Ledi valaisimet

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

jaakkim
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Ledi valaisimet

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Niin, onko kenelläkään kokemuksia ihan päävalona noi ledi lamput ? Kuinka kauan on niiden elinkaari on ja mikä on niiden suhde takuuseen ? Pystyykö niihin itse vaihtamaan sitten uusia ledejä ? Niillä kun on hinnat suuressa skaalassa, mutta jopa kuluttajalle jo harkinnan arvoinen ajatus. Mikähän niiden watti per litra olisi ? Olisi mielenkiintoista kuulla jos kokemuksia/ajatuksia löytyisi.
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
sohal
Starting Member
Starting Member

Re: Ledi valaisimet

Viesti Kirjoittaja sohal »

Valmistaja lupaa ledeille 50000h käyttöiän mikä on suoraan verrannollinen lämpötilaan missä lediä käytetää. Vaatii ehdottomasti lisä jäähdytyksen ainakin suurteho ledit mitä itse käytän. Ja pystyy ledin vaihtamaan ainakin mun valoihin, kun olen itse ne tehnyt. Mulla on tekniikka huoneen valona yksi ledi virran kulutus 6w huoneen koko 16 neliötä valaisee ihan riittävästi koko huoneen niitä aijon käyttää myös akvaarion pää valoina. siitä lähtee 900 lumenia noin 9000 kelviniä. Maksaa vaan se ledi 37€ kpl. Sitten siinä mun heppa altaassa 300l on 2 lediä 1w ja 3w sininen ja päivänvaloa vastaava ihan ok mun mielestä. Kohta teen isoon altaaseen led valot kunhan vähän tutkin niilä vielä nyt, kun lämpöongelmat ovat ratkaistu teen ekana sen denitrifikaatio suodattimen ja sit vasta keskityn valaistukseen uudestaan.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Nanoissa ainakin on ilmeisesti ihan hyvin kokemuksin käytetty 1-3W ledejä. Eli kiinni hiukan reilumman kokoisessa siilissä jossa vielä ropeli tai pari. Tarvittaessa linssillä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Onko sulla jotain infoa/linkkiä noihin ledeihin joita käytät?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Minuakin kovasti kiinnostaa nämä ledihärpäkkeet, sillä oman nanon yllä on siisti, mutta oi niin kämäisen väristä valoa antava "loisteputki-työmaavalaisin". Pitääkö noihin rakenteluihin olla korkeampaa sähkömiehen oppia takataskussa, vai pärjääkö perustiedot omaavalla ukkokullallaan? ;) Kansilasi tulee olemaan välissä, muutoin en uskaltaisi lähteä rakenteluun olleskaan :twisted:
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
sohal
Starting Member
Starting Member

Laita vaikka googleen low energy desings. Minä olen tilannut komponetteja nadenex oy stä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Minä olen koittanut lueskella tätä: http://www.nano-reef.com/forums/index.p ... pic=186982 mutta tälle akalle teksti on liian pitkää ja tylsää luettavaa :mrgreen: :roll:
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Mites mahtaisi joku tällainen pelittää ?

http://www.fish-street.com/product_deta ... y_code=EUR

vaak
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja vaak »

Olen yrittänyt kanssa kartoittaa tilannetta, ja alan innostua näistä:

http://www.tmc-ltd.co.uk/aquarium/aquabeam-500.asp

Ainakin saksalaiset kauppaavat näitä meikäläisellä pistokkeella nimellä TM SunaEco:

http://www.meerwasser-aquaristik.de/onl ... -6711.html

Näyttäähän noita muillakin kaupan olevan, hinta tosin sama.

-Marko
jellu88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Tarkoitetaanko tässä nyt rautakaupasta saatavia kosteantilan ledivalaisimia?
Onko näissä ledeistä mitään ohjetta määrään litroja kohden?

Itsellä olisi 60l pikkuallas haaveena ja pieni energian kulutus houkuttaa. Onko näinkin pieneen altaaseen mahdollista laittaa ledit?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

jellu88 kirjoitti:Tarkoitetaanko tässä nyt rautakaupasta saatavia kosteantilan ledivalaisimia?
Jaksoit sitten melkein avata nuo aikaisemmat linkitkin ihan?

jellu88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja jellu88 »

Unohdin ensimmäisessä viestissä mainita, ettei englanninkielen taitoni riitä lukeman ymmärtämiseen.
Puhutaan 1-3W ledeistä mistä saa itse kyhäämällä valaisimen, mutta linkkien takana on ulkomaalaiset sivut ja kuvat missä on jo valmis paketti.
Anteeksi etten tiedä tarkalleen mistä puhutaan, mutta kysymällä ei pitäisi tieltä eksyä.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Ok. Ei ole siis samasta asiasta kyse kuin nuo saunaledit tms.

Itse voi näperrellä juu esim käsittääkseni australialaiset Cree:n ledit ovat tässä suosittuja. Esim nuo linkatut Aqua-beamitkin näkyvät niitä käyttävän. Ledien kanssa olisi hyvä käyttää (ainakin diy malleissa) säädettävää virtalähdettä jotta saa värisävyn haluamakseen.

Ainakin välttävä Lontoon ymmärrys kyllä olisi hyvä apu kun niin vähän mitään on suomeksi missään.

fbezirgan
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: 180 L

Viesti Kirjoittaja fbezirgan »

sorry in English, I do not trust my Finish and also google translater too much.
I purchased eco-lamps KR92 looks like very strong and decent LED but expensive. When it will arrive I will share my experience in here

there are pretty strong and positive feedbacks in UK and Australia forums
sohal
Starting Member
Starting Member

Minun mielestä akvaarion litratilavuudella ei ole mitään tekemistä mikä valo/paljonko valoa tarvitaan vaan se mikä/mitkä siellä akvaariossa tarvitsee valoa ja kuinka paljon.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Litratilavuus ei ota myöskään mitenkään huomioon altaan korkeutta eikä valaisimen korkeutta vedenpinnasta. Ja kuten edellä jo tuli mainittua, sisustamalla altaan oikein voi hiukan pienemmälläkin valoteholla ylläpitää likipitäen kaikkea mahdollista. Valosyöpöt likemmäs pintaa.

Rosmariini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Aqualung kirjoitti:Litratilavuus ei ota myöskään mitenkään huomioon altaan korkeutta eikä valaisimen korkeutta vedenpinnasta.
Tässä nyt varmaan kokemattomat kuitenkin kysyvät jotain suuntaa antaa arviota. Eli onko sopiva 1/4w /litra vai 5w /litra? Sijoittelun voi sitten varmaan tehdä kasvun mukaan, mutta valaisinta on vähän vaikeampi alkaa kolvailemaan, jos se on ihan väärin mitoitettu.
jaakkim
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jaakkim »

Rosmariini kirjoitti:
Aqualung kirjoitti:Litratilavuus ei ota myöskään mitenkään huomioon altaan korkeutta eikä valaisimen korkeutta vedenpinnasta.
Tässä nyt varmaan kokemattomat kuitenkin kysyvät jotain suuntaa antaa arviota. Eli onko sopiva 1/4w /litra vai 5w /litra? Sijoittelun voi sitten varmaan tehdä kasvun mukaan, mutta valaisinta on vähän vaikeampi alkaa kolvailemaan, jos se on ihan väärin mitoitettu.
Nyt osuit naulan kantaan, mutta luulen että tuolla "kokemattoilla" tarkoitetaan meitä kaikkia :roll: . Onhan tuo ledi hässäkkä meille kaikille vielä senverran uutta.
fbezirgan kirjoitti:sorry in English, I do not trust my Finish and also google translater too much.
I purchased eco-lamps KR92 looks like very strong and decent LED but expensive. When it will arrive I will share my experience in here

there are pretty strong and positive feedbacks in UK and Australia forums
It would be nice if you can give some specs about your tank size and corals what you have in it. Cause this led light is so new thing for all of us (special to me) i´d like to know is there any referens what are watts/litr.
Not all those who wander are lost
J.R.R. Tolkien
fbezirgan
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: 180 L

Viesti Kirjoittaja fbezirgan »

tank is 130*60,

I don't have too many corals yet. I am adding more SPS corals. LED I mentioned is using 3 W leds and total is 210 W what I ordered. According to hobbiest in Australia (I will try to find link) they measured inside tank and outside tank light is giving performance compare to close to 400 W MH. (in LUX and PAR) and long tanks you put two of them (let's say 250 W is enough if you put 2 then it is 500 W) LEDs are so focus lamps can direct all light to down. And also is not heating water at all. So you do worry less about cooling. which is problem under MH even in cold Finland :)

I am not deep expert (hopefully can be in future :)) I just trust experienced reefers all over the world.
my conclusion about LEDs are yes so new but they managed to developed enough for keeping strong light demanding corals. And they managed to find also right specturum best for corals. (not for micro algea :)) what I understood and observed if you do not use right specturum it helps only algea grow. Only problem with LEDs looks like it is so strong on upper level of water so you need to be more carefull where you put your corals. When I develop my tank enough and also experieneced enoguh about LEDs I would be happy to invite other hobbiests whoever interest to see in action
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Got any pictures of your setup? :D

OLRA
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja OLRA »

Hei, olen seurannut keskusteluja akvaarion valaistuksesta ja W/litra tehon suosituksista.
Olen tullut siihen tulokseen että pitäisikö muuttaa laskenta tapa ja keskittyä enemmän muihin kuin W-yksiköihin. Koska, jos siirrytään uusiin valolähteisiin (led-valot) niin laitteitten käyttämät W-tehot on aivan eri luokka kuin ”vanhat” tutut järjestelmät. Eli mielestään huomio pitäisi kiinnittää valolähteen tuottamaan kokonais arvoihin, kuten: valovirtaan (http://fi.wikipedia.org/wiki/Lumen), värilämpötilan (http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ril ... %C3%B6tila) ja spektrin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Spektri). Esimerkiksi, eräs 250W HQI polttimo tuottaa 21000lm valovirtaa ja värinlämpötila 4200K. Jos niitä on n-määrä, silloin kokonais valovirta on n × 21000 lm ja värilämpö 4200 K.
Korjatkaa jos olen väärässä.

t.Olavi
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Minäkin olen alkanut kaipaamaan lumenmerkintöjä kun valon määrä per watti ei ole enää vakio. Monimetalleissa ja loisteputkissa kun on ollut bauttiarallaa sama valoteho kulutettuun sähköön nähden niin Wattiluvulla on pärjännyt, mutta nyt kaikenmaailman säästölamppujen ja ledien maailmassa nuo Wattilaiset eivät tosiaankaan enää kerro mitään (ainakaan meikäläiselle joka ei muista mitään muunnostaulukoita ulkoa saatikka saa sellaisa laskettua päässä kun seisoo kaupassa rimpuilevan kakaran kanssa ;) ). Lumentietoja on vaan säälittävän vaikea löytää lampuista. Raivostuttavaa.
Zaphood
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

OLRA kirjoitti:Hei, olen seurannut keskusteluja akvaarion valaistuksesta ja W/litra tehon suosituksista.
Olen tullut siihen tulokseen että pitäisikö muuttaa laskenta tapa ja keskittyä enemmän muihin kuin W-yksiköihin. Koska, jos siirrytään uusiin valolähteisiin (led-valot) niin laitteitten käyttämät W-tehot on aivan eri luokka kuin ”vanhat” tutut järjestelmät. Eli mielestään huomio pitäisi kiinnittää valolähteen tuottamaan kokonais arvoihin, kuten: valovirtaan (http://fi.wikipedia.org/wiki/Lumen), värilämpötilan (http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4ril ... %C3%B6tila) ja spektrin (http://fi.wikipedia.org/wiki/Spektri). Esimerkiksi, eräs 250W HQI polttimo tuottaa 21000lm valovirtaa ja värinlämpötila 4200K. Jos niitä on n-määrä, silloin kokonais valovirta on n × 21000 lm ja värilämpö 4200 K.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Jooh, noinhan se menis, mut ainakin mun kokemus on osoittanut, että lumeneita on vaikea löytää paketeista... Itse olen koittanut lueskella vielä näkyvillä olevia watti-vertauksia...
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
OLRA
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja OLRA »

-Alix- kirjoitti:Minäkin olen alkanut kaipaamaan lumenmerkintöjä kun valon määrä per watti ei ole enää vakio.
... Lumentietoja on vaan säälittävän vaikea löytää lampuista. Raivostuttavaa.
Niin varmaan onkin. Mutta jos tutkii polttimo toimittajien hinnastoja saa vähän helpotusta. Esim. Finnparttia Oy:n (http://www.finnparttia.fi/kuvat/fp_hinnasto.pdf) hinnastossa on aika hyvin lumen arvot ilmoitettuna.
Rosmariini
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Jotenkin tuntuu nuo vähän epärelevanteilta. Ei w/litraa nyt niin vaikea kysymys voi olla. Toki led antaa eri lumen määrää per watti kuin muut valaisimet, mutta ledeistä tässä nyt ollaankin puhumassa. 3w teholedille luvataan yleensä 70-90 lumen ja 1w 40-50 lumen. Sinisten (royal blue 450nm) ja valkoisten suhteeksi suositeltu monesti 50/50. Joten kuinka monta 3w lediä silloin kannattaa laittaa esim. 60l nanoon, jonka korkeus ei voi ihan holtittomasti vaihdella, jos haluaa siinä jonkin korallin kasvavan?

Rautakaupasta tuskin löytyy mitään tarkoitukseen sopivaa. Kyllä nämä pitää vielä tilata jostain kauempaa ja rakentaa ainakin osittain itse.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”