Timanttikirjoahvenesta: tuhoaako kasveja? Värimuodot?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Timanttikirjoahvenesta: tuhoaako kasveja? Värimuodot?

Viesti Kirjoittaja Blue »

Olen tässä harkinnut kirjoahventen ostoa. Tuolla alkeissa kyselin sopivia kaloja altaaseen ja sieltä se innostus kirjoahveniin taisi lähteä :) Ongelmana vaan on, että mitä kirjoahvenia ottaisin. Ehdotuksia tuli monta, joista eniten kiinnostaisi tuo timanttikirjoahven. Eli minkäslaisia kaloja ne ovat? Olen ymmärtänyt että aika kilttejä, mutta mites kasvit, saako olla rauhassa?

Noiden timanttien saanti taitaa olla aika tiukassa, joten toisena vaihtoehtona olen ajatellut ruostekirjoahventa, niitä voisi olla tarjolla. Tuosta timantista vielä sen verran, että onko siitä olemassa punaista värimuotoa? Näin tänään vähän timanttikirjoahvenen näköisiä kaloja, mutta olivat pohjaväriltään punertavia ja nimenä niillä oli punatimanttiahven. Taitaa olla keksitty nimi?

Muitakin pieniä affenia saa vielä ehdottaa, kriteereinä on että sopii tähän soppaan:
~10 kerritetraa
~8 täplämonnista
7 kiilakylkeä
3 leväbarbia
2 partista
ja muut tiedot altaasta:
Koko 220 litraa, pH 7 tuntumassa ja kovuus n. 7. Lämpötila on siinä 25 paikkeilla
Yksi vaatimus tosiaan on että ei syö kasveja. Toivottavaa olisi löytää pinnan tuntumassa viihtyvä laji, mutta yhtä hyvin käy muutkin. Missäs kohtaa akvaariota timantti majailee?

Vielä yksi tärkeä vaatimus; kalan tulee olla kestävä. Perhoskirjoahventa ei siis kannata ehdottaa [;)] Lisätietoja otetaan vastaan noista jo edellä mainituista lajeista.
tilli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 13:40, 08.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja tilli »

Luulo ei ole tiedon väärti, mutta kun tällä palstalla näyttää olevan vastaukset kiven alla:

erittäin todennäköisesti timanttikirjoahven sopii mainiosti porukkaasi ja mahtuu hyvin. Ehkä kaksi pariskuntaa tai useampia mahtuu.
crimson
Starting Member
Starting Member
Viestit: 48
Liittynyt: 13:41, 08.04.2003

Viesti Kirjoittaja crimson »

Tämä punatimanttiahven on entinen punakirjoahven, joten jätä se kauppaan, se on kaunis mutta tod äkäinen..
Tilkka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 68
Liittynyt: 22:30, 03.01.2003
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Tilkka »

Ruostekirjoahvenia ei taida olla saatavilla tällähetkellä missään :( Timanttikirjoja sen sijaan pitäisi löytyä.
jupsis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 19:38, 15.03.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupsis »

Omat timanttikirjoahvenet on kilttejä kuin mitkä, mutta eivät säikkyjä. Tarvitsevat kyllä aika paljon tilaa, sillä eivät ole ihan pienimmmästä päästä ahvenia.

Kasvien juuret käyvät kaupaksi, eli jos pikkuisen juurta pilkottaa, se kaivetaan esille. Yksikään kasvi ei ole vielä kuollut, mutta aina välillä pohjalla myllätään. Ei tämä ole ollut mikään ongelma.

Henkilökohtaisesti suositan timantteja, varsinkin jos tykkää helposti kutevista ahvenista...
-anne-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 11:31, 25.04.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -anne- »

Juuh, sama kokemus minullakin on kuin jupsiksella: timantit ovat todella säyseita. Omat ahveneni patsastelevat koko ajan akvan etulasin edessä ja tutkivat & maistelevat pohjasoraa. Tosin sitä en ole havainnut, että kalat innostuisivat kasvien juurista.

Punatimanttiahven on tosiaankin upea ilmestys, mutta kiukkuisempi ja isompi kuin timanttikirjo. Minä en ostaisi.
Timanttikirjoahvenista on muuten olemassa mustaraidallinen ja punasilmäinen värimuunnos, joka ei kasva yhtä suureksi kuin tavallinen timantti. (Tosin vielä ei tiedetä, onko kyse kokonaan omasta lajista). Tämä Rußkopf-muunnos esiteltiin edellisessä Datzissa. Näitä tuskin saa Suomesta. :(
Blue
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1356
Liittynyt: 14:13, 30.06.2001
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Blue »

Timantit sopisivat kyllä hyvin, mutta niitä vaan on niin hankala saada. Tampere on kaukaisin paikka josta niitä voisi lähteä hakemaan, eikä sieltäkään tunnu löytyvän :( No täytynee vielä katsella josko jotain muuta löytyisi. Aika hyvä valikoima kirjoahvenia löytyi Seinäjoen Faunattaresta, mutta ei mitään niistä mitä olen ajatellut.
Nica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 20:41, 28.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nica »

-anne- kirjoitti: Timanttikirjoahvenista on muuten olemassa mustaraidallinen ja punasilmäinen värimuunnos, joka ei kasva yhtä suureksi kuin tavallinen timantti. (Tosin vielä ei tiedetä, onko kyse kokonaan omasta lajista). Tämä Rußkopf-muunnos esiteltiin edellisessä Datzissa. Näitä tuskin saa Suomesta. :(
Hmm... minkäs näköinen se tavallinen timanttikirjoahven sitten on? Minulla on timanttikirjoahvenpariskunta joilla on punaiset silmät ja tummia pystyraitoja (kudun aikaan varsinkin naaras on aivan mustaraidallinen ja sen pää on täysin musta), mutta olen aina elänyt siinä luulossa että nämä ovat aivan tavallisia timanttikirjoahvenia...? :?
Nica

Pallokaloihin täysin hurahtanut.
sunne/heikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 202
Liittynyt: 22:01, 08.11.2002
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja sunne/heikki »

Meilläkin on nyt sitten ilmeisesti näitä raidallisia timantteja. Todella kauniin säihkyviä ovat. Myös luonnetta löytyy melkoisesti. Kaksi pariskuntaa mahtuu samaan 200-litraiseen, sillä ne oleskelevat eri päädyissä. Aluksi reviirikiistat olivat melkoista pää mustana uhittelua :twisted: . Muistaakseni jossain Akvaariolehdessä oli juttua, että timantit olisivat parvessakin viihtyviä, mutta siitä ei kyllä näyttäisi tulevan mitään. Kasvit ovat ainakin toistaiseksi saaneet olla rauhassa.

Valtavan kaunis ja mielenkiintoinen kala!

-Sunne-
Elämä on kovaa, mutta ilman kovaa ei ole elämää!
Nica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 20:41, 28.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nica »

Voisiko joku jolla on tietoa ja asiantuntemusta timanttikirjoahvenista selventää mitkä ovat erot annen mainitseman Rußkopf-muunnoksen ja tavallisen timanttikirjoahvenen välillä?
Annen antama kuvaus Rußkopf-muunnoksesta vastaa siis omia kalojani, mutta minun on aika vaikea uskoa että tankissani uiskentelisi harvinaisuuksia (suomalaista pessimismiä :? ). Ostin ne nimittäin (mielestäni) asiantuntevalta kauppiaalta joka möi ne tavallisina timanttikirjoahvenina, siis Anomalochromis thomasi, eivätkä ne edes olleet hirveän pahan hintaisia.

*raapii päätään ja katselee epäilevän näköisenä akvaarioon :| pitäisiköhän noiden kutuhommiin ruveta panostamaan...?*
Nica

Pallokaloihin täysin hurahtanut.
-anne-
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 11:31, 25.04.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -anne- »

Nica kirjoitti:Voisiko joku jolla on tietoa ja asiantuntemusta timanttikirjoahvenista selventää mitkä ovat erot annen mainitseman Rußkopf-muunnoksen ja tavallisen timanttikirjoahvenen välillä?
Parhaiten tuo selviäisi, jos saisit jostain käsiisi Datzin marraskuun numeron ja näkisit kuvia, noita kun ei netistäkään löytynyt. Artikkelin mukaan erot ovat seuraavat:
Russkopf on sirompi ja pienempi ja sen raidat ovat paljon mustemmat ja paksummat. Sillä on punaiset silmät. Koirailla on sinertävä peräevä, naarailla se on punertava. Kutuaikaan molemmilla on musta "päämaski", josta kalan nimitys Russkopf (=nokipää) tulee.
Kalan pelkoväritys on samanlainen kuin tavallisella timantilla.

Tässäpä kaikki, mitä itse tiedän. Vielähän ei tosiaan ole varmuutta siitä, onko kyse omasta lajistaan vai timanttikirjoahvenen värimuunnoksesta. Enpä usko, että näitä kaloja olisi Suomeen eksynyt.
Nica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 20:41, 28.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nica »

-anne- kirjoitti:Vielähän ei tosiaan ole varmuutta siitä, onko kyse omasta lajistaan vai timanttikirjoahvenen värimuunnoksesta. Enpä usko, että näitä kaloja olisi Suomeen eksynyt.
Niinpä, en usko minäkään. Ilman kuvia on kuitenkin vaikea päätellä mitä nämä minun kalani ovat (vaikka kuvailu olikin hyvä). Täytynee kaivella se lehti jostain ja tarkistaa miten asia on ettei jää mielen sopukoihin kummittelemaan.
Nica

Pallokaloihin täysin hurahtanut.
kauranne
Junior Member
Junior Member
Viestit: 57
Liittynyt: 09:20, 19.08.2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kauranne »

Minua kovasti ihmetyttää tuo naaraiden ja uroksien peräevien väriero.
Minun timanteillani on kaikilla sini-punainen peräevä. 8O Mistähän sen sukupuolen voisi nyt erottaa.
haxa87
Senior Member
Senior Member
Viestit: 610
Liittynyt: 14:05, 04.02.2004
Paikkakunta: vähäkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haxa87 »

Timanteista en tiedä mutta kun itse kävin vaasan eläinliikkeessä (siis siinä isommassa mikäli niitä nyt kaksi oli) [;)] ) niin siellä ainakin oli ruostekirjoahvenia 7-8 kpl ja hinta taisi olla 8 euroa kpl

Eli tilkka taisi nyt olla pikkusen väärässä [;)] noh vaasassa on kyllä joskus näitä vähän harvinaisempiakin lajeja (siis huom joskus) :mrgreen:
Nica
Junior Member
Junior Member
Viestit: 182
Liittynyt: 20:41, 28.11.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nica »

kauranne kirjoitti:Minua kovasti ihmetyttää tuo naaraiden ja uroksien peräevien väriero.
Minun timanteillani on kaikilla sini-punainen peräevä. 8O Mistähän sen sukupuolen voisi nyt erottaa.
Minulla on timanttikirjoahvenia jotka ilmeiseti ovat tuota Russkopf-muunnosta, ja niissä sukupuolierot ovat varsin selvät. Koiras on naarasta isompi ja ruumis on hieman pitkulaisempi, koirasta voisi kuvailla solakaksi ja naarasta pulleammaksi. Naaraan pulleutta lisää myös se että hän on usein koirasta pienempi. Naaraalla on voimakkaampi väritys, varsinkin kutu-aikaan. Pyrstöt ovat melko samanlaiset, molemmilla on sekä punaista että sinistä pyrstöissä. Selkäevät ovat suht samanlaiset, koiraalla selkäevän "takauloke" (no olipa kuvaus :mrgreen: ) ulottuu ehkä hieman pidemälle.

Sanoisin että paras ero on juuri tuo ruuminkoko ja -muoto. Naaraan pulleus ja koiraan solakkuus näkyy myös pään muodossa, naaraas on jotenkin tylppänokkaisempi.

Niin, ja tämä kuvaus koskee tietysti omaa timanttipariani.
Nica

Pallokaloihin täysin hurahtanut.
sunne/heikki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 202
Liittynyt: 22:01, 08.11.2002
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja sunne/heikki »

Kokeillaan nyt näinkin, eli tässä olisi kuva meidän timantista. Yleensä raidat ovat kokonaan ylhäältä alas mustat. Nyt jouduin jonkun aikaa hätyyttelemään, että sain kuvan aikaiseksi. Onkos tämä nyt sitten joku muunnos, vai onko muidenkin timantit tällaisia?

http://photo.jippii.fi/fi/image//data/p ... 07013.jpeg

-sunne-
Elämä on kovaa, mutta ilman kovaa ei ole elämää!
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

jupsis kirjoitti:Omat timanttikirjoahvenet on kilttejä kuin mitkä, mutta eivät säikkyjä. Tarvitsevat kyllä aika paljon tilaa, sillä eivät ole ihan pienimmmästä päästä ahvenia.
Eikös 8-10 cm mittainen ahven ole pienimmästä päästä. :? Viihty varmasti pariskuntana jo 100 litraisessa.
jupsis kirjoitti:Kasvien juuret käyvät kaupaksi, eli jos pikkuisen juurta pilkottaa, se kaivetaan esille. Yksikään kasvi ei ole vielä kuollut, mutta aina välillä pohjalla myllätään. Ei tämä ole ollut mikään ongelma.

Minä en ainakaan ole havainnut tällaista. Eiväthän nuo tee mitään pahaa kasveille. :| Tosin syötän omilleni myös kasvispitoista ruokaa. 8-)
jupsis kirjoitti:Henkilökohtaisesti suositan timantteja, varsinkin jos tykkää helposti kutevista ahvenista...
Totta, timantit kutevat helposti jos olosuhteet ovat hyvät.

Noista värimuodoista, itselläni on ainakin noita punasilmäisiä. Samannäköisiä kun kuvissa:http://www.thecichlidgallery.com/a.thomasi.htm
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
jupsis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 23
Liittynyt: 19:38, 15.03.2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jupsis »

Fisustaja kirjoitti:
jupsis kirjoitti:Omat timanttikirjoahvenet on kilttejä kuin mitkä, mutta eivät säikkyjä. Tarvitsevat kyllä aika paljon tilaa, sillä eivät ole ihan pienimmmästä päästä ahvenia.
Eikös 8-10 cm mittainen ahven ole pienimmästä päästä. :? Viihty varmasti pariskuntana jo 100 litraisessa.


Omassa pikkuakvassa (21?litraa) on aika ahdasta vaikkei siellä olekaan kuin pariskunta. Ainakin tuntuu siltä kun vertaa 500-litraiseen ja sen kolmeen urokseen. Eli suhteelistahan tuo pienuus on, sillä vaikkapa aikuiset rusot ja ruudut on pieniä timanttien rinnalla. Eikä isommat ahvenet sovi kerrostalossa asuvalle akvaristille. Tai ainakaan minulla ei ole varaa asuntoon mihin saisi 1000-litraisen akvaarion. Ikävä kyllä.
Fisustaja kirjoitti:
jupsis kirjoitti:Kasvien juuret käyvät kaupaksi, eli jos pikkuisen juurta pilkottaa, se kaivetaan esille. Yksikään kasvi ei ole vielä kuollut, mutta aina välillä pohjalla myllätään. Ei tämä ole ollut mikään ongelma.

Minä en ainakaan ole havainnut tällaista. Eiväthän nuo tee mitään pahaa kasveille. :| Tosin syötän omilleni myös kasvispitoista ruokaa. 8-)


Kai nuo isommat ovat vähän häiriintyneitä, sillä eri erästä ostetut pikkuakvan asukit ovat jättäneet juuret rauhaan. Ruokavalio noilla timanteilla on kyllä aika monipuolinen, eli syövät juurten lisäksi vaikka katinkultien sapuskat jos vaan tajuavat sitä olevan tarjolla. Toisin kuin pikkuakvassa, missä ovat kovin ronkeleita.

Ja jos ei tullut jo ilmi, niin timantit ovat minun suosikkejani, ja pitäisi päästäkin eroon muista kaloista, kun eivät ole yhtä hauskoja.

Arkoja kaloja tuntuvat olevan noin normaalisti, mutta muutaman päivän siedätyshoito kalastuksesta tykkäävän kollin seurassa teki timanteistani yleisöystävällisiä. Nyt kun vielä tuon kissan saisi pakattua ja lähetettyä kotiinsa kun kerran tehtävä tuli suoritettua. ;)
Fisustaja
Senior Member
Senior Member
Viestit: 797
Liittynyt: 17:15, 17.03.2004
Paikkakunta: Espoo, Otaniemi / AHH
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisustaja »

jupsis kirjoitti:Ja jos ei tullut jo ilmi, niin timantit ovat minun suosikkejani, ja pitäisi päästäkin eroon muista kaloista, kun eivät ole yhtä hauskoja.
Sama homma minulla. 8-) Ehdottomasti paras kirjoahven. Värityskin on upea. Englannin kielinen nimi ei suotta ole African Butterfly Cichlid. :mrgreen:
Jo yli puolet elämästä akvaarioiden parissa.
Antin & Annen kotisivut
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”