Karanteeni/sairaala-akvaarion perustaminen

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Auli
Starting Member
Starting Member

Karanteeni/sairaala-akvaarion perustaminen

Viesti Kirjoittaja Auli »

Tarvitsisin kokeneiden neuvoja miten perustaa erillinen karanteeni ja/tai sairaala-akvaario. Olen hankkinut vähän yli 60 litraisen altaan tätä tarkoitusta varten, mutta nyt en oikein tiedä miten toimia sen kanssa.

Voiko sen pistää pystyyn vasta tarvittaessa, jos siirtaa suodattimen toimivasta akvaariosta ja mahdollisesti käyttää vielä jotain bakteerivalmistettakin? Vai pitäisikö se kypsyttää samalla tavalla kuin "normaali" akvaariokin?

Jos lennosta pystyttäminen ei toimi, niin miten se pidetään toimivana silloinkin kuin karanteenissa / lääkityksessä olevia kaloja ei ole? Voiko sen sisustaa normaalisti, eli käykö esim hiekkapohja ja elävät kasvit?

Voiko yleensäkään pitää samaa akvaariota sekä karanteeniakvaariona että tarvittaessa sairaala-akvaariona?
pirre
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pirre »

Moi Auli

Minä laitoin pari viikkoo sitten 63l altaan karanteeni altaaksi ja tein näin:

1 pesin altaan ja hiekan laitoin 1/3 osa vettä.

seuraavana päivänä laitoin aamulla lisää vettä kolmanneksen ja illalla täytin kokonaan silloin laitoin suodattimet ja 1kapselin bakteeri valmistetta
näin se oli 2pv

mittasin vesiarvot vaihdoin vähän vettä ja siirsin toimivasta altaasta kasvit, puukarahkan,korallikiven , muitakin kiviä ,simpukka eli ymppi tuli noista ja illalla laitoin sinne 1 kalan joka oli pakko hakea kotiin kun oli ollut "hoidossa" naapurin isommassa altaassa.

Minä pidän akvaarion ensin karanteeni altaana ja sitten kun sille ei ole tarvetta ostan sinne 1 taistelukalan tai siirrän 2 perhoskirjoahventa sinne 190l altaasta siksi näin kun 63l allas on vanhimman tyttäreni huoneessa ja tavallaan lapseni akvaario :mrgreen:

Kyllä minun mielestä voi altaan laittaa lennosta jos sulla on suodatin jonka voit ottaa toimivasta altaasta ja jos samalla otat sieltä kasvit ym.
niin se on sama asia jos vaikka vaihtaisit toimivasta altaasta sorapohjan hiekka pohjaksi . kunhan ei ruoki kaloja vuorokauteen ja aloitat sitten tosi varovasti ruokkimisen että tasapaino säilyy.

Näytät olevan Oululainen jos kiinnostaa 2 keltarihmakalaa ois uutta kotia vailla :P
einars
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja einars »

Hyvä linkki karanteeniakvaariosta:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/karante.php
«UpsiWupsi«
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja «UpsiWupsi« »

Minä olen aina vain heittänyt karanteeni akvaariooni vettä ´oikeasta´akvaariostani ja laittanut sekaan vähän ´uutta´ vettä ja sitten istuttanut yhden akvaario kasvin ruukkuun ja pistänyt karanteeni akvaarioon ja sitten pari piiloa sinne vielä.
En tiedä onko tämä oikea tai väärä tapa, mutta näin meillä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”