300 litraisen malawaarion suodatus

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kimmi-Kommi
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

300 litraisen malawaarion suodatus

Viesti Kirjoittaja Kimmi-Kommi »

Ensimmäisen malawi-akvaarioni perustaminen etenee pikkuhiljaa ja suurin osa tarvikkeista on jo hankittu. Akvaarioni on 300 litrainen (120x50x50) ja akvaariokauppiaani suosituksesta siihen on tulossa Eheim Classic 2215 ulkosuodatin sekä Eheim 2048 sisäsuodatin. Nyt olen eri keskusteluista lukenut, että useimmilla malawiharrastajilla on altaaseen nähden suuremmat ja tehokkaammat suodattimet. Olen myös ymmärtänyt, että malawit viihtyvät virtaavassa ja happirikkaassa vedessä.

Ovatkohan nuo jo ostamani suodattimet riittävät vai pitäisikö ulkosuodatin vaihtaa esim. 2217:aan? Akvaariooni on myös tulossa 3 D-tausta, jonka taakse ajattelin sisäsuodattimen yms. piilottaa.

Monilla malawisteilla tuntuu myös olevan ilmapumppu, olisiko se myös hyvä hankinta? Kivien takaa nousevat kuplat olisivat kyllä kivan näköisiä...

Kiitos taas avusta :D
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: 300 litraisen malawaarion suodatus

Viesti Kirjoittaja malawi »

No niin, olet aloittanut mielenkiinnoisella kala lajilla. En oikein tiedä noista suodin malleista mitään, mutta on kyllä tärkeä, että on tehokas suodatus malawialtaassa. On huono idea laittaa se sisäsuodatin taustan taakse 1. se ei pyöritä vettä 2. Paskat eivät mene taakse, eli on väärässä paikkassa. Sisäsuodatin tulisi olla voimakas pyörittämään veden. Siihen voi ostaa erillinen moottori ihan vaan siihen tarkoitukseen jos sun olemmat olevat suodattimet sitä ei hoida. Huomaat miten ne kalat tykkää virtauksesta! ;)
Kimmi-Kommi
Starting Member
Starting Member

Joo, tuota sisäsuodattimen sijoittamista mietin itsekin. Tarkoituksena on toki tehdä kunnon reiät taustaan, jotta vesi kiertää kunnolla taustan takaakin, mutta roskan ja sen paskan kerääminen ei sieltä taustan takaa taida onnistua :?

Pumppausteho näillä suodattimilla yhteensä olisi 1220 l/h...
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla on 257-litraisessa kaksi pienempää Juwelin pönttöä sintratulla lasilla täytettynä ja lisäksi yksi aivan susi streameri josta joko on töpseli seinässä tai sitten ei, riippuen kulloisestakin äänekkyydestään. Ilmeisesti fisut ovat tyytyväisiä koska lapsukaisten kasvuvauhti on jotain todella hämmästyttävää. Ja mikä ihaninta, noita Juweleita ei tarvitse siivota kuin puolivuosittain kunhan nyt roottorit muistaa puhdistaa vähän useammin.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Moikka!

Mä kyllä suosittelisin tuon kokoiseen suodatukseksi sen eheimin ulkopöntön 2217 ja sisäsuodattimeksi joko 2048 tai 2252. Koska nuo suodattimet olet jo ehtinyt hankkia, niin mä hankkisin yhden 2215 vielä tohon lisäksi. Kyllä se sitte piisaa. [;)]

Mulla on malawilassa (250 litraa) ulkopönttönä eheim prof2 mallin 2028(1050 l/h) ja sisäsuodattimena tuo 2048(600l/h). Suodatusta ei ole yhtään liikaa ja kalat viihtyvät. Helpoimmalla pääsee kun laittaa tuohon sisäsuodattimeen sen diffuusorin kiinni, ei tarvitse erillistä ilmapumppua pitämään meteliä.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Suosittelen kyllä jonkunlaisen streamin laittamista! Itse olen käyttänyt Hydorin Koralia 4 mallista streamia tuossa omassa affenaltaassa ja hyvin toimii. On äänetön ja jaksaa puhaltaa vaikka hötöä kertyisi paljonkin streamin ritilään. Steamilla saa mukavan "pehmeän", mutta voimakkaan virtauksen kiertovesipumppuihin ja suodattimiin verrattuna. Bonuksena vielä pieni sähkönkulutus vs. virtausteho esim tuossa koralia 4:ssä 4600l/h ja 12w.
Kimmi-Kommi
Starting Member
Starting Member

Taidanpa päätyä tuohon streamin laittamiseen, kiitos ideasta :D Kuinkahan tehokas pumpun kannattaisi olla?

Mitenkähän nuo suodattimet ja streami kannattaisi sijoitella akvaarioon, jotta virtauksesta tulisi jälkevä? Ja sitten on vielä se 3D-tausta hankaloittamassa sijoittelua :? Mielestäni malawi-altaaseen kulluu kivitausta ja siksi hankin moisen, mutta nyt tuntuu, että siitä on vain harmia...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”