Vesipöhöäkö vai jotain muuta!?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Ripu-Rapu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Vesipöhöäkö vai jotain muuta!?

Viesti Kirjoittaja Ripu-Rapu »

Heippa!

Nyt tarvitsisin tunnistusapua kalojen ongelmiin ja kuvaa en nyt tähän hätään saa otettua sellaista josta olisi apua.

Mulle tuli siis eilen "rescueallas" kaloineen 128l yhdeltä kaverilta joka oli "väsähtänyt" hoitamaan akvaa.
Altaasta on kaverin luona "tipahdellut" kaloja tasaiseen tahtiin viimeisten kuukausien aikana ja sinne on osteltu uusia
kaloja randomisti shoppaillen aina sen mukaan kun entisiä on kuollut.
Ennen eilistä siirtoa meille akvan pohja oli käymistilassa, pinnoilla oli sinilevää ja kasvit olivat mädäntyneet niille sijoilleen
ja altaassa lillui yksi kuollut kala...näky oli siis aika lohduton.

Nyt akvassa 2 taistotyttöä, 4 intiaaninsulkaa, 5 timanttineonia, 2 Jotakin Ottoa ja partis.

Taistotytöt ovat tosi pulleita ja silmätkin ehkä hieman pulistuneet ja suomutkin ehkä hiukan pörhöllään joten ensin epäilin niiden kärsivän vesipöhöstä. Sitten huomasin kun ne kääntyvät selin minuun :-) eli pystöpuoli minuun päin, että niillä on
peräaukon tienoolla jotakin valkoista, ikäänkuin valkoista ulostetta olisi tunkemassa ulos...
Mikäköhän tuo ilmiö voisi olla? Taistoflikat ovat kyllä muutoin terhakoita ja syövät hyvin.

Myös toinen otoista on minun silmääni melko paksun näköinen vatsan tienoilta, joskin se on muutoin terveen oloinen.
Partiksen vattapuolen evät näyttivät myös vähän repaleisilta tai sulaneilta.

Mitä voisi kaloilla olla vaivana( erityisesti taistoflikat huolettavat) ja voisiko parantuneet olot vielä tervehdyttää nämä kalat
vai pitäisikö kalat lopettaa?
Iloisesti en vielä uiskentelevat ja ovat kaikki varsin hyvällä ruokahalulla varustettuja.

Kiitos kovasti kaikille jotka vaivautuvat vastaamaan.

-Ripu
Toskakakku
Junior Member
Junior Member

Re: Vesipöhöäkö vai jotain muuta!?

Viesti Kirjoittaja Toskakakku »

Kun kalat ovat noista oloista lähtöisin, miettisin että kannattaako enää pitää elävien kirjoissa niitä huonokuntoisia... Tuo taistotyttöjen tauti kuulostaa vesipöhöltä tai joltain loisilta tms. Voithan tietty yrittää lääkitä niitä(en nyt osaa sanoa millä) mutta itse kyllä varmaankin lopettaisin, ei tiedä mitä tauteja niissä pesii sen entisen kodin jälkeen. Jos alkavat mennä apaattisiksi, niin lopettaisin. Partiksella on kuvauksen perusteella varmaankin eväruttoa, sen saa varmaan lääkityksellä vielä parannettua.
Mitenkäs olet nyt hoidellut sitä akvaariota, etkai ole liian äkkiä vaihtanut kaikkia vesiä tai pessyt suodatinta/pohjahiekkaa? Äkillinen vesiarvojen heilahtelu saattaa stressata kaloja, jolloin ne voivat sairastua.
Ripu-Rapu
Junior Member
Junior Member

Kiitos vastauksestasi!

Kyllä, vesiolot ja pohjahiekka ja muut kokivat kyllä melkoisen mullistuksen kun en viitsinyt likaisia vesiä muuttaa
meille enkä sinileväistä hiekkaa laittaa akvaan, ei yksinkertaisesti pokka olisi riittänyt.
Suodattimen jouduin myös puhdistamaan melko täydellisesti kun siellä oli mm. kalanraatoja ja se haisi mädäntyneeltä.

Yritin sitten parhaan ymmärrykseni mukaan käyttää vedenparannusainetta ja kotiuttaa kalat lempeästi totutellen.
Tiesin kyllä että olojen muutos oli kaloille valtava, mutta ei pokka riittänyt vähempään puhdistukseen...
suodattimeen sirsin ympin toimivasta terveestä akvastani ja laitoin runsaasti kasveja luomaan vähän suojaa...

Itsekin ajattelin ensimmäisenä eväruttoa tuon partiksen kohdalla, mutta myös partis kuten muutkin kalat vaikuttavat todella reippailta
joten ajattelin että katselisin tässä miten niiden vointi lähtee kehittymään. Tietenkin jos menevät huonommaksi en
emmi lopettaa niiden kärsimyksiä.
Olen kerran aikaisemminkin joutunut ottamaan "rescue-kaloja" tosi huonoista oloista ja suurin osa niistä jäi henkiin ja
elää vieläkin näin vajaa muutamaa vuotta myöhemmin.
Nämä tällä hetkellä ihmettelyn alla olevat kalat ovat mielestäni verrattain hyväkuntoisen oloisia,
mutta noiden taistotyttöjen peräaukon seutu minua ihmetyttää...

Jos jollakin on kokemusta esim. vesipöhön yhteydessä tuollaisesta valkoisesta ulosteenoloisesta ilmiöstä niin kertokaa.
Mietin vaan että kun olen lukenut vesipöhön aiheuttavan kaloille ruoansulatuselimistön ja suoliston ongelmia, että olisko tässä vain kyse tosi pitkälle menneestä vesipöhöstä kenties...?

-Ripu
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Jos teit kuten kerroit, olen sata varma, ettei akvasi ole kypsä ja kalasi tulevat sairastumaan tai jopa kuolemaan nitriittimyrkytykseen.
tpraut
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tpraut »

Ja olisit voinut lisätä että tilanteen voi saada pelastettua (jos kypsytyksestä johtuvaa) Prodibio Bio Digest valmisteella. Auttaa myös asiaa jos otat kypsästä akvaariostasi hiekkaa tuohon ''uuteen'' (mitä enemmän sitä parempi ja voit laittaa sen myös sukkahousuun).
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

Jos taistelukalanaaraiden peräaukossa näkyy sellaiset riisinjyvän näköiset ulokkeet, "mannaryynit", se on aikuisilla naarailla ihan normaalia. Pulleus voi johtua myös vatsassa olevasta mädistä, mutta suomujen törrötys ja pullistuneet silmät ovat kyllä sitten jo jotain ihan muuta.
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Ripu-Rapu
Junior Member
Junior Member

Kiitos vastauksistanne!

Jep,digestit, ammot ja ympit sekä suuri valikoima vesitestejä käytössä kuten myös se joku "siirtostressaine" jonka tehosta minulla ei ole mitään käsitystä.
Toivoin kovasti ettei kukaan olisi tarttunut tässä kohtaa tuohon altaan kypsyyteen kun en siitä mitään kysynyt 8O ...
En jaksanut tilittää ihan täysin kaikkia toimenpiteitä joita minulla on käytössä, vaan toivoin enemmänkin kommenttia siihen
mitä sairaiden kalojen kanssa tekisin.Mutta kukin tarttuu siihen mihin keksii huomautettavaa, jos ei itse kysymykseen osaisikaan vastata?!
Akvaarion kypsytyksestä ja vesioloista minulla on huomattavasti enemmän ehtinyt kertyä kokemusta kuin kalojen sairauksista,
ja sairauskokemusten puuttuminen ehkä vahvistaakin sen, että jotakin veden kemiasta ymmärrän :)

En todella voinut siirtää saastaisena tuota allasta meille, ei itsellä pokka riittäisi siihen...
veikkaa että aktiivinen sinilevä ja käyvä suodatin ovat vähintäänkin yhtä haitallisia kaloille kuin
"puhtaanvedenshokki"?!

Mutta erityiskiitos MEMMALLE, tuo ryyni taistotyttöjen pyrstöpuolessa onkin varmaan ihan asiaan kuuluva ilmiö,
taistotyttöjä ei meillä ole koskaan aiemmin ollut :) Aina täältä saa jotain hyödyllistäkin tietoa!
Joten lähden hoitamaan näitä kaloja vesipöhöisinä ja eväruttoisina tapauksina kun tuo peräaukkoryyni ei viittaa mihinkään
ekstraongelmaan. Kiitos vielä kerran!!

Joten Kiitos ja Anteeks!

-Ripu jota keljuttaa puuttuminen epäolennaisuuksiin
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”