Savipohja jokisoran kanssa?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Member
Savipohja jokisoran kanssa?
Olen uusimassa pikkuallastani ja samalla vaihdan akvaariosoran tuohon pyöreään jokisoraan. Mitenkähän onnistuisi laittaa samaiseen altaaseen tuo turvesaviseos pohjalle? Ajattelin, että laittaisin tuon seoksen, sen päälle vähän hiekkaa ja sitten soran, mutta onnistuuko lappoaminen, vai eläisivätkö kierteissarvikotilot sora-altaassa, eli voisinko lapota vaan ylintä kerrosta pohjasta?
Re: Savipohja jokisoran kanssa?
Aika pöllyämistä saattaa olla(?) En ole kokeillut, mutta veikkaan.
Jos laittaisit turvesaven, reilusti hiekkaa, kotiloita, vain hiukan soraa ja unohtaisit lappoamisen?
Miltä kuullostaa?
T:Krisse
Jos laittaisit turvesaven, reilusti hiekkaa, kotiloita, vain hiukan soraa ja unohtaisit lappoamisen?
Miltä kuullostaa?
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Samantapaista pohditaan täälläkin. Allas on tulossa
huomenna, mitähän sen pohjalle laittaisi? Vedestä pitäisi tulla aavistuksen hapanta ja tummaa - ajattelin että jos laittaisin turvetta hiekan alle? Mutta jos se kerran pöllyää sieltä... Kierteissarvikotiloita on tulossa, mitäs ne tykkää?
Mutta tosiaan tuo turvesavimössö... Ihanko matoksi altaan pohjalle vai pötkylöitä sinne tänne?
Ja: Onko olemassa tummempaa hienoa hiekkaa kuin puhallushiekka?
MIten tämä oli paljon helpompaa silloin kymmenen vuotta sitten? Nyt on aivan liikaa vaihtoehtoja!

Mutta tosiaan tuo turvesavimössö... Ihanko matoksi altaan pohjalle vai pötkylöitä sinne tänne?
Ja: Onko olemassa tummempaa hienoa hiekkaa kuin puhallushiekka?
MIten tämä oli paljon helpompaa silloin kymmenen vuotta sitten? Nyt on aivan liikaa vaihtoehtoja!

-
- Member
Kaimaseni: Itselläni on siis vajaa puoli senttiä saviturveseosta mattona hiekan alla (siis tuossa toisessa altaassa). Ei tuo mössö sieltä mihinkään pöllyä, jos ei revi isoja kasveja ylös. Pelkkä turve saattaa olla helpompi pöllyämään. En ole huomannut mitään muutosta vesiarvoissakaan, eli ei ehkäpä "tummenna" vettäkään. En vielä tiedä mitä kierteissarvikotilot mössöstä tykkää, kun vasta muutama päivä sitten sain ensimmäiset kotilot. Saattavat tietysti heittää turpeen naamaan...
Hei !
Olen käyttänyt pohjalla turvelevyjä. akvaario kaupasta joskus vuonna 2 ostettuja... ne eivät ainakaan ole pöllynneet tms. kasvit tykkäävät!
Huono puoli on se että jos haluaa kasveja siirtää niin koko levy tulee ylös....
pienemmästä akvaariostani onnistuin vahingossa nostamaan liki koko pohjan ylös kun ajattelin että saan siirrettyä yhden turvelevyn kasveineen toiseen akvaarioon... juuret olivat niin tiukasti kasvaneet levyistä toisiin että sain tehdä jonkin aikaa töitä saksien kanssa... 
Olen käyttänyt pohjalla turvelevyjä. akvaario kaupasta joskus vuonna 2 ostettuja... ne eivät ainakaan ole pöllynneet tms. kasvit tykkäävät!

Huono puoli on se että jos haluaa kasveja siirtää niin koko levy tulee ylös....