Moraalinen dilemma

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
srd
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Moraalinen dilemma

Viesti Kirjoittaja srd »

Voi persikka.

Serkun naapuri lopettelee harrastusta ja hänellä olisi mm. helmimonnisten kutuporukka suht edukkaasti myynnissä. Mutta kun tuolla altaassa on tuo Momo ja Nemo (kultakalat). Nyt iski kauhea dilemma, eli lähdenkö tavoitelemaan voittoa (ja alan taas kasvattamaan kalasia) vai pidänkö nuo isot möhkäleet, joista kyllä tykkään kovin paljon niiden persoonallisuuden takia.

Olenko paha ihminen, koska edes harkitsen näistä "perheenjäsenistä" luopumista vain sen takia kun mahdollisuus tuli äkiseltään eteen? :|

Mitä itse tekisit?
Aallotar
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Moraalinen dilemma

Viesti Kirjoittaja Aallotar »

Ratkaisuhan on helppo; jos haluat molemmat, hankit yhden altaan lisää! Altaillehan löytyy aina tilaa, vaikka sittten joutuisi jostain muusta luopumaankin, eikös vaan ?!
NesteHukka
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Aallotar kirjoitti:Ratkaisuhan on helppo; jos haluat molemmat, hankit yhden altaan lisää! Altaillehan löytyy aina tilaa, vaikka sittten joutuisi jostain muusta luopumaankin, eikös vaan ?!
Samaa mieltä.

...mutta aiheen aloittaja tietää itse paremmin. Eivät ne "perheenjäsenet" sitten liene kovin tärkeitä, jos harkitsee niiden korvaamista.
Esim. itse en kyllä edes harkitsisi iäkkäistä plekoistani luopumista, jos niin tarvitsisi tehdä vaikkapa rauskujen takia, joita olen aina himoinnut. Plekot pysyy, rauskut tulee joskus kun plekoista aika jättää, tai saan johonkin mahdutettua toisen altaan :)

Moraalista dilemmaa en kyllä tuossa näe, koska jos ne kalat saa sijoitettua hyvään uuteen kotiin toiselle harrastajalle.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
pirta071+
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pirta071+ »

No, minä en luopuisi perheenjäsenistä. Jos se serkun naapuri ei aio enää jatkaa harrastusta, niin mihin se allas joutuu? Eikö se mahdu kaloineen sinulle?
Ruma mies
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ruma mies »

Kysymys oli moraalisesta dilemmasta, mutta kaikki vastaukset liittyivät tuntemuksiin, joilla ei ole mitään tekemistä moraalin kanssa. Ero on vähän sama kuin menisi noutajakoirien nettipalstalle kysymään, onko oikein syödä kultaista noutajaa, jos laittaa samaan pataan sianlihaa.

Vastauksena olisi kauhea liekitys, jossa kysyjä tuomittaisiin helvettiin. Mutta oikeasti, miksi olisi yhtään sen moraalisempaa syödä sianlihaa kuin kultaista noutajaa?

Harrastan itse akvaariota, onkimista, uistelua, verkkokalastusta, katiskakalastusta, pilkkimistä, tuulastusta ja muutamaa eksoottisempaakin kalastusmuotoa. Myöskin ravustan ja keitän saaliin elävältä. Silti rakastan rapuja ja pidän niitä yhtenä kiehtovimmista kotimaisista vedenalaisista eliöistä.

Johtopäätös: Kysymys ei ole moraalisesta dilemmasta, vaan hormonaalisesta dilemmasta. Moraali on ajattelua, hormoonit ovat tunteilua. Moraalin kannalta asia on näin: Tapa kalat ja hanki tilaisuuden tuomia parempia. Hormoonien kannalta: Olet kiintynyt vanhoihin, joten pidä ne ja oheistuotteena tapata ne uudet, joita et kelpuuta.
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Oli dilemma sitten moraalinen, hormonaalinen tai vaikka paranormaali. Dilemma yhä on.

Jos tilaa olisi (ja rahaa tarpeeksi) niin ongelmaa ei olisi. Valitettavasti vain tilaa, eikä oikeastaan rahaakaan, ole uudelle altaalle, joten...

Tiedän olevani tuuliviiri mitä tulee kaloihin. Kalastoni muuttuu kerran vuodessa, ainoa pysyvä tyyppi altaassa on Iso-Mörkö. Ei siinä mitään, tiedän etten ole ainoa jolla on tämä ongelma. Mutta nyt kun olen ensimmäistä kertaa ottanut itselleni tällaisen ns lemmikkikalan niin jotenkin tuntuu, että olen paha ihminen kun edes harkitsen siitä luopumista. Akvaario on minulle sellainen ikuisuusprojekti. Ja nyt on niin että kala on kiva, mutta allas ei. Altaalle ei voi tehdä mitään niin kauan kuin Momo on siellä. On se sellainen täystuho. Joten en pääse pulaamaan ja puunaamaan juuri ollenkaan.

Oliko tuossa mitä'än järkeä..? :|
-Mandell-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

helpolla pääset kun alat kasvattelemaan kultiksia :) maailman suloisimpia poikasia ja kun niitä on sitten vähän päälle 20 on kyllä hauskaa seurailla porukan menoa :roll:
Pahinta on laittaa suloiset vauvaset myyntiin :(
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”