Timanttitetran käytös

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jaska
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Timanttitetran käytös

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Allas 528 l. Kalastona 13 timanttitetraa (4 urosta, 9 naarasta), 7 hohtorasboraa, 19 kardinaalitetraa sekä muutama monni (partis, haarniskamonni ja muutama monninen).
Kysymys siis tällainen:
Altaan yhdessä nurkkauksessa paljon vallisneriaa, timantti-koiras (vanhin ja suurin) on ottanut tuon nurkan reviirekseen ja oleilee paljon siellä. 1 naaraista saa olla siellä muut timantit ajetaan pois. Myös kardinaalit, rasborat... saavat olla siellä. Oletin että kyse on kutu-jutuista.
Eilen illalla kiinnitin huomion tavallista ärhäkämpään käytökseen koiraalla ja huomasin lopulta että naaras teki siellä kuolemaa?? Poistin (lopetin kalan) mutta jäi mietityttämään voisiko syy olla ärhäkkä koiras... Muu parvi uiskentelee aika paljon parvena mutta suuri koiras oleilee edelleenkin siellä nurkkauksessa.
Onko joku perehtynyt timanttien kutukäytökseen? Vai mistäköhän tässä oikein on kyse? Naaraassa ei näkynyt tappelun merkkejä.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Re: Timanttitetran käytös

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla vastaavanlaista ollut joskus timanteilla. Mutta kyllä naaras oli ihan voimissaan leikin loputtuakin. Kyllä mä luulen kanssa, että suunnittelivat kutuhommia ja koiras oli sitä varten vallannut sopimaksi katsomansa alueen. Samalla lailla oli kasvien lomassa mullakin. Aikansa touhuivat (jonkun päivääkin), sitten olivat palanneet muiden joukkoon, en tiedä, tuliko siitä mitään tulosta, seura-akavassa ei kuitenkaan oikein pikkuiset selviä. Olisko tuo sun naaras kumminkin sairastunut jostain muusta syystä, timantit on, no, melko herkkiä. Saattaa se koiras houkutella sinne jonkun toisen naaraan vielä, ni jospa sitten selviää, että kuinka se eukkojaan kohtelee.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Jaska
Junior Member
Junior Member

Ok Kiitos!
Täytyypi seurailla minkämoinen taistelu-ukko tuo oikein on :roll:
On jo uudet metkut mielessä; parvessa liehittelee seuraavaa..
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Täällä timanttitetrat kuteneet aika moneen otteeseen viime aikoina. Videoklippiä tapahtumasta täällä, toiv.sti aukeaa :
http://www.facebook.com/video/video.php ... 9145&saved

Ja poikasesta kuva :)
Todella ihanaa ollut löytää tuota jälkikasvua, kun pitkään oli timpsujen kanssa kummia tautitapauksia. Liitin sen vedenvaihtoihin, Turun veteen. Nyt kun olen viime kuukausina vaihtanut pienemmän määrän kerrallaan tosta 527-litraisesta, niin ei ole tullut niitä haavoja jotka "homehtuu" ja kala kuolee. Onneksi.
Liitteet
Timanttitetran poikanen, ehkä n.kuukauden vanha 2 cm.JPG
Timanttitetran poikanen, ehkä n.kuukauden vanha 2 cm.JPG (27.46 KiB) Katsottu 1210 kertaa
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
Jaska
Junior Member
Junior Member

Hih Hienoa!! Onneksi olkoon.
Minullakin samanlainen tilanne: Allas 528 l ja kalasto on sikäli muuttunut että nyt uiskentelee 21 timanttia, 40 kardinaalia, 25 rubiinitetraa sekä monneja.
Samanmoista käytöstä on meillä timanteilla, kardinaalit eivät välitä, rubiinit pysyttelevät pohjan tuntumassa.
Jäi kiinnostamaan tuo haavojen mainitseminen..
Ihmettelin tuolla muutama päivä sitten kun 1 kardinaalitetra ui puolikkaana? Sillä on ammottava reikä kyljessä enkä tiedä kuka sitä on syönyt tai mihin se on itsensä repinyt. Kala uiskentelee jo kolmatta päivää muiden mukana, käy syömässä, enkä saa sitä millään kiinni ennenkuin heikkenee..
Mainitsit suuret vedenvaihdot... niin teen myös minä... Oletko siis löytänyt jonkun yhteyden näihin? Kiinnostaisi kovasti tietää!
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Seitsemän poikasta tosiaan täällä. :)
No, mitään täyttä varmuutta ei vedenvaihtojen yhteydestä kuolemiin ole, mutta niin se tuntuu että olisi. Joka kerta olen käyttänyt vedenparannusainetta, nykyisin vaihdan 1/3 kerrallaan, n. 10 pvän välein. Lisäksi koitan varmistella, ettei timpsut ole ihan alla kun kaadan ämpäreistä vettä. Tuolla löytyy kuvaa tyypillisestä tapauksesta : http://kuvablogi.com/blog/13732/19/
Enimmäkseen kyllä näitä kuoli silloin kun kalat olivat vielä 200- litraisessa (josta vaihdoin myös reilun puolet kerrallaan), mutta myös siirron jälkeen uuteen veteen. Viimeksi on kuollut 21.11-09 ja aiemmin niitä meni n. yksi kuukaudessa. Eli nyt kyllä tuntuu hyvältä. :)

Kamala se sun kardinaalitetran kohtalo. :(
Tetruska
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tetruska »

Timanttien käytöksestä olisin minäkin kiinnostunut, nimittäin niiden käytöksestä kasveja kohtaan.
Taannoin katselin eläinkaupassa niitä sillä silmällä että olisin niitä hankkinut, vaan bongasin ne rapsimasta kasveja, no kauppaanhan jäivät.
Vielä vuosiakin sen jälkeen timantit on häilyneet mielessä, mutta haluaisin nyt tiedustella miten yleitä on niiden kiinostus kasveja kohtaan, noin niinkuin ravinnonhankkimis mielessä?
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mä en ole huomannut toistaiseks Timanttitetroissani mitään mielenkiintoa kasveja kohtaan... tosin mun timantit on kohtuupieniä ja olleet mulla vasta muutaman kuukauden että kokemusta ei oo muuttuuko niiden käytös kun ne tuosta venähtävät...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Jaska
Junior Member
Junior Member

Ei ole täälläkään timanteilla ollut minkäänlaista kiinnostusta repiä kasveja... Altaassa on 21 timanttia ja paljon kasveja.
Kasvit ovat saaneet olla rauhassa mutta ruokinta-aikaan ovat pieniä piraijoita...
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Tetruska kirjoitti:Timanttien käytöksestä olisin minäkin kiinnostunut, nimittäin niiden käytöksestä kasveja kohtaan.
Taannoin katselin eläinkaupassa niitä sillä silmällä että olisin niitä hankkinut, vaan bongasin ne rapsimasta kasveja, no kauppaanhan jäivät.
Vielä vuosiakin sen jälkeen timantit on häilyneet mielessä, mutta haluaisin nyt tiedustella miten yleitä on niiden kiinostus kasveja kohtaan, noin niinkuin ravinnonhankkimis mielessä?
Oiskohan siellä eläinkaupassa ollut hiljattain ruokintahetki ja kasvien päällä jotain makoisaa ? Meillä ei rapsi kasveja, elleivät taistot ole kasveihin kuteneet. Silloin menee munavarkaisiin. Timanttitetra on kyllä kaikkiruokainen ja kasvispitoiset ruoat kelpaa siinä missä muutkin, mutta ikinä en ole nähnyt niiden järsivän kasveja. Ei mun käsittääkseni ole sen luonteelle omaista ollenkaan. Jotain kiinnostavaa niiden kasvien pinnalla on ollut.

Timanttitetrasta sen verran, että kun esim. Faunattaren sivuilla sanotaan timpsuparven akvaarion minimikooksi 80 l, itse laittaisin kyllä tuommoisen 150 tai jopa 200 l minimissään. Katsokaa vaikka tästä videoklipistä miten ne nauttii kunnon tilasta. Tuo 527- litraisesta, ihan alkuvaiheista, joten sisustus kasveineen vielä vähän ankea :
http://www.facebook.com/video/video.php ... 4145&saved
[groovehai]
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja [groovehai] »

Mä en oo vielä ikinä todistanut mun Timanttien uivan tolleen isona klimppinä eestaas. Lähinnä ne vaan kisailee jossain parettain. Hauskaahan sitäki on tietty seurata mut kyl parvikala näyttää parhaimmalta just tolleen parvena :)
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
CecilyHenry
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja CecilyHenry »

[groovehai] kirjoitti:Mä en oo vielä ikinä todistanut mun Timanttien uivan tolleen isona klimppinä eestaas. Lähinnä ne vaan kisailee jossain parettain. Hauskaahan sitäki on tietty seurata mut kyl parvikala näyttää parhaimmalta just tolleen parvena :)
Minun timantit uivat välillä mikä missäkin päin allasta ja välillä taas intoutuvat "kisailemaan" altaan päästä päähän parvena, samoin kuin videossa. Onko sinulla edessä vapaata tilaa altaan päästä päähän?
Tai voi olla, että tekevät tuota vain pitkissä altaissa? Nyt äkkiseltään en nimittäin muista, että timantit olisivat uineet meillä parvena noin metrin pituisessa ensi kodissaan. Silloin uivat suodattimen virrassa.
Nykyinen timanttien allas on 240cm pitkä ja siellä jonkun kerran päivässä intoutuvat uimaan tuon videon tavoin. Muun ajan ovat siellä sun täällä. Tänään on muuten ollut kutukäytöstä meidän timanteilla!
Tuskinpa siitä mitään tulee, kun on kaksoskirjoahvenia samassa altaassa. Onneksi on jo kutu/poikas akvojen kaupat sovittu, niin pääsen yrittämään timanttien kudetusta jossain vaiheessa. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”