Aloittelija miettii kalojensa kuolemia
Valvoja: Moderaattorit
-
kaabie76
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Aloittelija miettii kalojensa kuolemia
Voi olla tietty et jokaisella kalalla on aivan oma syynsä tai sairaus kuolemaansa mutta tahtoisin nyt ku mietin pääni puhki,jos kokeneemmat osaisivat kertoa voiko edes mikään miettimäni syy olla todellinen vai onko ne vaan kuolleet. Aloitan uusimmasta eli eilen löysin kuolleena kaksi kääpiömonnista, niiden kuolema ajoittuu sen jälkeiseen aikaan kun olen lisännyt turveuutetta ph:n laskemiseksi akvaarioon,mutta ei kait se turveuute voi haitata joitain kaloja,vai voiko? PH on nyt 7 turveuutteen jälkeen,sitä ennen 7,5 ja kalat ovat kyllä voineet OK, eli annanko akvaveden jatkossa vaan olla jos kalat kerta elävät??Niiden parastahan minä yritän. Partamonni,se edellinen kuoli 2kk jälkeen alkukuusta, taistelukala naaras kuoli oltuaan 2vkoa ,tosin siihen epäilen vahvasti toista taistonaarasta. Mutta nyt mietin kauhulla,onko kääpiömonnisilla joku tauti ,pelkään et niitä löytyy pian taas lisää...
Ne olleet vajaan kuukauden ehkä,jäljellä 13,ellei löydy lisää.
Kiitos!
ph siis 7, gh ja kh 4, lämpötila 25-26.
muut kalat: taistelukala(ei välitä pienistä), partamonni(ollut vähän aikaa vasta,edelliset ei tehneet mitään pikkukaloille), rusokiilakylkiä ja kiilakylkiä sekä juuri ostetut kardinaalitetrat.
Ne olleet vajaan kuukauden ehkä,jäljellä 13,ellei löydy lisää.
Kiitos!
ph siis 7, gh ja kh 4, lämpötila 25-26.
muut kalat: taistelukala(ei välitä pienistä), partamonni(ollut vähän aikaa vasta,edelliset ei tehneet mitään pikkukaloille), rusokiilakylkiä ja kiilakylkiä sekä juuri ostetut kardinaalitetrat.
63l kala-rapula, 55l tuliliskola,
2xnelivarvaskonna,2xakaattikotilo,
1xhamsteri
1xhamsteri
Re: Aloittelija miettii kalojensa kuolemia
Mietinnässäsi puuttuu kaikkein olennaisin, NO2 ja NO3.
-
Mustavaris
- Senior Member

Ja hmm, onko tuo akvaario siis tuo 80-litrainen? Jos siellä on noita kaikkia parvikaloja parvet, niin voi tulla ylikansoitusta ja en ihmettelisi, jos nitriittiä olisi liikaa. Nitriitin suuri määrä kyllä tappaa kaloja.
-
kaabie76
- Junior Member

nitriitti 0,00 eli hyvä eli muita syitä...nyt ei ainakaan viel näy muita kääpiömonnisia kuolleena ja on se 80l.
--
ja kardinaalitetroja pieni parvi ja muita kaloja ei nyt ole tuonne tulossa.
--
no2 siis 0,00 NO3 en tiedä.
--
eli tarkemmin:
1 partamonni
6 kardinaalitetraa
13 kääpiömonnista
9 kiilakylkeä
10 rusokiilakylkeä
1 taistelukala
NO2 0,00, kh ja gh 4, ph 7,lämpötila 26
80l
--
ja kardinaalitetroja pieni parvi ja muita kaloja ei nyt ole tuonne tulossa.
--
no2 siis 0,00 NO3 en tiedä.
--
eli tarkemmin:
1 partamonni
6 kardinaalitetraa
13 kääpiömonnista
9 kiilakylkeä
10 rusokiilakylkeä
1 taistelukala
NO2 0,00, kh ja gh 4, ph 7,lämpötila 26
80l
1xhamsteri
1xhamsteri
-
fatbutterfly
- Junior Member

muihin kaloihin en ota kantaa, mutta nuo kääpiömonnisethan ovat herkkiä kaloja, eivät tarvitse paljoa vesiarvojen heilahteluja tms stressiä sairastumiseen.
kuinka suoritat vedenvaihdot? mittaatko lisäämäsi veden lämpötilan jotta se ei heittäisi yli 2astetta akvaariovetesi lämpötilasta, lisääthän turveuutteen/parannusaineen ämpärissä veteen, ennekuin lisäät veden akvaarioon? ja mielestäni tuo 26 on kääpiömonniselle se korkein suositeltu lämpötila eli sen yli älä ainakaan anna veden lämmön nousta, itse lisäisin aina asteen viileämpää vettä
kuinka suoritat vedenvaihdot? mittaatko lisäämäsi veden lämpötilan jotta se ei heittäisi yli 2astetta akvaariovetesi lämpötilasta, lisääthän turveuutteen/parannusaineen ämpärissä veteen, ennekuin lisäät veden akvaarioon? ja mielestäni tuo 26 on kääpiömonniselle se korkein suositeltu lämpötila eli sen yli älä ainakaan anna veden lämmön nousta, itse lisäisin aina asteen viileämpää vettä
-
Mika Sandell
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Uusien kalojen kuolemat pian hankinnan jälkeen pistää miettimään karanteenin käyttöä.
Ja pH:n muutos 7,5 -> 7,0 on iso, ehkä siinä kuitenkin on osa mittauksen tarkkuuteen liittyvää harhaa?
Ja pH:n muutos 7,5 -> 7,0 on iso, ehkä siinä kuitenkin on osa mittauksen tarkkuuteen liittyvää harhaa?
-
kaabie76
- Junior Member

Tunnen itseni aivan aasiksi,taisi löytyä syy....kolmas kuollut kääpiömonninen löytyi tänä aamuna. Eilen sitten testasin veden jonka olin testannut VIIKKOA ennemmin,joku sit luulee et ne arvot ei noin vaan voi muuttua...eilen kun käskin lisäkseni kahden muun katsoa tulosta jotta muutkin katsovat ni NO2 olikin 0,5 mg/l:/ ph oli jälleen 7,5(ihme heittelyä,eläinkaupas ihmetteli miten pehmeä vesi ja korkea ph,no en tiedä en). Muut kalat edelleen OK,jos joku nyt kuollut ni se on ollut se kääpiömonninen joita nyt 12 jäljellä. Noh,eilen oli muutenkin veden vaihdo pv/ 1/3/viikossa vaihdan ja vaihdoin ja laitoin niinku aina veden parannusaineita ja tänään(taas 3 ihmistä kattoi ku en vissiin luota enää omiin silmiin heh) ni NO2 oli taas 0,0 mg/l.Mutta täytyy tarkkailla nyt tuota nitriittiä.
Kun vaihdan vettä,apua,mitä multa kysyttiinkään,niin,en mittaa hanavettä,mulla on lämmitin tuolla akvaariossa. Mutta tänään tosiaan arvot olivat ph 7,5 ja NO2 0,0 mg mutta opin nyt et jos viikko sitten se on ollut OK ni ei välttis enää ole. Kumpa noita pieniä ei nyt enää kuolisi,kohta mul liian pieni parvikin. Noh mutta minä kiitän vastauksesta ja turveuutteen laittamisesta sain seuraavia ohjeita 1vko 5pv sitten: laita joka pv 20 ml sitä.akvaarioon. Mutta minä laitoin vain kerran sitä 20 ml ja joo suoraan akvaan.en laita nyt enää???en tajua tuota,ku tuliliskon akvaariossa ph ollut 7.
Kun vaihdan vettä,apua,mitä multa kysyttiinkään,niin,en mittaa hanavettä,mulla on lämmitin tuolla akvaariossa. Mutta tänään tosiaan arvot olivat ph 7,5 ja NO2 0,0 mg mutta opin nyt et jos viikko sitten se on ollut OK ni ei välttis enää ole. Kumpa noita pieniä ei nyt enää kuolisi,kohta mul liian pieni parvikin. Noh mutta minä kiitän vastauksesta ja turveuutteen laittamisesta sain seuraavia ohjeita 1vko 5pv sitten: laita joka pv 20 ml sitä.akvaarioon. Mutta minä laitoin vain kerran sitä 20 ml ja joo suoraan akvaan.en laita nyt enää???en tajua tuota,ku tuliliskon akvaariossa ph ollut 7.
1xhamsteri
1xhamsteri
-
fatbutterfly
- Junior Member

mittaisin edelleen lisäämäni veden lämmön, ettet heitä akvaarioon esimerkiksi vaikka 10astetta kylmempä vettä, ja laita ne aineet siihen lisättävään veteen ennen lisäystä. kääpiöt ovat herkkiä. jos nitriittiä on kertynyt, se on todennäköisin syy kääpiöiden poismenoon, hanki tippatestit, minulla liuskat näytti nitriitille 0 ja tippatesti paljasti sen olevan 0.8.
-
kaabie76
- Junior Member

Joo teen noin jatkossa ja mulla on vain tippatestit.
1xhamsteri
1xhamsteri
-
kaabie76
- Junior Member

ja taas ongin pois kuolleen kääpiömonnisen:( ei taida sitä lajia tulla meille enää:/ vaikka harmi ku pieneen akvaarioon koonsa puolesta sopivia. Ensin meinasin et ostan lisää et alle 10 en anna parven mennä mut nyt ku ne koko ajan kuolee ni en taida:/ jäljellä nyt 11. ne on ostettu 3.1.
1xhamsteri
1xhamsteri