Perhoskala vai ei?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Perhoskala vai ei?
Haluaisin tietää voiko perhoskalaa pitää keltarihmojen ja kardinaalitetrojen kanssa samassa? (450litraa altaassa)Jos ei niin minkä kalan kanssa käyvät? Olen löytänyt vain sekalaista tietoa etsiessäni vastausta muualta, joten apu olisi suotavaa, kiitos:D
Re: perhoskala vai ei
Mulla on ainakin ollut Pantodoneja pienien parvikalojen kanssa samassa altaassa ilman ongelmia. Ja keskikokoisien labyrinttien.
Ehkä tärkeintä niille on, että pinnalta löytyy alueita, joilla virtaus on varsin rajallista.
Ehkä tärkeintä niille on, että pinnalta löytyy alueita, joilla virtaus on varsin rajallista.
-Gone fishing-
-
- Junior Member
Juu.
Oon vaan kuullu maininnan, että saattavat olla aikamoisii ahmatteja, mutta missään ei sitten kerrota, mitä kaikkia kaloja ne söisivät. Confused.
Oon vaan kuullu maininnan, että saattavat olla aikamoisii ahmatteja, mutta missään ei sitten kerrota, mitä kaikkia kaloja ne söisivät. Confused.
Varmaan yrittävät napsia jotain pinnan tuntumassa uivia pikkukaloja, kuten miljoonakaloja. Mutta ei ne noita keskiveden kaloja ainakaan mulla ole koskaan häirihneet..
-Gone fishing-
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Oon kyllä melko varma että ne popsivat myös ne kardinaalikalat sieltä, en näkis miksi ei vois olla rihmojen kanssa jos on reilusti pinta tilaa ja pinta kasvillisuutta!
Moni ei ole varmaan kokeillut pikkukalojen kanssa. Potentiaalia kyllä on suuvärkin suhteen. Perhoskala voisi nielaista melkoisia suupaloja, mutta toisaalta se on puhtaasti pintakala, joten ei ehkä ole uhka tetroille.
-
- Junior Member
Re: Perhoskala vai ei?
Minusta kyllä tuntuu vähän siltä, etten tahtois riskeerata kardinaaleja. Toisaalta ois kiva tietää et mihin kokoon asti pienet kalat tulevat syödyiksi. Voisinhan harkita perhoskalan laittamista tuohon 300 litraiseenkin. Silloin kuparit tosin saattaisivat lähteä:(
Kyllähän se on niin että ruokinta-aikaan kardinaalit kävisivät lähellä pintaa viimeistään ja saattaisivat joutua ruuaksi.
Muttakun se perhoskala on niin kivan näköinen... Onpas elämä vaikeaa:D
Kyllähän se on niin että ruokinta-aikaan kardinaalit kävisivät lähellä pintaa viimeistään ja saattaisivat joutua ruuaksi.
Muttakun se perhoskala on niin kivan näköinen... Onpas elämä vaikeaa:D
-
- Starting Member
Minäkin harkitsen parhaillaan perhoskalan ottamista. Ihastuin niihin Kurjessa, ovat todella hienon näköisiä!
Olisiko sinun mahdollista laittaa molemmat pikkukala parvet samaan akvaan ja sitten toiseen voisi laittaa perhoskalan?
Olisiko sinun mahdollista laittaa molemmat pikkukala parvet samaan akvaan ja sitten toiseen voisi laittaa perhoskalan?
-
- Junior Member
Perhoskala muutti meille viime viikolla:) Kardinaalit ovat toisessa altaassa ja jäljelle jäi vain timanttitetrat, jotka pysyttelevät pohjan tuntumassa. Tosin tuo otus on vielä niin pieni, ettei saisi niitä syötyä vaikka tahtoisi.
Olisi tarkoitus ottaa altaaseen hyvän kokoisia keisaritetroja tulevaisuudessa ja seurata, pysyvätkö hengissä:)
Olisi tarkoitus ottaa altaaseen hyvän kokoisia keisaritetroja tulevaisuudessa ja seurata, pysyvätkö hengissä:)
Ainakin meillä nuo syövät vain ja ainoastaan ihan pinnalla kelluvaa ruokaa, jonka senkin pitää tulla suoraan nokan eteen (ts. päälle). Vaikea kuvitella että lähtisivät alempana uivia kaloja suuhunsa haavimaan. Tokikaan en varmaksi uskalla sanoa, mutta näin veikkaisin tähän astisen kokemuksen perusteella.
Minulla on perhoskala kardinaalitetrojen kanssa samassa altaassa ja tetrat saaneet olla ihan rauhassa vaikka käyvät pinnalta syömässä aivan vierestä!
Perhoskalahan ei syö muita kaloja kuin oikein nälkiintyneenä! Monipuolinen ruoka/riittävästi ja täsmäruokinta pitää ongelman poissa.
Keltarihmakalojen kanssa perhoskala ei tullut toimeen edes 600L altaassa vaikka kasveja runsaasti pintaan asti!
Perhoskala joutui nurkkaan ajetuksi ja vainon kohteeksi. ja oli pakko siirtää pienempien kalojen seuraksi.
Perhoskalahan ei syö muita kaloja kuin oikein nälkiintyneenä! Monipuolinen ruoka/riittävästi ja täsmäruokinta pitää ongelman poissa.
Keltarihmakalojen kanssa perhoskala ei tullut toimeen edes 600L altaassa vaikka kasveja runsaasti pintaan asti!
Perhoskala joutui nurkkaan ajetuksi ja vainon kohteeksi. ja oli pakko siirtää pienempien kalojen seuraksi.
520L projekti (http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=177698)
600L (1200L) paludaario projekti (http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=188959)
M:Sinirapuja (http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=196082)
600L (1200L) paludaario projekti (http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 7&t=188959)
M:Sinirapuja (http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=196082)
No jaa, mun perhoskala on aika optimisti tuon asian suhteen ja on yrittänyt syödä muun muassa kimalaispallokaloja...jotka ovat sitten pullistuneet ja haaveeksi on jäänyt perhoskalan illallinen.m1ksu kirjoitti:Minulla on perhoskala kardinaalitetrojen kanssa samassa altaassa ja tetrat saaneet olla ihan rauhassa vaikka käyvät pinnalta syömässä aivan vierestä!
/jari
-
- Senior Member
Perhoskala! Siinäpä yksi harkitsemisen arvoinen kala, mikäli se sopii yhteen monnisten kanssa. Akvaario menee monnisten ehdoilla, joten mitään niitä häiritsevää en aio missään tapauksessa hankkia. Uusi kalalaji on ollut mietinnässä siitä saakka, kun kynäkalat kuolivat tylsän suodatinkatastrofin seurauksena. Nyt on akvaario ollut jo useamman kuukauden tasapainoinen ja hyvinvoiva uuden ulkosuodattimen ansiosta, joten sinne voisi hankkia uusia kaloja. Akvaarion pitäminen monnisten valtakuntanakin on kyllä ollut mielessä. Perhoskala kuitenkin saattaisi kiinnostaa. Sopisiko se siis 200-litraiseen akvaarioon monnisten (sekä noitamonnin ja partiksen) kaveriksi? Vesiarvot ok pehmeän veden arvot ja lämpötila huitelee siinä 24 tienoilla tällä hetkellä. Lämppäriä ei ole, koska yksi teki aikoinaan pahan tempun ja kuumensi veden.
Itse olen pitänyt perhosia pariinkin otteeseen. Ikinä ne ei osoittanut mitään mielenkiintoa muita kaloja kohtaan, pikemminkin piti huolehtia että perhonen sai tarpeeksi ruokaa syödäkseen, kuten joku jo sanoikin, niin ruuan pitää olla ihan suoraan nenän edessä pinnalla kellumassa jotta se huomataan. Todella komea kalahan perhonen on ja pinnalta se poistui minulla vain vedenvaihdon ajaksi johonkin puskaan piiloon. Ihan pieneen altaaseen se ei sovi, joku 200l varmaan riittänee yhdelle kalalle ihan hyvin. Ei ole kamalan aktiivinen uimari, välillä saattaa ottaa spurtteja, joilloin sitä tilaa sitten tarvitsee.
Mulla on pitkä väsytystaistelu menossa altaan toisen omistajan kanssa. Perhoskala on kuulemma creepy.
Meillä ei perhoskala ole osoittanut mitään mielenkiintoa muita kaloja kohtaan. Ruoka aikaan ja välillä muulloinkin kääpiöahvenet käy ihan sen vieressä kyttäämässä. Perhoskalan suu on kyllä aika mahtavan kokoinen, sinne varmasti mahtuisi yli puolet altaan kalastosta(nuoliaisia, lasimonneja, punakääpiöahvenet). Olen seurannut tilannetta ja yrittänyt pitää perhoskalan hyvin syötettynä, ettei tule kiusauksia
Ruokaa saa tosiaan tiputella ihan nenän eteen ja se haukataan vasta kun on nokan päällä, kaikkiruokainen tuo onneksi on kuivaruokienkin suhteen. Jotain yöperhosia olen nyt kesäöinä löytänyt sisältä ja antanut perhoskalalle, niiden kimppuun hyökkää kyllä innoissaan.
Tapparakalat kiinnostaisi, mutta niitä en uskaltaisia tuon perhoskalan kanssa laittaa, kun ovat myös kokoajan pinnassa. Onko kellään kokemuksia?

Tapparakalat kiinnostaisi, mutta niitä en uskaltaisia tuon perhoskalan kanssa laittaa, kun ovat myös kokoajan pinnassa. Onko kellään kokemuksia?
Täällä on tänä kesänä syötetty melko kookkaita (2-3cm) heinäsirkkoja näille otuksille. Elävä sirkka menee kokonaisena hyvin nopeasti suuhun ja toinen heti perään. Kun ajattelee miten pieninä kalat (esim. tetrat) nykyisin myydään, voi pikkukalojen kohtalo olla karu.
Minä olen antanut yöperhosen muutaman kerran. Eipä saanut kunnolla syötyä perhoskala 2-3cm kokoista perhosta. Pienemmät menee, mutta iso perhonen suussa ui vaan ympäriinsä. Oli ilmeisesti liian iso pala kun jäi vaan raato pinnalle kellumaan jonka sitten myöhemmin haavin pois...