Reikiä kiekkojen päässä

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ade
Starting Member
Starting Member

Reikiä kiekkojen päässä

Viesti Kirjoittaja Ade »

Terve arvoisat kiekkoilijat! Minulla on ollut 2 vuotta kiekkopariskunta: Snakeskin-koiras ja turkoosinaaras. Ne ovat olleet hyvässä fyysisessä kunnossa, kuteneetkin useita kertoja, mutta poikaset eivät ole selviytyneet muutamaa päivää pitempään. Mutta asiaan: koiraallani on ilmestynyt päähän useita pieniä reikiä, kalan väritys ja uloste on normaali. Nyt kala "seisoo päällään" aika ajoin. Kommentteja?
Kajsa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kajsa »

En tiedä onko tästä mitään apua, mutta tsekkaa tämä sivu http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/reikatau.php
Uskon, että ystävät ovat kuin hiljaisia enkeleitä, jotka nostavat meidät jaloilleen silloin, kun siipemme unohtavat, miten lennetään.
Ade
Starting Member
Starting Member

Reikiä päässä!

Viesti Kirjoittaja Ade »

Kyseessä ollut kiekko-ukko parani oireistaan, kun tihensin vedenvaihtoja parin viikon jaksoihin. Onko kellään moisesta kokemusta?
dsl
Advanced Member
Advanced Member

Re: Reikiä päässä!

Viesti Kirjoittaja dsl »

Ade kirjoitti:Kyseessä ollut kiekko-ukko parani oireistaan, kun tihensin vedenvaihtoja parin viikon jaksoihin. Onko kellään moisesta kokemusta?
Hmm. Nyt heräsi kyllä mieleen kysymys hoitorutiineistasi noin yleensä.
hmm. aw on kyllä aika lailla hölmö paikka.
kv-setä
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

Halloo!

Kiekkojen sairauksien ehkäisykeino numero yksi on viikoittain tapahtuvat vedenvaihdot n.30-50%.Samanlämpöistä vettä tilalle.
Numero kaksi on lämmön pitäminen aina yli 28 asteen, omissa altaissa 30 astetta.
Itse kokeilin vahingossa 2 viikkoa ilman vedenvaihtoa ja vastaus oli reikiä päässä. Lääkitsin metronidazolilla mutta kaikki lääkitseminen stressaa lisää kiekkoja. Eli vesien vaihdoista rutiini itselle kuin syöminen niin kiekot voivat hyvin! Unohtamatta tietenkään monipuolista ruokintaa.

Terveisin

Kari
"salakka hupussa "
Ade
Starting Member
Starting Member

Reikiä päässä!

Viesti Kirjoittaja Ade »

Hei, älkää mua syyttäkö! Liike josta kiekot ostin, neuvoi tekemään vedenvaihdon 3:n viikon välein. Hyvin toimikin pari vuotta, kunnes "ukko" sairastui... Rutiineista ja olosuhteista: safkaksi surviaista ja naudansydäntä (diskus) kaksi krt. päivässä, lämpötila 28, ph n.7, seurana monnisia ja partaimumonneja...
Duchess
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Re: Reikiä päässä!

Viesti Kirjoittaja Duchess »

Ade kirjoitti:Hei, älkää mua syyttäkö! Liike josta kiekot ostin, neuvoi tekemään vedenvaihdon 3:n viikon välein. Hyvin toimikin pari vuotta, kunnes "ukko" sairastui... Rutiineista ja olosuhteista: safkaksi surviaista ja naudansydäntä (diskus) kaksi krt. päivässä, lämpötila 28, ph n.7, seurana monnisia ja partaimumonneja...
Sen kummemmin syyttämättä tai syyttämättä jättämättä huomauttaisin että noin yleisesti ei kannata luottaa vain yhteen tietolähteeseen. Netistä, kirjoista ja muilta kiekkoharrastajilta kun kalastelee tietoa niin saa hyvän yleiskäsityksen siitä miten homma kannattaa hoitaa.
567 litrainen - Akvaariosivuni
kv-setä
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kv-setä »

Ei syytetä, yritetään opastaa :D !

Tuo liike mistä kalasi ostit ei varmaan itse ole kiekkojen elinoloista kovinkaan tietoinen, eikä omistaja pitänyt kiekkoja kotonaan [}:)]

Tällä palstalla on juttuja kiekkojen oikeaoppisesta hoitamisesta vaikka hurumykkesomhelst, ei kun lukemaan! Ja ammattitaitoisia ihmisiä jotka neuvovat kun kysyt, esim. TiHe, Ville V, Jouni V. ym

Terveisin Kari
"salakka hupussa "
Misu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Misu »

Minäkin olen saanut niin paljon erilaisia ohjeita eri liikkeistä ja harrastajilta, että menin lähestulkoon tyystin sekaisi. Toisen mielestä sitä pitää tehdä, toisen mielestä ei missään nimessä, kiekot tarvitsee sitä silloin ta tällöin, ei sitä ollenkaan tai ei silloin...Oloni helpottui kun soitin erääseen liikkeeseen Tampereelle ja sain ohjeeksi antaa tilanteen rauhoittua (ph sahasi edestakaisin, kiekot jo reagoivat "möksöttelyllä"). Päätin, että kuuntelen neuvoja, mutta valitsen itse oman intuitioni mukaan tavan toimia. Kiekot ovat piristyneet ilman lääkityksiä, parempi korkeahko ph kuin edestakaisin sahaava ja valitsemallani luonnonmukaisella tavalla ph on nyt alle 7. Vedenvaihdot on yksi, josta näkee/kuulee niin monenlaista ohjetta, että on paras luoda oma rutiini sen mukaan mikä toimii omassa akvaariossa. Toki hieman kannattaa kokeneempia kuunnella...Olen itse aina suosinut "ei liian suuria" vedenvaihtoja kerralla, eli sellaisia ettei hyväksi/vakaaksi saadut vesiarvot juuri muuttuisi. Minusta siis 1/2 on liian paljon kerralla. Kerran (tai kaksikin) viikossa sellaiset 20-30% olisi mielstäni hyvä + pohjan puhdistaminen samalla. Tai ph:ta ja muita arvoja mitaten, sellainen määrä, ettei arvot muutu. Mutta itselleni tuli tosiaan sellainen 5 minuuttia kestävä burn out näiden "ehdottomasti oikeiden" neuvojen vuoksi. Onneksi selvisin ja kiekot myös. Toistaiseksi. [;)]
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Misu kirjoitti:Minäkin olen saanut niin paljon erilaisia ohjeita eri liikkeistä ja harrastajilta, että menin lähestulkoon tyystin sekaisi. Toisen mielestä sitä pitää tehdä, toisen mielestä ei missään nimessä, kiekot tarvitsee sitä silloin ta tällöin, ei sitä ollenkaan tai ei silloin...Oloni helpottui kun soitin erääseen liikkeeseen Tampereelle ja sain ohjeeksi antaa tilanteen rauhoittua (ph sahasi edestakaisin, kiekot jo reagoivat "möksöttelyllä"). Päätin, että kuuntelen neuvoja, mutta valitsen itse oman intuitioni mukaan tavan toimia. Kiekot ovat piristyneet ilman lääkityksiä, parempi korkeahko ph kuin edestakaisin sahaava ja valitsemallani luonnonmukaisella tavalla ph on nyt alle 7. Vedenvaihdot on yksi, josta näkee/kuulee niin monenlaista ohjetta, että on paras luoda oma rutiini sen mukaan mikä toimii omassa akvaariossa. Toki hieman kannattaa kokeneempia kuunnella...Olen itse aina suosinut "ei liian suuria" vedenvaihtoja kerralla, eli sellaisia ettei hyväksi/vakaaksi saadut vesiarvot juuri muuttuisi. Minusta siis 1/2 on liian paljon kerralla. Kerran (tai kaksikin) viikossa sellaiset 20-30% olisi mielstäni hyvä + pohjan puhdistaminen samalla. Tai ph:ta ja muita arvoja mitaten, sellainen määrä, ettei arvot muutu. Mutta itselleni tuli tosiaan sellainen 5 minuuttia kestävä burn out näiden "ehdottomasti oikeiden" neuvojen vuoksi. Onneksi selvisin ja kiekot myös. Toistaiseksi. [;)]
Yhtä yleispätevää kiekonhoitoniksiä ei ole olemassakaan, karrikoidusti voi sanoa se mikä töimii toisella ei tomi toisella. Mutta kiekkokalat ovat helppoja hoidokkeja jos on terveet kalat sekä muutama perusedellytys kunnossa.

1) Kalasto alusta asti terve & hyvinvoiva.

2) Monipuolinen ruokinta ja säännölliset vedenvaihdot.

3) Riitävän lämmin vesi kiekkoakvaariossa (vähintäin 28c mielummin 30c astetta)

Siinä on mielestäni kolme asiaa jotka tulee huomioida, lisäksi tulee huomioida karanteenin merkitys sekä kiekkokalojen kanssa sopivat toiset kalat. Harrastajakin voi tehdä virheitä ottamalla kiekkokalojen kanssa yhteensopimattomia kaloja, kalat voivat sairastua toisista kaloista, sekä toisten kalojen mukanaan tuomista taudeista. Kiekkokalojen kanssa yhteisiä tauteja on kaikilla toisilla kirjoahvenilla, lisäksi rihmakalat kantavat samaa reikätaudin aiheuttajaa.

Neuvoja on monenlaisia, niin myös neuvonantajia jopa toiset kiekkokalaharrastajat suosittelevat toisistaan poikkeavia hoitoja/hoitokonsteja. Nettiaikakaudella on tiedonsaanti helppoa, olenkin sanonnut että on vain opittava seulomaan pa*kan seasta se oikea tieto.

Esimerkiksi reikätauti kirjoahvenilla ei ole niinkään yksiselitteinen juttu, sen aiheuttaja yksisoluinen siimaeliö hexamita on kalojen elimistössä aina, nykytiedon mukaan sen pintaanpuhkeamisen saa aikaan stressi, huonot vesiolosuhteet, yksipuoleinen ruokinta, ravinnosta puutuva D3 vitamiini tai sen vähyys, kalkin ja fosforin puute, aina ei ole selvää mikä seikosta taudin pintaanpuhkeamisen aiheuttaa. Eli syy ja seuraus ei ole aina selvä.

On aivan sama vaihtaako vettä 20-30 % kaksikertaa viikossa vai kerran viikossa puolet, siihenkin vaikkuttavat monet tekijät kuten vesiarvojen vaihtelut tai harrastajan aika/viihtelijäisyys.

Muistakaa katsoa harastaessanne myös peiliin jos kiekkokalojen kanssa menee huonosti ja miettiä olenkohan kaikkeni antanut vai olenkohan mahdollisesti tehnyt itse virheitä tai toiminut jossakinkohtaa väärin, esimerkiksi tuonnut vääriä tai karanteeramattomia kaloja suoraan akvaariooni. Myös harrastaja tekee virheitä kalojen hoidossa, karanteenin laiminlyönnissä, hankkimalla sopimattomia kaloja kiekkokalojensa kanssa samaan akvaarioon jotka kantavat samoja tauteja jne. Pankaapa mietintämyssy päähän jos joku mättää, aina ei vika löydy akvaarion vesiarvoista, vedenvaihdoista, ruuasta tai jostakin kalojen ruokavalioon liitysvästä puutteesta, syy löytyy peilistä katsomalla. Niin minulla kuin monella muullakin harrastajalla. Kun kiekkokalojen kanssa opettelee akvaariokalojen hoitoa eniten omat mokat käy kunnian ja kukkaron päälle, eikä kaikkea uskalleta julkisesti tunnustaa, "voisi mennä maine" virheitä tekee kaikki ihmiset joskus.
Ade kirjoitti: Nyt kala "seisoo päällään" aika ajoin. Kommentteja?
Kiekkokaloilla esintyy ns päälläseisontasairaus. Etsi netistä (headstand disease) tjms.

http://www.max-discus-dream.de/mddnew/Headstand.html

Valitettavasti en osaa enemmän auttaa, nämä tälläiset kalat useinmiten menetetään.

TH
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”