250-litran akvaarioni kalasto?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Piia85
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

250-litran akvaarioni kalasto?

Viesti Kirjoittaja Piia85 »

Minulle siis tuli nyt vihdoin ja viimein 250-litrainen akvaarioni. Tällä hetkellä siellä kaloina ovat 10 kirsikkabarbia, 3 täplämonnista ja kolme ottoa. Taistelukalatyttöni jäi noin 60-litraiseen akvaariooni.

Nyt siis mietin, mitä kaloja kannattaa hommata ja kuinka suuria parvia. Kirsikkabarbeja ajattelin pitää kuitenkin tuon kymmenen, tai ehkä muutaman lisää. Monnisia haluaisin 6-7kpl lisää, sekä ottojen määrän kasvattaa ainakin kuuteen. Näitten lisäksi minua kiinnostaisi perhoskirjoahvenet ja kynäkalat.. mutta mietin että mahtavatko ne sopia samanlaisiin akvaarioihin niin ettei kukaan jää jalkoihin.

Vesiarvoja mittailin, ne näyttivät tippatesteillä seuraavaa:

pH - n.7 (turverakeet ovat suodattimessa olleet kaksi päivää, muttei ole kuitenkaan mennyt tuon alemmas, mikä sitten avuksi?)
kH - n.3
gH - n.3
NO2 nolla onneksi.

Akvaarion mitat ovat 100x50x50 (leveys, syvyys, korkeus).

Kasvillisuus tulee olemaan runsasta, kunhan kasvit ensin kasvaisivat tuosta.

Ehdotuksia ja kokemuksia mainitsemistani kalalajeista, kiitos =)
Biscuit
Starting Member
Starting Member

Re: 250-litran akvaarioni kalasto?

Viesti Kirjoittaja Biscuit »

Kävin akvaariosi kotisivuilla ja siellä kerroit kyllästyneesi yhteen kalalajiin, jotka sitten "tapaturmaisesti" joutuivat vessanpönttöön. Heräsi kyllä pieni kysymys: "Olivatko kalat silloin vielä elossa?" Meinaan, että jos olivat, niin kysessä on kyllä aikamoista eläinrääkkäystä. 8O Huh huh! Muutenkin parempi laittaa kuolleet kalat roskapönttöön kuin vessanpönttöön.
180 l akvaario, lapin porokoira, norjan harmaa hirvikoira
Piia85
Member
Member

Heh, no kyllä ne lopetettuja olivat silloin, miten se ikinä sitten tähän liittyikään..
viineri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja viineri »

Noita nuolimonneja varmaan menisi kyllä sellainen kymenkunta. Omassa noin 100 litraisessa akvaariossani on 6 nuolimonnia ja ne katoavat sinne aikas hyvin, joten suosittelisin ottamaan niitä sen kymmenisen kappaletta jotta näet niitä edes joskus :D
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
Piia85
Member
Member

viineri kirjoitti:Noita nuolimonneja varmaan menisi kyllä sellainen kymenkunta. Omassa noin 100 litraisessa akvaariossani on 6 nuolimonnia ja ne katoavat sinne aikas hyvin, joten suosittelisin ottamaan niitä sen kymmenisen kappaletta jotta näet niitä edes joskus :D
Ne ovatkin mielestäni ihan parhaita monneja, ja varmaan viihtyisivätkin paremmin isommassa sakissa..?
viineri
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja viineri »

Joo, uskon, että ne viihtyvät isossa sakissa. Ainakin omat nuolimonnini näyttävät olevan aika parvisidonnaisia.
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Ehdottaisin seuraavaa:

kirsikkabarbeja 7k+13n
safiirimonnisia 10-12
ottoja 7-10
perhoskirjoahvenpariskunta
katinkultamonneja LDA25 3-6

ja niitä kynäkaloja jos oikeasti niitä haluat, vaikka 8-10 kpl. Täplämonniset lahjoittaisin pois, ne viihtyvät paremmin viileissä ja virtaavissa oloissa.

Muistathan että lopetetut kalat kuuluvat biojäteastiaan eivät pönttöön. Ei kannata riskeerata tautien kanssa ehdoin tahdoin ;)
Piia85
Member
Member

srd kirjoitti:Ehdottaisin seuraavaa:

kirsikkabarbeja 7k+13n
safiirimonnisia 10-12
ottoja 7-10
perhoskirjoahvenpariskunta
katinkultamonneja LDA25 3-6

ja niitä kynäkaloja jos oikeasti niitä haluat, vaikka 8-10 kpl. Täplämonniset lahjoittaisin pois, ne viihtyvät paremmin viileissä ja virtaavissa oloissa.

Muistathan että lopetetut kalat kuuluvat biojäteastiaan eivät pönttöön. Ei kannata riskeerata tautien kanssa ehdoin tahdoin ;)
Enpä ole koskaan ajatellutkaan ottavani safiirimonnisia. Täplämonnisetkin tulivat minulle vahingossa, kun en tiennyt mitään ja eläinkaupan myyjä suositteli niitä minulle kun mietin pohjakaloja akvaarioon, ja nyt kun ne ovat minulla olleet olen tykästynyt niitten hauskoihin puuhiin ja ulkonäköön :) Veden lämpötilat minulla on ollut tuossa 24-25asteessa, ja melko hyvä virtauskin niin enpä ole nähnyt syytä miksen voisi pitää näitä monnisia samassa kuin muitakin kalojani.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”