Miljoonakala vs. Platy
Valvoja: Moderaattorit
Miljoonakala vs. Platy
Minulla on 60l akvaario.Kumpi kalalaji kannataisi ottaa miljoonakala vai platy?
Murre <3
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Miljoonakala vs. Platy
Tuleeko altaaseen muuta elävää?
srd kirjoitti:Tuleeko altaaseen muuta elävää?
Siellä on punapääbarbeja,kardinaalitetroja,kiilakylkiä ja monni.Meinasin ottaa jommankumman sitten kun mahtuu.Kumpi on helpompi?
Murre <3
Siellä taitaa olla jo entuudestaan aika ahdasta, ja noiden nykyisten kalojen vesiarvovaatimukset ovat erilaiset kuin platyn ja milliksen. Nykyiset kalasi viihtyvät pehmeässä ja happamassa vedessä, kun taas platyt ja millikset kaipaavat kovaa ja emäksistä vettä. Eli ei siis kumpikaan.
Elena_ kirjoitti:Siellä taitaa olla jo entuudestaan aika ahdasta, ja noiden nykyisten kalojen vesiarvovaatimukset ovat erilaiset kuin platyn ja milliksen. Nykyiset kalasi viihtyvät pehmeässä ja happamassa vedessä, kun taas platyt ja millikset kaipaavat kovaa ja emäksistä vettä. Eli ei siis kumpikaan.
Ok
Murre <3
-
- Advanced Member
Mikä monnì? Altaasi on aikuiselle punapääbarbille liian pieni. Kardinaalitetrojen ja kiilakylkien kanssa menisi hienosti taistelukala.Makia kirjoitti: Siellä on punapääbarbeja,kardinaalitetroja,kiilakylkiä ja monni.

-
- Starting Member
miljoonakala viihtyy vedessä kun vedessä ne asuu koti maassaankin vaikka missä esim. viemärissä... ja lammikoissa ja katuojissa . mut platy on eri juttu .
-
- Starting Member
varjosen kirjasta katoin et kyllä noi molemmat sopii veteen kuin veteen eli milkku ja toi platy niiden vesi vaatimukset on samat eli mikä vaan laatu käy.
minä meinasin ottaa niitä molempia tohon omaani uuten altaaseen .
-
- Senior Member
Missäköhän liikkeessä olet nähny myynnissä näitä "villiluonnonmuoto" viemärimiljoonakaloja? Myytävät millit on jalostettuja ja usein kovassa tai murtovedessä kasvatettuja.kalaario_81 kirjoitti:miljoonakala viihtyy vedessä kun vedessä ne asuu koti maassaankin vaikka missä esim. viemärissä... ja lammikoissa ja katuojissa . mut platy on eri juttu .
Ja toiseksi itse en laittaisi millejä minkään näykkivän kalan (esim useimmat barbit) seuraan, koska varsinkin huntueväiset koiraat on tosi hitaita uimareita.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
Tuosta lauseesta on nykyaikana paikkansa pitävää vain se että miljoonakalalla ja platyllä on samat vesivaatimukset. Siis keskikova vesi. Yleensä suomalainen hanavesi on pehmeää, joka johtaa miljoonakalojen ja platyjen yleiskunnon heikkenemiseen. Siitä seuraa herkkyys sairastua ja kitumisvaiheen jälkeen ennenaikainen kuolema.kalaario_81 kirjoitti:varjosen kirjasta katoin et kyllä noi molemmat sopii veteen kuin veteen eli milkku ja toi platy niiden vesi vaatimukset on samat eli mikä vaan laatu käy.
Ilman sarvia ja hampaita suosittelen kalaariolle vesikemiaan ja kalojen päivitettyihin vaatimuksiin tutustumista. Ihan kalojen parhaaksi. Sekä omaksi parhaaksesi. Jotta ei parin kuukauden kuluttua tarvitse täältä jälleen kerran lukea pohjalla syömättömänä makaavista, kyttyräselkäisistä, peräpäästään halvaantuneista ja "mystisesti" kuolleista platyistä.