Millainen valaisin?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
popsi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Millainen valaisin?

Viesti Kirjoittaja popsi »

Elikkä akvaario on merkiltään MP80 (96l) 80x30x40 (vikana korkeus)valokannella. Kannessa on vain yksi putki,joka on mielestäni liian vähän.
Nyt olenkin etsimässä jonkun näköistä valaisinsysteemiä jossa olisi kaksi putkea.
Ongelmana on,että kaikki valokannet kahdella putkella jotka olen löytänyt ovat 35cm syviä ja mun akvaarion syvyys on 30cm,haittaako? Tietääkö kukaan mistä saisi 80x30 kahdenputken valokannen??ja mielellään T5 putkilla :D
Entä sitten nämä akvan päälle kiinnitettävät valaisimet..miten toimivat käytännössä kun akvassa ei ole kansilaseja..hyppivätkö esim. kalat pois jne..
Suositelkaa kokeneemmat ja viisaammat mikä olisi paras valaisin akvaariooni :D
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Re: Millainen valaisin??

Viesti Kirjoittaja Malys »

Liputan Arcadia overtankin puolesta. :mrgreen: Mulla on allas melkein samoilla mitoilla, syvyys vain 35cm ja on avoin, valaisimena Arcadia overtank, joka seisoo jalkojen varassa laseilla. Ei ole tullut kaloja ulos kertaakaan, vettä toki tuollaisesta haihtuu enemmän, mutta en näe sitä ongelmaksi. Tyylikäs yhdistelmä, jollaisesta haaveilin useita vuosia. Omassa on 2x25W T8-putket, mutta tuo onkin vanhempaa mallia, uudet ovat T5-putkilla ilmeisesti kaikki. Kannattaa tutustua.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
popsi
Starting Member
Starting Member

Kiitos vinkistä :D Tuommonen pitää laittaa tilaukseen..ja kiva kuulla, että kalat ei hyppele laitojen yli :mrgreen:
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Toki kalat voivat myös hyppiä altaasta ulos, mutta ne nyt voivat päätyä ulos vaikka ruokinta-aukosta (kokemuksen syvällä rintaäänellä), mutta ainakin minä (ja moni muu) on selvinnyt ilman uhreja avoimen altaan kanssa.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
JG
Junior Member
Junior Member

Re: Millainen valaisin?

Viesti Kirjoittaja JG »

popsi kirjoitti:Elikkä akvaario on merkiltään MP80 (96l) 80x30x40 (vikana korkeus)valokannella. Kannessa on vain yksi putki,joka on mielestäni liian vähän.
Nyt olenkin etsimässä jonkun näköistä valaisinsysteemiä jossa olisi kaksi putkea.
Ongelmana on,että kaikki valokannet kahdella putkella jotka olen löytänyt ovat 35cm syviä ja mun akvaarion syvyys on 30cm,haittaako? Tietääkö kukaan mistä saisi 80x30 kahdenputken valokannen??ja mielellään T5 putkilla :D
Entä sitten nämä akvan päälle kiinnitettävät valaisimet..miten toimivat käytännössä kun akvassa ei ole kansilaseja..hyppivätkö esim. kalat pois jne..
Suositelkaa kokeneemmat ja viisaammat mikä olisi paras valaisin akvaariooni :D
Kansilasillisessakin hyppäävät pois niistä kulmista jotka kuitenkin on pakko jättää auki putkitusten ja johdotusten takia. Itsellä hyppi aikanaan seeprakalat niskaan kun katselin nojatuolissa telkkua akvan vieressä. Eli älä hommaa siihen ainakaan ilv.. eiku tapparakaloja [;)]
popsi
Starting Member
Starting Member

Okei..kiitti vinkistä :D Kalastona on tällä hetkellä platyjä ja neontetroja ja pohjalla kuparimonnisia..
Platyt ja neonit ei varmaan oo mitään kovia hyppijöitä mutta noi monniset mua vähän huolettaa jos ei oo kansilaseja :?
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on kaikissa altaissa overtankit ja ilman kansilaseja, yhdessä akvaariossa on monnisia. Lattialta on löytynyt pari neontetraa, yks kardinaalikala ja sukarapuja. Yhtään monnista en ole lattialta löytänyt.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla kanssa avoimet altaat, eikä monnisia eikä muitakaan ole hyppinyt ulos. Lajikohtaista on aika pitkälti, joitain ei voi kuuleman mukaan pitää kansilasittomassa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”