle helposti :).
Ostan kasveja: Sammalet, hatturuoho, pennilehti, viuhkalehti. YV!
Myyn Kauniston hiekkaa (noin 20 kg), akvaarion taustamuovi (kaksipuoleinen, kasvi/kasvi+kanto, käyttämätön ). YV!
MrLogistics
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Re: Mikä monninen minun akvaan?

Viesti Kirjoittaja MrLogistics »

Helmimonniset kyl mun mielestä pohjalla oleskelevat ja siellä ruokailevat etteivät ainakaan omien kokemusten mukaan keskiosaa valloita. Mitä meinaat riskillä? Normaali hoidolla mukava ja kaunis monninen pohjalle. Lisääntyykin ihan seuralassakin. Sousittelen myös Pandoja
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Moikka!

Noilla vesiarvoilla on vesi vielä pehmeää. [;)]

Nuo neontetrat ovat viileämmän veden kaloja verraten noihin muihin lajeihin. Mä vaihtaisin nuo neontetrat mieluusti vaikka kardinaalitetroihin. Ne soveltuvat paremmin lämminvetiseen akvaarioon. Noista monnislajeista varmimmin lämpimässä vedessä menee helmimonninen.

Venezuelanmonninen (Corydoras venezuelanus) on planet catfishin mukaan viileämmän veden kala (19-25 astetta), samoin kuin Pikkumonninen (Corydoras habrosus) 22-26 astetta.

Pandamonninen on myös viileämmän veden monninen (22-25 astetta, lähde:planet catfish), itselläni yli 25 asteessa pandat lopettavat kutemisen ja ovat selkeesti apaattisempia. Mulla on neontetroja ja pandamonnisia n. 23 asteen lämmössä.

Kyllä helmimonninen on yhtä lailla pohjalla viihtyvä kuin muutkin monniset, joten laskettakoon se pohjakalaksi. Toki kyllä nuo kaikki monniset tykkäävät välillä spurttailla ja vetää rallia vähän joka kerroksessa. [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
MrLogistics
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja MrLogistics »

Pandat olleet kiekkolassa n 28 lämmössä ja kuteneet sielläkin vissiin lämminverisiä nää täällä olevat :D
Tilattu 720 litranen Akvastabil kaikilla mausteilla! 400 liranen monniste paratiisi..
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Meillä viime kesänä akvaarion lämmöt nousi 28-30 asteeseen ja yli 10 pandamonnisen parvesta jäi 3 jäljelle, notta ei nuo mun pandamonniset ainakaan kovin pitkään kestä kuumuutta.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
BTM
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja BTM »

Neot ovat kyllä pienessä väliaikais akvaariossakin selvinneet tuossa 24-25 asteissa ja olen ymmärtänyt lukemistani, että jo suunniteltu kalasto olisi kaikki sopivia noihin lämpöihin. Toki joillekin se voi olla ylärajoilla ja toisille ala, mutta ok. Neot eivät ole mikään tärkein kyllä, mutta tosiaan on 3 valmiiksi joten ajattelin parven täydentää ja antaa luonnolliseen tahtiin sitten vaihtua joksikin muuksi lajiksi. Kiilat ja rihmat esim.

Mutta näistä monnisista vielä. Mites nuo pikkumonniset? Niitä saisi ainakin reilun parven eikö? Miten pandat, helmet ja venezuelat sopivat kokonsa puolesta? Katselin helmiä eläinkaupassa ja ne polskivat todella innokkaasti keskivedessä. Tosin oli tietysti reilu parvi ja ei juuri muita kaloja. Varmaan heillä oli extra mukavaa siellä :D! Mitkä on muuden kyseisten lajien saatavuus erot? Venezuelat ovat varmaan harvinaisempia, kuin muut? Saisiko monnisia harrastajilta halvemmalla, kuin kaupoista? P.S. asun Helsingissä, yksäriä saa heittä ;)
Ostan kasveja: Sammalet, hatturuoho, pennilehti, viuhkalehti. YV!
Myyn Kauniston hiekkaa (noin 20 kg), akvaarion taustamuovi (kaksipuoleinen, kasvi/kasvi+kanto, käyttämätön ). YV!
Aleesa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Aleesa »

Mun suosikkikaloja on helmimonniset, juuri siksi, että eivät ole arkoja :) Ja on ne niin söpöjä, hillittömiä touhottajia! Keskivedessä eivät kyllä ui (mun akva on 250 l), mutta laseja menevät ylösalas, varsinkin kutiessaan. Nuo vanhimmat, mulle mutkan kautta tulleet, ovat sietäneet 20-26 asteista vettä ja tuon lämpötilan vaihteluita, sekä pientä nitriittialtiustustakin, joten ei ne mitään ihan herkimmästä päästä olevia kalasia ole.

Noista muista en osaa sanoa mitään, kun ei ole itsellä ollut, mutta eikö nuo minilajikkeet ole usein vähän arempia kuin isot..? Tai ainakin niitä pitää olla sitten ISO parvi (enemmän kuin 10 kpl).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”