Vihersamennus

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
piraja
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Vihersamennus

Viesti Kirjoittaja piraja »

Kaikki alkoi siitä kun oltiin lähössä reissuun. Siivosin ulkosuodattimen enne reissua ja iloinen lähtö alkoi. Kun tultiin takaisin, akvaario oli KAMALAN likainen eikä vesi juurikaan liikkunut. Selvisi tosiasia - siivottu ulkosuodatin oli unohtunut pois verkkovirrasta. Eli koko 600 litraa pyöritti viikon ajan ainoastaan Ehein 2252 sisäsuodatin.

Vaihdoin veden, siivosin sisäsuodattimen, joka oli aivan tukossa. Pesin myös haisevan ulkosuodattimen ja pistin sen porisemaan.
Kuitenkin vesi muuttui harmaaksi ja siitä pikkuhiljaa vihreäksi. Olen kokeillut täydellistä pimennystä, lisään nestemmäistä hiilaria, ruokinta on vähäinen.. mutta silti vesi ei vaan parane.

Siitä reissustamme on nyt jo varmaan noin kuukausi, luulisi bakteerikannan siinä vaiheessa uusiutuvan. Olen sitäpaitsi lisännyt sinne bakteerikantaa heti ensimmäisen vedenvaihdon yhteydessä.

Löysin Suomi24.fi'stä postituksen, jonka viittaan tänne:
Pari vuotta sitten akvaario oli käytännöllisesti katsoen vihreä mötti nurkassa....laitoin banaanin kuorta likoamaan ja kaadoin seuraavana päivänä veden akvaarioon...simsalabim ! parin päivän kuluttua vesi alkoi kirkastua ja samennus hävisi täysin.
Voiko tää pitää paikkaansa??? Mä alan olla jo niin epätoivoinen. Ikinä aikaisemmin ei ole vihersamennuksen kanssa ongelmaa ollut, nyt ei näy ees takalasia enää. Kalat ovat terveitä, kasvit tosin alkavat kuihtumaan. Akvaario on pyörinyt yhteensä jo kaksi vuotta, aina ollut samassa paikassa, aina ollut samat hoitorutiinint... paitsi nyt tämä "onnettomuus".

Pikkasen alkaa jo tuntumaan, että heivaan koko akvaarion menee ja aloitan alusta. Niitä helvatin pimennyksiäkin olen koittanut jo kahteen otteseen. Halitkaa, lohduttakaa ja sanokaa, että kyllä se siitä...

[}:)] epätoivoinen..

(Ne jotka kattelevat, että kalanpoikasia myyn vaikka tämmönen ongelma onkin.. niin tiedoksi, että kalanpoikaset asustelevat ihan eri akvaariossa, jossa ei ole samennusta)
AQUAJapan
Member
Member

Re: Vihersamennus

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

Vihersamennus ei pimentämällä lähde. Se tulee aina uudestaan (leviää itiöistä.) Itse tappelin sen kanssa 1,5 vuotta. Laita 2 tetran AlguMin-kuuria peräkanaa, niin johan lähtee!
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Tuo banaaninkuorien teho perustaa siihen että purkkiin tulee likoeläimiä jotkä kayttävät keijulevää ravinnokseen. Itse käyttäisin mielummin banaanin sijasta kuivattua heinää. Itse en suosittele tuota algumin kuuria, koska se on kuitenkin myrkkyä joka voi vaikuttaa kaloihin ja etenkin sukarapuihin ja kotiloihin.
AQUAJapan
Member
Member

Nuo vanhanajan "likoeläinkuurit" eivät ole mitään varmoja. Ja AlguMin EI VAIKUTA KALOIHIN, eikä varmaan rapuihin tai kotiloihinkaan millään lailla. (lue pakkausseloste) Algumin ei myöskään ole myrkky, vaan se on valmistettu luontaisesta HUMUKSESTA. Ei kannata sanoa: "itse en suosittele", jos ei tunne ko.ainetta
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Mites olis UV-suodatus, mä oon sillä saanu(ja pimentämällä) parit vihersamennukset aisoihin? :)
Välttäisin kyllä "myrkkyjä" kokonaan.
Viimeksi muokannut VesiEläin, 18:42, 24.06.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS

Viesti Kirjoittaja KalaH »

eusteralisapisto kirjoitti:Nuo vanhanajan "likoeläinkuurit" eivät ole mitään varmoja. Ja AlguMin EI VAIKUTA KALOIHIN millään lailla. (lue pakkausseloste) Algumin ei myöskään ole myrkky, vaan se on valmistettu luontaisesta HUMUKSESTA.
Sukaravut, kierteiset ja omput ovat herkkiä kyseiselle aineelle.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Onhan näitä myrkkyjä levän tappamiseksi, mutta jos et niiden kanssa halua pelata, niin osta jokin markkinoilla olevista uv-sterilisaattori tai suodatin johon on yhdistetty uv-valo. Oma vastaava kokemukseni löytyy täältä.
AQUAJapan
Member
Member

kala_fani kirjoitti:
eusteralisapisto kirjoitti:Nuo vanhanajan "likoeläinkuurit" eivät ole mitään varmoja. Ja AlguMin EI VAIKUTA KALOIHIN millään lailla. (lue pakkausseloste) Algumin ei myöskään ole myrkky, vaan se on valmistettu luontaisesta HUMUKSESTA.
Sukaravut, kierteiset ja omput ovat herkkiä kyseiselle aineelle.
Niinpä muuten taitaa ollakin. En muistanut, kun en ole rapuja saati kotiloita harrastanut enää viiteen vuoteen.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Nyt mä heräsin vähän huonoon aikaan - just ennen juhannusta, moni liike on jo suljettu. Siksi tutkailenkin sitä banaanikuori-vaihtoehtoa. Onkohan se yhtään turvallinen ja kannattaako yrittää kunnes juhannuset on vietetty ja liikkeet taas normisti auki.
UV-suodatintakin olen miettinyt, mutta se on aika arvokas vaihtoehto 600 litraan vesimäärään. Laskin nopeasti päässäni, että noin 100 euroa tuli maksamaan kaksi UV-sisäsuodatinta :/
AQUAJapan
Member
Member

Mörrikkä kirjoitti:Onhan näitä myrkkyjä levän tappamiseksi, mutta jos et niiden kanssa halua pelata, niin osta jokin markkinoilla olevista uv-sterilisaattori tai suodatin johon on yhdistetty uv-valo. Oma vastaava kokemukseni löytyy täältä.
Itse en pelaisi UV-valojen kanssa yhden vihersamennuksen tähden...
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mörrikkä kirjoitti:Onhan näitä myrkkyjä levän tappamiseksi, mutta jos et niiden kanssa halua pelata, niin osta jokin markkinoilla olevista uv-sterilisaattori tai suodatin johon on yhdistetty uv-valo. Oma vastaava kokemukseni löytyy täältä.
Mun akvaario on melkein samanlainen mitä sun siinä kuvassa. Todella hieno vihreä laatikko.
Mistä sä semmosen sterilisaattorin ostit ja minkä verran se maksoi noin suurinpiirtein?
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Minä suosittelen UV-sterilaattoria. Itselläni oli viime kesänä vesi vihreää siinä vaiheessa, kun uudehkoon akvaan alkoin paistamaan iloisesti kesäaurinko.... Minä ostin omaksi kyseisen laitteen, sillä epäilin, että vihersamennus on myös tulevaisuuden ongelma, kun akva on vähän liian valoisassa paikassa. Tänä kesänä en ole joutunut vielä laitetta käyttämään, mutta voi olla, että heinäkuun helteillä tule taas se tilanne. Itselläni on tälläinen masiina 240 litraisessa pytyssä. Jos/kun sitä tarvitsen, niin se liitetään ulkosuodattimen poistopuolen letkuun.

Jahas, moni on suositellut samaa tässä kun naputtelen... :)
Minä aikakin kyllä koen UV-sterilaattorin miellyttävämmäksi/turvallisemmaksi keinoksi kuin veden myrkytyksen.

Onko kenties akvaarioseuralla vuokrata moista tai saisikohan paikallisista akvaliikkeistä lainaan/vuokralle, niin ei tarvisisi ostaa omaksi, kun tarve on sinulla hetkittäinen?
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Hommaa UV sterilisaattori,sillä se lähtee.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Taisin tilata saksanmaalta aikoinaan ja mahtoi sillä olla hintaa ainakin 150 euroa. Samaisessa kaupassa hinnat pienempitehoisissa laitteissa lähtevät vähän alle 50 eurosta, mutta sieltä tilatessa tulee pari kymppiä toimitusmaksuja ja tavaran tuleminen kestää. Näyttävät olevan hinnoissaan ainakin suomalaisessa nettikaupassa, joten kannattanee katsella jos löytää käytettynä tai vaikkapa kysellä jos akvaarioseuralta löytyisi lainaan.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Joo, niin maksaa. Kattelinkin jo, että lähetyskuluineen tulee sellainen tehokas sterilisaattori maksamaan 163 euroa, joka on kuitenkin huomattavasti halvempi kuin mitä täällä. Kunhan tilipäivä koittaa, taidan tilata kyseisen vehkeen.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

En olis voinu ikinä kuvitella, et suosittelisin tetran ylihinnoiteltuja tuotteita kenellekkään, mutta nyt pitää:

Tetra Generaltonic hävittää vihersamennuksen samantien. Kokeiltu on ja monta kertaa sekä myymälä- että kotiolosuhteissa:)En nyt löytäny linkkiä valmistajan sivuille mut toimii.

Jbl:n tuotesarjasta löytyy varmasti vastaava. Levämyrkyt ei pahemmin vihersamennukseen auta, kyseessähän on bakteeriongelma.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

:o muistaakseni kyseessä on kuitenkin keijulevä mistä on kyse, eikä suinkaan bakteerisamennus.. eipä sillä etteikö uv-valo hoitaisi molempia kuntoon.
TSI uv-valo on näemmä myös mahdollisuus =)
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Hups.. Mistään hiton bakteerista ookkaan kyse. Veti Vanhaset tms poliitikot tähän väliin:)

Mut anyhow, jos peittäminen, ruokinnan vähentäminen, valojen nollaus jne ei auta, ni toi general tonic auttaa varmasti.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mörrikkä kirjoitti::o muistaakseni kyseessä on kuitenkin keijulevä mistä on kyse, eikä suinkaan bakteerisamennus.. eipä sillä etteikö uv-valo hoitaisi molempia kuntoon.
TSI uv-valo on näemmä myös mahdollisuus =)
Mä en oikein uskalla ruveta sähköinsinööriksi, jotenkin tuntuu, että se valmis sterilisaattori ois paljon kätsempi ja turvallisempi.
Nantsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nantsu »

piraja kirjoitti:Nyt mä heräsin vähän huonoon aikaan - just ennen juhannusta, moni liike on jo suljettu. Siksi tutkailenkin sitä banaanikuori-vaihtoehtoa. Onkohan se yhtään turvallinen ja kannattaako yrittää kunnes juhannuset on vietetty ja liikkeet taas normisti auki.
Kuten kala_fani jo sanoikin, banaaninkuori/kuiva heinä -juttu perustuu niistä kasvaviin likoeläimiin. Ne tosiaan kuuleman mukaan vetävät samennuksen aiheuttavia bakteereita ravinnokseen. En oikein keksi mitä arveluttavaa tässä "hoitomuodossa" olisi, likoeläimiähän kuitenkin syötetään yleisesti kalanpoikasille ruuaksi ja mitä mainiointa sapuskaa ovatkin. Jossainhan kuuluvat heittävän heinäpaalin luonnonveteen samasta syystä, joskus toimii ja joskus ei.

Jos mie olisin sie, ni kokeilisin :) Mitäänhän siinä ei menetä, ja jos ei toimi niin saavatpa kalaset elävää ravintoa. Kerran heitin yllättävän reissun takia pienen palan pestyä ja kuivattua banaaninkuorta suoraan barbipoikasaltaaseen, niiden ruokinta kun ei olis oikein onnistunut ruokinta-automaatilla... Oikein hyvinvoivina tänä päivänäkin polskivat, tiedä sitten löysivätkö suht karusta purkista muuta syötävää vai toimiko ymppi.

Likoeläinten kasvattamisesta (likoeläi*) löytyy haulla paljon juttua, ja http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... #tohveliel

Tsemppiä!
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Banaanikuori-hommelia tuli kokeiltua, mutta ei ollut minkäänlaista vaikutusta ainakaan tällä kertaa.

Nyt pistetty porisemaan UV-sterilisaattori ja nähtäväksi jää alkaako vesi kirkastumaan vai jääkö se ikivihreäksi. (Kiitos Mörrikkä kaupoista!)
narm
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: ---
Viesti:

Viesti Kirjoittaja narm »

Sillä se lähtee... :D
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Hyvin toiveikas alan olemaan itsekkin, sillä hahmotan jo joitakin kasveja ja näen pikkasen pohjahiekkaa! Selvästi se puoli altaasta, johon ulkosuodattimesta vesi ohjautuu, on kirkastunut enemmän.

Täytyy kohta kehitella joku hanasysteemi, että voi tarvittaessa ohittaa ton UV-sterilisaattorin ilman että tartteis letkuja siirrellä. Mörrikällä näytti olevan joku hanasydeemi, kuvasta bongasin.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Hurja laite, täytyy myöntää. Parissa päivässä on vesi muuttunut kirkkaaksi. En ees muista onko vesi ikinä noin kirkas ollutkaan. Huippua! 8-)
Nantsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nantsu »

Jee, kiva kuulla :) *laittaa korvan taa*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”