Öisiä ääniä

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Uuden akvaarioni suodatus on lähes äänetön, niin tässä kun nukkumaan olen menossa ja laitoin pösilövision kiinni, niin akvaariosta kuului "lits, läts, liriliri" tyylisiä ääniä nurkasta, jossa ei ole yhtään suodattimen ulostuloa.

Ajattelin että mikä siellä oikein tuollaista ääntä pitää, niin tietysti toinen tummaleväplekoistahan siellä oli. Pyrstöllä otti tukea 3d taustasta ja suu oli sentinverran vedenpinnan yläpuolella, ja siellä se sortteerasi suuhun osuvia pinnalla kelluvia juttuja, että mikä kelpaa syötäväksi :)

Välillä kuului oikein kunnon Rrrryyyyyyyyssssss :D

Melkoinen hörppiminen ja ryystäminen ja lopsuttelu kuuluu koko ajan edelleen :D "lops lops lops, raaps raaps raaps, kuuh kuuh kuuh, plop plop" :D Hyvä syy laittaa hiljaiset akvaariolaitteet, näitä ääniä en ole ennen kuullut :)
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja thank »

Mä säikähdin yks yö kanssa et mikä ihmeen ritinä akvaariosta kuuluu, olin varma, että lasi halkeili vähitellen. Menin katsomaan, niin kierteissarvikotilo oli mennyt sellaseen kohtaan, jossa oli kova virtaus ja sen kuori naputti kevyesti lasiin. :D
Celea
Junior Member
Junior Member
Viestit: 156
Liittynyt: 16:58, 23.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja Celea »

Tuo Nestehukan kirjoitus kyllä sai täällä päässä nauramaan suu korvissa kun ajattelin kuinka huvittavan näköinen ja kuuloinen tuo pleko mahtoi olla :mrgreen:.

Ei välttämättä ihan aiheeseen liity mutta itseäni tuo suodatinten lirinä pistää ärsyttämään aivan älyttömästi yöllä. Monesti unenpöpperössä jo peittoon kääriytyneenä saa nousta ylös lisäämään akvaarioon vettä ettei kuuluisi liplatusta. Ja voitte varmaan kuvitella kuinka miellyttävässä olotilassa on kun joutuu nousemaan ylös, laittamaan valot ja kuskaamaan vesiämpäriä :roll:.
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja thank »

Celea kirjoitti: Ei välttämättä ihan aiheeseen liity mutta itseäni tuo suodatinten lirinä pistää ärsyttämään aivan älyttömästi yöllä. Monesti unenpöpperössä jo peittoon kääriytyneenä saa nousta ylös lisäämään akvaarioon vettä ettei kuuluisi liplatusta. Ja voitte varmaan kuvitella kuinka miellyttävässä olotilassa on kun joutuu nousemaan ylös, laittamaan valot ja kuskaamaan vesiämpäriä :roll:.
Mä oon hankkinu tuota tarkotusta varten pienen kastelukannun x) Nimim. saattaa nousta yössä monta kertaa lisäämään vettä..
Maria L-A
Member
Member
Viestit: 257
Liittynyt: 21:33, 17.08.2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja Maria L-A »

Alkuvuodesta olin aivan varma, että nyt on joku rotta vähintään tullu sisälle tuolta pihalta kun kuulu kauhee rapsuttelu ja ruopsuttelu akvaarionurkkauksesta, mutta plekothan ne siellä styroksitaustaa putsailee öisin :mrgreen: Ekoja kertoja kun tuota ääntä kuultiin, niin koiratkin oli korvat pystyssä kuulostelemassa omituista ääntä.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 669
Liittynyt: 15:35, 14.04.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Haarniskamonnit kurnuttaa. Ihan kun olis altaassa sammakoita :)
Vierailla oli vinkeitä ilmeitä, kun altaasta sammui valot ja töllötintä vielä katseltiin, altaasta kuului kurnutusta ja matalaa kuminaa.
Jo levisi vieraiden silmät, mikä tuo oli 8O
Minua nauratti.

Tikrut tietenkin naksuttavat, myöskin valoisan aikaan. Tämä kans kummastuttaa vieraita. Eihän akvoista "pitäisi" lähteä ääniä, kalathan ovat hiljaisia...joopa joo.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Meillä nuo jaguaarinahkamonnit tuuttailee yöllä. Enää niitä ei kuule juurikaan, kun siirtyivät tonnisesta takahuoneeseen, mutta silloin kun ne vielä olohuoneessa asustelivat, niin alkuunsa luulin, että jossakin laatikossa soi känny värinähälytyksellä.
Kääpiönuoliaiset naksuttelivat ja koru- ja timanttirihmat murisivat. Silloin kun mulla oli vielä puuplekoja, niin niiden jyystämisestä kuului ääniä, tuolloin allas oli vielä makuuhuoneessa. :roll:
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Monesti unenpöpperössä jo peittoon kääriytyneenä saa nousta ylös lisäämään akvaarioon vettä ettei kuuluisi liplatusta. Ja voitte varmaan kuvitella kuinka miellyttävässä olotilassa on kun joutuu nousemaan ylös, laittamaan valot ja kuskaamaan vesiämpäriä :roll:.
Mä olen luovuttanut, ja nukun tulpat korvissa... Aina vähintään yksi allas lorisee, tai joku panague innostuu rapsuttelemaan, ja se muuten kuuluu ja kauas... Myös useat monniset kurluttelevat pintavettä yöaikaan. Olen kyllä varsin herkkäuninen.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja thank »

Deicide kirjoitti:
Monesti unenpöpperössä jo peittoon kääriytyneenä saa nousta ylös lisäämään akvaarioon vettä ettei kuuluisi liplatusta. Ja voitte varmaan kuvitella kuinka miellyttävässä olotilassa on kun joutuu nousemaan ylös, laittamaan valot ja kuskaamaan vesiämpäriä :roll:.
Mä olen luovuttanut, ja nukun tulpat korvissa... Aina vähintään yksi allas lorisee, tai joku panague innostuu rapsuttelemaan, ja se muuten kuuluu ja kauas... Myös useat monniset kurluttelevat pintavettä yöaikaan. Olen kyllä varsin herkkäuninen.
Mulla kiiltomonniset suorastaan loikkii yöaikaan. Ja ne ei ole mitään kovin pieniä monnisia.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Kiiltomonnisia löytyy täältäkin, ja ne tosiaan on niitä öisiä lipsuttajia! Mitähän ihmettä sitä pintaa pitää alkaa lipsuttaa, kun valot sammuu? Mut ei ne kiiltomonniset isoja ole monnisiksi! ;)
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
aukustiina
Junior Member
Junior Member
Viestit: 249
Liittynyt: 11:33, 13.08.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kaarina

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Meillä alkaa kuulua loiskumista kun valot sammuu.
En ole vielä päässyt selville siitä kuka läpsyttää vettä oikein kunnolla, aamulla sitten on lammikko lattialla.

Epäilen että kyseessä on koruripsimonni, joka rauhallisesti muuten katselee meidän touhuja, mutta spurttaa öisin?

Kyösti-juovaokamonni joskus kurnuttaa, kaikenlaista kuuluu. Loiskutus on uutta.
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja thank »

Deicide kirjoitti:Kiiltomonnisia löytyy täältäkin, ja ne tosiaan on niitä öisiä lipsuttajia! Mitähän ihmettä sitä pintaa pitää alkaa lipsuttaa, kun valot sammuu? Mut ei ne kiiltomonniset isoja ole monnisiksi! ;)
No ei ne varmaan isoja ole, mutta noitamonnin jälkeen isoimpia minun kaloista. Mittasin pyrstöstä päähän, 9 cm sain mitaksi noille. Onko sulla lisineet kiillot?
memma
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2151
Liittynyt: 21:11, 25.03.2004
Akvaarioseurat: HAS
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja memma »

VesiEläin kirjoitti:Meillä nuo jaguaarinahkamonnit tuuttailee yöllä. Enää niitä ei kuule juurikaan, kun siirtyivät tonnisesta takahuoneeseen, mutta silloin kun ne vielä olohuoneessa asustelivat, niin alkuunsa luulin, että jossakin laatikossa soi känny värinähälytyksellä.
Sama täällä. Kivoja tuollaiset kodin pikku sumutorvet :mrgreen: Olohuoneessa meillä majailevat, makkarissa nuo ainakin olisivat kyllä vähän huono vaihtoehto. Tuuttailevat joskus päivisinkin, jos samassa kolossa on liian monta jaguaaria, ja joku alimmaisista tahtoo liikahtaa. Aluksi pallokalat säikähtivät ääntä ja hyppäsivät 10 senttiä taaksepäin jos sattuivat olemaan juuri tuuttaavan jaguaarin kohdalla. Nyttemmin ovat huomanneet, että paljon melua tyhjästä..
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Mittasin pyrstöstä päähän, 9 cm sain mitaksi noille. Onko sulla lisineet kiillot?
No huh! Noin isoja ei meidän sodalikset ole, vaikka suoraan luonnosta. Olen yrittänyt kudettaa muutamaan otteeseen, mutta tuloksetta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja thank »

Deicide kirjoitti:
Mittasin pyrstöstä päähän, 9 cm sain mitaksi noille. Onko sulla lisineet kiillot?
No huh! Noin isoja ei meidän sodalikset ole, vaikka suoraan luonnosta. Olen yrittänyt kudettaa muutamaan otteeseen, mutta tuloksetta.
Nää on ikivanhoja varmaan, akvakaupasta hankin. Siellä oli sekaparvi vissiin hohto- ja kiiltomonnisia myynnissä, kun joku oli lopettanut. Menee vähän offiksi kyllä. :D Mie yritin kudettaa joku aika sitten, mut eivät innostuneet, vois koettaa jossain vaiheessa taas. Noilta on vaan sukupuolet tosi vaikee tunnistaa...
Deicide
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5126
Liittynyt: 15:59, 27.02.2008
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ii

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Vatsaevistä erottaa helposti.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Ojanpohja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 87
Liittynyt: 15:33, 04.02.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja Ojanpohja »

Meillä meinasi huumorintaju loppua kun ensimmäiset nuoliaiset tulivat altaaseen. Päivisin ei kuulunut mitään, mutta yöllä kun kierteiset nousivat pohjahiekasta pintaan alkoi armoton napsunsa. Onneksi ne on nyt kaikki syöty pois.

Toisesta altaasta kuuluu korurihmakalan naksutusta, varsin hauska ääni ei häiritse yhtään.

Jostakin altaasta kuuluu satunnaisesti matala hiljainen ja aika lyhyt ääni, kuin höyryjunan pihahdus. Ei mitään käsitystä kenestä se lähtee.
puspu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 11:32, 22.08.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja puspu »

Celea kirjoitti:Ei välttämättä ihan aiheeseen liity mutta itseäni tuo suodatinten lirinä pistää ärsyttämään aivan älyttömästi yöllä. Monesti unenpöpperössä jo peittoon kääriytyneenä saa nousta ylös lisäämään akvaarioon vettä ettei kuuluisi liplatusta. Ja voitte varmaan kuvitella kuinka miellyttävässä olotilassa on kun joutuu nousemaan ylös, laittamaan valot ja kuskaamaan vesiämpäriä :roll:.
Joo, ja vielä pahempi on ilmapumppu + pillisuodatin -yhdistelmä tuolla tuliliskolaarissa :roll: Yleensä saan nukuttua mainiosti metelistä huolimatta, mutta kyllä olen muutaman kerran joutunut käydä vetämässä töpselin irti seinästä, kun ei sitä pulputusta jaksa kuunnella... Yksi mikä myös on tosi raastavaa kuunneltavaa, on ajastimen raksutus.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Vitsi ite kyllä tykkään kovasti noitten suodattimen pulputuksesta ja lorinasta ja nukutuksikin saa oikeen mainiosti vaikka makuuhuoneessa onkii kolme akvaariota. :mrgreen:
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Toiset ovat herkkiä äänille, ja toiset ovat herkkiä valikoiduille äänille.

Itse olen niin kamala kuorsaamaan, että minun pitää nukkua eri huoneessa mitä puolisoni. Minulla on siinä pienessä huoneessa siirrettävä ilmastointilaite, jossa on lähtenyt kompressori irti kiinnityksistään, ja se resonoi välillä niin kovaäänisesti, että oma kuorsaukseni jää kai toiseksi :D
Siitä huolimatta, kun se on suhteellisen tasavoimakkuinen ääni, niin ei haittaa pätkääkään minun untani (vaikka olen aikaisemmin vuosia kärsinyt pahoista unettomuusjaksoista). Pikemminkin, en meinaa saada unta syksyn edetessä niin pitkälle, että sitä laitetta ei enää kannata/tarvitse käyttää. On liian hiljaista :D

Olen kyllä joskus nuorempana ollut tosi herkkä äänille nukkuessa. Samassa huoneessa oleva pakastin, kun olin yötä kaverilla, häiritsi ihan sietämättömästi.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Celea
Junior Member
Junior Member
Viestit: 156
Liittynyt: 16:58, 23.09.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja Celea »

puspu kirjoitti: --- Yksi mikä myös on tosi raastavaa kuunneltavaa, on ajastimen raksutus.
Itseäni taas ajastinten raksutus ei häiritse yhtään. Eikä myöskään kellon tikitys joka joitakin tuntuu vaivaavan. Kaipa siinä liplatuksessa on se hieman epätasainen ääni mikä estää nukkumisen :D.
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1892
Liittynyt: 17:48, 20.11.2001
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Öisiä ääniä...

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Celea kirjoitti:
puspu kirjoitti: --- Yksi mikä myös on tosi raastavaa kuunneltavaa, on ajastimen raksutus.
Itseäni taas ajastinten raksutus ei häiritse yhtään. Eikä myöskään kellon tikitys joka joitakin tuntuu vaivaavan. Kaipa siinä liplatuksessa on se hieman epätasainen ääni mikä estää nukkumisen :D.
Vanha armeijakällihän on kaadella vettä lasista toiseen nukkuvan tupakaverin korvan juuressa. Tarina kertoo että tuo temppu helposti saisi nukkuvan kusemaan petiinsä. En tiedä, kun ei omana palvelusaikana tuota kukaan todistettavasti kokeillut, mutta olisi aika ikävää, jos akvaarion litinä voisi aiheuttaa saman toiminnan :)
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-Mandell-
Member
Member
Viestit: 383
Liittynyt: 12:37, 18.12.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

meillä kuuluu jatkuva PLUP PLUP PLUP PLUP LOISK LOISK PLUP PLUP PLUP LOISK LOISK kun isoin kultis keksi että vähän pinnistämällä yltää veden pinnan yläpuolella olevevien kasvien pidikkeeseen tarttuneisiin, hieman pehmenneisiin lehtiin, yksittäisiin ruokapalleroihin jotka on ajatutuneet jonkin loiskauksen kanssa sinne ymsyms. Ja vaikka siellä ei olisikaan mitään, silti on pakko kokeilla [}:)] joskus menee hermot kun tätä jatkuu puolituntia ja kun iso lopettaa on seuraavalla nälkä ja nämä on niin pieniä että hyppäävät sen verran että pää tulee kokonaan pinnalle ja yltää hörppäämään.Ja sitten on yksi neropatti jonka mielestä on hirveän hauskaa jahdata yhtä partista. Partis ei tästä pistä pahakseen, se odottaa jos kultis jää jälkeen ja jos kultis kyllästyy, menee partis ärsyttämään. Siinä sitten hiekka ropisee lasiin ja vesi roiskuu.. Ja monniset tietenkin loikkailevat pintaan siinä sivussa. Koko ajan on joku luplutus päällä.. Yritä nyt siinä sitten nukkua [}:)]

PLUPLUPPLUPLUPLUPLUPPLUPLUPPLUPLUPPLUPLUPLUPLUPPLUPLUPPLUPLUPPLUPLUPLUPLUPPLUPLUPPLUPLUPPLUPLUPLUPLUPPLUPLUP
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 3362
Liittynyt: 16:50, 22.12.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Mulla ei onneksi enää ole akvaariota makuuhuoneessa, vielä nuorempana kun kotona asuin niin oli.. Pitkään kesti silloin aikoinaan tajuta (valoja ei tietenkään kannata laittaa vaikka näkis paremmin :roll: ) mikä hitsi siellä naputtaa kansilasiin, kunnes tajusin että lämpömittarin imukuppi on irrottanut otteensa ja lasinen mittari napsaa virtauksen mukana kansilasiin. Ulkosuodatin myös joskus alkoi rätisemään, en tajua miten se oli mahdollista että hörppää ilmaa sinne. Sitä sitten kääntelin aina unenpöpperössä, edelleen pimeässä ja yleensä kirosanojen saattelemana.

Tossa isossa altaassa oli aikoinaan raitanuoliaisia, ne oli hauskoja kun naksuttivat syödessään. Nykyään ääniä ei päästä juuri muut kuin lehtikalat ja monniset, kun käyvät pinnalla. Niin ja toki vedenvirtaus, josta mies joskus yrittää paapattaa.. Yleensä siinä vaiheessa viittaan hänen yölliseen kuorsaukseensa niin loppuupa paapattaminen. :mrgreen:
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1451
Liittynyt: 18:46, 28.07.2005
Paikkakunta: oulu/Kempele

Re: Öisiä ääniä

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Minä saan vieläkin sätkyn, jos yöllä kuuluu veden lirinää/liplatusta, esim. joku ihmisistä käy juomassa yöllä niin herään takuulla. Toinen on jos joku kala käy pinnalla, niin herään aivan varmana siitä, että allas vuotaa. Vielä kun näen sängystä olohuoneen puolella olevaan altaaseen suoraan, niin näen jopa veden pinnan alenevan pimeässä. Saatan yöllä käydä kokeilemassa altaan ympäristöä, onko sinne vettä valunut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”