Optimaalinen pohja akvaarioon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Optimaalinen pohja akvaarioon

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Minä kun en oikein tiennyt, saako noihin esim. hiekkakeskusteluista tehtyihin linkkikoosteisiin enää jatkaa keskustelua, enkä saanut toisen otsikon alta vastauksia kysymykseeni, kysyn erikseen, toivottavasti tämä sopii...

Eli: jarvij:n sivuilla sanotaan olevan hyvä vaihtoehto käyttää sekaisin hienoa hiekkaa ja harjusoraa. Harjusoraa kun nyt keskellä talvea ei saa mistään niin tietääkö kukaan (tai mieluiten jarvij itse), pääsenkö edes lähelle "optimaalista" pohjamateriaalia sillä, että laittaisin puolet tuota jo ostamaani hienoa raekokoa 0-0,6mm ja puolet seuraavaa raekokoa 0,6-1,2? Vai tuleeko tässä se jarvij:n mainitsema tukkeutuminen, kun pienempi raekokoinen hiekka täyttää kaikki isompi raekokoisen hiekan ilmavat raot? Eli onko parempi laittaa samaa lajia koko määrä tässä kohtaa?

Toinen kysymys koskee tuota ostamani hiekkasäkin laatua,joka on siis saumaushiekkaa. Kysyin valmistajan mielipidettä hiekan sopivuudesta akvaarioon ja sain alla olevan viestin. Mitä mieltä olette, pesenkö hiekan ja käytän vai pitäisikö jättää käyttämättä?

""Tervehdys!

Saumaushiekkamme on sinänsä puhdasta hiekkaa, eikä siinä ole mitään ylimääräisiä aineita. Mutta hiekka on kuivattu kuivausrummussa, jossa hiekka kuivataan polttimella, joka toimii kevyellä polttoöljyllä. Joten on mahdollista, että siinä voi olla aavistuksen verran jäämiä polttoöljyn palamisesta. Ja jos on, niin ei kuitenkaan isoja pitoisuuksia, mutta en todellakaan tiedä, miten herkkiä akvaariokalat ovat Eli en suosittele, ennenkuin hiekan puhtaus on varmistettu.""
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Optimaalinen pohja akvaarioon

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Karkeampi aines nousee hienomman päälle, jos isoa pyöreärakeista sorantapaista haluaa laittaa hiekalle, sitä ei kannata laittaa paljoa, vaikka pari kourallista, "näön vuoksi". Hienoon hiekkaan möyhimään kierteissarvikotiloita, ettei pohja pääsisi tukkiutumaan. Itse suosin vähän karkeampaa hienoa hiekkaa, ihan pöly(esim. Bilteman hienoin) tuntuu menevän liian tiiviiksi.

Puhutko nyt Optirockin/Maxitin hiekasta?
Törmäsin itse tuohon asiaan aijemmin ja sanoivat jotta kaasulla kuivatettu hiekka olis turvallisempaa. Öljyinen hiekka tuntuu vähäsen jopa haisevan, joten sitä kannattaa välttää. Toisaalta taas, itselläni on tonnisessa pari säkkiä sitä öljylle haisevaa ja loput parempaa laatua, eikä mitään ongelmia ole ollut.
009
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 009 »

Itse hain tonniseen hiekat paikalliselta puhallushiekan tekijältä. Valitsin 1-2mm kokoa olevan suodatinhiekan. Maksoi huimat 5€ säkki(40kg) Öljyllä kuivattua oli tämäkin, enkä mitään jäämiä ole huomannut, pesin kyllä hiekat kunnolla ennen kippoon laittamista. Samaa hiekkaa käytetään kaivojen pohjasorana, joten tuskin kauhean myrkyllistä on.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Hiekka ei ole Optirocia eikä Maxitia. Siinä lukee vaan Kuivatuote ja valmistaja http://www.juho-laastit.com ja saumaushiekka 0-0,6 mm. Tarkoititko Vesieläin, että hankkisin vaikka tuosta seuraavaa kokoa eli sen 0,6-1,2 mm?

Kysyin vielä valmistajalta hiekkojen yleisestä kuivausmenetelmästä (eli kuivataanko ne tuolla polttoöljyllä toimivalla polttimolla) ja siitä, että enkö hiekkaa pestessä näkisi onko siinä jäämä ja valmistaja vastasi:

""Yleisin kuivaussysteemi hiekoille, niin puh.hk kuin saum.hk, on juuri tämä. Juuri kertomallasi tavalla tarkistaisin onko jäämiä olemassa. Lämpimällä vedellä käsiteltäessä pintaan muodostuu öljyn jäämiä/ kalvo, jos niitä on.""

Eli periaatteessa voisin käyttää tuon hiekan mutta tarkoititko Vesieläin niin, että minun ei tuon kanssa kannata laittaa sekaisin sitä seuraavaa kokoa vaan valita ainoastaan jompikumpi? :)
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Joo, se karkeampi voisi olla käytännöllisempi, koska pohjasta tulisi näinollen kuohkeampaa, omani taitaa olla samaa luokkaa ja tyytyväinen olen ollut. En sekoittais kahta eri kokoista ainesta, koska se hienompi jää kuitenkin piiloon. Ehkä ne öljyjäämät saadaan hyvin pesemällä pois, ainakin suurinosa?
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Niin, en tiedä saako niitä jäämiä sitten pois jos niitä löytyisi, ainoastaan pesussa näkee onko niitä. No, ehkä käyn sitten hakemassa sitä karkeampaa hiekkaa eli kokoa 0,5-1,2. Mutta onko niissä joku merkki mitä tulisi suosia tai ei missään nimessä?
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Saumaushiekka on kyllä turhan tiivistä ja hienojakoista tavaraa. Siinä tulee ongelmaa sekä leijumisen että tiivistymisen kanssa. Muutenkin hiekkapuhallusvouhotus on mennyt hiukan pitkälle, kun mitään muuta ei voi käyttää. Vanhanajan sora on varsin mainio niin kauan kun sitä jaksaa lapota kuukausittain ja ei pidä pohjakaloja jotka voivat vahingoittaa itseään. Hapekkaasa ja ravinteikkaassa pohjassa moni kasvi kasvaa turkasen paljon paremmin kuin jos ei hapettomassa, niin ainakin todella vähähappisessa puhallushiekassa, johon pitää työntää ravinteet juurelle ja pitää sormet ristissä että kierteiset todellakin möyhentävät tarpeeksi :twisted: Aina kannattaa verrata eri pohjamateriaalien hyviä ja huonoja puolia keskenään ennenkuin valitsee omansa. Mikä sopii yhdelle ei välttämättä ole oikea toiselle. Toivoisin, että yleinen mielipide pohjamateriaaleista hieman höllentyisivät... :roll:

Kuitenkin mitä tulee öljykuivatettuihin hiekkoihinn niin itse kyllä jättäisin käyttämättä. Moni on selvinnyt niistä pesemisellä ja hyvällä tuurilla, mutta itse en kokeilisi. Kaupasta saa myös hiekkaa nimellä "hiekkalaatikkohiekka", se on epätasaisempaa raekooltaan ja voisi olla tarkemman tutustumisen arvoinen hiekkalaatu..?
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Ei kai ne ihan sentään öljyllä kuivaile noita hiekkoja... [;)] Minulla aikanaan on kyllä ollut perinteistä akvaariosoraakin ja myöskin tuota alle 0,6 millin hienoa hiekkaa ja siitä olen pitänyt enemmän, ehdottomasti. Sora on mielestäni rumaa eikä kiinnosta lapota, minusta hieno hiekka on hienompaa ja helpompaa. Ja koska olin vastaavaa raekokoa aikaisemminkin ostanut (toisaalta), en voinut tietää sen olevan vielä "hienompaa". Hiekkalaatikkohiekkaa ne minullekin ehdottivat tuolla K-raudassa mutta kun pitäisi ostaa, että saa nähdä minkälaista. Joten taidan ostaa huomenna Starkilta raekokoa 0,5-1,2 mm. [;)] Toivottavasti siellä tietävät paremmin mitä myyvät. :?
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Paavo2006 kirjoitti:Ei kai ne ihan sentään öljyllä kuivaile noita hiekkoja... [;)]
Yleensä hiekka kuivataan niin että se pyörii suuressa kuivausrummussa johon puhalletaan suoraan avoin öljyliekki joka kuivaa hiekkaa. Ja aina joskus harvoin saattaa pikkuisen yljyä lipsahtaa ilma palamista sinne hiekan sekaan. Eli jos pyydät hiekkaa juomavesikaiviin niin sinulle ei (ehkä) suositella öljykuivattua hiekkaa vaan kuivaamatonta tai kaasulla kuivattua.
Öljykuivattua hiekkaa käytetään hiekkapuhalluksessa, laasteissa ja tasoitteissa yms.

Itse olen hakenut suoraan "montulta" peräkärryllä sopivaa raekokoa ja hinta on ollut 20Euroa peräkärryllinen.... eli hiekkaa niin paljon kuin uskaltaa ottaa ha. peräkärryyn + lastaus.

Monttuja löytyy ympäri suomen:
Haulla: Hiekkaa ja muita maa-aineksia
Puhallushiekkaa tai suodatinhiekkaa
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Tuolta lumen alta on vaan aika tylsä mennä kaivelemaan hiekkaa...Mutta Starkilta sitä saa ja kysyn hiekan kelpoisuuden juomavesikaivoihin, tällöin sopinee myös akvaarioon. [;)]

---------------------------------------

Kirjoittaja Paavo2006 » 18:40, 31.12.2009

Voi tsiisus, ei ollutkaan ihan niin helppoa. Starkilla oli Maxitia (joka siis on entinen Optiroc, tulee samalta Optirocin tehtaalta). Setä ei tiennyt sen kuivatustapaa eikä sopivuutta akvaarioon, lupasi selvittää ja ilmoittaa maanantaina. Ajoin sitten vielä K-maatalouteen (eli sen yhteydessä Rautia) jossa myös oli Maxitia. Samalla selvisi, että tuota Maxitin eli silloin Optirocia minullakin oli altaassa aikanaan, raekokoa 0,1-0,6 mm. Sielläkään ei tiedetty hiekan kuivausmenetelmistä mutta siellä oli kuitenkin sen verran kivat sedät, että lupasivat tilata minulle maanantaina muun kuorman yhteyteen sitä ihmiskaivo- yms. kelpoista hiekkaa ja raekokokin senkin paranee, se olisi koko 0,5-1,0 mm. Ainoa ongelma on jos sitä ei valmistajalta saa, sitten on otettava Maxitia ja piste. :?
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Huh, sain Maxitin suodatinhiekkaa 75kg, joka siis on sitä juomavesikaivoihin kelpaavaa eli tuskin tarttee kovin paljoa huuhtoa... [;)]
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Hienoa... kerroppa nyt vielä hinta ja paikkakunta ja maksitin suodatinhiekan väri märkänä.

Ps. huuhtele se silti kuumalla vedellä pariin kertaan. Siinä on kuitenkin sellaista hiekkapölyä joka tulee kun hiekkaa käsitellään. Se ei ole tarpeellista akvaariossa muttei vaarallistakaan.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Hml, K-maatalouden Rautian puoli ja 7,5€/25kg, raekoko 0,5-1mm ja väriä en tiedä kuivana enkä märkänä. Jos muistan, otan torstaina kuvat kun haen sen.

Ps. Edit: allas on muuten sieltä teiltäpäin, JuTa (itseasiassa olen jostain syystä ostanut kaikki kolme isoa allastani sieltä). [;)]
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Hiekkaa on saatu 75 kg ja huuhdottu, tosin melko huonosti. Muutamaan kertaan huuhtelin joka vadillisen ja aika sameaksi jäi vesi vielä senkin jälkeen, en jaksanut sen koommin sen kanssa lutrata. Mutta eipä pitäisi olla muuta kun hiekkapölyä kun on tuota suodatinhiekkaa kerran. Kun sitä kerran käytetään juomavesikaivoihinkin niin kyllä ihmetytti sen pölyisyys; ei kai ihmiset sitä pese ennen kaivoonsa laittoa... 8O Mutta kivannäköistä, ei ole ihan vaaleaa märkänä ja raekokokin on sopiva 0,5-1mm, suosittelen. :)
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Tässä kuva siitä Maxitin 0,5-1 mm raekokoisesta suodatinhiekasta kuivana:

Kuva
isoatlas
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja isoatlas »

Onko kukaan laittanut akvaarioon Kekkilän leikkihiekkaa raekoko 0-4mm, kokemuksia?...myydään 25kg säkeissä..

http://www.kekkila.fi/kotipuutarhurit/t ... ikkihiekka
Sleepflower
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sleepflower »

On se ainakin aika tiivistä, kun saa niitä hiekkakakkujakin siitä tehtyä. Itse en laittaisi.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mun täytyi ihan kokeilla tota juttua... Kyllä mä ainakin tosta omasta akvaariohiekasta sain tehtyä hiekkakakun ja samaa hiekkaa on 2 eri altaassa ilman mitään ongelmia.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
They2
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja They2 »

Sleepflower kirjoitti:On se ainakin aika tiivistä, kun saa niitä hiekkakakkujakin siitä tehtyä. Itse en laittaisi.
Kaikesta hienosta hiekasta voi tehdä hiekkakakun, jos ei tahdo niin tiivistä niin osta sorapohja. [;)] En usko että toi on niin tiivis kuin muut Maxitin tai Bilteman hiekat, raekokokin jo kertoo sen, eli sopii kyllä akvaan, monnisaltaaseen en suosittele raekoon takia.
Sleepflower
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sleepflower »

They2 kirjoitti:
Sleepflower kirjoitti:On se ainakin aika tiivistä, kun saa niitä hiekkakakkujakin siitä tehtyä. Itse en laittaisi.
Kaikesta hienosta hiekasta voi tehdä hiekkakakun, jos ei tahdo niin tiivistä niin osta sorapohja. [;)]monnisaltaaseen en suosittele raekoon takia.

Oho, ei pitäisi kirjoitella enää iltamyöhällä, luin että raekoko 0-0,4 mm. Vasta kommentti sopivuudesta monnisille herätti, että hetkinen :) Itsellä molemmissa raekokoa 0,2-1 mm, johon olen tyytyväinen.

Tuossa 0-4 mm hiekassahan lopulta pinnalla ovat sitten nuo isoimmat, eli soramainen pinta kehittyy ajan kanssa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”