Sukkahousut VS Ruokasooda
Valvoja: Moderaattorit
-
Tomppalainen
- Starting Member

- Sukupuoli: Mies
Sukkahousut VS Ruokasooda
Kumpaa pidätte monipuolisempana tarvikkeena? Itse en ennen käyttänyt kumpiakaan mutta akvaarioharrastuksen myötä tutustuin kumpaankin tuotteeseen?
-
They2
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
Re: Sukkahousut VS Ruokasooda
Mun pitkän (no okei, 4 vuotta)akvaharrastuksen aikana en ole kertaakaan käyttänyt kumpaakaan asiaa. 
Mun 30 vuoden akvaarioharrastuksen aikana en ole koskaan käyttänyt sukkahousuja, mutta ruokasoodaa olen käyttänyt leivonnassa.
-
They2
- Advanced Member

R_R kirjoitti: mutta ruokasoodaa olen käyttänyt leivonnassa.
Soodalla on tullu KH,ta nosteltua.Sukkahousu on hyvä materiaali,esim aktiivihiilen ja fosvaatinsitojan pussittamiseen.Eli akvaario tarvikkeita löytyy lähikaupastakin..
Puhumattakaan etikasta ja pikaliimasta..
-
miljoonakala84
- Elite Member

Itekkiii olen pari kertaa käyttäny tuota soodaa akvaariossa ja sukkahousua käytin jonkii aikaa, kun
keittelin turveuutetta mutta nykyään en enää käytä sukkahousuja akvaarioharrastuksessa.
keittelin turveuutetta mutta nykyään en enää käytä sukkahousuja akvaarioharrastuksessa.
-
Aqualung
- Katalysaattori

Sukkahousut ovat turhan tiheällä silmällä päästääkseen vettä virtaamaan kunnolla lävitseen. Avohaaramalleista tai verkkosukkahousuista ei kokemusta (akvaariokäytössä nyt ainakaan).
Ruokasooda sensijaan on ihan perustarvike akvaristille. Myös askartelukipsi on oikein kätevää; samoin jo mainitut pikaliima ja etikka.
Ruokasooda sensijaan on ihan perustarvike akvaristille. Myös askartelukipsi on oikein kätevää; samoin jo mainitut pikaliima ja etikka.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
009
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Muija joskus päivitteli, että kuka on ryövännyt sukahousuista toisen lahkeen.
Tutkinnan alkuvaiheessa kävi ilmeiseksi että rosvo löytyi aika läheltä..
Tutkinnan alkuvaiheessa kävi ilmeiseksi että rosvo löytyi aika läheltä..
-
thank
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Kumpaakin on tullut käytettyä. Ennen en osannut kiljuakaan valmistaa, nyt sekin onnistuu. Niin, enkä ennen tiennyt esim mitä on gelatiinipulveri, jota lähikaupastakin saa.
-
Riveriana
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Ehkä tyhmiä kysymyksiä, mutta mihin ja miten käytetään ruokasoodaa ja gelatiinipulveria?
-
They2
- Advanced Member

Riveriana kirjoitti:mihin ja miten käytetään ruokasoodaa
ocellaris kirjoitti:Soodalla on tullu KH,ta nosteltua.
Gelatiinihan on liivatetta, jos en väärin muista. Kiljussa monet käyttävät sitä.Riveriana kirjoitti:gelatiinipulveria?
-
Riveriana
- Advanced Member

Kiitos HeMyös. Vielä kun joku kertoisi miten niitä kätetään 
-
lauramarii
- Starting Member

Sukkahousut ja ruokasooda on molemmat arkipäivää meidän akvaariossa. Jottei pikkukotiloni ja rapuni ui suodattimeen niin suojataan se sukkahousun terällä ja koska ph pitää saada alemmas ja kh ylemmäs niin ruokasooda ja kipsijauhe auttaa asiaa kummasti..
Ja hyvin pikkuiset siellä voi..
Ja hyvin pikkuiset siellä voi..
100L Millis allas ja kotilo allas sekä sukarapuja
180L Tetrojen valtakuntaa kera akka partamonnin
*naur* enpä muista sukkahousuja käyttäneeni ihan vasta akvaarioissa.
Mutta KERRAN olen altaan kypsyttänyt pistämällä vanhaa hiekkaa sukkahousussa altaaseen. Wupii!
Mutta kyllä ehdottomasti monikäyttöisin juttu on luottokortti, sillä saa aikaan kaiken mitä nyt allas sattuukaan tarviimaan.
Jopa lasit puhtaaksi!
Mutta kyllä ehdottomasti monikäyttöisin juttu on luottokortti, sillä saa aikaan kaiken mitä nyt allas sattuukaan tarviimaan.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
-
malawi
- Advanced Member

Sukkahousut ei oo koskaan ollut mun juttu, joten Ruokasoodaa 
-
Riveriana
- Advanced Member

Vaikuttaako kipsi johonkin muuhunkin kuin kovuuteen?
-
lauramarii
- Starting Member

Tälläisen vastauksen löysin edelliseen kysymykseen..
"Veden kovuuden nostaminen hoituu kätevästi suoloilla. Hyvänä esimerkkinä toimii kalsiumsulfaatti-dihydraatti (CaSO4 · 2 H2O) eli tuttavallisemmin kipsi. Kipsiä lisätään 3,1 g 100 litraan akvaariovettä, jolloin kovuus nousee 1 odgH. Myös kalsiumkarbonaattia (CaCO3) voidaan käyttää. Tällöin on kuitenkin muistettava, että samalla nousee karbonaattikovuus. 1 odgH nostamiseksi lisätään kalsiumkarbonaattia 1,8 g 100 litraan akvaariovettä. Koska kalsiumkarbonaatti liukenee huonosti veteen (14 mg/l 20 oC:ssa), on odotettavaa, että akvaarioon tulee aluksi maitomainen samennus."
en ehkä olisi osannut näin edes sitä selittää..
"Veden kovuuden nostaminen hoituu kätevästi suoloilla. Hyvänä esimerkkinä toimii kalsiumsulfaatti-dihydraatti (CaSO4 · 2 H2O) eli tuttavallisemmin kipsi. Kipsiä lisätään 3,1 g 100 litraan akvaariovettä, jolloin kovuus nousee 1 odgH. Myös kalsiumkarbonaattia (CaCO3) voidaan käyttää. Tällöin on kuitenkin muistettava, että samalla nousee karbonaattikovuus. 1 odgH nostamiseksi lisätään kalsiumkarbonaattia 1,8 g 100 litraan akvaariovettä. Koska kalsiumkarbonaatti liukenee huonosti veteen (14 mg/l 20 oC:ssa), on odotettavaa, että akvaarioon tulee aluksi maitomainen samennus."
en ehkä olisi osannut näin edes sitä selittää..
100L Millis allas ja kotilo allas sekä sukarapuja
-
Lapinakka
- Senior Member

Käytetty molempia.
Sukkahousujen sijaan olen nykyään havainnut näppärämmiksi nylonnilkkasukat.
Erityisesti sellaisessa tilanteessa kun on vaihtamassa vettä ja menossa täyttö. Siinä sitä sitten haaveillaan aivot narikassa ja itse pidellään letkusta. Ketään muita ei tietenkään ole kotona ja veden pinta lähestyy kehysten ylärajaa.
Yks kaks havahdutaan haavemaailmasta ja tajutaan, että kohta on hätä kädessä, ellei jotain keksitä.
Tadaa! Jalassa on nylonnilkkasukat! Näistä toinen napataan äkkiä käyttöön. Sillä sidotaan letku poikkitukeen ja mennään sammuttamaan kotvan päästä raana pesuhuoneesta.
Toki muutkin sukat ovat käyneet tähän tarkoitukseen, mutta toi nylonsukka on jotenkin niin niksipirkka
Sukkahousujen sijaan olen nykyään havainnut näppärämmiksi nylonnilkkasukat.
Erityisesti sellaisessa tilanteessa kun on vaihtamassa vettä ja menossa täyttö. Siinä sitä sitten haaveillaan aivot narikassa ja itse pidellään letkusta. Ketään muita ei tietenkään ole kotona ja veden pinta lähestyy kehysten ylärajaa.
Yks kaks havahdutaan haavemaailmasta ja tajutaan, että kohta on hätä kädessä, ellei jotain keksitä.
Tadaa! Jalassa on nylonnilkkasukat! Näistä toinen napataan äkkiä käyttöön. Sillä sidotaan letku poikkitukeen ja mennään sammuttamaan kotvan päästä raana pesuhuoneesta.
Toki muutkin sukat ovat käyneet tähän tarkoitukseen, mutta toi nylonsukka on jotenkin niin niksipirkka
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Tohon letkuhommeliin olen jo pitkään käyttänyt vedenvaihtoletkuun kiinteästi asennettua ulkosuodattimen imumutkaa. Pysyy letku satavarmasti altaan reunalla kiinni sitomatta ja samalla voi itse karsia rehuja. Imusiivilä estää kalojen imeytyisen letkuun vahingossakaan ja paluuvesi rikkoutuu sen avulla mukavasti niin, ettei se kaiva kuoppaa hiekkaan.
Mitä sukkiksiin tai soodaan tulee, niin altaassani on koko ajan sukkahousut - saadaa en ole vielä käyttänyt kertaakaan 20 vuoden aikana. Sukkahousuissa pidän riutan fosfaatinpoistajaa sekä aktiivihiiltä. Pitää vaan löytää sopiva denieri ja laittaa pussit sisäsuodattimeen niin jopa virtaa läpi
Tämä siis aikaisempaan virtausnillitykseen 
Mitä sukkiksiin tai soodaan tulee, niin altaassani on koko ajan sukkahousut - saadaa en ole vielä käyttänyt kertaakaan 20 vuoden aikana. Sukkahousuissa pidän riutan fosfaatinpoistajaa sekä aktiivihiiltä. Pitää vaan löytää sopiva denieri ja laittaa pussit sisäsuodattimeen niin jopa virtaa läpi
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
Riveriana
- Advanced Member

Alix- ehdota nyt meille muillekin sopivaa denieriä, niin ei tarvitse ihan alkeista aloittaa
Itsellä hakusessa edukkaat verkkosukkikset, joita voisin käyttää verkkona kasvinistutuksessa. Ei tarvisi sählätä kuminauhojen tai siimojen kanssa.
Itsellä hakusessa edukkaat verkkosukkikset, joita voisin käyttää verkkona kasvinistutuksessa. Ei tarvisi sählätä kuminauhojen tai siimojen kanssa.