Haarniskamonni lammessa?

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Drapulmaala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:25, 31.03.2010
Sukupuoli: Mies

Haarniskamonni lammessa?

Viesti Kirjoittaja Drapulmaala »

Ajattelin ottaa kesäksi lampeen haarniskamonnia kun sen minimi lämpötila on 18-20 siinä on sen mitä se voi kestää meneehän se ylinlämpötila ainakin 26 :D
Joten voinko ottaa 2x lampeen
KalaH
Senior Member
Senior Member
Viestit: 929
Liittynyt: 16:30, 31.01.2010
Akvaarioseurat: OAS, TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Haukipudas

Re: Haarniskamonni lammessa?

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Itse en kyllä pistäisi!
Drapulmaala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 213
Liittynyt: 20:25, 31.03.2010
Sukupuoli: Mies

Re: Haarniskamonni lammessa?

Viesti Kirjoittaja Drapulmaala »

Mikset ???
AnnaS
Senior Member
Senior Member
Viestit: 959
Liittynyt: 18:07, 26.04.2007
Paikkakunta: Tuusula

Re: Haarniskamonni lammessa?

Viesti Kirjoittaja AnnaS »

Riippuu säistä ja lammen olosuhteista voiko haarniskamonnit pysyä siellä hengissä. Jos on yhtä kylmää kuin nyt, niin ne todennäköisesti paleltuvat. Jos taas tulee kuuma kesä ja lampi on matala ja sijaitsee aurinkoisella paikalla, nousee lämpötila varmasti yli 30 asteen. Sitäkään kalat eivät varmaan kestä.
Jorma_L
Junior Member
Junior Member
Viestit: 153
Liittynyt: 08:17, 26.06.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsingistä vähän pohjoiseen
Viesti:

Re: Haarniskamonni lammessa?

Viesti Kirjoittaja Jorma_L »

Mulla oli kolme monnia viime kesänä odottamassa uutta kotia lammessa. Veljen akvario alkoi vuotaa ja jotain piti keksiä. Muutaman viikon ainakin säilyivät hengissä. Tuskin minkään lammen veden lämpötila menee yli 30C kesällä ja jos menee, niin eihän siellä säily oikein mikään lampikala hengissä.
Minusta suurin ongelma on syksy, kun vesi viilenee aika nopsaan jonnekin 15C jossa monnit ei oikein viihdy.
Viheria_elegia
Junior Member
Junior Member
Viestit: 99
Liittynyt: 13:52, 29.06.2009
Sukupuoli: Nainen

Re: Haarniskamonni lammessa?

Viesti Kirjoittaja Viheria_elegia »

Mitkäs muut ''akvaariokalat'' kalat selviävät lammessa kesän kuin karpit ja kultakalat. Kestäisikös loistobarbi viileähkö vettä? Vai kestääkö mikään?
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6732
Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
Paikkakunta: Kerimäki

Re: Haarniskamonni lammessa?

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Kardinaalikaloja voi kait ainakii pitää lammikkokaloina.
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Viestit: 619
Liittynyt: 07:20, 01.09.2009
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Re: Haarniskamonni lammessa?

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Ei voi pitää joko todennäköisesti paistuvat tai paleltuvat sinne.
Faunatarkin antaa suositukseksi 20-28 mutta itse en kyllä alle 26 pitäisi koska nauttivat selvästi (ainakin täällä) lämpimästä vedestä.
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?pa ... 4d17a6e1df
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 1722
Liittynyt: 20:52, 31.03.2009
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Haarniskamonni lammessa?

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Itse olen kuullut, että lammikossa on pidetty menestyksellä loistobabrjea, aurinkobabrjea, keltabarbeja, kaardinaalikaloja, platyjä ja miljoonakaloja. Haluaisin tietää, moniko edellisistä vastaajista on lukenut lammikoista ja niiden kaloista ennen viestiensä lähettämistä? Tuli vain aika jyrkkiä EI vastauksia. :D
catfish freak kirjoitti:Ei voi pitää joko todennäköisesti paistuvat tai paleltuvat sinne.
Faunatarkin antaa suositukseksi 20-28 mutta itse en kyllä alle 26 pitäisi koska nauttivat selvästi (ainakin täällä) lämpimästä vedestä.
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?pa ... 4d17a6e1df
Hyvin nuo lammessa menee, kun tuo lämpötila jonka alueella tykkäävät elää on melkein 10*C. :D
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
AQUAJapan
Member
Member
Viestit: 264
Liittynyt: 11:20, 30.05.2010

Re: Haarniskamonni lammessa?

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

Drapulmaala kirjoitti:Ajattelin ottaa kesäksi lampeen haarniskamonnia kun sen minimi lämpötila on 18-20 siinä on sen mitä se voi kestää meneehän se ylinlämpötila ainakin 26 :D
Joten voinko ottaa 2x lampeen
Ei kuulosta toimivalta yhtälöltä...

----------------------------
Hilleri kirjoitti:Itse olen kuullut, että lammikossa on pidetty menestyksellä loistobabrjea, aurinkobabrjea, keltabarbeja, kaardinaalikaloja, platyjä ja miljoonakaloja. Haluaisin tietää, moniko edellisistä vastaajista on lukenut lammikoista ja niiden kaloista ennen viestiensä lähettämistä? Tuli vain aika jyrkkiä EI vastauksia. :D
catfish freak kirjoitti:Ei voi pitää joko todennäköisesti paistuvat tai paleltuvat sinne.
Faunatarkin antaa suositukseksi 20-28 mutta itse en kyllä alle 26 pitäisi koska nauttivat selvästi (ainakin täällä) lämpimästä vedestä.
http://www.faunatar.fi/fin/index.php?pa ... 4d17a6e1df
Hyvin nuo lammessa menee, kun tuo lämpötila jonka alueella tykkäävät elää on melkein 10*C. :D
No joo. Myönnän, että millia=Sanna tietää, mistä puhuu. Kalojen pidettävyys on kiinni lammen paikasta... :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”