rio 400n jalustalevyn paksuus
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
- Sukupuoli: Nainen
rio 400n jalustalevyn paksuus
Heippa.
Tässä punnitaan nyt sitä itsetehtyä ja valmista pakettia. Vähän katselin tuollaista rio 400sta tai 300sta nykyisen rio180sen tilalle.
Joku juwel rio 400 omistava tai ko kapineesta tietävä. Miten paksusta levystä tuo jalusta on kyhätty ja onko muuta tukea kuin nuo neljä (edestä päin katsottuna) levyä, joiden päällä koko n.500kg lepää? Onko samaa 2cm paksua levyä kuin tuossakin 180ssä?
Ja kuinka monta senttiä akvaario on leveämpi kuin jalustan jalkaosa? Levyhän siinä on tietysti koko matkalla (onko sekin tuota 2senttistä?)... Kun painoa alkaa olla noinkin paljon niin voiko olla turvallisin mielin siitä että levy, joka ei lepää jalkatukien päällä, ei varmasti annan periksi niin että allas pääsisi painumaan reunoista alemmas ja näin ylimääräistä painetta syntyisi keskiosaan allasta tai nurkkiin?
Ei meinannu eilen unta saada ku jäi mietityttämään että noinkohan on vakaa ja kestävä? Aluputkijalustoihinkaan en luota kun ne huojuvat kovin helposti. Tällä hetkellä on juwerl rio 180 ja tuo nyt vielä näyttää olevan pystyssä. HIrvittää jos se jalusta pettää alta.. Kuitenkin 500kg on aika raskas seisoa vuositolkulla muutaman lastulevypätkän päällä...
EDIT: Ja vielä jos lasinpaksuutta kysyn, ei tunnu löytyvän googlettamalla...
Tässä punnitaan nyt sitä itsetehtyä ja valmista pakettia. Vähän katselin tuollaista rio 400sta tai 300sta nykyisen rio180sen tilalle.
Joku juwel rio 400 omistava tai ko kapineesta tietävä. Miten paksusta levystä tuo jalusta on kyhätty ja onko muuta tukea kuin nuo neljä (edestä päin katsottuna) levyä, joiden päällä koko n.500kg lepää? Onko samaa 2cm paksua levyä kuin tuossakin 180ssä?
Ja kuinka monta senttiä akvaario on leveämpi kuin jalustan jalkaosa? Levyhän siinä on tietysti koko matkalla (onko sekin tuota 2senttistä?)... Kun painoa alkaa olla noinkin paljon niin voiko olla turvallisin mielin siitä että levy, joka ei lepää jalkatukien päällä, ei varmasti annan periksi niin että allas pääsisi painumaan reunoista alemmas ja näin ylimääräistä painetta syntyisi keskiosaan allasta tai nurkkiin?
Ei meinannu eilen unta saada ku jäi mietityttämään että noinkohan on vakaa ja kestävä? Aluputkijalustoihinkaan en luota kun ne huojuvat kovin helposti. Tällä hetkellä on juwerl rio 180 ja tuo nyt vielä näyttää olevan pystyssä. HIrvittää jos se jalusta pettää alta.. Kuitenkin 500kg on aika raskas seisoa vuositolkulla muutaman lastulevypätkän päällä...
EDIT: Ja vielä jos lasinpaksuutta kysyn, ei tunnu löytyvän googlettamalla...
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna 

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: rio 400n jalustalevyn paksuus
Levynpaksuus on sitä samaa 2cm lastulevy kuraa. Alaosa on muistaakeni leveydeltään 120-130 ja "syvyydeltään" 45cm. En muista mittoja tarkasti, kun purin sen jalustan ja tein lähes samoilla mitoilla 25mm vanerista tilalle uuden. jalustani
Siinä jalustassa tosiaan oli ne 4pystylastulevyä ja takana on yksi levy estämässä korttitalo tapahtumat.
Tarkkoja mittoja en nyt pysty ottamaan, kun kuume ei anna nousta ja päänpysyä selkeänä. Lasin paksuus on 12mm.
Kelpo akvaario, mutta jalustasta ei ole kokemusta, enkä itse sen päälle tuota 500-600kg uskaltanut laittaa, kun otetaan huomioon, että ulkosuodattimen alkaessa vuotamaan tukevuus on menetetty
Siinä jalustassa tosiaan oli ne 4pystylastulevyä ja takana on yksi levy estämässä korttitalo tapahtumat.
Tarkkoja mittoja en nyt pysty ottamaan, kun kuume ei anna nousta ja päänpysyä selkeänä. Lasin paksuus on 12mm.
Kelpo akvaario, mutta jalustasta ei ole kokemusta, enkä itse sen päälle tuota 500-600kg uskaltanut laittaa, kun otetaan huomioon, että ulkosuodattimen alkaessa vuotamaan tukevuus on menetetty
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Todella hieno tuo Hillerin jalusta! Minullakin on ollut rio 400 ja vaikka se oli silmääni passeli, se ei tuntunut turvalliselta. Jalustan materiaali on minusta pelottava, pieni naarmu kalvoon ja vähän kosteutta ja jalusta on nopeasti venkuraa weetabixiä. Yhtä paljon mietityttää muoviset poikkituet - meillä ne antoivat periksi (siis irtosivat) ja kauhusta jäykkinä heitimme ne jonkkaan ja laitettiinperinteiset lasilistat sekä pitkittäin että poikittain.
Pakko tunnustaa, että ainoat altaat joiden suhteen hermo lepää, on itse rakennetut. Maksaa miljuunasti enemmän ja vasta kymmenen altaan jâlkeen alkaa jälki olla oikeasti siistiä, mutta kyllä itse tykkään.
Pakko tunnustaa, että ainoat altaat joiden suhteen hermo lepää, on itse rakennetut. Maksaa miljuunasti enemmän ja vasta kymmenen altaan jâlkeen alkaa jälki olla oikeasti siistiä, mutta kyllä itse tykkään.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
OT.-Alix- kirjoitti:Todella hieno tuo Hillerin jalusta! Minullakin on ollut rio 400 ja vaikka se oli silmääni passeli, se ei tuntunut turvalliselta. Jalustan materiaali on minusta pelottava, pieni naarmu kalvoon ja vähän kosteutta ja jalusta on nopeasti venkuraa weetabixiä. Yhtä paljon mietityttää muoviset poikkituet - meillä ne antoivat periksi (siis irtosivat) ja kauhusta jäykkinä heitimme ne jonkkaan ja laitettiinperinteiset lasilistat sekä pitkittäin että poikittain.
Kannattaisiko nyt pitää viikko vettä alempana ja siinä silikoonata noiden pokkitukien päälle lasit?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Member
KÄÄKS ei yhtään positiivista kommenttia jalustasta
Meniköhän sitten itsevärkkäilyksi...

450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna 

MP, Juwel ja Wromak ovat valmistaneet akvaarioita ja niiden jalustoja vuosikymmeniä ja toimittaneet kaikkia mallejaan (myös suuria) tuhansia kappaleita ympäri Eurooppaa. On totta, että jalustat valmistetaan melamiinipinnoitteisesta lastulevystä ja lasit ovat juuri ja juuri niin paksut kuin DIN32622 määrittelee. En silti usko, että on kovinkaan rationaalista pelätä "kaiken pettävän". Tilastollisesti suurempi vesivahinkoriski liittyy varmasti ulkosuodattimiin. Entä onko itse tehty jalusta tai akvaario (oli ne sitten tehty mistä tahansa) luotettavampi? Jos minun pitäisi ostaa akvaariopaketti en todellakaan ostaisi kenenkään harrastajan tai autotallipajan tekemiä vermeitä. Entäs kun tulee aika myydä paketti eteenpäin? Kumpaan luotetaan enemmän: omiin silikoneihin ("kymmenen akvaarion kokemuksella") vai tehtaan laittamiin? Kalusteakvaarioiden jalustalevy on juuri akvaarion pohjan kokoinen. Se, että saa siihen pinnoitteeseen reiän ja siihen vielä vettä, vaatii jo aika paljon huonoa onnea.
-
- Member
Ei itsetehty ainakaan jos se on minun tekemänikirahvi1 kirjoitti:Entä onko itse tehty jalusta tai akvaario (oli ne sitten tehty mistä tahansa) luotettavampi?

Olen yrittänyt itselleni hokea tuota samaa, että ei kai sitä nyt myytäisi jos korttipakkareaktio olisi enemmän kuin poikkeus sääntöön.
Modet voisi varmaan liittää tämän viestin jatkoksi tuonne Juwel altaat, laatu ja tekniikka topicciin

-
- Starting Member
Kaikki on niin suhteellista. Itsellä on vuonna 2003 valmistettu Juwel (400 Rio). Edelleen aivan ensiluokkaisessa kunnossa, niin lasit, kannet, saumat, kuin musta kaappikin. Eihän se kaappi tietysti yhtä jäykkä ole kuin tonnin painoinen rosteriteräksinen ristikkorakenne tai Lecasta muurattu sokkelimuuri, mutta aivan hyvin tuo on kestänyt. Ihan hyvin olen saanut yöni nukuttua, eikä ole kaapinpettämiskauhuskeenaariot (olipa hassu sana) päässäni pyörineet.
Mun kans on niin heleppua olla, saa olla justihin niinku mä sanon.