Kalakatastrofi! Heitän hanskat naulaan!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Blue Berry
Starting Member
Starting Member

Kalakatastrofi! Heitän hanskat naulaan!

Viesti Kirjoittaja Blue Berry »

Tämä on tunteenpurkausketju.

Viime vuoden puolella kerroin kuinka ikävästi akvaarioharrastukseni alkoi, kun lähdin liikkeelle luottaen suppeaan opaskirjaan ja kalakaupan myyjään. 54l akvaariossani ui pehmeän ja kovan veden kaloja sekaisin ja ne kaikki olisivat tarvinneet suuremman parven ympärilleen (kuparitetroja 6kpl, miljoonakaloja 5kpl ja kirjoplatyja 3kpl). Pohjakaloina leopardimonnisia ja juovanuolimonneja, kumpiakin 4kpl. Parempia oloja odotellessa miljoonakaloista kuoli 4.

Vuodenvaihteessa sain kolme kertaa suuremman altaan eli 160l. Yksin tein kovan työn hakiessani altaan kaappeineen ja laittaessani sen käyttövalmiiksi. Siirsin vanhasta altaasta kaiken muun paitsi soran uuteen altaaseen, johon siis tuli hiekkapohja (vanhaa soraa laitoin toki sukkahousuissa pariksi viikoksi näkyä rumistamaan). Myös sisäsuodattimen laitoin uuden ulkosuodattimen kaveriksi, tarkoitus oli että vähäksi aikaa, mutta sinne se on jäänyt.

Akvaariosta tuli kaunis. Vain kaloja tuntui yhtäkkiä olevan kovin vähän ja tietenkin suunnittelin hankkia niitä lisää. Halusin kuitenkin ensin odotella pari viikkoa, että uusi akva ehtisi kypsyä kunnolla ja olisi samalla aikaa suunnitella kunnolla mitä kaloja kannattaa ostaa. Muuton yhteydessä muuten ongin vanhasta akvaariosta neljä pikkuruisen pikkuista poikasta, joita arvelin päivää ennen kuolleen miljoonakalan poikasiksi. Niistä yksi selvisi hengissä ja on nyt muotoutumassa kovasti kirjoplatyn näköiseksi; en vain koskaan huomannut niiden olevan raskaana, mutta se kuollut miljoonakala saattoi olla.

Kaikki sujui muuten hyvin (nitriittitesti näytti joka päivä nollaa), mutta yksi kirjoplaty ja yksi juovanuolimonni kuolivat kahden viikon sisällä muutosta. Vähän masentuneena ja muiden kiireiden painamana uuden kalaston suunnittelu ja hankkiminen viivästyi. Sitten se tapahtui - kalakatastrofi!

Viime viikko oli isännällä lomaa ja hänpä tyhjää akvaariota katsellessaan innostui lähtemään ostamaan lasten kanssa kaloja. Mulla sydän hyppäsi kurkkuun. Isäntä ei ymmärrä kaloista ja akvaarion hoidosta yhtään mitään eikä usko mitään mitä hänelle kerron. Olen akvaarion hankkinut "itselleni" eli että minä hoidan sen ja kannan siitä vastuun. Annoin saatteeksi lapun, johon kirjoitin akvaarion koon ja vesiarvot pienellä toivolla, että myyjä ottaisi ne kaloja suositellessaan huomioon. Poikani (12v) tietää mitä kaloja meillä on ja mitä sinne EI saa hankkia (mm. miljoonakaloja). Kuiskasin hänelle, että yritä parhaasi mukaan saada isä tyytymään vain pohjaparvien kasvattamiseen (siis leopardimonnisia ja juovanuolimonneja jokunen lisää) ja yhteen uuteen pieneen parvikalaan tai isompaan parikalaan, joka tulee toimeen kuparitetrojen kanssa.

He olivat poissa kaksi tuntia ja palasivat ison kalapussin kanssa. Siellä oli: 4 omenakotiloa, 4 miljoonakalaa, 4 koralliplatya, 4 neontetraa, 4 nuolimonnia (erilaisia kuin entiset) ja 3 partamonnia ilman partaa. Vain miljoonakaloista ilmaisin närkästykseni suoraan, sillä niistä oli isännän kanssa jo monta kertaa aiemmin puhuttu, että vaikka kuinka ovat kauneimpia kaloja, niin meidän pehmeän veden akvaarioon niitä ei lisää hankita kuolemaan. Muissakin lajeissa oli valittamista, mutta tein sen hillitymmin. Platyt ovat myös kovan veden kaloja eikä niitä saisi olla kahta eri lajia, neontetrat tarvitsevat vähintään 15 kalan parven, nuolimonnit olisivat kernaasti saaneet olla samaa sorttia ja partamonneja olisi saanut olla vain yksi tai korkeintaan pariskunta (nyt niitä on ymmärtääkseni kolme naarasta).

Kaksi päivää myöhemmin isäntä innostui taas kalaostoksille. Hymyni hyytyi, mutta toivoin taas, että pitäytyisivät vain neontetraparven kasvattamisessa ja kysyisivät josko kaksi naaraspartista voisi vaihtaa yhteen urokseen. Niin ja leopardimonnisia annoin "luvan" tuoda pari lisää, mutta ei yhtään uutta kalalajia, ja jos välttämättä on pakko, niin sitten sen pitää olla laji, joka viihtyy yksin tai pariskuntana, koska akvaarion mitta alkaa olla tosi täynnä. En ollut ehtinyt vielä tutkia todellista tilannetta esim. kuinka leopardimonnisparvi ja partamonni pärjäävät yhdessä tai mahtuuko meille ylipäätään neontetraparvea tai ovatko vesiarvot niille sopivia. Kovan veden kalat ovat jo sellaisenaan ongelma, mutta voin ainakin miljoonakaloille sisustaa vanhan 54l akvaarion. Suututti hirveästi, että tällaisia uusia ongelmia piti saada selvitettäväksi.

No, kaupasta tultiin taas ison kalapussin kanssa ja akvaarioon kaadettiin (taas ilman sen kummempia totutteluja): 2 leopardimonnista, 16 kardinaali- ja sinineontetraa ja 2 purjemollia. Mitä ihmeen purjemolleja? Isoja, kauniita kaloja, mutta tsekkasin netistä: taas lisää kovan veden kaloja! Isäntä puolustautui, että kalamyyjä vakuutti kaikkien hänellä myytävänä olevien kalojen olevan sopivia paikalliseen vesijohtoveteen. Edellinen kalasatsi oli toisesta kaupasta ja siellä oli vakuutettu samaa. Myyjä oli katsonut pitkään, kun mies oli sanonut haluavansa pehmeän veden kaloja, "ai minkä pehmeän?". Voiko olla edes totta? Poika kertoi myöhemmin, että heitä edeltävä asiakas oli ostanut 8 purjemollia 60l akvaarioon myyjän suosituksella, ja siitä isä oli saanut vinkin, että sopivat ne meillekin, vaikka isoja ovatkin.

Sydän sykkyrällä katselin akvaariotani. Kieltämättä siellä nyt oli eloa ja sitä olisi ollut kiva katsella jos takaraivossa ei olisi koko ajan paikuttanut, että kalasoppa siellä porisee. Yritin tyynnytellä itseäni, että ehkä ne nyt kuitenkin kaikki sopivat, kunhan niille kahdelle naaraspartikselle löydän uuden kodin, kun vähän kasvavat. Niin ja ne kovan veden kalat, eipä niitä 54l akvaarioon voi enää tunkea ja uutta isompaa en ala hankkimaan, joten pakko niiden vain on olla ja kestää; kestäväthän ne muidenkin akvaarioissa (myyjän ja isännän suusta).

Kaksi päivää myöhemmin. Soitan isännälle, että hakee kotimatkalla maitoa kaupasta. Hetken kuluttua hän soittaa pojalle kalakaupasta (sen maitokaupan läheisyydessä) ja kysyy mitä kaloja olisi kiva ostaa. Järkytykselläni ei ollut enää rajaa: eihän kaloja osteta kuin maitoa supermarketista! Hän toi vielä kolme kalapussia, mutta minä kieltäydyin menemästä edes katsomaan. Siitä on jo viisi päivää, mutta en ole vieläkään katsonut kuin kaukaa vilaukselta, mutta pojan sanojen mukaan isä toi muutamia viherneontetroja (?), muutaman miljoonakalan ja jotain "haita" kai 4kpl. Jossain vilahti sana barbi, mutta ei isäkään kuulemma tiedä niiden nimeä, ovat kuitenkin myyjän mukaan todella rakastettavia ja kilttejä kaloja. Kaukaa olen nähnyt, että uivat pinnan läheisyydessä ja niillä on voimakas raidoitus.

Tuona iltana menin varhain sänkyyn ja itkin itseni uneen. Kauan haaveilemani ja rakkaudella aloittamani harrastus, johon halusin panostaa ja tehdä kaiken oikein alkuvirheiden jälkeen, pilattiin yhdessä viikossa. Tuntui kuin se olisi varastettu minulta. En halua enää tietää koko akvaariosta yhtään mitään ja aion junailla tulevina aikoina siihen suuntaan, että akvaario poistuu meiltä eikä tule koskaan takaisin. Tämän sanoessani tulee tosi paha mieli, kun kuitenkin aivan hirveästi tykkään tästä harrastuksesta eikä meille muitakaan eläimiä voi ottaa.

Isäntä rentoutuu nyt pitkiä aikoja akvaarion edessä ja ihailee kättensä työtä. Käyhän siellä värikäs vilske ja vipinä, ei sitä ole kieltäminen. Minusta kuitenkin puolet akvaarion ihanuudesta on siinä, kun tutustuu asukkien lajiominaisuuksiin ja oppii tuntemaan ne kokonaisuudessaan eikä vain ulkonäöllisesti silmänruokana. Mies ei tiedä edes kalojen nimiä eikä välitäkään tietää. Hän ei ole koskaan, ei yhtä ainutta kertaa, lukenut riviäkään kaloista tai akvaariosta, mutta luulee tietävänsä niistä paremmin kuin minä ja haaveilee koko seinän mittaisesta jättiakvaariosta. Hän on ikävä kyllä sitä sorttia, joka ei ota vastaan käskyjä itseään alemmilta (lue: vaimolta), joten en voi tehdä asialle nyt mitään. En voi esim. hävittää kaloja pois. Ainoa vaikutusmahdollisuuteni on ovela epäsuora diplomatia, mutta nyt olen henkisesti niin lytätty, että ei voimat eikä halu riitä, vaan toivon yksinkertaisesti kaikkien kalojen kuolevan nopeasti. Toki hän silloin syyttäisi mua, etten hoida akvaariota kunnolla (hänhän ei pane tikkua ristiin, ja hyvä niin sillä jos panisi, niin hän varmaan onkisi kalat sankoon ja jynssäisi akvaarion juuriharjalla ja astianpesuaineella ja pesisi suodattimen sisällön pyykinpesukoneessa). Aivan väärässä hän kyllä ei tule olemaan: minä heitin hanskat naulaan enkä hoida akvaariota enää.

Tämä vuodatukseni ei ollut kysymys, vaan pelkkä pahan mielen purkaus. Samalla hyvästijättöni, sillä tällä palstalla ei ole minulle enää mitään annettavaa. Lopetan harrastuksen tähän. :cry:
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kalakatastrofi! Heitän hanskat naulaan!

Viesti Kirjoittaja millia »

Te tarvitsette selkeästi molemmat oman altaan minkä kalastoon ja hoitoon ei toisella ole normaalitilanteessa mitään asiaa. Jos isäntä kerran pitää altaastasi, niin anna pitää sillä ehdolla että hommaa sinulle oman altaan ja auttaa pystytyksessä (korvaukseksi siitä että pystytit hänelle altaan). Hoitakoot ihan itse soppansa niin ei tarvitse siitä alkaa repimään mitään perheriidan aineksia. [;)]
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Minulla tuli ensimmäisenä mieleen että jos akvaario on kerran vastuullasi, miten miehesi voi mennä vastuuttomasti ostamaan kaloja kysymättä sinulta? Olisin itse varmaan tuossa tilanteessa vain pirullisesti onkinut kalat altaasta veks ja kiikuttanut takaisin kauppaan. Eikö miehesi kuuntele lainkaan järkipuhetta? Vetoa eläinrääkkäykseen, sillä sitähän se on kun hankitaan epäsopivia kaloja vääriin oloihin. Eihän koiriakaan tungeta yksiöön kymmeniä kappaleita, aikamoinen rääkkäyshaloo siitä nousisi. Miksi kalat olisivat eri asemassa?

Harmi että harrastus sai tuollaisen käänteen :( . Kuulostaa vaan ihan siltä että miehesi tekee mitä huvittaa, vähän kuin uhmainen lapsi, tosin ilman uhmaa. Tekee vaan. Jos on oikeasti elävistä eläimistä kyse, pitää niiden hoidosta ottaa selvää ja jos ei kiinnosta, ei pidä hankkia (tämä siis koskee miehesi menettelytapaa, ja toisaalta osittain sinunkin varmasti, jos itse tiedät kaloista niin monessa vaiheessa olisi luullut kuuluvan jo jyrkkä EI, sen sijaan että annat vaan olla ja hyväksyt hiljaa asian). Jos miehesi ei välitä kalojen oikeuksista oikeaan hoitoon, sinun on tehtävä se.

Minusta miehesi ansaitsisi kurinpalautuksen ja muistutuksen että vaimo on myös ihminen, jota pitää kuunnella tasavertaisena ihmisenä.
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Akvaarioasia lienee vaan jäävuoren huippu, jos isäntä ajattelee vaimoaan "itseään alempana" ihmisenä. Todella surullista ja kivikautista. Eihän tähän oikeastaan voi mitään edes sanoa 8O ja tuskinpa tarvitseekaan. Voimia elämän varrelle voin vain toivottaa! Yritä jaksaa tai muuta tilanne aktiivisesti. Olet aivan yhtä arvokas, kuin miehesi. Samoin ovat harrastuksesi!
Eca
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Eca »

Oi, miten ikävää luettavaa. Tuli todella surullinen olo kirjoituksestasi. Ihmiset unohtavat välillä ottaa huomioon läheisensä, rakkaansa, terveytensä jne., kunnes menettävät jotain. Itsekeskeinen ajattelutapa aiheuttaa ympäsillä oleville mielipahaa ja pitkälle jatkuessaan mahdollisesti myös tekijälle itselleen. Toivottavasti herääminen tapahtuu ja yhteinen sävel löytyy ennenkuin on liian myöhäistä. Tämä viestiketju, jos vahingossa unohtuisi keittiön pöydän kulmalle, voisi mahdollisesti avata silmät. Jaksamista kevääseen.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Eipä tuohon jää paljoa muuta sanottavaa, kuin että miehesi vaikuttaa olevan täysi ääliö näissä eläinasioissa. Tankkaa ensi kerralla perheautoon dieseliä (jos on bensamoottori) ja sano että mitä se moottori siitä välittää kun muutkin autot kulkevat hyvin.
Eiköhän tämä ollut tässä..
Feliza
Member
Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Otan osaa. Suurin ongelmasi on tällä hetkellä parisuhdeongelma.

Kokeilisin kans tuota kalojen viemistä takaisin kauppaan, kun isäntä ei ole katsomassa. Harrastukset on omia, ethän sinäkään mene härppimään hänen harrastuksiaan?

Parisuhteessa tulisi kunnioittaa toisen mielipiteitä ja tunteita, eikä toinen ole toista huonompi. Ikävä kyllä sovinistisen miehen kanssa on hankala yrittää neuvotella uusia parisuhteen ehtoja, koska sehän tarkoittaisi että ehdot huononisivat hänen kannaltaan -> muutos on siis pahasta -> hannaa muutosta vastaan minkä ehtii. Joihinkin miehiin tämä ylemmuudentunne on iskoistettu jo pikkupojasta perheen toimesta, eli asenteet ovat syvällä ja niiden muokkaaminen vaatisi siis älyttömästi työtä, johon hän ei ole varmaankaan halukas.

Itsestäsi nyt on kiinni että miten toimit, joko hyväksyt tilanteen ja elät sen mukaan. Tai sitten otat hatkat, mikä nyt on perheelliselle aika radikaali ratkaisu, ja uudessa suhteessa teet heti pelisäännöt selviksi etkä hyväksy alkuunkaan väheksyvää käytöstä. Kaikkein tuskallisin tie lienee vastahakoisen miehen muuttaminen toisenlaiseksi, varsinkin jos hänellä ei ole pienintäkään halua ottaa puheitasi kuuleviin korviin. Ehkä perheterapeutti voisi auttaa, mutta sitä ennen sinun tulisi saada miehesi ymmärtämään, että jotain on vialla. Hänen mielestään teillä ei varmaankaan ole mitään vialla, ennen kuin nostat asian pöydälle, joten tällä logiikalla olisit siis syyllinen ongelmiin ...

Noh, tsemppiä kuitenkin! Toivottavasti pääsette kaloista yhteisymmärrykseen. Voisithan esimerkiksi käyttää lastasi siten, että osoittelet hänelle kirjasta ne kalat, mitä haluat (ja tarkistat kaupasta että niitä on) ja sitten lahjot poikasin vaatimaan isältään nämä kalat. Siten ehkä saat mitä haluat ja isäntä luulee että se on hänen päätös.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
siikanderi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja siikanderi »

Mitä prklttä! Tämä vanhapiika ei pysty mitenkään ymmärtämään, että joku antaa kävellä ylitsensä mennen tullen. Poikakin oppii samat temput siinä sivussa. No, anteeksi. Ei kuulu mulle, mutta pistää vihaksi!
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

Mitäpä tähän osaisi sanoa. Olen monet kerrat joutunut nakuttamaan miehelle kalasopan aineksista esim. toi neontetroja joita itse en olisi halunnut missään nimessä, alun innostuksessaan. Kerran meille ilmestyi parvi tiikeribarbeja, sinänsä kaunis kala ja vilkas miksi mies sen ostikin, mutta lehtikalan kans samaan altaaseen. Näitä tuli alkuinnostuksessa vaikka minkä näköistä. Miun ostokset oli huonoja ja rumia, hänen ostoksensa kauniita. Monet keskustelut siitä käytiin, mutta tuon tiikeribarbin kohilla mies tajusi lopulta itsekkin menneensä mettään ja lujaa, kun lehtari joutui yksiöön.

Itse olen katsonut sivusta ja huokaillut välillä miehen valinnoille. Pahimpia mokia olen varovasti poistanut. Mies kun ihaillut kalastoaan jonkin aikaa ei hän enää muista mitä hankki ja mitä ei, ja olen pystynyt kätevästi ojentelemaan "ylimääräisiä" kaloja oikeanlaisiin akvaarioihin ja/tai oloihin, tai muuten vain luopunut liioista, loukkaamatta miestä liikoja. Joku päivä saattanut mies kysäistä missä kala on, johon olen sanonut joko kuollut, tai myynyt/antanut eteenpäin. Aina sen mukaan mikä kalan kohtalo on ollut.

Nykyään meillä on 3 akvaariota. Niistä yhden olen pistäny miehen vastuulle... Siinä saa mies omallensa tehdä mitä tahtoopi. Tosin akvaariot on ollu meillä jo useamman vuoden, joten se alkuinnostuksen hurjahankinta vimma on jo mennyt ohitte. Lisäksi tilannetta rauhoittaa paljon kun asumme eri osoitteissa, ja loppupeleissä akvat on kuitenki miun vastuulla. Mies kuitenki oppinut jo hieman katsomaan millaista kalaa ja mihinkin seuraan ja nykyään jopa kysyy miulta mihin akvaarioon nämä laitetaan, eikä enää vain törkkää ensimmäisenä vastaan tulevaan akvaarioon. Elikkä kaiketikin hitaasti mutta varmasti, mies oppi edes jotakin :roll:

No tämä juttu ei varmaan mieltäsi lohduttanut, kun noin menetit tärkeän asian elämässäsi. Mutta jos siul on se pienempi akvaario vielä tallessa, niin siirrä ihmeessä miljoonakalat siihen. Pyri laittamaan kaloille edes osittain sopivammat oltavat. Ja vaivihkaa haet kaloille joille ei vain ole tilaa uuden kodin. Mies nauttii kättensä töistä hetken aikaa, ja yhtenä päivänä hän ei edes huomaa jos joku kirjavasta kalasopasta puuttuu. Purjemolli kuitenkin kannattaa yrittää vaihtaa heti, sillä se vaatii ehdottomasti murtoveden elääkseen. Muutoin sen elämä päättyy hyvinkin lyhyeen,
janma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja janma »

Melkoisia "miehiä" löytyy. Pieni asennemuutos ja katsaus omaan käytökseen olisi paikallaan näillä.

Älä lopeta harrastustasi josta pidät sen takia että aikuinen ihminen on näin lapsellinen. Akuisen ihmisen on kyettävä löytämään oma harrastus ihan itse. Haavit kalat ylös ja viet kauppaan, koita saada käsittämään se että akvaario on sinun projektisi. Tsemppiä ja älä anna ylivaltaa.
"A day without sunshine is like, you know, night."
buke
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja buke »

vaikuttaa vähän siltä, että mies tekee osittain tahallaan nuo hankinnat. Saadakseen sinut pahoittamaan mielen.
tiny
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja tiny »

Siis, tuo kuulosti niiiiiiin mun mieheltä [}:)]

Meille tuli marraskuussa akvaario, mies laittoi minut tekemään kaikki raskaimmat hommat, hiekan pesu ja perustaminen ja minä en siis akvaariota edes halunnut.

No, meni pari viikkoa, akvaario ei ollut vielä kypsä mutta erehdyin ääneen puhumaan että pikkuhiljaa alkaa sinnepäin olemaan, kun tulin töistä kotiin minua odotti yllätys!

Mies oli ostanut akvaarion täyteen kaloja 8O Siis täyteen, 10 neontetraa, 10 mustatetraa, 10 punapäätetraa ja taistohaaremi 1uros+3naarasta+2 partamonnia 8O Ja akvaarion koko on vain 96L.

Minä vedin totaali itkupotkuraivarit ja huusin minkä ääntä lähti, nyt meillä onkin sitten tilanne se että mies ei puutu akvaarion pitoon ollenkaan ja meillä löytyy niitä tällä hetkellä 5 :mrgreen:

Neontetrat pääsi 54 litraiseen ihan yksinään+sukarapuja, mustatetroilla on tällä hetkellä 105 litrainen jota tällä hetkellä majoittavat yksin, taistot saivat 140 litraisen kodin joka sekin vasta odottelee muita asukkaita ja punapäätetrat jäivät tuohon 96 litraiseen :mrgreen: Niin ja pääsihän ne partiksetkin vähän sopivampiin oloihin ja 1 per akva.

Olisin kyllä antanut osan kaloista pois mutta kun ei kuulemma saa antaa eikä tullut lupaa hankkia isoa allasta niin näillä nyt mennään. Kyllä tuolta sohvan pohjalta murina kuuluu ettei näitä akvoja voi näin monta pitää mutta siihen vaan totean jotta itsehän sopan keitit joten nyt on vaan kestettävä tilanne :mrgreen:
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Minä suosittelen samaa kuin millia, eli kummallekin oma allas, eli pistä ukkos nyt ostamaan sinulle akvaario ja säädelköön omaansa niin kuin tykkää. Meillä menee niin, että minä ostan ja hommaan elukat ja mies hoitaa nörttihommat, niihin ei minulta liikene rahaa.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Kuulostaa juurikin siltä, ettei ongelma ole se akvaario vaan parisuhde. Ei tasapainoisessa suhteessa noin vain sivuuteta toisen ohjeita ja toiveita oman akvaarioharrastuksen suhteen (tämä tuskin on ainoa osa-alue missä tätä tapahtuu, veikkaisin).

Meillä tuo mies joskus akvaariokaupassa osoittaa jotain X kalaa ja kysyy, eikö tuollainen kävisi meille. Selostan aina miksi ei sovi, oli se syy mikä tahansa. Jos mun mieheni tekisi noin kuten aloittajan mies niin ei kyllä kunnian kukko laulaisi, noin lievästi sanottuna.

Jos miehesi haluaa oman altaan niin fine, mutta enemmänkin keskittyisin tuon parisuhteen ongelmiin. Niin ja ei siihen miehenkään altaaseen voi laittaa purjemollia ja neontetraa sekaisin.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Meillä on ihan omat altaat, miehellä 3 ja mulla 2 ja kumpikaan ei edes ruoki toisen kaloja. Eli suosittelen omia akvaarioita, jotka myös pidetään "omina", näin kumpikin voi toteuttaa itseään eikä tule riitaa millainen akvan tulisi olla...
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Otan osaa ja suosittelen mitä milia sanoi.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
ÄmHoo

Viesti Kirjoittaja ÄmHoo »

No et kyllä anna periksi nyt! Kuten Millia kirjoitti, hankit oman altaan ja suljet silmäsi ja sydämesi tuolta nykyiseltä. Jos nyt lopetat, loppuu sinulta samalla jotakin, jolla pidät itseäsi järjissäsi teidän parisuhteessa. Sillä - anteeksi vaan - kaikki ei taida olla ihan kohdallaan muutoinkaan. Myös siihen koeta löytää ratkaisuja. Ei ole helppoa, mutta et voi loputtomasti elää "alempana henkilönäkään".

Monin terveisin!
Feliza
Member
Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Jep, komppaan edellisiä. Älä luovuta altaan suhteen, mutta ota ohjat ihmeessä.

Tangoon tarvitaan kaksi. Jotta toinen voisi hyväksikäyttää, on toisen alistuttava ja myötäiltävä. Jokainen myötäily kertoo alistajalle että hän toimii oikein ja pääsee kuin koira veräjästä, jos toinen ei reagoi. Valitettavasti homma on niin, että vain itseä voi muuttaa. Siksi ehdotankin, että suhtaudut epäkypsästi käyttäytyvään mieheesi kuin lapseen. Leiki ajatuksella, että jos lapsi tekisi samat tempaukset, kuinka toimisit? Ja toimi sitten niin. Ja älä niele ainuttakaan akvaarioosi liittyvää tempausta, nolla-toleranssi. Kiikutat joka kalan kauppaan, ihan vain periaatteesta. Osoita että kenen harrastus se on. Pidä puolesi ja reviirisi. Sinua ei kunnioiteta, jos et kunnioita itseäsi. Tässä tapauksessa sinun on ansaittava kunnioitus pitämällä kiinni periaatteistasi. Voin luvata että rumaa jälkeä on luvassa, mutta voitettu konflikti nostaa kummasti itsetuntoa, ja siihen kannattaa pyrkiä.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Aadolfiina
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja Aadolfiina »

Ihan sydäntä särki tuo sinun viestisi, että pakko nyt itsekkin kirjoittaa tähän ketjuun. Älä nyt ihmeessä luovu sinulle rakkaasta ja tärkeästä asiasta, vain siksi että mies törttöilee noin typerästi. Kyllä tähän asiaan nyt täytyy joku ratkaisu löytyä! Älä anna periksi, vaikka tuntuukin varmasti heti helpoimmalta ratkaisulta. Voimia sinulle nyt ja sinulle on täällä forumilla niin paljon tukiviestejä tullut, että toivottavasti joku vastaus edes piristää!
128 l
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

ÄmHoo kirjoitti:No et kyllä anna periksi nyt! Kuten Millia kirjoitti, hankit oman altaan ja suljet silmäsi ja sydämesi tuolta nykyiseltä.
Olisi pitänyt kirjoittaa vähän tarkemmin, koska en mä ihan noin sitä tarkoittanut. Ennemmin niin että molemmille omat altaat ja kalastot sen mukaan mitkä sopii sekä keskenään, että omistajalle. Jos ukko tykkää kovan veden kaloista, niin siinä tapauksessa vesi kannattaa niitä varten kovettaa. Pehmeän veden kalat voi siirtää emännän altaaseen. Nehän olivat alunperinkin Blue Berryn.
Isäntä on selkeästi innostunut akvaarioista. Voipi olla että harrastus siitä lähtisi urilleen jos saisi enemmän vastuuta kalojen valinnasta ja akvaarion hoitamisesta. Silloinhan se olisi oma vika jos menee mönkään. Jos Blue Berryn allas siinä vierellä kukoistaa, niin sellaista vaihtoehtoa ei nyt keskiverto kilpailuhenkiselle äijälle ole kuin naispuoliselle häviäminen. [;)]
fix
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja fix »

millia kirjoitti: Olisi pitänyt kirjoittaa vähän tarkemmin, koska en mä ihan noin sitä tarkoittanut. Ennemmin niin että molemmille omat altaat ja kalastot sen mukaan mitkä sopii sekä keskenään, että omistajalle. Jos ukko tykkää kovan veden kaloista, niin siinä tapauksessa vesi kannattaa niitä varten kovettaa. Pehmeän veden kalat voi siirtää emännän altaaseen. Nehän olivat alunperinkin Blue Berryn.
Isäntä on selkeästi innostunut akvaarioista. Voipi olla että harrastus siitä lähtisi urilleen jos saisi enemmän vastuuta kalojen valinnasta ja akvaarion hoitamisesta. Silloinhan se olisi oma vika jos menee mönkään. Jos Blue Berryn allas siinä vierellä kukoistaa, niin sellaista vaihtoehtoa ei nyt keskiverto kilpailuhenkiselle äijälle ole kuin naispuoliselle häviäminen. [;)]
Nyt komppaan Milliaa :)
Ehdin jo miettiä hetken että oikeestikko kaikki on sitä mieltä et mies pois harrastuksen parista. Toinen on innostunut mukana. Jotenkin itse ajattelin aikoinaan et okei, siul on omat ajatukset ja miul omat. Pistetääns siis kaksi allasta. Niitä sitten itse välillä tasapainottanut miehen kalaseikkailujen jäljiltä. Miusta kun on hienoa jos pariskunta pystyy yhdessä harrastamaan myös yhteisiä asioita, eikä tiukasti vain kumpikin omiaan. Vaikka ymmärrän kyllä täysin Blue Berryn mielipahan, kun häneltä tavallaan vietiin nyt kaikki mahdollisuus tehdä akvaariosta oman itsensä näköinen. Mutta juuripa siksi tuo Millian ehdotus kuulostaa hyvälle :)
hesalist
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja hesalist »

Juu, kyllä tuntuu mies olevan innostunut harrastuksesta, kun harva se päivä noita kalpusseja kotiin roudaa. Ei vaan taida osata muulla tavoin harrastaa, kuin kaloja shoppailemalla. Mutta on toi tilanne aika hurjan kuuloinen, kyllä siinä on vielä pitkälti mutkaista matkaa kohti yhteistä harrastusta, mikäli siitä joku päivä sellainen tulisi. Ei ihme, jos tuntuu siltä, että huvittaisi ihan suosiolla antaa toisen varastaa oma harrastus.
Isäni ilmaisi käydessään hyväksyntänsä akvaarioharrastukselleni: "No eihän tämä nyt ihan yhtä hullua touhua ole; telkkarista näin, ku jollain naisella oli 200 orankia".
Amos
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Amos »

Minusta miehesi on romantikko joka etsii uutta kanavaa päästä irti suhteessanne olevista ikävistä jutuista jotka ovat tulleet kuvioon pitkälti lapsen mukana.
Alfa-uroksena hänen on kuitenkin vaikea kommunikoida sitä , joten hän toimii alueella jossa hän on sinua vahvempi.l. nonverbaalisesti. Hän haluaa saada sinut ymmärtämään, että hän rakastaa sinua suuresti ja että hänellä on halu osallistua enemmän poikanne elämään.

Nyt hän ikäänkuin etsii tilaisuutta olla se joka vei ja jolle sinä vikisit. Hän tekee sen lapsekkaalla tavalla, ja toivoo että sinä osoittaisit sitä samaa iloa jota hän sai osakseen, vaikka kaikki hänen luovat tempauksensa eivät aina onnistuneetkaan.

Sinun on nyt verbaalisempana tehtävä aloite. Anna siis anteeksi itsellesi ja hänelle, pane pois ylpeytesi ja vaatimuksesi, hyppää hänen kaulaansa ja sano kuinka sinä häntä rakastat ja Haluat että saatte elämäänne takaisin sitä iloa ymmärrystä turvaa ja luovuutta jota teillä oli kun kaikki alkoi.

Menet mukaan hänen hömpötykseensä poikannekin tähden ja hän kuten tekin opitte myös virheiden kautta toimimaan yhdessä tällä kertaa akvaarioharrastuksen parissa. Miehesi on halunnutkin osoittaa sinulle että eikö olekin tärkeämpää että teidän suhteenne on kunnossa, kuin että minkälaiset kalat teillä altaassa on.

Luovu siis joksikin aikaa omasta akvaariosta ja suunnittele sitä sinä aikana kun hoidatte avioliittonne kuntoon. Sinä aikana alkaa myös nyt aloitettu yhteinen akvaario löytää muotoaan. Ei se ollenkaan kauheaa ole kun kaloja kuolee. Siinä yhteydessä voi lapsen kanssa käsitellä kuolemaan liittyviä asioita. Ehkä vuosi menee kun pidätte mitä erilaisempia ja värikkäämpiä kaloja altaassa ja viette niitä välillä kauppaan ja välillä vaihdatte ystävien kanssa. Jos vesi on neutraalia on suurin osa kaloista siihen sopeutuvia. Välttämättä edellistä ei edes tarvitse suuressa määrin tapahtua, mikäli kommunikaatio liittonne kannalta palautuu kertaheitolla.

Älä mene vipuun ja ala ohjata miestäsi oveluudella, manipulaatiolla ja diplomatialla. Ei niissä ole kysymys aidosta ihmissuhteesta.
Sitäpaitsi miehesi kyllä sen huomaa ja suhde palaa takaisin valtataisteluasetelmiin. Hei camoon.

Kun olet suunnittellut oman akvaariosi ja olette yhteistuumin päättäneet laittaa sen parhaalle paikalle (toiselle ) pitkälle seinustalle, on se niin kaunis että miehesi ja poikasi ihastus on sanoi n kuvaamaton. He alkavat kilvanomaisesti tavoitella yhtä suuria kauneusarvoja vaikkakin heidän omalla tavalla. Pianhan pojallakin on oma akvaario, ja sitä aloittaessaan hän on paljon viisaampi ja ennen kaikkea onnellisempi.

Ai niin. kertomukseni oli tietysti kuvitteellinen ja vaikka uskommekin että lähtökohtaisesti nimimerkkien takana olevien ihmisten kertomukset ovat tosia, kannattaa asettua katsomaan tilannetta ulkoapäin, vaikkakin fiktiivisesti. Kaikissa tapauksissa hyvä Blue Berry; älä missään tapauksessa loukkaannu sillä toiveeni on nimen omaan tuoda valoa tilanteeseen. [;)]
1000, 100 ja 10 litraa
rantamonni
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja rantamonni »

LOL,

meillä taas menee niin että VAIMO ei koske purkkiin !!!!
(todellisuudessa vaimo sanoi, "ottakaa vaan purkki, minä en sitten tee mitään sen eteen")

kalakaupassa lasten kanssa on hauskaa, "isi, ostettan toi ja toi kala" no eip osteta.

paha paikka tulee eteen sitten kun 24cm rantamonnistamme aika jättää", sitte tytär haluaa yhtä ison monnin tilalle !

Tää meidän 450L (150x60x50) purkki on vaan kyllä vähä ahdas..
8 kasvavaa pusua... sinne kun ne kaikki on +20 senttisiä ...
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Voi pahus, kun tuli paha mieli sun puolesta, BlueBerry :( Miehesi taitaa olla näitä tapauksia, joka haluaa toimia oman mielensä mukaan (/parhaansa mukaan), mutta hänen on vaikea tunnustaa "itseään alemmalle otukselle", kuten vaimolle tai jollekulle naispuoliselle tutulle, että hän on ollut väärässä... En kuitenkaan halua ruveta sen kummempaa psykoanalyysiä tekemään, koska en ole psykiatri. Kuitenkin pieni asennekasvatus ja muiden/erilaisten mielipiteiden huomioiminen ja hyväksyminen olisi hyvästä.

No, tulipa tässä mieleen oma ihan tuore ja asiaanliittyvä juttu:

Meillähän tuo mies haaveili Aasia-geotooppiakvaariosta. Meille tuli taistelukala. Mies halusi jotain pienempiä parvikaloja ja monneja/nuoliaisia taiston kaveriksi, pääasia, että kalat ovat aasialaisia. No, mies valitsi sitten akvaariokauppiaan suosittelemana kardinaalikaloja ja viiruimunuoliaisia taistolle kaveriksi - eli huomattavasti viileämmän ja virtaavamman veden asukkeja. Itse suostuin ja sanoin "joo", vaikka vähän epäröin ko. kalojen sopeutumista.

Täällä kyselin mielipiteitä ko. yhdistelmästä ja lukaisin vielä Varjon kirjan uudelleen läpi. Sainkin vastaukseksi, etteivät ko. kalat istu yksiin sekä kirja ja googletus vahvistivat pelkoni: kardinaalit ja nuoliaiset ovat väärässä altaassa. Sanoin miehelle asiasta ja kerroin, että meillä on vääriä kaloja tankissa. Kyselin, etteikö esmes katinkultamonnit ja kardinaalitetrat olisi parempi vaihtoehto. Mies ei halunnut harkita asiaa, koska em. lajit ovat "väärältä mantereelta". No, mieheltä kysymättä päätin, että en halua riskeerata kalojen henkeä tai aiheuttaa niille kärsimystä väärissä oloissa, joten laitoin myynti-ilmoituksen kardinaaleista ja nuoliaisista. Taisto altaan kruununa jää meille, siitä en voinut luopua.

Perheriitahan tästä tuli, kun sanoin miehelle, mitä olin tehnyt. Mies oli sitä mieltä, että hätäilen ihan turhaan ja että kalat sopeutuvat kyllä, sanoihan akvaariomyyjä meille ihan samaa ostohetkellä. Näytin miehelle saamani kommentit ja muutaman googletetun lajiesittelyn sekä käskin lukemaan Varjon kirjan huolella. Vasta sitten mies huomasi, että hänen mannervaatimuksensa oli mennyt kaiken muun ohitse. Pyysi anteeksi omaa jääräpäisyyttään ja suostui kalojen myyntiin. Sanoi, että jatkossa mä saan huolehtia kalojen valinnasta, koska "olen perehtynyt asiaan häntä paremmin".

---

Mutta takaisin BlueBerryn huoleen:

En oikein osaa sanoa, onko tuossa kyse pelkästä hyväntahtoisuudesta ja innokkuudesta, halusta osallistua vaimon akvaarioharrastukseen. Ja siten mies on tietämättään ja innostuneisuuttaan ostanut "kivannäköisiä" kaloja nopeuttaakseen vaimonsa unelmaa omasta akvaariosta - jotka valitettavasti eivät sovi yhteen vaatimustensa mukaan. Tällöin tosissaan se millian + co:iden ehdottama oma allas miehelle voisi olla hyvä ratkaisu. Ja että tämän akvaarion hoitovastuu olisi kokonaan miehellä. Kantapään kautta sitä ainakin oppii ja ehkä kahvipöydässä on kiva jutella, mitä omiin akvaarioihin kuuluu :)

Toisaalta näin hiukan pessimistinä tuli mieleen myös tuo edellä esitetty valtataistelu. Mies tykkää tuottaa vaimolle pahaa mieltä, on jostain syystä kateellinen akvaariosta (akvaario saa enemmän huomiota kuin mies?) ja haluaa tärvellä toisen unelman - tämä tosin kielii jo osittain narsistisuudesta (en tosin halua näin heppoisin perustein vilauttaa narsku-korttia). Tällöin lienee se kova kovaa vasten-periaate toimivin, eli osoittaa miehelle, ettei tämä saa tehdä ihan mitä mieleen pullahtaa. Eli palauttaa kalat kauppaan miehen tietämättä. Tod.näk. tästä seuraa perheriita, mutta ainakin teoilla voi osoittaa, ettei miehen teko ole hyväksyttävä, jos sanoilla ei ole riittävää painoarvoa. Sekä lienee perheneuvottelu miehen kanssa ihan paikallaan - miehen ele tässä tapauksessa osoittaa, että suhteessa mättää jokin.
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”