Ruokien säilyminen?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mammaliini
Starting Member
Starting Member

Ruokien säilyminen?

Viesti Kirjoittaja Mammaliini »

Kun perustimme uuden akvaarion, kauppias kirjoitti ruokapurkkien pohjaan tarkat päivät, ja sanoi, että pakkausmerkinnästä huolimatta puoli vuotta on käyttöaikaa avaamisen jälkeen ruualle. Onko tässä rahastuksen makua, vai voiko ruokia käyttää pidempään? Ihan tavallisia tetran hiutale-ruokia meillä on erilaisia.
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Riippuu kaiketi purkkien suuruudesta, lukumäärästä, kalojen syömästä ruokamäärästä ym, mutta minulle on joskus suositeltu hiutaleruokien pakastamista säilyvyyden pidentämiseksi. Eli jos purkit tuntuvat liian hitaasti kuluviksi/tyhjeneviksi päiväystä ajatellen, niin lykkäät joka purkista esim. puolet pakkaseen odottamaan käyttöä. :)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Re: Ruokien säilyminen?

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Mammaliini kirjoitti:Onko tässä rahastuksen makua, vai voiko ruokia käyttää pidempään?
Ei ole. Happi pilaa ruoan ja vitamiinit tuhoutuvat. Puoli vuotta on joka tapauksessa pitkä aika avattuna. Itse teen niin, että ostan vain pieniä purkkeja ruokaa. Säilytän ruokia yleisesti jääkaapissa isossa rasiassa. Avattu purkki kestää kuukauden pari.

Itse ruokintapurkit ovat erikseen. Esim. kun phyll loppuu ruokintapurkista, käyn täyttämässä sen jääkaapissa olevasta purkista. Sama muidenkin ruokien kohdalla. Otan ruokaa suunnilleen viikoksi purkkiin valmiiksi. Tietysti olisi loistavaa, jos ne itse ruokintapurkitkin saisi mahdutetuksi sinne jääkaappiin, mutta kun tila on rajallinen ja purkkeja aikas monta...
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

dth kirjoitti:Eli jos purkit tuntuvat liian hitaasti kuluviksi/tyhjeneviksi päiväystä ajatellen, niin lykkäät joka purkista esim. puolet pakkaseen odottamaan käyttöä.
Mä oon heittänyt roskiin, jos jostain syystä ruoka ei kelpaa tai kuluu hitaasti.

Tuosta pakastamisesta... Onkohan tietoa tai yleensäkään kellään, mistä löytyisi jotain infoa vitamiinien tuohoutumisesta pakastamisen aikana?
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Onkohan tietoa tai yleensäkään kellään, mistä löytyisi jotain infoa vitamiinien tuohoutumisesta pakastamisen aikana?
No, sitä en sitten tiedä, mutta eiköhän asian pienimuotoinen tutkiminenkin olisi suht helppoa, jos vaan tietää mitä se ruoka sisältää.
Voin yrittää vaikka onkia, mutta myöhemmin, nyt on hoppu [;)]
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Marjoista pakastaminen ei vitamiineja vie, joten miksi veisi kalanruoastakaan.
Mutta edelleen, selvittelen asiaa tarkemmin kunhan joudan. :)
mjalava
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mjalava »

Minulla on isot purnukat pakastimessa ja pienemmissä purkeissa ruokintaa varten arviolta kuukauden satsi. Vanhat kalanruuat menevät ravuille ja kotiloille.

Jos ne vitamiinit kuivasta pakastetusta ruuasta johonkin häviävät niin tuskin kuitenkaan kertarytinällä parasta ennen -päivänä. Lähinnä kai siinä on kyse jostain pitoisuuksien takaamisesta normaalisäilytyksessä tietyn aikaa. Eivätkähän nuo kaupan kuivamuonat kuitenkaan ole kalojeni koko ruokavalio. Olen itsekin syönyt varsin vanhoja pakasteruokia (en kyllä kalanruokia...) eikä ole minusta sen pahemmin värit hävinneet, painoa ei tule vaikka mitä söisi ja viimeisin pilkkutautikin oli joskus alle kouluikäisenä.

Mika
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”