Kynäkalojen väritys

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Marjis
Member
Member
Viestit: 290
Liittynyt: 10:54, 11.03.2006
Akvaarioseurat: LAS
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Kynäkalojen väritys

Viesti Kirjoittaja Marjis »

Siirtelin tuossa eilen karanteenista pienen satsin kynäkaloja (Nannostomus eques) vanhan parven jatkoksi. Olen nyt katsellut niitä tuossa ja nämä uudet näyttävät olevan hieman eri näköisiä kuin aiemmin altaassa olleet, väriä on enemmän. Näiden uusien pyrstö on selkeästi alaosasta punaisempi ja kyljen vaalea viiva näyttää enemmän vihertävältä kuin kellanvaalealta kuten vanhoilla kaloilla. Muuten kalat ovat samannäköisiä.

Onko mahdollista että viljellyn kalan ja luonnosta tulleen värityksessä on noin eroa, luonnosta tulleidenn ollessa värikkäämpiä? Vai onkohan altaaseen nyt eksynyt kahta eri laatua? Vanhat kalat olivat viljeltyjä ja nämä uusimmat tulivat luonnosta.
88-litraa Aasia
247-litraa seura-allas
41-litraa taiston yksiö
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kynäkalojen väritys

Viesti Kirjoittaja malawi »

Kyllä luulis että voi olla värieroja/sävyeroja jos ovat luonosta tuotuja. Itse olen esim nähnyt kuin luonnosta tuotu helmimonninen on tummempi kuin viljelty yksilö. Mutta sitten kynäkaloja on sitten ilmeisesti aika paljonkin erilaisia.
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Kynäkalojen väritys

Viesti Kirjoittaja thank »

http://kielo.luomus.fi/laji/?t=Nannostomus&l=uk tuossa aika kiva linkki, tuolla on luettelo kuvineen kaikista kynäkaloihin kuuluvista kaloista. Katso sieltä, sattuvatko ne olemaankin kokonaan eri lajia.
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1269
Liittynyt: 14:59, 22.09.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kynäkalojen väritys

Viesti Kirjoittaja malawi »

Oho, niintä on enemmän kuin vaan pari. Good to know ;)
clara
Junior Member
Junior Member
Viestit: 109
Liittynyt: 20:07, 02.11.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kynäkalojen väritys

Viesti Kirjoittaja clara »

Eikä siinä vielä kaikki.
Tosin aloittaja tarkoittanee juurikin kynäkaloja eikä suppusuita. Ja niitä suu ylöspäin henhailevia ei kai ole kuin muutama (N. eques ja N. unifasciatus)? Viisaammat korjatkoon.

Mulla myös oli eri tyyppisiä kynäkaloja väriltään ja kooltaan, vaikka olivatkin kaikki N. eques...(miten tämä taivutetaan..?)...seja.
Toiset keskiviivan kohdalta juurikin vihertäviä ja toiset kermanvärisiä. Ruskean väri kolajuoman väristä melkein kullanruskeaan. Toisilla sininen täplä pyrstössä melkein lemmikinsininen ja toisilla enempi valkoinen. Voisin kuvitella että luonnosta tulleet olisivat värikkäämpiä?
Ihania kaloja.
Samoin kyllä suppusuutkin.
-C-
thank
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1528
Liittynyt: 16:30, 12.01.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kemijärvi, Lappi

Re: Kynäkalojen väritys

Viesti Kirjoittaja thank »

Nannostomus unifasciatus
Nannostomus trifasciatus
Nannostomus eques

Tuon sivujen mukaan ainakin nuo kolme kuuluu kynäkaloihin.

Juu minä vähän johdin harhaan, tarkoitin siis, että suppusuut ja kynäkalat kuuluvat Nannostomus -sukuun.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”