Riittävä suodatus 180 L ?
Valvoja: Moderaattorit
Riittävä suodatus 180 L ?
Millä sisäsuodattimella saa riittävän suodatuksen 180 L altaaseen? Riittääkö omistamani Fluval4? Tarvisinko kaveriksi jonkun toisen? Olisiko joku ulkosuodatin ratkaisu?
Kiitti
Kiitti
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Riittävä suodatus 180 L ?
Mulla on omassa 180l akvassa se Fluval4 ja toinen pikku roskan kerääjä, joka ei mun mielestä ole oikeastaan tarpeen. Olen kuullut että, jotkut käyttää ulkosuodatinta 180l kokoisessa mutta se Fluval4 riittää hyvin mun mielestä.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Fluvar plussat ovat mielestäni ihan peestä, mulla on itelläni Fluval4+ ja kokemukseni mukaan se on todella heikko nostamaan irtoroskaa vedestä. Suosittelen enemmänkin eheim pick-upin!
Eiköhän tuon kokoiseen kannattaisi kuitenkin ulkosuodatin hommata.
Itsellä on jo 100 litraisessa sekä ulko- että sisäsuodatin.
Kestää reilummankin kalaston kun aina ei malta olla ostamatta...
Itsellä on jo 100 litraisessa sekä ulko- että sisäsuodatin.
Kestää reilummankin kalaston kun aina ei malta olla ostamatta...
-
- Junior Member
Mulla 150 litraisessa Eheim classic 2215 plus sekä Eheim pickup 2010 eikä todellakaan ole liikaa. Toisessa 150 litraisessa Eheim pickupit 2010 ja 2012 joista toinen lähtee lähiaikoina ja kaveriksi tulee myöskin Eheim classic 2215 ulkosuodatin.
- Kun itte tekee niin saa mitä haluaa -
-
- Junior Member
Mulla on uudessa 180 litraisessa Eheim Powerline 2048 ja Tetratec IN 600, saa katsoa jos riittää. Mulla oli Fluval 4, ehti olla käytössä mulla sen tunnin ennen kun meni tukkoon ja sen jälkeen ei ole hirveän hyvin toiminut. Saa katsoa ajan myötä josko eheim ja tetra riittää, ainakin voi toivoa niin... 

Ei akvaarioita tällä hetkellä, mutta wabi-kusa projekteja kylläkin.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TASHAS
- Sukupuoli: Mies
Tämä aihe tuntuu olevan vakio kamaa palstalla. Arkistosta löytyy niputtain samasta aiheesta.
Käytännössä hyväksi havaittu kombinaatio harrastajien parissa:
Ulkosuodin esim eheim classic 2215 tai proffa 2224 tms..
Sisäsuodatin eheim 2048 eheim tai aquabee NL500
Noitten kanssa ei kauheesti tarvi arpoa toimiiko tuossa litramäärässä.
Käytännössä hyväksi havaittu kombinaatio harrastajien parissa:
Ulkosuodin esim eheim classic 2215 tai proffa 2224 tms..
Sisäsuodatin eheim 2048 eheim tai aquabee NL500
Noitten kanssa ei kauheesti tarvi arpoa toimiiko tuossa litramäärässä.
Mulla 200litraisessa Eheimin proffa 2224 ulkosuodatin ja Fluval3 sisäsuodattimena. Käyttökokemusta vasta reilun parin viikon ajalta. Toistaiseksi tyytyväinen.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Sitä käyttää mitä haluaa. Nyrkkisääntö on kuitenkin, ettei suodatusta voi olla liikaa. Suodatus on myös suhteellinen kalastoon nähden - kasvipainotteinen allas jossa pyörii pari hassua kalaa pärjää paljon vähemmällä suodatuksella kuin sankasti kansoitettu, kasviton allas.
Tuo Fluval riittää alkuun. Jos se on kovin likainen ja virtaus heikkenee ennen jokakuista huuhtelua, tai jos altaaseen jääaljon irtoroskaa tai vesi ei pysy kirkkaana, niin kannattaa harkita lisäsuodatusta. Pääasia on suuri suodatusmassatilavuus (joka esim. pick-upeissa on armottoman pieni) eikä virtaus ole pääasia. Ulkosuodatin ei tosiaan olisi liiaksi tuon kokoisessa altaassa, mutta myös jonkuntyyppisellä mattosuodattimella elelisi varsin hyvin. Vahva sisäsuodatin roskanpoistajana ja vedenpinnan tehokkaana kierrättäjänä yhdistettynä tilavaan ulkosuodattimeen lienee myös aika "perussetti". Mutta ei siis ole sekään mikään saneltu laki.
Tuo Fluval riittää alkuun. Jos se on kovin likainen ja virtaus heikkenee ennen jokakuista huuhtelua, tai jos altaaseen jääaljon irtoroskaa tai vesi ei pysy kirkkaana, niin kannattaa harkita lisäsuodatusta. Pääasia on suuri suodatusmassatilavuus (joka esim. pick-upeissa on armottoman pieni) eikä virtaus ole pääasia. Ulkosuodatin ei tosiaan olisi liiaksi tuon kokoisessa altaassa, mutta myös jonkuntyyppisellä mattosuodattimella elelisi varsin hyvin. Vahva sisäsuodatin roskanpoistajana ja vedenpinnan tehokkaana kierrättäjänä yhdistettynä tilavaan ulkosuodattimeen lienee myös aika "perussetti". Mutta ei siis ole sekään mikään saneltu laki.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.