Sisäsuodatin roskienkerääjäksi
Valvoja: Moderaattorit
Sisäsuodatin roskienkerääjäksi
Minulla on 300l akvaario ja siinä Eheimin prof 2 ulkosuodatin. Olen ymmärtänyt, että myös sisäsuodatin voisi olla tarpeellinen roskienkerääjänä. Akvaariossa on aika paljon kasveja. Akvaarion mukana tuli Eheimin Powerline 2252 ja testasin sitä, mutta se aiheutti sellaisen pyörremyskyn purkkiin, että sitä ei ollut kiva katsella. Osaatteko suositella parempaa suodatinta?
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Re: sisäsuodatin roskienkerääjäksi
Sen parempaa olekaan. Kokeile kääntää jotenkin tms.. Tästä löytyy useita keskusteluja.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Kokeilitko suihkuputkella tai jopa useammalla peräkkäin? Toinen vaihtoehto on pickup 2012.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Ei tuon parempaa roskankeraajaa olekaan mutta jos virtaus on liian kova, niin hanki Eheim 2048. Samaa sarjaa, mutta pienempi kooltaan ja teholtaan. Omassa 300 l. on 2048 yhdella lisamodulilla.
Tai laita suihkuputki tai pari tuon 2252:n ulostuloon, niin voi auttaa.
Tai laita suihkuputki tai pari tuon 2252:n ulostuloon, niin voi auttaa.
Itselläi 250 litrasessa tankissa roskienkerääjän virkaa hoitaa eheimin 2048. Aika moisen myrskyn sekin nosti altaaseen. Tein sähkömiehenputkesta suihkuputken sille niin johan rupes myrsky laantumaan. Hyvä suodatin mielestäni!
Noi eheimin powerlinet on melko hankalia laitteita. Suodatuspinta-alaa on hiton vähän suhteessa pumppaustehoon. Patruunat menee todella nopeesti tukkoon. Ja kuten itsekin huomist ne aiheuttaa akvaariossa melkoisen pyörremyrskyn josta ei eroon pääse kun pistämällä lisää rahaa peliin elikkä hankkimalla suihkuputken/-putkia tasottamaan virtausta.
Monella suodatinvalmistajalla on laitteita, jotka ajaa ihan saman asian, mutta ovat silti huomattavasti käyttäjäystävällisempiä kuin noi eheimit. Kerron mielelläni lisää vaikka yv.
Monella suodatinvalmistajalla on laitteita, jotka ajaa ihan saman asian, mutta ovat silti huomattavasti käyttäjäystävällisempiä kuin noi eheimit. Kerron mielelläni lisää vaikka yv.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mulla on käytössä eheim 2048 diffuusorilla ilman mitään lisävirityksiä. Se on malawialtaassa lisäsuodattimena (ulkoisena on eheim prof2 2028). Putsaustarve on n. kerran kuukaudessa, vaikka nuo malawit ovatkin aikamoisia sottapyttyjä. Noiden muiden altaiden sisäsuodattimet menevät paljon nopeammin tukkoon, mutta 2048 vaan porskuttaa...
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
-
- Advanced Member
Heh,heh. Ennenkuin lähdin matkalle, vaihdoin vanhan 2048:n Seran F-700 suodattimeen, johon laitoin patruunaksi hiukan isomman suodatinmaton palasen. Ajattelin helpottaa altaan hoitajan työtä koska hänellä ei ole ennestään mitään kokemusta suodattimista ja eihän Seraa yksinkertaisemmaksi enää suodatinta voi saada. Väärässä olin. Ensin hajosi moottorin kansi, osa vaihdettiin uuteen Tampereen akvaariokalan toimesta (josta iso kiitos Ilkalle). Seuraavalla viikolla moottori kuitenkin hiljeni lopullisesti, vettä tuli, mutta vain murto-osa siitä mitä pitäisi. Ei auuttanut moottorin uudelleen pesu, eikä kääntelyt (ilmat pois) veden alla. Patruunakin kuulemma valutti aina likavedet altaaseen ja suodatin oli muutenkin vaikea pestä. Huoh, en edes uskalla ajatella, mitä olisi tapahtunut jos siellä olisi ollut joku Aquabee, Aquaball, fluvali tai joku puolan/kiinan ihme.Teemu Salonen kirjoitti:Noi eheimin powerlinet on melko hankalia laitteita.
Vaihtoehdot olivat hiukan vähissä ja oli pakko turvautua vanhaan 2048:n. Parin minuutin puhelinneuvonnan jälkeen suodatin saatiin altaasen ja nyt se toimii kuten ennenkin eli loistavasti, huolto kerran 2-4 viikossa. Hoitajan kommentti: "miks sää otit tän suodattimen pois, tää on paljon helpompi käyttää"

Teemu hei, noi roskankerääjäsuodattimet on altaassa sitä varten et ne kerää niitä roskia. Niiden kuuluukin mennä tukkoon

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Täysin samaa mieltä ja Fluvalin ja Eheimin paremmuuseroissa pisteet menee Eheimille, siin on hiukan hienompi patruuna ja on tehokkaampi pikkuhötön poistaja. Muuten en kyllä pidä Fluvalejakaan huonona, kun käyttää hienosuodatuslevyjä tarvittaessa.-riff- kirjoitti: Teemu hei, noi roskankerääjäsuodattimet on altaassa sitä varten et ne kerää niitä roskia. Niiden kuuluukin mennä tukkoon
Tuli mieleen tuosta, että on kerrottu, että nuo Powerlinet on niin tehokkaita voimiltaan, että ne saattaa lykätä patruunat lyttyyn sen tukkiutuessa, vesihän virtaa sitten iloisesti ohi. Ite putsaan nuo parin viikon välein, ennen kuin virtaus mitenkään osoittaa heikkenemistä, kun jos sitä se ei välttämättä tee.nepis76 kirjoitti:Mulla on käytössä eheim 2048 diffuusorilla ilman mitään lisävirityksiä. Se on malawialtaassa lisäsuodattimena (ulkoisena on eheim prof2 2028). Putsaustarve on n. kerran kuukaudessa, vaikka nuo malawit ovatkin aikamoisia sottapyttyjä. Noiden muiden altaiden sisäsuodattimet menevät paljon nopeammin tukkoon, mutta 2048 vaan porskuttaa...
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Re: Sisäsuodatin roskienkerääjäksi
Kuinka moni tietää, missä powerlinen suodattimet valmistetaan? Mä en tiedä, mutta esmes compact sarjan kiertovesipumput valmistetaan samalla tehtaalla italiassa kuin siccen tuotteet. Classic sarjan ulkosuodattimet valmistetaan kiinassa. Tetratec:n suodattimet samalla tehtaalla ku aqua-el sarja. Eli en mä niin hirveesti sitä valmistusmaata haukkuisi.
Jos mulla joskus tulis tarve hankkia tehokas roskankerääjä makeaan veteen ni valinta kohdistuis ilman muuta Dolphin F2000 tai Atlas 2000F Molemmissa suodattimissa hinta reilusti alle 50€.
Tosin tää roskankerääjä villitys... Mulla ei oo koskaan ollu sellaselle tarvetta. Lukuunottamatta kultakala-allasta. Jopa ahvenaltaat oon suodattanu pelkällä ulkosuodattimella ja hyvin on menny.
Btw, oon vähän miettiny, minkä takia jengi hankkii hiton kalliita, ylitehokkaita suodattimia ja sen jälkeen vaimentaa virtausta kalleilla varaosilla? Mikä järki siinä on?
Jos mulla joskus tulis tarve hankkia tehokas roskankerääjä makeaan veteen ni valinta kohdistuis ilman muuta Dolphin F2000 tai Atlas 2000F Molemmissa suodattimissa hinta reilusti alle 50€.
Tosin tää roskankerääjä villitys... Mulla ei oo koskaan ollu sellaselle tarvetta. Lukuunottamatta kultakala-allasta. Jopa ahvenaltaat oon suodattanu pelkällä ulkosuodattimella ja hyvin on menny.
Btw, oon vähän miettiny, minkä takia jengi hankkii hiton kalliita, ylitehokkaita suodattimia ja sen jälkeen vaimentaa virtausta kalleilla varaosilla? Mikä järki siinä on?
Saksassa valmistetaan. Eiköhän sillä suodattimen vaimennuksella ole tarkoitus jakaa virtausta laajemmalle alalle, eikä niin pistemäiselle, kuin suodatin ilman suihkuputkia.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Ja joutuu lähes varmasti uusimaan aiemmin, kuin esim. Eheimin Powerlinen.Molemmissa suodattimissa hinta reilusti alle 50€.
Eli ei juurikaan kokemuksia sisäsuodattimista? Paitsi tietysti "ex-duuni" ?Tosin tää roskankerääjä villitys... Mulla ei oo koskaan ollu sellaselle tarvetta. Lukuunottamatta kultakala-allasta. Jopa ahvenaltaat oon suodattanu pelkällä ulkosuodattimella ja hyvin on menny.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
Tervetuloa valintojen maailmaan. Itse en saastaisi muutamaa kymppia ja ostaisi uusia suodattimia muutaman vuoden valein, kiroillen siina sivussa joka kerran, kun laitteeen joutuu huoltamaan.Teemu Salonen kirjoitti:Classic sarjan ulkosuodattimet valmistetaan kiinassa. Tetratec:n suodattimet samalla tehtaalla ku aqua-el sarja. Eli en mä niin hirveesti sitä valmistusmaata haukkuisi.
Dolphinista on ikava kylla kokemuksia, ja omaan altaaseen en sita missaan nimessa huolisi. Tuo Atlas taas on melko suora kopio Hagenin AquaClear (Powerhead) mallista ja jos rakenne on sisaltakin samanlainen ja materiaalit yhta hyvat, se voikin olla ihan hyva suodatin. Epailen kuitenkin, samantyylinen HAS:in huutiksesta ostamani (uusi) kiinan romu piti jo heti aluksi todella pahaa aanta.
Valmistusmaalla sinansa ei ole juuri merkitysta, kunhan suodatin on suunniteltu hyvin ja materiaalit pysyvat laadukkaina. Classicceja ja Powerlineja on valmistettu vuosikausia, rakenteen juuri muuttumatta. Kertoo mielestani onnistuneesta suunnittelusta.
Maku- ja uskonasioitahan noi pitkälti on.
Mä arvostan noissa hommissa helppoa huoltoa. Powerline sarjan kanssa pääsee useempikin ärräpää, ennenku kaikki kuus miljoonaa helposti rikkoutuvaa osaa on saatu irti toisistaan ja pestyä. Verrattuna esmes dolphiniin jossa yhdellä somen painalluksella lähtee suodatusosa irti ja pienellä vääntöliikkeellä roottorikammion kansi.
Kyllä noita sisäsuodattimia on akvaarioliikkeessä tullu huollettua sen verran paljon, että uskon tietäväni, mistä puhun:D
Mä arvostan noissa hommissa helppoa huoltoa. Powerline sarjan kanssa pääsee useempikin ärräpää, ennenku kaikki kuus miljoonaa helposti rikkoutuvaa osaa on saatu irti toisistaan ja pestyä. Verrattuna esmes dolphiniin jossa yhdellä somen painalluksella lähtee suodatusosa irti ja pienellä vääntöliikkeellä roottorikammion kansi.
Kyllä noita sisäsuodattimia on akvaarioliikkeessä tullu huollettua sen verran paljon, että uskon tietäväni, mistä puhun:D
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Voi jestas. Ei näihin juuri enää viitsisi vastailla edes... Et sä sitten ainakaan ole Powerlinejä huoltanut, ja jos kaksi puolinen klipsi kiinnitys on liikaa, niin toivoisin, että sen tekeekin joku muu.Powerline sarjan kanssa pääsee useempikin ärräpää, ennenku kaikki kuus miljoonaa helposti rikkoutuvaa osaa on saatu irti toisistaan ja pestyä.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Kyllä niitäkin valitettavasti on tullu huollettua. Samassa ajassa ku kiroilen yhden powelinen kanssa, putsaan 5 kunnollista suodatinta perusteellisesti.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Kyllä munkin powerline on helppo huoltaa noihin muihin käytössä oleviin sisäsuodattimiin verrattuna, jollei pillisuodatinta lasketa.
Oiskos Teemu sulla jotain asenneongelmaa noiden powerlinejen (tai ylipäätään eheimin) kanssa, kun ne sulla noin ryttyilevät?
(*tämä sitten kirjoitettu ihan vitsillä*, ei tarkoitus halveerata)

Oiskos Teemu sulla jotain asenneongelmaa noiden powerlinejen (tai ylipäätään eheimin) kanssa, kun ne sulla noin ryttyilevät?

Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
-
- Advanced Member
Suihkuputkella sen saa rauhoittumaan näppärästi, ja suihkuputkeksi käy mikä vaan sopivan kokoinen (itse) rei'itetty muoviputki/letku jos kaupan hinnat tuntuu suolailta 

Pyh, sisäsuodatin kultakala-altaassa on vitsi. Tehokas ulkopönttö peliin ja jättää noi hitusten kerääjät niille joiden kalat eivät lykkää sellaista määrää tavaraa persuuksiistaan kuin kultsit.Teemu Salonen kirjoitti:Lukuunottamatta kultakala-allasta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Heh, toi oli hauska, täällä ainakin koitetaan keräillä niitä hitusia.srd kirjoitti: Pyh, sisäsuodatin kultakala-altaassa on vitsi. Tehokas ulkopönttö peliin ja jättää noi hitusten kerääjät niille joiden kalat eivät lykkää sellaista määrää tavaraa persuuksiistaan kuin kultsit.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Myönnetään, että ehkä lievää asenneongelmaa on:)nepis76 kirjoitti:Oiskos Teemu sulla jotain asenneongelmaa noiden powerlinejen (tai ylipäätään eheimin) kanssa, kun ne sulla noin ryttyilevät?(*tämä sitten kirjoitettu ihan vitsillä*, ei tarkoitus halveerata)
Powerlinet on mun mielestä tuotettu suoraan helvetistä akvaarionharrastajien riesaksi. Pick-up:t muuten ok, mut kehysaltaissa sähköjohto jähmettyessään vääntää suodattimen irti laseista vaikka imukupit olis ihan uusia. Aquaballien kanssa olen sinut jopa myymäläolosuhteissa.
Kuitenkin mulla on ihan helvetin kova ikävä maailmanhistorian (tai siis mun harrastushistorian) parasta sisäsuodatinta: Eheim 2209. Sen helpommaksi ei suodattimen huolto ja pito voisi enää mennä.
-
- Senior Member
Miten teillä muuten on roskankerääjä asennettuna suhteessa ulkosuodattimeen? Itselläni on ulkosuodattimen suihkuputki toisessa päässä ja imuputki toisessa. Roskankerääjänä toimiva sisäsuodatin on samassa päässä kuin ulkosuodattimen suihkuputki. Onko tässä järkeä, vai pitäisikö vaihtaa roskankerääjän paikka samaan päätyyn ulkosuodattimen imuputken kanssa?
-
- Advanced Member
Muuten hyvä, mutta sovitteet menee vanhenmitten vähän löysiksi ja moottori ei pysy enää kunnolla kiinni säiliössä. Lisäksi imukuppien pidikkeet hajoo tosi helposti, kun vaihdat vanhoja kovettuneita kuppeja pois, tosin noihin tais saada jonkun telineenkin. Ainakin johonkin maailman aikaan. Ja sit noi on vielä vähän tehottomia hiukankin isompaan altaaseen, ei vedä vertoja powerlineille.Teemu Salonen kirjoitti:Kuitenkin mulla on ihan helvetin kova ikävä maailmanhistorian (tai siis mun harrastushistorian) parasta sisäsuodatinta: Eheim 2209. Sen helpommaksi ei suodattimen huolto ja pito voisi enää mennä.
Btw, löytyy muuten ikävöimiäsi suodattimia kolme varastosta, mutta ei kannata laittaa tarjousta tuleen, en myy pois

-
- Advanced Member
Miksi mun n. 10 vuotta vanha pick-up jähmettyneen sähköjohtonsa kanssa ei kammennut suodatinta irti lasista silloin kun se vielä oli kehysaltaassa?Teemu Salonen kirjoitti:
Powerlinet on mun mielestä tuotettu suoraan helvetistä akvaarionharrastajien riesaksi. Pick-up:t muuten ok, mut kehysaltaissa sähköjohto jähmettyessään vääntää suodattimen irti laseista vaikka imukupit olis ihan uusia. Aquaballien kanssa olen sinut jopa myymäläolosuhteissa.

112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.