Nurkissa pyörivästä akvaariosta meriakva?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Nurkissa pyörivästä akvaariosta meriakva?
Eli olen nyt yrittänyt kaupata sellaista 63l akvaa, mutta ei ole menny kaupaksi ja rupesin miettimään et siittä vois tehä meriakvan, mutta sitten rupesin miettimään et mitä kalaa sinne voi hankkia ja voiko akvasta tehä meriakvan?
Akvaario on kokolasinen mustalla valokannella.
Paljos sellaisen akvaarion perustaminen tulisi maksamaan suurinpiirtein?
Akvaario on kokolasinen mustalla valokannella.
Paljos sellaisen akvaarion perustaminen tulisi maksamaan suurinpiirtein?
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Meri-Lapin Akvaristit ry
- Sukupuoli: Mies
Re: Nurkissa pyörivästä akvaariosta meriakva?
Se voi maksaa satasen tai se voi maksaa todella useita satasia. Kaikki riippuu mitä siihen panet sisälle ja miten HiTec altaan rakennat. 

Käyttöohjeet on nössöjä varten. Ei tiedolla, Ei taidolla vaan Tuurilla!
-
- Senior Member
- Viesti:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=164821 Tos on ainakin yks threadi 60-litrasesta ilman kaloja.
-
- Katalysaattori
Mutta toivottavasti et ole kovin kiintynyt siihen mustaan valokanteen. Kun siitä tuskin kuitenkaan löytyy esim 4x24W T5 valoja? Mutta muuten voit joko päästä hyvinkin huokealla hinnalla (tai vaihtoehtoisesti hakata altaaseen pari tonnia). Ei ole yhtä ehdotonta tapaa päästä upeaan lopputulokseen!
Vinkiksi sanoisin että opiskele perusteet ja määritä itsellesi tavoite, millaisen altaan haluaisit. Näin saadaan rakennettua toimiva paketti ilman turhaa ja jolla kuitenkin päästään haluttiin tulokseen. Enemmän kuin rahaa tämä riuttailu kuitenkin onneksi vie aikaa.
Vinkiksi sanoisin että opiskele perusteet ja määritä itsellesi tavoite, millaisen altaan haluaisit. Näin saadaan rakennettua toimiva paketti ilman turhaa ja jolla kuitenkin päästään haluttiin tulokseen. Enemmän kuin rahaa tämä riuttailu kuitenkin onneksi vie aikaa.

My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Onko siinä kannessa yksi vai kaksi loisteputkea? Yhdellä voi olla aika ikävä alottaa, mutta jos siinä on jo valmiiksi kaksi/siihen saa helposti toisen lisättyä pärjää mielestäni kahdella jo tosi hyvin. Kestävät (ja rikkaruohonlailla lisääntyvät) Capnella, Xenia sekä vähän rauhallisemmin kasvava Sinularia pärjäävät komeasti vähemmälläkin valolla. Samoin erilaiset putkimadot, levyvuokot ym. erilaiset öttiäiset. Kaloissakin on monta pientä esim tokkolajia jotka menee tuossakin vesitilassa. Joittenkin mielestä myös perinteiset vuokkokalat sinne mahtuisi, mutta itse en kyllä sitä suosittelis.
Sen verran sitä valokantta ainakin joutuu modaamaan, että saat vaahdottimen siitä läpi.
Jos satut täällä pk-seudulla liikkumaan, niin ainakin mun allasta voi sopimuksen mukaan tulla kattelemaan. Onpa mulla pieni skimmeri ja siihen sopiva ilmapumppukin sekä stream epävirallisesti myynnissä.
Tervetuloa vaan rohkeasti hurjaan joukkoomme. Toivottavasti ei vaan pääse käymään niin ku mulla kävi, että makea vesi väisty kokonaan suolasen tieltä:)
Sen verran sitä valokantta ainakin joutuu modaamaan, että saat vaahdottimen siitä läpi.
Jos satut täällä pk-seudulla liikkumaan, niin ainakin mun allasta voi sopimuksen mukaan tulla kattelemaan. Onpa mulla pieni skimmeri ja siihen sopiva ilmapumppukin sekä stream epävirallisesti myynnissä.
Tervetuloa vaan rohkeasti hurjaan joukkoomme. Toivottavasti ei vaan pääse käymään niin ku mulla kävi, että makea vesi väisty kokonaan suolasen tieltä:)
-
- Senior Member
Varmaankin joudun luopumaan valokannesta, siin on vain yksi valaisin paikka, mutta eiköhän siihe löydy jostain vastaava kahdella valaisin paikalla ? täytyypä katsella 

126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
Muistatko yhtään, minkä merkkisestä valaisimesta on kysymys? Suurimpaan osaan saa modattua halvallakin kaksi tai jopa kolmeputkisen version.
-
- Senior Member
No tuo akvaario on MP merkkinen
Lottosinki Mp:tä:) Helppo siihen on toinen putki lisätä. Ei mikään ongelma. Varmasti saat apua, jos et itse osaa. Minäkin voin auttaa vaikka tumpulasormi muuten olenkin:D Putken lisäys onnistuu helposti vaikka arcadian sarjalla.
Mut hei, heittäkääs mielipidettä kehiin muutki tän mun low-tec valaistusehdotuksen kanssa.
Pointtina tässä mulla on se, että kysyjällä lähtökohtaisesti on jo allas sekä siihen valaisin. Mikäli kysyjä luopuu valaisin kannesta ja laittaa toisenlaisen valaistusratkaisun jää hänelle ylimääräinen valaisinkansi, josta ei kovin helpolla eroon pääse. Lisäksi ollaan kohta siinä loppusummassa, että kannattaa hankkia valmis samankokoinen setti.
Mut hei, heittäkääs mielipidettä kehiin muutki tän mun low-tec valaistusehdotuksen kanssa.
Pointtina tässä mulla on se, että kysyjällä lähtökohtaisesti on jo allas sekä siihen valaisin. Mikäli kysyjä luopuu valaisin kannesta ja laittaa toisenlaisen valaistusratkaisun jää hänelle ylimääräinen valaisinkansi, josta ei kovin helpolla eroon pääse. Lisäksi ollaan kohta siinä loppusummassa, että kannattaa hankkia valmis samankokoinen setti.
-
- Senior Member
Hih kävipä tuuri, tuli tuhottua tuosta toisesta akvaariosta valokansi ko oli vaikea käsitellä sitä ja tilalle tuli lasikannet ja käyttöön tuli edellisen kehysakvan valaisin väliaikaisesti, ja mulle jäi siittä valokannesta jäljelle tuollainen Arcadian onkos tuo nyt muuntaja, niin vapaaksi 

-
- Senior Member
- Viesti:
Komppaan Aqualungia.Aqualung kirjoitti:Mutta toivottavasti et ole kovin kiintynyt siihen mustaan valokanteen. Kun siitä tuskin kuitenkaan löytyy esim 4x24W T5 valoja? Mutta muuten voit joko päästä hyvinkin huokealla hinnalla (tai vaihtoehtoisesti hakata altaaseen pari tonnia). Ei ole yhtä ehdotonta tapaa päästä upeaan lopputulokseen!
Miksi valaisinkansi on huono?
-Suomen kesä on liian kuuma ja hyvin monessa asunnossa lämpötila huitelee yli 25C. Akvaarion eliöstö kokee joukkokuoleman yli 30C. Siksi nähdään niin harvoin kannellisia merivesiakvaarioita. Niihin tarvitaan paljon valoa -> ne tuottavat sivutuotteena paljon lämpöä -> peitetty akvaario kiehuu pian.

Toki on asuntoja, joissa on jäähdytyslaitteistot yms., missä sisälämpötila on aina sen 18C. Itse ainakin hikoilen ku pieni possu, vaikka olisin alasti.
Mikään ei myöskään estä pyörittämästä merivesiakvaariota yhdellä tai kahdella lampulla. Sitten voi tosiaan viljellä noita helpompia koralleja, kuten lasiruusuja. Ne viihtyy hyvin hämärässäkin.

Tai laita siihen merihevosia.
-
- Katalysaattori
Juu tosiaan tuo lämpö tulee suljetun kannen alla äkkiä ongelmaksi. Itselläni tällä hetkellä avoimessa altaassa lämpö 28,3 celciusta. Toki siihen voi virittää lisäputkia, mutta käytännössä pitäisi samalla virittää kanteen koneellinen tuuletus.
Itse myönnän että enemmänkin ajattelin mahdollisuuksia pitää koralleja. Ei siinä kyllä sinulariat ja capnellatkin ihan ok ovat. Itsellänikin oli joskus hiukan, mutta ei ne vaan vedä vertoja juuri yhdellekään LPS/SPS korallille. Kasvavat myös turhan nopeasti turhan suuriksi. Ja kun ne kauniimmat korallit mitä (ainakin minä itse niin ennen omaa allasta kuin nytkin) ihmiset yleensä ihastelevat vaan vaativat sitä valoa hiukan enemmän.
Puhumattakaan T8 putkien valikomasta merivesikäyttöön verrattuna T5 putkiin. Mielestäni turha hassata tuossa rahaa systeemiin johon tuskin tulee olemaan tyytyväinen. Fiksu jättää "oppirahat" maksamatta.
Itse myönnän että enemmänkin ajattelin mahdollisuuksia pitää koralleja. Ei siinä kyllä sinulariat ja capnellatkin ihan ok ovat. Itsellänikin oli joskus hiukan, mutta ei ne vaan vedä vertoja juuri yhdellekään LPS/SPS korallille. Kasvavat myös turhan nopeasti turhan suuriksi. Ja kun ne kauniimmat korallit mitä (ainakin minä itse niin ennen omaa allasta kuin nytkin) ihmiset yleensä ihastelevat vaan vaativat sitä valoa hiukan enemmän.
Puhumattakaan T8 putkien valikomasta merivesikäyttöön verrattuna T5 putkiin. Mielestäni turha hassata tuossa rahaa systeemiin johon tuskin tulee olemaan tyytyväinen. Fiksu jättää "oppirahat" maksamatta.

-
- Senior Member
Kokemuksesta 54litraisen omistajana joka on hieman kapeampi kuin tuo 63 ei kaksi putkea riitä valaistukseen. 4*24w T5 piisaa jo. Eli tarvit päälle 2 valaisinta. Eli yllä mainittujen lämpötilafaktojen lisäksi ei tuomoinen määrä lamppuja edes valaisinkanteen mahdu
Jotkut jopa ovat istuttaneet pienen HQl valaisimen tuonkinkokoiseen kippoon.

Eikös se valon määrä ole suoraan kiinni siitä, mitä eliöitä sinne laittaa?
Mullakin on tällä hetkellä väliaikaisratkasuna 60cm korkean altaan päällä ainoastaan 2*54w T5 ja pehmeet korallit rehottaa.
Kyllä voisin väittää että puolta matalammassa altaassa pärjää kahdella putkella kans:)
Mullakin on tällä hetkellä väliaikaisratkasuna 60cm korkean altaan päällä ainoastaan 2*54w T5 ja pehmeet korallit rehottaa.
Kyllä voisin väittää että puolta matalammassa altaassa pärjää kahdella putkella kans:)
-
- Senior Member
No väitä vain..
-
- Katalysaattori
Toki voi kasvatella ihan menestyksekkäästi niitä vaatimattomia ja ei-niin-värikkäitä koralleja. Kuitenkin lisätyllä valoteholla mahdollisuudet ovat aika eri luokkaa. Esimerkkinä voisi vaikka käyttää itämerta ja punaista merta. Molemmista kun googlaa muutamat kuvat pinnan alta.Teemu Salonen kirjoitti:Eikös se valon määrä ole suoraan kiinni siitä, mitä eliöitä sinne laittaa?
Kypsytysaika ja väliaikaiskäyttö nyt kuitenkin menevät poikkeuksena. Parempi se pienempikin valoteho on kuin ei valoa lainkaan.

-
- Senior Member
Triidin alkuperäinen idea oli udella toimivan meriakvan hintaa ja siitä mentiin valaistukseen. Väliaikaisesta ei ole puhetta ollutkaan... Eli se valaisinkasi vek, kunnolla valoa ja tulee kaunis riutta-allas..
-
- Katalysaattori
Ja tässä vielä linkki yhteen 6 viikon ikäiseen 56 litraiseen jossa päällä 150W monimetalli 20000K polttimolla.
http://www.nano-reef.com/gallery/showph ... hoto=30749
http://www.nano-reef.com/gallery/showph ... hoto=30749
-
- Senior Member
Aamen 

Mulla on 63 litrasen päällä 150W monimetalli 20000K. Kivikorallitkin tykkää. Kesällä tietysti saa olla joku tuuletin, muuten meinaa lämmöt nousta jos sattuu kuuma päivä.
-
- Senior Member
- Viesti:
Tässä kohtaa en haluaisi olla ilkeä, mutta:
Aqualungin ketju: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=151646
Teemu Salosen ketjut:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=159659
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=149785
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=148667
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=141853
Aqualungin ketju: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=151646
Teemu Salosen ketjut:
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=159659
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=149785
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=148667
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=141853
En mä tota ainakaan ilkeilynä ottanu:) Itseasiassa oli hauska lukee noita vanhoja juttuja.
Mulla meni alkuun kaikki mahdollinen päin mäntyä. Mutta ne vastoinkäymiset ei olleet missään tekemisissä tämän threadin alottajan ongelman kanssa.
Oon tainnu jo kerran mainitakkin, että pointtini puolustella vähemmän valon allasta on se että säästyy rahaa (siihen isompaan riuttaan...). Koska basic elukat pärjää vähemmälläkin valolla. Toki, jos threadin aloittaja haluaa värikkäitä gorgonioita ja erivärisiä kivikoralleja, niin valoa tarvitaan reippaasti. Jos taas hän on tyytyväinen muutamaan levyvuokkoon ja capnellapuskaan, niin minkä ihmeen takia sinne pitäisi sitä valoa niin tolkuttomasti laittaa?
Mulla meni alkuun kaikki mahdollinen päin mäntyä. Mutta ne vastoinkäymiset ei olleet missään tekemisissä tämän threadin alottajan ongelman kanssa.
Oon tainnu jo kerran mainitakkin, että pointtini puolustella vähemmän valon allasta on se että säästyy rahaa (siihen isompaan riuttaan...). Koska basic elukat pärjää vähemmälläkin valolla. Toki, jos threadin aloittaja haluaa värikkäitä gorgonioita ja erivärisiä kivikoralleja, niin valoa tarvitaan reippaasti. Jos taas hän on tyytyväinen muutamaan levyvuokkoon ja capnellapuskaan, niin minkä ihmeen takia sinne pitäisi sitä valoa niin tolkuttomasti laittaa?
-
- Katalysaattori
Oma pointtini olikin että miksi aloittaa jollain puolivillaisella, josta on pakko upgreidata. Pienikin allas voi olla todella upea.
Mutta tosiaan on olemassa 3 "veetä" joiden olisi syytä olla kunnossa. Valo, Virtaus ja Vesikemia. Näistä valaistus tosiaan on se mikä helposti haukkaa hyvän siivun aloituskustannuksista. Virtauksen esim tuohon 60 litraiseen saa helposti hoidettua muutamilla kympeillä. Kontrollerit ja aaltokoneet ovat kyllä kivoja, mutteivät missään nimessä pakollisia. Vesikemian saa tuonkokoisessa helposti hoidettua maltillisella ruokinnalla, makrolevällä ja viikottaisilla vedenvaihdoilla (20l/vk on jo hyvä). Eli tässäkin vaahdottimet ja dosaatiopumput jne voi halutessaan lisätä joskus sitten jos siltä tuntuu. Isoihin vedenvaihtoihin ja korvausveteen suosittelen RO laitetta (akvaarioon.fi:stä 90€). Korvausvettä suosittelisin kippaamaan 2x päivässä eli aamuin illoin. Kala-kadulta esim saa automaattista pinnantasaajaa pariin kymppiin. Samasta paikasta pari jotain pienempää streamia, pinnantasaaja, refraktometri ja 4x24W T5 valaisin tulee alle kahteen sataan (172€) rahteineen kotiin. Akvaarioon.fistä 4kg suolaa, RO laitos ja hiukan hiekkaa ja jostain vähän elävää kiveä. Odotellaan kypsymisvaihe ohi ja sitten ostelemaan muutaman euron frageja ja hyvä tulee! Tässä skenaariossa kaikki härvelit olivat uutena hankittuja. Kannattaa tietysti kysellä käytettyä myös kun sillä äkkiä säästää sievän pennin.
Mutta tosiaan on olemassa 3 "veetä" joiden olisi syytä olla kunnossa. Valo, Virtaus ja Vesikemia. Näistä valaistus tosiaan on se mikä helposti haukkaa hyvän siivun aloituskustannuksista. Virtauksen esim tuohon 60 litraiseen saa helposti hoidettua muutamilla kympeillä. Kontrollerit ja aaltokoneet ovat kyllä kivoja, mutteivät missään nimessä pakollisia. Vesikemian saa tuonkokoisessa helposti hoidettua maltillisella ruokinnalla, makrolevällä ja viikottaisilla vedenvaihdoilla (20l/vk on jo hyvä). Eli tässäkin vaahdottimet ja dosaatiopumput jne voi halutessaan lisätä joskus sitten jos siltä tuntuu. Isoihin vedenvaihtoihin ja korvausveteen suosittelen RO laitetta (akvaarioon.fi:stä 90€). Korvausvettä suosittelisin kippaamaan 2x päivässä eli aamuin illoin. Kala-kadulta esim saa automaattista pinnantasaajaa pariin kymppiin. Samasta paikasta pari jotain pienempää streamia, pinnantasaaja, refraktometri ja 4x24W T5 valaisin tulee alle kahteen sataan (172€) rahteineen kotiin. Akvaarioon.fistä 4kg suolaa, RO laitos ja hiukan hiekkaa ja jostain vähän elävää kiveä. Odotellaan kypsymisvaihe ohi ja sitten ostelemaan muutaman euron frageja ja hyvä tulee! Tässä skenaariossa kaikki härvelit olivat uutena hankittuja. Kannattaa tietysti kysellä käytettyä myös kun sillä äkkiä säästää sievän pennin.
Katsos, mies ottanut mallia "Kuningaskulauttajasta" .Aqualung kirjoitti: Mutta tosiaan on olemassa 3 "veetä" .
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
J.R.R. Tolkien
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: FOMA 007
Valoa, vaahdotin ja virtaus hieman muotoillakseni Aqualungin hyvää kirjoitusta. Ja fosfaatinpoisto hiilen kanssa.
Edelleenkin ihmettelen tuota mystistä kuukausien akvaarion kypsymisvaihetta. Akvaarion saa käyntiin ilman levävaihetta muutamasa viikossa, jos haluaa. Levät elävät ravinteista, ei valosta. Jos ei ole ravinteita, ei tule levää. Eli käynnistysvaiheen oleellinen osa on ravinteiden poisto mahdollisimman tehokkaasti. Unohtakaa refut, käyttäkää bakteereita.
Edelleenkin ihmettelen tuota mystistä kuukausien akvaarion kypsymisvaihetta. Akvaarion saa käyntiin ilman levävaihetta muutamasa viikossa, jos haluaa. Levät elävät ravinteista, ei valosta. Jos ei ole ravinteita, ei tule levää. Eli käynnistysvaiheen oleellinen osa on ravinteiden poisto mahdollisimman tehokkaasti. Unohtakaa refut, käyttäkää bakteereita.