Onko kalani raskaana?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
colazo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 13:15, 30.10.2003
Paikkakunta: hki
Viesti:

Onko kalani raskaana?

Viesti Kirjoittaja colazo »

Minulla on keltaisia malaveja joilla on musta raita evässä, en muista nimeä. Mutta kauppias sanoi että niistä on mahdoton katsoa kuka on naaras ja kuka uros, mutta nyt olen huomannut että yhdellä on alavatsa punertava, ihan erivärinen kuin muilla. Joten onko se "raskaana" ja jos on niin, pitääkö niille laittaa joku luolapaikka mihin se sitten menisi synnyttämään vai riittääkö pelkät laavakivet? Ja miten niitä pitäisi sitten hoitaa?

T. aloittelija.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Taipaa kuitenkin olla kuteva kala ja suuhautoja. :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
colazo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 13:15, 30.10.2003
Paikkakunta: hki
Viesti:

?

Viesti Kirjoittaja colazo »

No mutta tuskinpa ne suuhun asti pääse ilman jonkinlaista kudun laskemista vai? Mut siis onko se sitten merkki, että olisi synnyttämässä vai voisiko olla jokin muu?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jokin perusteos Malaweista olisi poikaa tai kalojen biologiasta yleensä.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

Minähän en malaweista mitään tiedä, mutta useat kalat yleensäkin vaihtavat väriä iän karttuessa tai kun kutupuuhut alkavat kiinnostamaan. Koiras kai useammin ryhtyy loistamaan, Kyse voi siis olla siitäkin, että toista osapuolta perheenlisäys kiinnostaisi, sehän ei vain vielä takaa, että tulosta syntyy. [;)]
Dixi et animam levavi.
jhmp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 16:54, 05.07.2002

Re: Onko kalani raskaana

Viesti Kirjoittaja jhmp »

colazo kirjoitti:..keltaisia malaveja joilla on musta raita evässä, en muista nimeä.
Voisiko olla sinihuuli? http://malawicichlids.com/mw09001j.htm
colazo kirjoitti:...alavatsa punertava, ihan erivärinen kuin muilla.
Täytyypä sanoa, että enpä omissa malaweissani ole moiseen ainakaan vielä kiinnittänyt huomiota/huommannut moista. :?
Kun suuhautoja on "raskaana" niin sillä on 'mällit poskessa' :P, eli se kantaa kudun suussaan ja sittemmin myös poikasia niin kauan kunnes se katsoo, että poikaset ovat tarpeeksi isoja selviytyäkseen itsekseen. Tuolloin poikaset sylkäistään lopullisesti ulos ja 'huoltaja' lähtee omille teilleen jättäen poikaset oman onnensa nojaa.

Mitää 'kutukiveä' et varsinaisesti tarvitse, mutta akvaariossa on hyvä olla muutamia luolia, että hautova kala saa olla rauhassa/piilossa muilta kaloilta. Laavakiviröykkiöt ovat ihan jees. Hautova kala on syömättä noin 3 viikkoa, jolloin se silminähden laihtuu ja silloin sille on turha yrittää tuputtaa mitään lisäravintoa. 8O

Poikasien hoidosta en oikein osaa kommentoida, kuin että jos piilopaikkoja on tarpeeksi niin vahvimmat selviänevät. Näin on näreet ainakin tuossa omassa purkissani.

Kuten 'jarvij' tuossa totesikin, voisi olla hyvä hommata joku kirjanen. Malaweista löytyy ainakin yksi suomenkielinen laitos, nimeä en nyt vain muista...

Lykkyä tykö!
---> Jani
colazo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 13:15, 30.10.2003
Paikkakunta: hki
Viesti:

kiitos neuvoista jani ja muut

Viesti Kirjoittaja colazo »

Mä tos otin asioista vähän selvää ja tuli ilmi että se malawi olikin uros :( Mut ei se mitään mul kävi hyvä onni kun kävin siniriutassa ostamassa labidocivromis caeruleus ja pseudotropneus elongatus lajin malaweja ja noista jälkimmäisistä yks on nyt varmasti :D "raskaana". Suun alla on iso pussi ja on tosiaan huomattavasti pienempi kun muut naaraat, joten päättelin että on jo jonkin aikaa niitä siellä pitänyt kun on ilmeisesti laihtunut. Jee nyt onkin kiva seurailla sitä ja odottaa vaan koska niitä pikku fisuja alkaa näkymään.

Mitens muuten tietääkö kukaan monta poikasta noin yks malawi voi suussaan pitää? Tonkin koko on kuitenkin noin tulitikku askin kokoinen? Ja onko sillä merkitystä kun sillä toisella lajilla urokset ovat ainakin puolet pidempiä kuin naaraat? Vai pitäiskö niillä olla suht saman kokoisia uroksia saatavilla?

ps. Kiitos neuvoista jani + muut
t. colazo

Edit: Isot kirjaimet.
jhmp
Junior Member
Junior Member
Viestit: 226
Liittynyt: 16:54, 05.07.2002

Re: kiitos neuvoista jani ja muut

Viesti Kirjoittaja jhmp »

Jaa-a, muutamia. Eipä sen suuhun montaa mahda sopia. Kalojen koolla
ei niinkää ole suurta merkitystä tuon lisääntymisen suhteen. Ehkä se nyt kuitenkin hieman rajoittaa. Mene ja tiedä?

Jos huono tuuri on niin saattaapi noitten poikasiesi kanssa piankin käydä niin, että et tule niitä koskaan näkemään. :( Voivat päätyä helpostikkin isompien kalojen ruokalistalle. Mutta, mutta, ei hätää. Malawisi kutevat varmasti pian uudestaan. :D

BTW. Sen suomenkielisen kirjan nimi on "Malawijärven Kirjoahvenet", kirjoittanut Ad Konings suomennos Tommi Natri, ISBN 951-97752-0-X.
colazo kirjoitti: Mitens muuten tietääkö kukaan monta poikasta noin yks malawi voi suussaan pitää? Tonkin koko on kuitenkin noin tulitikku askin kokoinen? Ja onko sillä merkitystä kun sillä toisella lajilla urokset ovat ainakin puolet pidempiä kuin naaraat? Vai pitäiskö niillä olla suht saman kokoisia uroksia saatavilla?
Edit: Isot kirjaimet.
---> Jani
Viljo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 01:35, 01.01.2003
Paikkakunta: Tren seutu

Viesti Kirjoittaja Viljo »

Meillä on ollut vähän huono prosentti poikasten selviämisen suhteen. Siitä lukien kun malawikirjoahvenia on meillä ollut olen havainnut 5 "leukaa". Sitten kun "leukominen" katosi ja kala taas pyrki ruoka-aikaan paikalle, en nähnyt poikasia missään 8O. Nyt, kun kaloja on ollut meillä noin 5 kuukautta meillä on kaksi poikasta jotka enemmän tai vähemmän rohkeasti kurkkivat piiloistaan. En osaa edes sanoa että kuinka vanhoja suurin piirtein nuo poikaset ovat, mutta niitä on todellakin vain kaksi!
silli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 186
Liittynyt: 22:17, 30.01.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja silli »

Myös minulla on vain kaksi poikasta (sinihuulia). Toinen ilmaantui huomaamatta. Piti hieman hierasta silmiä ennenkuin uskoin näkemäni todeksi. Sitten aloin tarkkailla allasta vähän huolellisemmin ja huomasin molemmat naaraat jälleen leukaansa venyttelemässä. Siirsin toisen erilleen ja nyt se on joululahjaksi pullauttanut yhden poikasen. Suu vieläkin pullottaa, joten voiko jotain vielä olla tulossa? Kauanko poikiminen siis voi kestää?
Izze
Senior Member
Senior Member
Viestit: 500
Liittynyt: 15:24, 26.02.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Izze »

Naaraat hautoo yli kolmekin viikkoa. Ei kannata huolestua siis. Varmaan parempi mitä kauemmin hautoo ja luulisi että pienempää määrää poikasia voi hautoa hiukan pitempään kuin esim. kahtakymmentä. Kait sillä emollakin on joku raja leukojensa venyvyyden suhteen. :mrgreen:

Mulla on sinihuulilla ollut paha taipumus aina nielaista omat poikaset. Eli hautoo viikon tai pari ja sitten homma ei enää kiinnostakaan. Pitää seuraavalla kertaa siirtää heti hautomisen alussa muualle josko vaikuttaisi hautomisen onnistumiseen.
silli
Junior Member
Junior Member
Viestit: 186
Liittynyt: 22:17, 30.01.2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja silli »

Ymmärsinkö siis oikein, että emo voi pulautella osan poikasista pois aiemmin ja jatkaa vielä haudontaa muiden kanssa? Kaikki eivät siis "synny kerralla", vaikka samasta satsista ovatkin? Osaako kala siis lajitella poikaset suussaan kehittyneisiin jotka syljetään pois ja avuttomampiin, jotka jätetään vielä kotiin kasvamaan?

Parin päivän sisällä minun kalani pulautteli tasaiseen tahtiin 7 poikasta ja kun vielä jätin sen poikasakvaarioon lisäpoikasten toivossa oli tämä ilmeisesti kaikkensa jo antanut ja nälissään syönyt osittain kaksi poikastaan. Kun päästin sen pois, ovat muut pienokaiset selvinneet hengissä.
histrix
Starting Member
Starting Member
Viestit: 14
Liittynyt: 22:05, 17.11.2003

malawien haudonta

Viesti Kirjoittaja histrix »

Tää nyt on tällaista mutu tietoa mutta mun ymmärtääkseni poikasten poistuminen eri aikaan emon suusta johtuu lähinnä siitä, että kun emo päästää poikaset ns. jaloittelemaan se ei yksinkertaisesti enää saa ahdettua niitä kaikkia takaisin suuhunsa. Mulla ei muuten oo ollut mitään poikasten syönti käyttäytymistä emon osalta kun olen alkanut ruokkimaan sitä välittömästi kun se on siihen itse valmis. Poikueitten koot ovat vaihdelleet 5-15 poikaseen riippuen siitä kuinka usein kyseinen emo on kutenut. Tällaiset poikueet kuitenkin edellyttävät emon siirtämistä erilliseen poikas altaaseen. Jos sen jättää muitten sekaan on poikasten selviytymis prosentti melko alhainen.
Sillipurkki
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 17:50, 19.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Mahtaakohan mullakin olla ensimmäinen poikue tulossa? Suurin hongi-naaraista on vetäytynyt kivikkoon: ruoka ei maistu, käy ainoastaan pienillä "kunniakierroksilla" välillä. Pää näyttäisi hieman epämuodostuneelta, suu on koko ajan kiinni, mutta sen raosta näkyy jotain pientä vaaleaa, munia? Ei se kuitenkaan ole missään tapauksessa ehtinyt hautoa viikkoa pidempään.

Vähän huolestuttaa kyllä.. kalat eivät ole vielä täysikasvuisia, vaan naaraan koko on hädin tuskin pyrstöineen päivineen 5cm. Lisäksi se oli ennen mahdollista kutua vielä viikon ilman ruokaa. Ymmärtääkö kala oman terveytensä päälle ja nielee kudun ennenkuin kuolee nälkään?
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Sillipurkki
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 17:50, 19.08.2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sillipurkki »

Nyt sitten (ainakin) 2vko hautonut naaraani on liittynyt nälkäisenä ja tyhjäsuisena muiden joukkoon. Mahtoikohan se lopettaa hautomisen kesken, vai syötiinkö poikaset ennen aamua? Kuinka yleistä hautomisen keskeyttäminen on?
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
colazo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 35
Liittynyt: 13:15, 30.10.2003
Paikkakunta: hki
Viesti:

kalan poikaset

Viesti Kirjoittaja colazo »

mulla on ton ensimmäisen viestini jälkeen kalat olleet jo useammankin kerran poikaset suussaan eikä mulla ole selvinny kuin kaksi poikasta jotka itse pelastin akvaarioiden vaihdon yhteydessä poikas altaaseen. (semmonen pieni muovinen joka kelluu akvassa) joten niin innoisani kuin olen poikasista aina ollut ei niitä kauheesti näytä selviävän. oisko sit kesken meno :D tai niiden syönti niin on harmi et selviytymis prosentti on niin pieni :( mutta jos sulla on hyviä piilo paikkoja niin laita kaloillesi ruokaa ja katso jospa sieltä jokunen pikku fisu kurkistelisi jostain kolosesta.
ciao
toivottavasti nyt ees yks olis sulla selvinny.
colazo
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

kuinka monta?

Viesti Kirjoittaja malawi »

no, mulla on käynny sillein että mun 7cm malawiahven kerralla tekee sellaisen 30, ei päästä kerralla vaan ihan muutaman otteeseen. Hyvä vinkki jos haluaa et kalat kutee niin ota lammittimen pois niin herää luonnonvaistot!!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”