Sivustostani

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Sivustostani

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Prboy sulki sivunsa. Minäkin olen aina välillä pohdiskellut samaa. Jokainen kuukausi maksaa eikä ihan vähän. Kävijöitä sivuillani on vielä jonkin verran ollut, mutta jos ulkonäkö ja selailtavuuden parantaminen niitä lisää, niin avittakaa.

Sivujeni ulkonäköä ja rakennetta on moitittu. Siispä onko joku halukas korjaamaan niitä.
Ne on nyt pääosin *.php-muodossa jolloin ulkonäköä olisi helpompi muuttaa, mutta vain niiden leveyttä voisin ehkä suostua muuttamaan, jos joku sellaisen koodin vääntää. Itse en sitä tee!
Samoin ehkä pohjaväriä ja tekstiä.

Päivityksistä ja laajennuksista pyrin ainakin vielä toistaiseksi huolehtimaan, mutta en tiedä miten kauan. Jossain vaiheessa lähivuosina sivuni tulevat varmasti katoamaan jo ikänikin huomioiden.
Se tapahtuu sitten aivan yllättäen :twisted:

Pertille olisi tarjottu apua sivujen ja hakemistojen rakenteeseen ja ulkonäköön; kyselenpä siis samaa:
onko halukkuutta apuihin, vai poistuvatko sivuni yleisen mielenkiinnon katoamisen seurauksena niiden suhteen.
Avaan keskustelun.
Rakentavaa kritiikkiä ja neuvoja sekä apuva otetaan vastaan.

Sivujeni sisältönä tulee edelleenkin oleva pääasiassa:
Akvaarioveden kemia ja akvaarion ja sen veden hoito
Tanganjika-akvaario (vaikka se näyttää kiinnostavan lähinnä vain minua)
Kalojen taudit

Noissa on aivan riittävästi puuhaa :mrgreen:
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Teen tästä sen johtopäätöksen ettei sivujeni ulkonäköä ja hakemistorakennetta tarvitse ainakaan toistaiseksi muuttaa.
azzazello
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja azzazello »

jarvij kirjoitti:Teen tästä sen johtopäätöksen ettei sivujeni ulkonäköä ja hakemistorakennetta tarvitse ainakaan toistaiseksi muuttaa.
Saattaa tietysti myös olla mahdollista että kaikilla ei ole päiväsaikaan tekemisen puutetta ja että aw:n selailu on yleensä suotavampaa työajan ulkopuolella :)
Resistance is futile !
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

jarvij kirjoitti:Teen tästä sen johtopäätöksen ettei sivujeni ulkonäköä ja hakemistorakennetta tarvitse ainakaan toistaiseksi muuttaa.
Tuo nykyinenkö on 2,5 tunnin työskentelyn tulosta :O Jos näin on, niin olisi ehkä syytä ottaa itseään niskasta kiinni ja käyttää siihen hieman enemmän aikaa. :twisted:

Maltti on valttia, jotkut meistä käyvät töissä ja lukevat tätä sivustoa vasta iltaisin, jotkut kurkkailevat työn lomassa mitä täällä tapahtuu, mutteivät ehdi kaikkeen kommentoida ennenkuin on kunnolla aikaa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Odotellaan siis mahdollista rakentavaa kritiikkiä ja mahdollista auttavaa kättä. Muussa tapauksessa en kantaani muuta.
Pelkkä moite sivun kapeudesta ei sitten anna aihetta muutoksiin, mutta sopiva koodinpätkä tms on jo ihan toista :mrgreen:

Istun muuten ihan akvaarioni vieressä, joten kiirettä mihinkään ei ole.
Anii
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Sivun leveydessä ei ole mitään vikaa, ainakaan pieninäyttöisellä kotikoneella selaillessa. [;)]

Apua en pysty tarjoamaan, mutta lukemassa käyn tarvittaessa ja välillä ihan muuten vaan, niin että kiitos paljon hyvästä perustietopaketista! :D .

Ainoa mikä on vähän haitannut on se että jotkut sivut eivät avaudu mutta toiset avautuvat ok jos käyttää ie:tä (nykyään tosin selailen suoraan operalla kun sillä aukeaa kaikki). Uudet tulijat eivät välttämättä tuota tajua, ja vaikka tajuaisivatkin eivät kaikki osaa asentaa muita selaimia koneelleen (tai jos käyvät työkoneelta, eivät välttämättä edes saa asentaa muita). Jos joku osaisi ratkaista sen pienen ongelman mistä tuo joidenkin sivujen näkymättömyys johtuu, kävijoitäkin olisi varmaan enemmän.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Mainitseppas jokin tuollainen sivu, niin tarkista sekä IE:llä, Netscapella että Mozillalla.

Tällä hetkellä ei tässä päässä ole kävijäongelmaa, sillä aina syksyisin kävijämäärät ovat nousussa, mutta enemmänkin käyntejä sopii, varsinkin Tanganjikaosastolle. :mrgreen:
samij76
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samij76 »

Asia mikä minua on toisinaan vaivannut on sivujen vaikea löytyminen selailemalla. Usein olen käynyt täällä aqua-webissä tekemässä haun mistä olen sitten saanut linkin suoraan oikealle sivulle.

Eli jos sivuja voisi järjestellä helpommin hahmotettavaan järjestykseen.

Esimerkiksi niin että sivukartta olisi jäseneltynä jonkinlaisena hakemistopuuna sivun vasemmalle puolelle ja asiateksti sitten oikealle.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Keskusteluun muuten puuttumatta Jukan sivustot kelpaavat minulle sen minkä niitä minun tarvitsee käyttää. Mutta malliksi pääsivu M$ Internet Explööderillä katsottuna 19" monitorista resoluutiolla 1280 x 1024

http://koti.mbnet.fi/diskus/jj.jpg
Viimeksi muokannut TiHe, 15:12, 16.10.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Tuota eivät nettivirtuoosit ole kannattaneet. Minulla oli sellainen, mutta poistin, kun ei ollut hyvä. Ei hakemistokohtainen sellainen ole hankala toteuttaa, mutta koko sivulistaa en vasempaan reunaan saane ilman javaskriptiä yms. temppuilua.

Jokainen *.php-sivu on kolmiosainen: alku.txt teksti.txt ja loppu.txt.
Joutuisin siis muuttamaan kunkin hakemiston index.html sivun ja alku:txt osan, johon tuon hakemiston voisin laittaa.
Kris
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kris »

Hyvät hyssykät Jukka, millä uhkailet! ;-)

Älä nyt ihmeessä poista sivujasi, ovathan ne suomenkielisten kärkikaartia!

Äläkä masennu (mahdollisesta) käyttäjämäärän vähenemisestä! Mistä muuten saat semmoisen kuvan, että käyttäjämäärät ovat vähentyneet? Kaikenmoiset laskentatavat kun menevät helposti sekaisin ja epäluotettaviksi verkon proxyjen takia. Nykyään on kai niin monessa paikassa otettu proxyja käyttöön, että todellisten käyttäjämäärien seuraaminen on mahdotonta. Voi siis olla, että vaikka numerot tilasto-ohjelmassasi menee alaspäin, todellinen käyttäjämäärä kasvaa edelleen.

Ulkoasuasioista voidaan olla montaa mieltä, mutta minua sellaiset eivät ainakaan sinun sivujesi kohdalla ole häirinneet. Suurin ongelma mielestäni liittyy siihen että sivustossa on jo paljon tietoa ja sen organisointi on aina vaikea juttu. Nykyiselläänkin toimii kohtalaisen hyvin, mutta ehkä parantamisen varaa olisi, varsinkin jatkossa jos sivusto kasvaa. Tähän hätään ei ole mitään rakentavaa parannusehdotusta, mutta voihan tätä jatkaa matkan varrella.

Äläkä myöskään uhittele iälläsi ;-), et sinä nyt niin vanha ole. Jos ylläpito käy rasittavaksi jatkossa, voisiko tuossa harkita sellaista että pysyt sivuston "päätoimittajana", mutta organisoit siihen jonkun tiimin tukemaan materiaalin tuottamisessa ja päivittämisessä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Kyllä se tuottaminen aikanaan loppuu. Tekijänoikeuskysymykset pitää huomioida. Sitäpaitsi sivuilleni saavat muutkin tuottaa materiaalia, siitä siellä on jo näyttöjä sekä tekstinä että kuvina, viimeisin:
http://www.aquahoito.info/suomi/tanganj ... acypri.php

Sivusto todellakin paisuu ja organisoiminen vaikeutuu. Pitäisi koko hakemistorakenne uusia, mutta sitten ovat lähes kaikki linkit poskellaan. Olisinpa silloin joskus kymmenisen vuotta sitten tiennyt, miten laajoiksi hakemistot paisuvat :?
einars
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja einars »

Oma ehdotukseni laajalla sivustolla surffaamiseen on, että Sivukartta-linkki olisi jokaisella sivulla. Nyt esim. jokaisen rakastamalla mattosuodatin-sivulla :) (http://aquahoito.info/suomi/akvaario/matto/index.html) ei ole linkkiä sivukarttaan.

Älä nyt vaan missään tapauksessa mene poistamaan sivujasi.
Valmont
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

jarvij kirjoitti:Mainitseppas jokin tuollainen sivu
terve!

Sivut on loistavat ja loppupelissä minulle on aivan sama vaikka ne olisivat kuinka kapeat/leveät..kunhan tekstin saa selville vaikka suurennuslasilla :mrgreen:

Sivustossa on muutamia ei toimivia linkkejä kuten sivun
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/tasapain.php
ja siinä oleva ensimmäinen Ph linkki heittää minulle tekstin:

Siirrän hetken kuluttua sivulle "happam.php".
Vaihda linkit ja bookmarkit!
Ellei siirry, klikkaa tästä

ja kun klikkaan tulee sivu:

Sivua ei voi näyttää
Etsimäsi sivu ei tällä hetkellä ole käytettävissä. Web-sivustossa saattaa olla teknisiä ongelmia, tai saatat joutua muuttamaan selaimen asetuksia.

ja plaa plaa..
Kaikki tietää miten tuo loppuu...

Sitä en sitten onko vika minussa tai meidän koneessa..näistä kun en mitää tajua...jos jokin asetus pitää muuttaa niin voih.. :cry:
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Sivustostani

Viesti Kirjoittaja Cory »

jarvij kirjoitti:Päivityksistä ja laajennuksista pyrin ainakin vielä toistaiseksi huolehtimaan, mutta en tiedä miten kauan. Jossain vaiheessa lähivuosina sivuni tulevat varmasti katoamaan jo ikänikin huomioiden.
Se tapahtuu sitten aivan yllättäen :twisted:
Tällaisesta puhuttaessa onkin aiheellista kysyä, olethan muistanut mainita webbisivut testamentissasi? Sen kenelle annat oikeudet ylläpitää niitä jatkossa? Ja yleensäkin kuka perii oikeudet sisältöön?

Kuulostaa ehkä kaukaa haetulta huu-haalta, mutta webbisivujen periytyminen on ihan oikeasti kasvava/tulevaisuuden ongelma. Netissä on monia sellaisia saitteja, joissa on hyödyllistä ja perusteellista infoa aiheesta jos toisesta; vaan mitä tapahtuu kun sivujen omistaja ei olekaan enää nettiyhteyden ulottuvissa? Omaiset sulkevat verkkoyhteyden tarpeettomana (hyvä jos edes tietävät sivujen olemassaolosta) ja palveluntarjoaja tuhoaa sivut. Heippatirallaa hyödyllinen tieto!

[Onneksi internetsivuja jo arkistoidaan. Olen itse kerran pari jo turvautunut arkistoituihin sivuihin, kun alkuperäiset ovat yllättäen hävinneet, ilman mitään selitystä.]

Pahoittelen aiheen mahdollista masentavuutta.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Ei masenna pätkääkään, mutta en todellakaan velvoita ketään maksamaan kuukausittain siitä että sivuni ovat julkisesti nähtävillä.
Ne ovat siis sitä tasan tarkkaan niin kauan kuin minua huvittaa ja sitten se on yllätysloppu :mrgreen:
FN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja FN »

Samoihin ongelmiin olen törmänyt kuin esim. Valmont ja einars.

Varmasti tuota ulkoasua voisi kohentaa. Sivuille kannattaisi ehkä rakentaa Samij:n mainitsema kiinteä luettelo aiheista. Oikeastaan olisi vielä parempi, jos se olisi dynaaminen eli otsikosta pääsisi alaotsikoihin klikkaamisen jälkeen.

Tapoja, joilla voi rakentaa sivustot paremmiksi on lukemattomia. Itse en ole web-designer...mutta uskoisin täältä löytyvän henkilöitä, joilla on riittävät visuaaliset kyvyt.

Sisällöstä sen verran, että kyseisillä sivuilla on uskomaton määrä tarpeellista tietoa niin aloittelijoille, kuin varmaan myös kokenneille akvaristeille. Jukan sivusto on mielestäni mittaamattoman arvokas - nyt ja toivon mukaan myös tulevaisuudessa.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

FN kirjoitti:Samoihin ongelmiin olen törmänyt kuin esim. Valmont ja einars.

Varmasti tuota ulkoasua voisi kohentaa. Sivuille kannattaisi ehkä rakentaa Samij:n mainitsema kiinteä luettelo aiheista. Oikeastaan olisi vielä parempi, jos se olisi dynaaminen eli otsikosta pääsisi alaotsikoihin klikkaamisen jälkeen.

Tapoja, joilla voi rakentaa sivustot paremmiksi on lukemattomia. Itse en ole web-designer...mutta uskoisin täältä löytyvän henkilöitä, joilla on riittävät visuaaliset kyvyt.

Sisällöstä sen verran, että kyseisillä sivuilla on uskomaton määrä tarpeellista tietoa niin aloittelijoille, kuin varmaan myös kokenneille akvaristeille. Jukan sivusto on mielestäni mittaamattoman arvokas - nyt ja toivon mukaan myös tulevaisuudessa.
Noita kykyjä siis peräänkuulutan
Anii
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anii »

Tässä löytyi yksi esimerkki missä Opera pelittää mutta ie ei:

Aloittelijan kypsytyksessä typenkiertoa kuvaava linkki avaa sivun
http://www.aquahoito.info/suomi/akvaario/typenkrt.htm jossa sivulle mennessä tulee teksti:
Siirrän hetken kuluttua sivulle "typenkrt.php".
Vaihda linkit ja bookmarkit!
Ellei siirry, klikkaa tästä

Homma latautuu, aloittaa lataamisen uudestaan... ja uudestaan... ja uudestaan...
Ie:llä auttaa jos ehtii kirjoittamaan tuon .php sen .htm:ln tilalle osoitekentässä, mutta siinä saa olla melkoisen nopea, sillä sivu päivittyy samaan ja korvaa sen mitä ehdit jo kirjoittaa jos et painanut enteriä ajoissa.

Jos ie:llä onnistuu pääsemään .php -sivulle, se avaa niitä ihan nätisti kunnes ketju rikkoontuu .htm sivun tullessa vastaan ja jää taas junnaamaan samaa latausta... uudestaan... ja uudestaan... :roll:

Kyseinen sivu operalla vie hetken kuluttua ihan nätisti tuolle typenkrt.php sivulle :D
akvaario
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja akvaario »

Älä ihmeessä poista sivujasi !
ne ovat todellakin suomenkielisten kärkikaartia [;)] !
Teksti on selvää ja "hyvin ymmärrettävää" .
Parannuksia en osaa sanoa ...
Ne ovat olleet minulle usein yllättävän taudin ilmetessä mainio apu ja selvennys :mrgreen: !

(Eivät kai ne kävijä määrät niin pienet ole, että sivut pitäisi poistaa kokonaan 8O )
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Do dih!
Nyt korjasin tuon mokauksen. Ilmoittakaa noista vaikka suoraan mailiini, niin korjaan sitä myöten.
Kaikkia en itse jaksa etsiä eikä linkki-tarkastaja huomaa, koska linkki on sinänsä toimiva.

Jospa nuo sivut saataisiin virheettömiksi siinä ajassa kun pystyn niitä korjaamaan. Ovat sitten joskus arkistossa mitä ovat :mrgreen:
KtMan
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja KtMan »

Jukka, ei Jumalat kuole!
Olet jo nyt elävä akvaariolegenda, ja jännittää vähän nyt jo mille tasolle vanhemmiten pääset [;)]
Sivusi ovat aivan loistavat ja minulle riittäisi pelkkä *.txt tiedosto ilman kuviakin, kunhan tuon tietomäärän saan päähäni tankata ja vielä ilmaiseksi!
*kumartaa kolmasti*
En ymmärrä tyyppejä jotka valittavat jotain ulkoasusta: "niin ja ristikotkin puuttuvat"!
Olen monelle akvaarioharrastajalle sivujasi kehunut ja suorastaan pakottanut lukemaan ainakin kypsytykset ja typen kierrot.
Korvaamaton tietopankki ja osallistun kyllä kolehtiin jos sellaisen pistät pystyyn ylläpitokulujen kattamiseksi!

Kiittäen Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Ei ole teoreettisiakaan mahdollisuuksia päästä nykyisestä enää ylöspäin.
Ottaen huomioon, missä seurassa jo olen:
http://www.aquahoito.info/suomi/oscarit.php

Jäljellä on vain alamäki; toivottavasti ei kovin jyrkkä :mrgreen:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

FN esitti, jotta:
" Varmasti tuota ulkoasua voisi kohentaa. Sivuille kannattaisi ehkä rakentaa Samij:n mainitsema kiinteä luettelo aiheista. Oikeastaan olisi vielä parempi, jos se olisi dynaaminen eli otsikosta pääsisi alaotsikoihin klikkaamisen jälkeen."

Voisin tuollaisen väsätä, mutta miten tuo dynaamisuus?
Tältä sivulta:
http://aquahoito.info/suomi/sivuni.htm
pääotsikot joka sivulleko?
mutta sitten edelleen?
Jokaisen hakemiston index.html-sivulle alaotsikkohakemisto vai!
Kenellä hyviä valmiita ehdotuksia? En mielelläni aloittaisi jawaskriptejä, koska ne eivät kuitenkaan ole kaikilla käytössä yms. Siis mieluimmin pelkkää perus-HTML:ää
FN
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja FN »

Kuten aiemmin sanoin sitä ulkoasua voi kohentaa. Ihan välttämätöntähän se ei ole. Tärkeintä sivuillasi on tiedot!

Ilman skriptejä tai muuta epävarmaa tuollaista dynaamista liittymää voi olla hankala tehdä....toki mahdollista. (pitäisi käyttää kehyksiä ja tehdä jokaista alavalintaa kohti oma sivunsa).

En ole siis ihan varma kannattaako sinun ryhtyä moiseen....
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”