Tumma vai vaalea hiekka?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mya
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Tumma vai vaalea hiekka?

Viesti Kirjoittaja mya »

Olen perustamassa Tanganjika-akvaariota johon alustavasti olen miettinyt asukeiksi:
-Altolamprologus calvus
-Neolamprologus leleupi
-Neolamprologus pulcher

nyt on herännyt kysymys pohjamatskun väriin liittyen.
Olin alunperin miettinyt vaaleaa hiekkaa, mutta akvaarioon kaavailemani Lamprologus calvus "black pectoral" ei kuulemma näytä mustavalkoisia värejään selkeästi vaalealla pohjalla, vaan muuttuu rusehtavaksi. Leleupi taas vaatisi vaalean pohjan jotta pysyisi keltaisena.
Löytyykö kellään ensikäden tietoa calvuksesta?

Näitä hiekkoja miettiessäni olen muutamalla jenkkifoorumilla lukenut että aikuinen leleupi säilyttää keltaisen värinsä vaikka sen siirtäisikin tummalle hiekalle (kunhan se on jo valmiiksi keltainen), mutta mahdolliset tummalle hiekalle syntyvät poikaset ovat mutaisen värisiä. Jos poikasaltaassa on valkoinen hiekka niin kaipa ne muuttuu hitaasti keltaiseksi? Kertokaa jos olen ihan väärässä:D
Onko jotain samantapaista kikkaa saada calvus näyttämään värinsä vaalealla hiekalla? Valkoinen hiekka olisi mielestäni yksinkertaisesti paljon kauniimpaa näiden kalojen alla ja muutenkin kämpän sisustusta ajatellen;)

edit: typot
300l Malawi, kiinanharjakoira ja miehenketale. Nyt työn alle iso pönttö nuolimyrkyille.
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Tumma vai vaalea hiekka?

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Malawi- ja Tanganjika-akvaarioita en ole koskaan harrastanut, mutta perustaessani uutta aivan tavallista perusakvaariota, minulla oli samanlainen dilemma: tummaa vai vaaleaa ja soraa vai hiekkaa. Ratkaisin asian laittamalla toiseen päähän tummaa soraa ja toiseen päähän vaaleaa hiekkaa. Erotin alueet toisistaan elintarvikemuovin suikaleella ja peitin rajalinjan kivirivillä. Siitä tuli, vaikka sen itse sanonkin, melko mukavan näköinen. Mitään biotooppia en toki edes tavoitellut, vaan ainoastaan ulkonäköä.
[NeO]
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tas

Viesti Kirjoittaja [NeO] »

Ehdottaisin tummaa ihan kun noita kalojakin kattoo :)
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Mulla vaalealla hiekalla on leleupeja ja niitä on "mutaisia" ja kirkaan keltaisia. En usko että väri on pohjahiekasta kiinni.
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
ninuska
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Itsellä on tanganjikassa vaalea hiekka ja se on syvältä [:I] . Kaikki p...a näkyy tosi hyvin. Muissa altaissa on ns luonnon värinen hiekka ja se sattuu silmääni paljon paremmin, eikä sontakaan näy yhtä hyvin. Olen yhdessä altaassa nähnyt oikeasti valkoisen kvartsihiekan ja se oli kamala. Jokainen ulostepökäle loisti siinä.
mya
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mya »

Se on totta että on ihan kauhean näköisiä nuo kakkakikkanat valkoisella hiekalla, mutta tumma/mustakaan ei mun silmää miellytä :?
Perehdyinpa nyt ihan tosissani tähän juttuun ja selvisi että se on se ruokavalio mikä niihin väreihin myös vaikuttaa aika paljon. Esim karotenoideja sisältävät ruoat ja spirulina kuulemma voimistavat kalojen värejä.
Päätin että laitan vaalean hiekan (en valkoista) ihan vaan sen takia että se sopii mun kämpän sisustukseen. Jaksanpahan ainakin sitten siivota sitä säännöllisesti :mrgreen:
300l Malawi, kiinanharjakoira ja miehenketale. Nyt työn alle iso pönttö nuolimyrkyille.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”