Sateenkaariahventen kudusta

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Sateenkaariahventen kudusta

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mulla on tuollainen melko nuori Sateenkaariahvenpariskunta, jotka on nyt jo muutamaan kertaan kokeilleet kutemista. Mua hämää kuitenkin se, että luulin kyseisen lajin hoitavan yhdessä jälkikasvuaan, mutta mun tapauksessa toinen ahvenista jahtaa aina puolisonsakin pois kudun läheltä. Eli vain toinen vartioi ja toinen puolisko pariskunnasta laahustelee ympäri akvaariota ihan ku tietämättömänä jälkikasvusta. Sen lisäks jokaisella kerralla kutu on päässyt homehtumaan, ja sitten about neljäntenä vuorokautena se on vaan "kadonnut" yön aikana.

Eli haluaisin tietää onks toi normaalia Sateenkaariahventen kututoimintaa vai johtuuko vaikka siitä että pariskunta on niin kokematon touhuissaan... pienempi ahven on tosiaan vasta max. 5-senttinen.
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Re: Sateenkaariahventen kudusta

Viesti Kirjoittaja Substral »

Täällä on ollut sateenkaarikirjoahvenia niin lyhyen aikaa etten uskalla suoraan puhua niiden käytöksestä.. Lisäksi näyttää että tuli kaksi naarasta. :( Ahvenilla yleisemmin puhuttaessa olen havainnut tuollaista käytöstä. Pariskunnan mielenkiinto yksittäisiin kutuihin on hyvin vaihteleva. Lehtikaloilla meni muutama kutu hyvässä yhteisymmärryksessä, yhden aikana uros hääti naaraankin kauemmas. Punatimanttipariskunnan kuduissa uroksen etäisyys kudusta vaihteli paljon, välistä oli aivan kiinni kudussa ja autteli evien huitelussa, mutta seuraavan kudun aikana saattoi olla altaan toisessa päässä muka reviiriä vahtimassa (ei muita kaloja altaassa), eikä käynyt lähelläkään auttamista.

Olen vetänyt omassa päässä sellaisen johtopäätöksen, että ahvenilla on sen verran järkeä päässä, että osaavat vähän ajatella tyyliin "me on hävitty tää peli" -tyyppisesti. Jos vanhemmalla on semmoinen fiilis ettei kutu onnistu, niin se ei myöskään omistaudu hoitamiselle täysillä. Kalojen ikä vaikuttaa varmasti, koska toinen on noinkin pieni. Voi hyvin olla, että toinen osapuoli on vakuuttunut kudun epäonnistumisesta, eikä siksi tuhlaa voimiaan sen hoitoon. Tuohon suojeluvaistoon voinee myös vaikuttaa vesiarvot, jos kala kutee vain sopivissa olosuhteissa - ja olosuhteet ovat pian kudun jälkeen menneet huonompaan suuntaan. Luonnosta tuodut kalat voisivat toimia noin, kun niillä on vuodenaikojen vaihtelu vielä lihasmuistissa..
Eiköhän tämä ollut tässä..
[groovehai]
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mystisiä ovat kalojen aivoitukset :D
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Jaha, nyt tämä minun "tyttöduo" pyöräytti kudun lasiin vain kaksi päivää oston jälkeen.. Koska vain toinen laski munia, taisi sittenkin tulla uros mukaan. Kovasti se toinenkin ui munien yli eviään löyhytellen. En vain saa selvää noiden sukupuolivärkeistä, eikä kummallakaan ole selvästi korostuneita evän reunoja. Toisella on hieman enemmän sinistä selkäevän piikkien päissä, toisella ei juurikaan. Toisella vaaleampi mahan alus peräevän puolella.. Muuten molemmat ovat vihertävän keltaisia mustilla juovilla. Tunnistaminen hankalaa!

Toistaiseksi ovat molemmat kudun luona. Ilmeisesti se uros kävi välistä kiertelemässä kauempana kun naaras laski munia. Ja söi. Voi pojat se uros jaksoi syödä kun naaras kuti. Voi noita miehiä.
009
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja 009 »

Vajaa viikko sitten tuli altaaseen "käytettyjä" sateenkaaria. Altaassa asustanut ukko vaihtoi hetikohta akan nuorempaan ja eilen pyöräyttivät kudun kannon kylkeen.
Molemmat vahtivat kutua ja ukko varsin ärhäkkäästikkin. 20cm Oskareillakaan ei ole asiaa apajille.
Opuksessa sanotaan kuoriutumisen tapahtuvan 2 vrk kudusta.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

2 vrk kutemisesta ja kutu kadonnut. Vanhemmista toinen jossain päin kasvipöheikköä piilossa, toinen ui altaassa välistä ympyrää.. Odotettavissa tiukkaa kyyläämistä, josko näkyisi nuijapäitä jossain kuopan kolossa.
009
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja 009 »

2 vuorokaudessa täälläkin kuoriutuivat. Siirsivät nuijapäät anubiaan ilmajuurakkoon korjuun.
Nyt on horsma ja asukkaat poikashäkissä.
stigr
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jas

Sateenkaarikirjoahvenet kutivat

Viesti Kirjoittaja stigr »

Sain n. viikko sitten sateenkaariahven parin ja olin nyt pari päivää poissa. Kasveja kellui pinnalla ja pariskunta oli kaivanut jättimäisen kaivannon akvaarioon soraan. Siellä sorakuopassa on kutua, joka vilisee jotain elämää. Vuorotellen vahtivat tuota paikkaa ja ajavat kaikki jotka lähestyvät tiehensä. En ole ennen ollut tässä tilanteessa. Tarviiko minun tehdä mitään? Käynkö hakemassa poikasruokaa valmiiksi vai popsivatko muut kalat poikaset suuhunsa?
Noviisi Jyväskylästä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”