Tästä asiasta on useampi keskustelu täällä käyty ja ahkerasti olen asiaa tutkinut mutta kuitenkin haluaisin suoran vastauksen kysymykseen kiekkokalojen loislääkityksestä. Vuosien ajan olen lääkinnyt kiekkojani tarpeen tullen Junglen Parasite Clearilla mutta nyt ostin Flubenol-tabletteja. Ajattelin lääkitä netistä löytyvän ohjeen mukaan jossa laitettiin yksi tabletti 100 litraan vettä ja oliko se että viiden päivän ajan annetaan vaikuttaa ja sitten vedenvaihto. Asiaa tutkittuani ja vanhoja keskustelujakin luettuani tulinkin siihen tulokseen, etten uskallakaan laittaa tabletteja akvaarioon, koska jollakin muistaakseni kiekkoja kuollutkin tämän lääkityksen johdosta. Epäilyttää myös se että Flubenol tappaa kotiloita ja jos niitä jää hiekkaan mätänemään. Mitäs sitten se Flubenol-pasta kiekkomixiin, onko tämä vain sisäloisiin? Ja yksi kiekoistani ei suostu syömään kuin surviaista ja kurkkua.
Oireet viittaavat siis iholoisiin. Evien väristely ja kasveihin itsensä hankaaminen alkoi päähänpotkitusta ja nyt yhä useampi kiekko kutisee. Uloste on lyhyttä ja tummanruskeaa. Olen muutaman viikon tilannetta seuraillut kun ei millään haluaisi alkaa kavereita lääkitsemään mutta luulenpa ettei tämä johdu esim. vedenvaihdoista. Rutiinit ovat mielestäni kohdallaan eli vettä vaihdan n.5 päivän välein ja mahd. ylijääneet sapuskat imuroin tarpeen tullen, tosin reilu monnisporukka ovat aika ahkeria syömään mujut pohjalta. Ruoka on monipuolista ja mitään suurempia muutoksia altaassa ei ole tehty. Vesi on pehmeää ja ph on 6-6,5 välissä.
Kiitos jos jaksatte kertoa mielipiteitänne ja kokemuksianne!

![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)