Miljoonakaloista

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rkl
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Miljoonakaloista

Viesti Kirjoittaja rkl »

Olisin kiinnostunut sellaisesta asiasta että miksi minun millikseni eivät lisäänny? Omistan 1 uroksen ja 3 naarasta ja tahtoisin niitä lisää :roll:
Ihmettelen että kaikilla muilla lisääntyy mut mulla ei :( Mistä se voisi johtua... Osaatteko kertoa?
berni
Starting Member
Starting Member

Re: miljooonakaloista

Viesti Kirjoittaja berni »

Onko altaassa muita kaloja, jotka voisivat syödä poikasia?
Entä mitkä ovat vesiarvot ja altaan koko?
rkl
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja rkl »

onhan siellä 2 Platy urosta.Akva on 85 joten niin........ [}:)]
Jebuzca
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Siinähän se sitten tulikin 8-) mulla ei ole altaassa muita kaloja (paitsi partis) kuin miljoonakaloja ja noita pentuja on jotain 40 ellei yli ja lisää on tulossa vaikka tyttöjä ei ole kovin montaa tuolla olisko jotain 5-6. Lisää piiloja poikasille että pääsevät jemmaan esim jokin tiheä kasvipöheikkö minne piiloutua.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
muppe+
Member
Member

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Minkä ikäisiä millikset ovat? Kauanko on sulla ollut? Tietääkseni ovat sukukypsiä noin parin kuukauden ikäisinä, jonka jälkeen täytyy odotella tuo raskausaika joka on 1 kuukausi. Jos kalat ovat sulla olleet yli 3 kuukautta, on poikaset luultavasti joutuneet platyjen suihin.

Mutta kärsivällisyyttä, mulla oli samanlainen parvi milliksiä seura-akvaariossa ja parin kuukauden kuluttua poikasia alkoi ilmestyä. Lokakuusta tähän päivään on poikasia selvinnyt n. 270 kpl. Olen niitä täällä A-W:ssä myynyt eteenpäin ja onhan niitä täytynyt akva-liikkeeseenkin välillä viedä. Nyt mulla ei ole enää aikuisia naaraita, kun nuo platytkin innostuivat lisääntymispuuhiin. Keskityn vaihteeksi niihin.

Tuuheita kasveja, kantoja ja kiviä myös akvaarioon, niin poikasia luulisi ennenpitkään näkymään :D .
350L
mamma_06
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamma_06 »

rkl kirjoitti:Olisin kiinnostunut sellaisesta asiasta että miksi minun millikseni eivät lisäänny? Omistan 1 uroksen ja 3 naarasta ja tahtoisin niitä lisää :roll:
Ihmettelen että kaikilla muilla lisääntyy mut mulla ei :( Mistä se voisi johtua... Osaatteko kertoa?

suosittelen kanssa lisää pilooja ja kasvillisuutta.. mulla on pintakasveja ihan tarpeeks.... ja on mulla siellä milliksien kanssa neontetroja ja sukarapuja... ja partis.. eikä mulla ole yhtään joutunut muiden suihin. ja mulla kansas lisääntyy ihan kiitettävästi. että saa jos tahtoo multa..
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

mamma_06 kirjoitti:ja on mulla siellä milliksien kanssa neontetroja ja sukarapuja... ja partis..
Onko kyseessä luonnonmuotoiset miljoonakalat? Muutoin eivät mene yksiin vesiarvojen kanssa neontetrojen kanssa.. [;)] Mitkä ovat muuten noiden luonnomuotojen tarkemmat vaatimukset veden suhteen? :?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Ninium85
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ninium85 »

Taavetti kirjoitti:
mamma_06 kirjoitti:ja on mulla siellä milliksien kanssa neontetroja ja sukarapuja... ja partis..
Onko kyseessä luonnonmuotoiset miljoonakalat? Muutoin eivät mene yksiin vesiarvojen kanssa neontetrojen kanssa.. [;)] Mitkä ovat muuten noiden luonnomuotojen tarkemmat vaatimukset veden suhteen? :?
Ne on maatiais milliksiä.. :)
Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
siika-2kg
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siika-2kg »

Jotkut sisäloiset tekevät miljoonakalojen lisääntymisen mahdottomaksi, näetkö kalojen ulostavan pitkää vaaleaa katkeamatonta ulostetta tai hankaavan itseään pohjaa tai kasveja vasten. Entä näetkö paikallaan olevien kalojen peräaukosta työntyvän esiin pieniä punaisia pötköjä? Onko kalojen ruokahalu kadonnut tai laihtuvatko ne vaikka söisivät paljonkin? Lois ongelmat ovat yleisiä synnyttävien hammaskarppien kanssa.

Jos syödyksi tulevat, niin pintaan kellustähtisammalta tai amerikan kilpukkaa ja älä trimmaa niitä juuria välttämättä lainkaan, ovat suoja poikasille ja kilpukka kasvaa paremmin kun saa kasvattaa juuret ja "telakoitua". Akvaariossa miljoonakalat harvoin syövät poikasiaan, jos edes pystyisivät kiinni saamaan.

Huom! jos naaras tulee raskaaksi ja synnyttää ennenkuin on saavuttanut täyden koon, niin se jää hieman kitukasvuiseksi. Täyden koon näkee siitä kun naaraan selkään tulee selkäevän kohdalle ikäänkuin terävä kulma. Raskaana olevan naaraan tunnistaa siitä, kun katsoo naaraan kaulan ja vatsan välistä aluetta eli onko vatsa selvästi pullistunut, mutta voi myös katsoa naaraan vatsan takaosaan, että näkyykö pieniä mustia täpliä siinä vatsan takaosassa.

Luonnonmuodot olisivatkin harvinaisia, tosin jalostetun pilkullisen uroksen avulla saisi jalostettua luonnonmuotojen näköisiä yksilöitä halutessaan (pienehkö pyrstö ja epämäärisiä pilkkuja sinne tänne) :)! Luonnonmuodot kestäisivät pehmeämpää vettä kuin nämä nykyiset ja kaikenkaikkiaan olisivat paljon kestävämpiä kaikkien vesiarvojen suhteen (eli kaikki nykyään saatavilla olevat miljoonakalat ovat vesiarvoiltaan vaativempia jalostettuja yksilöitä(?)) Jalostetuille gH mielellään vaikka yli 15dH, mutta ainakin yli 10, muuten kalat kärsii ja sairastuu helpommin kaikkiin sairauksiin. pH alle 6,5 - 7,5 (ns. miljoonakala tosiharrastajat pitävät usein hieman alle 7:ssa). kH yli kaksi olisi eduksi, tai miksi ei jopa tuonne nelosen tuntumaan. Lämpö 24 - 26, synnyttäville naaraille 25 - 27.
mamma_06
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja mamma_06 »

Ninium85 kirjoitti:
Taavetti kirjoitti:
Ne on maatiais milliksiä.. :)

Niin onkin .. :)
jvca
Starting Member
Starting Member

Re: Miljoonakaloista

Viesti Kirjoittaja jvca »

Miljoonakaloista tulikin mieleen, näin kerran eläinkaupassa yhden ainoan koko keltaisen milliksen, se oli rakkautta ensi silmäyksellä! [;)]
Onko kellään tietoa mistä näitä banaani-milliksiä löytyisi?
Myyjällä ei ollut tietoa mistä kyseinen kala oli tullut, enkä viitsinyt sitä yksilöä osaa kun kala oli sen verran kärsineen näköinen, kyttyräselkä ja uiskenteli heiluvasti. Raskaus olisi luultavasti tappanut sen.

Meille syntyi kirkkaankeltainen millis jokunen aika sitten, nyt kun on kasvanut niin värikin haalistunut.

Hyvää juhannusta!
Tears will get you sympathy,
Sweat will get you results
AQUAJapan
Member
Member

Re: Miljoonakaloista

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

rkl kirjoitti:Olisin kiinnostunut sellaisesta asiasta että miksi minun millikseni eivät lisäänny? Omistan 1 uroksen ja 3 naarasta ja tahtoisin niitä lisää :roll:
Lisää kasveja, joista poikaset saavat piilopaikkoja!
_Ansku_
Member
Member

Viesti Kirjoittaja _Ansku_ »

siika-2kg kirjoitti:Jotkut sisäloiset tekevät miljoonakalojen lisääntymisen mahdottomaksi, näetkö kalojen ulostavan pitkää vaaleaa katkeamatonta ulostetta tai hankaavan itseään pohjaa tai kasveja vasten. Entä näetkö paikallaan olevien kalojen peräaukosta työntyvän esiin pieniä punaisia pötköjä? Onko kalojen ruokahalu kadonnut tai laihtuvatko ne vaikka söisivät paljonkin? Lois ongelmat ovat yleisiä synnyttävien hammaskarppien kanssa.
APUA! Kuvaa tällaisesta! Jotain punertavia ulosteita noi kalat joskus tehny, onko ne loisia? Vai voiko johtua ihan punaisesta ruuasta? näitä siis tulee paljon (okei... miljiksiäkin on MONTA) ja ne pötkylät on normiulosteen kokoisia. Tarttuuko noi muihin kaloihin? On siis normiveden miljoonakalakantaa monnisten ja partiksen seurana...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”