Monimetallipolttimot - suosituksia?
Valvoja: Moderaattorit
Monimetallipolttimot - suosituksia?
Olen pikkuhiljaa uusimassa 2 X 150W monimetallivalaisimeni polttimoita. Ovat olleet toiminnassa maaliskuusta 2008.
Nykyiset polttimot tulivat valaisimen mukana ja ovat kaiketi 5200K. Olen niihin kyllä ihan tyytyväinen. Kyselisin silti kokemuksia muistakin polttimoista.
Nykyiset polttimot tulivat valaisimen mukana ja ovat kaiketi 5200K. Olen niihin kyllä ihan tyytyväinen. Kyselisin silti kokemuksia muistakin polttimoista.
-
kallekoo
- Junior Member

- Sukupuoli: Mies
Re: Monimetallipolttimot - suosituksia?
Itse tulin hankkineeksi monimetallit isomman altaan ylle jo etukäteen, joten pitihän toinen niistä ripustaa tuon metrisen altaan ylle kokeilumielessä, siinä oli kiinni joku osramin 3000K poltin, ja oli kyllä todella keltaisen värinen allas.
Muutama tunti sitten vaihdoin siihen philipsin mastercolour 942 polttimon, ja nyt on minusta todella hyvä.
Värientoisto on luonnollinen ja valo on selvästi valkoisempi/luonnollisempi kuin ennen.
Eli lyhyen käyttökokemuksen perusteella todella varteenotettava polttimo minusta.
Tosin en ole koskaan livenä nähnyt 5200K poltinta.
Muutama tunti sitten vaihdoin siihen philipsin mastercolour 942 polttimon, ja nyt on minusta todella hyvä.
Värientoisto on luonnollinen ja valo on selvästi valkoisempi/luonnollisempi kuin ennen.
Eli lyhyen käyttökokemuksen perusteella todella varteenotettava polttimo minusta.
Tosin en ole koskaan livenä nähnyt 5200K poltinta.
-
jusi-
- Starting Member

Itse hommasin suoraan mututuntumalla Aqualightin 6500K polttimon kun oli suht edullinen. Pakko myöntää että hiukan ehkä vihreään päin vetävä poltin, mutta paha mennä sanomaan kun vertailukohteina oli niin paljon tehottomammat vanhat loisteputket. Mielenkiintoista olisi kyllä testailla eri polttimoita, mutta harmi kun ovat niin kalliita.
-
Kalajaakko
- Junior Member

Sama juttu, eli tyytyväinen philips mastercolour cmd-td 150W/942:een.kallekoo kirjoitti:Muutama tunti sitten vaihdoin siihen philipsin mastercolour 942 polttimon, ja nyt on minusta todella hyvä.
Mutta mistä niitä nyt saa ja mihin hintaan. Nykyinen on ollut käytössä jo lähes 10.000h.
Lampun kauppaajia ei kuitenkaan ihan helposti löydä.
-
-riff-
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit
Polttimo on keraaminen eli voi polttaa loppuun ilman isompaa valotehon laskua. Uusia sai Tamlasta, mutta en tiedä myyvätkö yksityisille enää. Tilaamalla saa varmaan myös Tampereen Akvaariokalasta. Tuskimpa maksaa muutamaa kymppiä enempää.Kalajaakko kirjoitti:Sama juttu, eli tyytyväinen philips mastercolour cmd-td 150W/942:een.
Mutta mistä niitä nyt saa ja mihin hintaan. Nykyinen on ollut käytössä jo lähes 10.000h.
Lampun kauppaajia ei kuitenkaan ihan helposti löydä.
-
Kalajaakko
- Junior Member

Tehokkuudessa ei tosiaankaan huomaa vielä yhtään mitään. Tarkemmin laskien ajastimella 7h/vrk 3 vuoden ajan tekeekin vasta 7665h.
-
NesteHukka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Onhan noi polttimojen hinnat tullut niin paljon alas, että ei se ole enää mikään ongelma. miettikääs kun Aqualinen 10000K polttimot maksoi muutama vuosi sitten melkein käytetyn akvaarion verran!
Ite en muuten edes pitänyt niistä. Nämä nykyiset on aikas hurmaavat. Selkeästi tämä värisävy (kasvien kasvamisen ohella) on aika voimakkaasti makuasia. Itse en pidä liian punasävyisestä, vaan nimenomaan juuri vähän kalpeammasta mikä korostaa vihreän sävyjä. Tämä nykyinen polttimovalintani on kyllä omaan makuuni paras mitä olen kokeillut.
Veikkoa v*tuttaa taas sekin kun "joku" on siivonnut polttimon pakkauksen johonkin, mikä varmaan on roskis, niin en voi olla enää varma mitkä nuo käytössä olevat polttimot on. Se pakkaus oli muistilapun virassa. Niiden pinnasta on tässä vaiheessa kuitenkin jo palanut tyyppimerkinnät pois.
Edit: vaikka mulla oli sellainen mielikuva että nämä olisi olleet 10k polttimot, niin löysin vähänkäytetyn Philips Mastercolor 942 polttimon Aqualine 5000 polttimon pakkauksesta, eli se siis se polttimo minkä nimeen itse vannon, on Aqualine 5000 150W 5500K. Pidin noista Mastercoloreista kans, mutta ne toisti minusta rumasti vihreän sävyt, ja kaikki näytti kovin punaiselta.
Ite en muuten edes pitänyt niistä. Nämä nykyiset on aikas hurmaavat. Selkeästi tämä värisävy (kasvien kasvamisen ohella) on aika voimakkaasti makuasia. Itse en pidä liian punasävyisestä, vaan nimenomaan juuri vähän kalpeammasta mikä korostaa vihreän sävyjä. Tämä nykyinen polttimovalintani on kyllä omaan makuuni paras mitä olen kokeillut.
Veikkoa v*tuttaa taas sekin kun "joku" on siivonnut polttimon pakkauksen johonkin, mikä varmaan on roskis, niin en voi olla enää varma mitkä nuo käytössä olevat polttimot on. Se pakkaus oli muistilapun virassa. Niiden pinnasta on tässä vaiheessa kuitenkin jo palanut tyyppimerkinnät pois.
Edit: vaikka mulla oli sellainen mielikuva että nämä olisi olleet 10k polttimot, niin löysin vähänkäytetyn Philips Mastercolor 942 polttimon Aqualine 5000 polttimon pakkauksesta, eli se siis se polttimo minkä nimeen itse vannon, on Aqualine 5000 150W 5500K. Pidin noista Mastercoloreista kans, mutta ne toisti minusta rumasti vihreän sävyt, ja kaikki näytti kovin punaiselta.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
NesteHukka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Lainaan itseäni, koska korjaan virheellisen lausunnon.NesteHukka kirjoitti:Onhan noi polttimojen hinnat tullut niin paljon alas, että ei se ole enää mikään ongelma. miettikääs kun Aqualinen 10000K polttimot maksoi muutama vuosi sitten melkein käytetyn akvaarion verran!
Löysin vanhan viestin, jonka perusteella nuo Aqualinen 5000 polttimot onkin ollut minulla "välimalli". Se mikä siis oikeasti onkin se suosikkipolttimoni on Sunmaster SUN-DE 10K! On vielä paljon Aqualinea halvempi!
Näitä on siis nyt reunoilla kaksi ja keskellä on Mastercolour, ja arvatkaas mitä... Tuo Mastercolour näyttää olevan varsinainen levätykki!! Reunoilla kasvit on puhtaita levästä, mutta keskellä kasvit tukehtuvat levään!!!
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"