Neuvoja streamien hankintaan

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tjsv
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Neuvoja streamien hankintaan

Viesti Kirjoittaja tjsv »

Tervehdys

Tarkoituksena olisi ostaa uuteen suolapyttyyn streamit, mutta kokemuksen puutteen vuoksi kaipaisin hieman ohjeita ja viisautta kokeneemmilta harrastajilta.

Altaasta sen verran, että kokoa on 120x60x60 sekä ylivuoto on keskellä toista pitkää sivua. Myöhemmin olisi tarkoitus kasata kivikasat altaan molempiin päihin.

Alustava suunnitelma oli ostaa Tunzen Multicontrollerin kanssa 2kpl Turbelle Stream 6105 -streamejä, mutta mieltä on alkanut askarruttaa, riittäisikö 2kpl Turbelle Nanostream 6055 -streamejä kyseiseen pyttyyn. Ja jos nuo pienemmät 2kpl eivät riitä, niin vaihtoehtona on ostaa näitä 6055 streamejä 4kpl.

Nyt vain kommentteja ovatko nuo Tunzen 6015 streamit turhan järeitä ko. altaaseen vai olisiko riittävää (sekä monipuolisempi ratkaisu virtauksia ajatellen) ostaa 2 tai 4 kpl Tunzen Nano 6055 streamejä.
tate
Senior Member
Senior Member

Re: Neuvoja streamien hankintaan

Viesti Kirjoittaja tate »

Muut viisaammat on vissiin lomailemassa, ni mä koitan antaa ainakin suuntaa... Yksi tollanen 6105 ja 1-2kpl 6055 olis mun neuvo. Ei kait toi 6105 mikään liian iso ole, kun sitä hiukan säätää controllerilla. Ja taas toisen kautta olis sit reserviä, jos joskus tarvii vähän pölläyttää. Mulla itellä vastaavankokoisessa yks 12000l säädettävä Tunzen möhkäle ja yks 6105 ja lisäksi vielä yks mallia Kiina 6000l. Tää oli vaan yhdenlainen näkökanta.
ssi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ssi »

Kyllä 2x6055 riittää mainiosti. Mulla on allas 120x50x50 ja 2x6055. 6055:n virtalähde itsessään on portaittain säädettävä eikä ne mulla täysillä ole. Kontrolleri sitten vielä säätelee 30-40%/100%.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

6105 ja 1 tai 2 kpl 6055. Tai niin itse laittaisin.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
tate
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tate »

tate kirjoitti:Muut viisaammat on vissiin lomailemassa, ni mä koitan antaa ainakin suuntaa... Yksi tollanen 6105 ja 1-2kpl 6055 olis mun neuvo. Ei kait toi 6105 mikään liian iso ole, kun sitä hiukan säätää controllerilla. Ja taas toisen kautta olis sit reserviä, jos joskus tarvii vähän pölläyttää. Mulla itellä vastaavankokoisessa yks 12000l säädettävä Tunzen möhkäle ja yks 6105 ja lisäksi vielä yks mallia Kiina 6000l. Tää oli vaan yhdenlainen näkökanta.
Kuumuus vissiin teki tepposet mullekkin :mrgreen: . Koitetaan uusiks toi oma kokoonpano eli 12000l säädettävä möhkäle+1kpl 6055+6000l kiina stream.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

IMO, Mitä vähemmän pumppuja --> sitä vähemmän putsattavaa! :)
Kuitenkin min. kaksi pumppua, jos toinen sattuu tekemään tenät.
vmp
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Siuntion merivesiseura :)

Viesti Kirjoittaja vmp »

Voisit harkita myös Vortech MP40 streamia. Itselläni on nyt yksi sellainen muiden lisäksi, ja olen pitänyt siitä kovin. Pumppu on kohtuu arvokas, mutta mukana tulee erittäin pätevä ohjausyksikkö (tietokone). Etuna myös että itse moottori on akvaarion ulkopuolella, joten lämpö ei mene veteen vaan kivasti huoneilmaan (kätevää koska ulkona suomessa on aina kylmä, kuten viime aikoina)..

Esimerkiksi Tunzen controlleri tuntuu onnettomalta tämän pumpun ohjausyksikön jälkeen (Tunze controllerista on siis kokemusta).

Tässä pumpussa huomaa myös selvän eron itse pumppua päin virtaavassa vedessä, eli vesi liikkuu hyvin pumppua päin, ja tietysti pumpusta pois.

Negatiivisena puolena voitaneen sanoa että Vortech pitää hieman enemmän ääntä kun tehokkaat Tunzet tai Koraliat. Ymmärrettävää tietysti kun vesi ei ole vaimentamassa moottorin ääntä.
~900l riutta
IHQ Riutta
tjsv
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tjsv »

Kiitokset kaikille vastaajille neuvoista.

Lähden liikkeelle tuosta Tunzen Multicontrollerista ja kahdesta 6055 streamista. Lisäilen noita lisää myöhemmin jos tarvetta on.
vmp kirjoitti:Voisit harkita myös Vortech MP40 streamia. Itselläni on nyt yksi sellainen muiden lisäksi, ja olen pitänyt siitä kovin. Pumppu on kohtuu arvokas, mutta mukana tulee erittäin pätevä ohjausyksikkö (tietokone). Etuna myös että itse moottori on akvaarion ulkopuolella, joten lämpö ei mene veteen vaan kivasti huoneilmaan (kätevää koska ulkona suomessa on aina kylmä, kuten viime aikoina)..

Esimerkiksi Tunzen controlleri tuntuu onnettomalta tämän pumpun ohjausyksikön jälkeen (Tunze controllerista on siis kokemusta).

Tässä pumpussa huomaa myös selvän eron itse pumppua päin virtaavassa vedessä, eli vesi liikkuu hyvin pumppua päin, ja tietysti pumpusta pois.

Negatiivisena puolena voitaneen sanoa että Vortech pitää hieman enemmän ääntä kun tehokkaat Tunzet tai Koraliat. Ymmärrettävää tietysti kun vesi ei ole vaimentamassa moottorin ääntä.
Kyllä tuo Vortech MP40 kävi itsellä mielessä, mutta altaan paikka tällä hetkellä ei jätä tarpeeksi tilaa MP40:lle
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”