Mitä ahvenia 128l?

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
terra
Junior Member
Junior Member

Mitä ahvenia 128l?

Viesti Kirjoittaja terra »

Jatkossa kunhan saan akvani tasapainoon ja kovan veden kalat poistettua olisi haaveena ottaa jotain ahvenia.
Mitä lajeja suosittelette ja millainen sisustus olis tarpeen?
Vesi arvot pitäis olla tietysti kohdallaan mut millaiset?
Mitkä olis hyviä kanssaeläjiä?
Altaaseeni jää asustelemaan 2 albiinomonnista,5 lyhtytetraa,
1 imumonni,4 levistä ja 1 taistelukalauros.
Se mahtaa kyllä huolehtia sitten ettei liikaa lisääntymistä pääse tapahtumaan!
Montako ahventa olis soipivasti?
Lisätäänkö ahventen altaaseen turveuutetta?
Olisko tiedossa hyviä sivuja joista sais lisätietoja (suomeksi, kiitos)
ihan näin vastaalkajakin kun en tahtois vaan ruveta kokeileen et pysyiskö ne hengissä vaan ottaa asioista ennalta tietoo kun on näitten edellisten kanssa tullu jo töpeksittyä ihan tarpeeks!
sendie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sendie »

Perhoskirjoavenet on varmaan kauneimmasta päästä, mulla on pariskunta, tarkotuksena hankkia 1 naaras lisää. Suositus olis pariskunta, ja vielä mielummin 2 naarasta, 1 uros. En oo muihin ahveniin sitten perehtynytkään
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

quote:Altaaseeni jää asustelemaan 2 albiinomonnista,5 lyhtytetraa,
1 imumonni,4 levistä ja 1 taistelukalauros
Ja lisää pitäisi saada? Jospa poistaisit liian suureksi kasvavat levikset
kokonaan, selvittäisit imumonnisi lajin ja lisäisit albiinomonnisten porukkaan
ainakin 3 - 4 yksilöä lisää.
Periaatteessa perhoskirjoahven kyllä käy tänne, mutta pariskunta riittää.
Ihan turha kapistus se toinen naaras. Perhoskirjot ovat sitten erittäin
tarkkoja veden laadusta, joten kerran viikossa puolet vedestä vaihtoon
on hyvä tahti.
Vesi saa tällä porukalla olla pehmeää ja hapanta, lämpötila voisi olla
n. 26 astetta.

T: Mari
terra
Junior Member
Junior Member

Lisää pitäis saada,ehdottomasti!
Meidän monni on partamonni ja ilmeisesti naaras koska ei oo parransänkee näkyny!
Olisko tuo perhosahven pariskunta sit se oikee ahven...onko näyttävä ja ei kuitenkaan liian isoksi kasvava!
Olisko muita mahdollisia ehdotuksia ahvenista et voisin tutustua lajeihin paremminkin ja vertailla?
Miten yleensä on lajien saatavuus?
Mitä se turveuute vaikuttaa veden arvoihin ja laatuun kun tuntuu että toiset lisää sitä joka vedenvaihdon yhteydessä?!
Oon aatellu ottaa albiinoille vaikka muutaman kuparimonnisen kaveriksi kun kuulemma viihtyisivät paremmin parvessa.
Saa nähdä kun nämä on niitä pitkäntähtäimen suunnitelmia!
Eletään toivossa!
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Lisää pitäis saada,ehdottomasti!

Ymmärrän. Valmistautuisin kuitenkin henkisesti ajatukseen, että jahka leviksesi kasvavat 'silakoiksi', eivät enää mahdu tuohon altaaseesi.

quote:
Olisko tuo perhosahven pariskunta sit se oikee ahven...onko näyttävä ja ei kuitenkaan liian isoksi kasvava!
Olisko muita mahdollisia ehdotuksia ahvenista et voisin tutustua lajeihin paremminkin ja vertailla?
Miten yleensä on lajien saatavuus?

Perhoskirjoahventa voisi kyllä sanoa näyttäväksi eikä kasva ulos altaastasi. Kenties itse kuitenkin suosittelisin jotain Apistogramma-suvun yleisesti liikkeestä löytyviä kääpiöahvenia. Niistä osa ei ole ihan yhtä herkkiä kuin perhoset ja soveltuvat siinä mielessä paremmin ensikokemukseksi kääpiöahvenista. Kysy kauppiaalta mikä niistä kuuluisi näihin vähän iisimpeihin. Tai jos vähän nössömmät miellyttää niin kenties jokin Laetacara-suvun edustaja olisi sopiva eli lippu-, ruoste-, ja oliivikirjoahvenet nämä tällä hetkellä liikkeistä todennäköisemmin löytyvät.

quote:
Mitä se turveuute vaikuttaa veden arvoihin ja laatuun kun tuntuu että toiset lisää sitä joka vedenvaihdon yhteydessä?!

Hapantaa, pehmentää vettä. Saattaapi muutenkin suojata. Ei haittaisi sinunkaan kalastoasi. Voit tehdä itsekin omat uutteesi lannoittamattomasta, kalkitsemattomasta luonnonturpeesta lilluttamalla, mutta tämän varmaan tiesitkin.
Tällä hetkellä oma suosikkini on kuitenkin tammenlehtiuute.

quote:
Oon aatellu ottaa albiinoille vaikka muutaman kuparimonnisen kaveriksi kun kuulemma viihtyisivät paremmin parvessa.

Ihan hyvä ajatus.

-Holzig-
terra
Junior Member
Junior Member

Kertoisitko lisää tuosta uutten tekemisestä ja voiko niitä tehdä eri kasveistakin?
Miten säilytetään, annostellaan?
Kuulosti mielenkiintoiselta!
Kiitti hyvistä ahvenlajiehdotuksista!
Nyt pääsen ensin ajankanssa etsiin tietoa eri lajeista kun on edes nimiä tiedossa!
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

quote:
Kertoisitko lisää tuosta uutten tekemisestä ja voiko niitä tehdä eri kasveistakin?
Miten säilytetään, annostellaan?

Kekkilältä ainakin löytyy luonnonturvetta, jota voi käyttää. Tai tätä minä olen joskus muinoin käyttänyt. Julmettu säkki maksaa parikymppiä ja siitä jo uuttaa jonkin aikaa. Tätä turvetta sitten lilluteetaan vedessä ja liotusvettä voi käyttää turveuutteen tapaan. Itse olen keittänyt turvetta vedessä ja käyttänyt tätä, mutta joku joskus varoitteli vitamiinien tai jonkin muun vastaavan katoavan keiton yhteydessä. Jokatapauksessa jotain vastaavaa hömppää kuitenkin eli keittämällä saa aineet irti nopeiten.

Tuota turvettahan voit sitten käyttää vaikka ulkosuodattimessa tai sukkahousujen sisällä. Niin ja ne sukkahousut sitten mielellään akvaarioon tai poikaystävä saattaa alkaa karttamaan tai riippuu tietysti poikaystävästä. Minä en yleensä hätkähdä kovin pienistä.

Tammenlehväuutetta teen vanhoista kulahtaneista tammenlehdistä joita tammet tälläkin hetkellä täynnä. Puolentoista litran limupullossa on kasa lehtiä lillumassa veden kera. Tämä vesi sitten käyttöön.

-Holzig-
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Ja tuo tammenlehtiuute on sitten aivan vastaavaa, vai? Annostus? Mulla menee turveuutetta joka kerta, kun vaihdan vettä, joten pitemmän päälle alkaa tuntua kukkarossa. Samoin sain sätkyn, kun ostin kasviravinnetta (Sera) ja kotiin tultuani aloin lukea annostusta!

Ohjeessa lukee että: lisää viikottain 5 ml/20 litraa vettä. Onko tämä ymmärrettävä niin, että lasketaan koko akvan vesimäärälle se lannoite joka viikko? Vai riittäiskö että laskisi vaihdettavan veden mukaan? Koko akvan veden mukaan laskettuna tuo pullo kestää noin kaksi viikkoa! Olisin itse taipuvainen annostelemaan vain vaihdettavan veden mukaan...Eikös tätäkin voinut tehdä itse?

Ei oo hetikää nii näläkää ku välil syä.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

quote:
Ja tuo tammenlehtiuute on sitten aivan vastaavaa, vai? Annostus?

Ajaa saman tarkoituksen. Annostuksen saa sitten itse kokeilla omaan altaaseensa ja kalastoonsa sopivaksi. Annostuksen määrityksissä saattaa vaikkapa pH-testi osoittautua hyödylliseksi.

Niin ja voihan noita tammenlehtiä laittaa lillumaan suoraan akvaarioonkin.

quote:
Samoin sain sätkyn, kun ostin kasviravinnetta.
Eikös tätäkin voinut tehdä itse?

Saman asian ajavaa kyllä.

-Holzig-
terra
Junior Member
Junior Member

Voiko ne lehdet olla jostain muustakin puusta esim. haapaa jota laittaa akvaan kelluun?
Isäntä ihmettelikin kerran et miks sitä pitää niin törkeesti putsata ja varoo ettei sinne pääse mitään ylimääräistä kun luonnossakin kasvinosia tippuu ja painuu pohjaan muuttuakseen siellä liejuksi jne.
eli tämä on vähän sama juttu ja vesi pysyy ihan kunnossa!?
Uppooko ne lehdet ja jää pohjaan vai hajooko ne ja menee suodattimeen?
kultis
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kultis »

Likaakos tää uute/lehdet vettä eli onks siin nitraattei tms? Onks se toiminu sulla hyvin? Ja jos laittais lehtii suoraan sinne veteen, nii pitääks ne laittaa johonki sukkahousuihin tai jotai semmosta?
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member

Tammi ainakin lahoaa joku miljoona kertaa hitaammin kuin vaikkapa Terran mainitsema haapa. Tämän vuoksi, ja tietysti viisaampien neuvoilla, olen päätynyt juuri tammenlehtiin.

Kuten sanottua, minulla näitä sekä pullossa että lillumassa akvaariossa sellaisenaan jossa uppoavat aika nopeasti, päivässä parissa. En nyt niin tarkkaan seuraillut.

-Holzig-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Ja jos tammenlehdet haluaa myös pois akvaariosta ilman sen suurempaa operaatiota, on kannattavaa pujotella ne löysästi vaikka grillaustikkuun tms. akvaariokelpoiseen kapineeseen.

-maisu-
Jenni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jenni »

Hei, minäkin aloitin harrastuksen ostamalla pari pulloa
valmista turveuutetta, mutta tekisin sen jatkossa mielelläni itse.
Ei se nyt varmaan niin tarkkaa ole, mutta haluaisin jonkun
suuntaa-antavan annosteluohjeen, miten saa sopivan vahvuista? Jos vaikka keittämättä uuttaisi jossain 10 litran ämpärissä joka olisi puolillaan tms, kauanko on hyvä antaa olla? Tai kaippa sen sitten
näkee silmämääräisesti?

Varmaan näiden omatekoisten uutteiden kanssa ei oikein voi
antaa mitään annosteluohjetta, eli ph:n mittailu on ainoa keino
selvittellä annostusta? Tai osaatko antaa jotain kokemusperäistä
vinkkiä omien keitostesi perusteella?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”