Käytetty akvaario
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Käytetty akvaario
Ostin nyt maanantaina 100l akvaarion käytettynä työkaverilta. Akvaario on vanha ja seisonut useita vuosia varastossa. Päälisin piirtein todella siisti, eikä naarmuja edes löydy (pohjaa lukuunottamatta). Silikonit näyttävät siisteiltä, eivätkä repsota. Pitäisikö silikonit silti uusia?
128 l
-
- Junior Member
Re: Käytetty akvaario
Jos varman päälle haluat pelata niin uusi ne silikonit. Ei tarvitse sitten jännittää niiden pitävyyttä.
Kyseessä kuitenki noin pieni allas, niin ei uusiminen kauaa vie.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Viesti:
No voithan testata ennen mahdolliseen vaihtourakkaan ryhtymistä täyttää akvaarion pelkällä vedellä ja katsoa tihkuuko jostain vettä ulos. Jos vuotaisi niin sitten vaihtamaan silikoonit, mun mielestä on vähän turhaa vaihtaa vain varmuuden vuoksi kenties ihan priimakuntoiset silikoonit.
Akvarismia 1992-2014
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Mikäli silikonit näyttävät siisteiltä ja tuntuvat kimmoisilta, niin sitten allas kannattaa täyttää vedellä ja tarkkailla vuorokausi. Mikäli vedet pysyvät sisällä, uskaltaan altaan ottaa käyttöön vanhoilla silikoneilla.
Mikäli taas silikonit ovat paikoin levääntyneet/repaleiset, kannattaa ne uusia vaikka allas pitäisikin vettä testattaessa. Itse testasin yhtä vara-allasta parikin päivää, kun silikonit eivät ihan priimoilta näyttäneet, mutta ajattelin että vaihtaa ne sitten joskus samalla kun yhteen toiseenkin altaaseen. Tietenkin ne silikonit pettivät juuri silloin, kun olin saanut pääaltaan tyhjennettyä silikonien vaihtoa varten ja kalat olivat tässä vara-altaassa evakossa. Tuli pienoinen tulva eteiseen ja kalat lähtivät kiireellä naapurin altaaseen.
Mikäli taas silikonit ovat paikoin levääntyneet/repaleiset, kannattaa ne uusia vaikka allas pitäisikin vettä testattaessa. Itse testasin yhtä vara-allasta parikin päivää, kun silikonit eivät ihan priimoilta näyttäneet, mutta ajattelin että vaihtaa ne sitten joskus samalla kun yhteen toiseenkin altaaseen. Tietenkin ne silikonit pettivät juuri silloin, kun olin saanut pääaltaan tyhjennettyä silikonien vaihtoa varten ja kalat olivat tässä vara-altaassa evakossa. Tuli pienoinen tulva eteiseen ja kalat lähtivät kiireellä naapurin altaaseen.
-
- Junior Member
Kylppärissä lienee parasta tietenkin kokeilla tuo, mutta ongelmana on, että lattia on niin kiero, että akvaariota ei saa tasaiselle alustalle. Riittääkö, että laitan alle noin kolme senttiä paksun alusen vai pitääkö lähteä viemään akvaariota mummolan kylppärin lattialle testaukseen?
128 l
-
- Junior Member
Mä hommasin tuossa muutama päivä sitten sellaisen 60 litran pikkupytyn. Pistin sen keittiön pöydälle sanomalehtien päälle, täytin vedellä ihan ämpärillä kantamalla ja odottelin seuraavaan päivään vuosiko se. Eipä vuotanut, hyvä oli.
Eli en lähtis laittamaan sitä kierolle kylppärinlattialle, koska veden paino saattaa aiheuttaa jännitteitä lasiin.
Onko sinulla hyvää tukevaa pöytää, mihin sen saisit testauksen ajaksi?
Eli en lähtis laittamaan sitä kierolle kylppärinlattialle, koska veden paino saattaa aiheuttaa jännitteitä lasiin.
Onko sinulla hyvää tukevaa pöytää, mihin sen saisit testauksen ajaksi?
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Tietokoneiden kanssa on hyödyllinen sananlasku: "Älä korjaa sitä, ellei se ole rikki. Sillä sen jälkeen se on rikki". Jos olet kokenut silikonin käyttäjä, niin mikäs siinä, mutta tottumattomana saattaa tehdä hallaa enempi kuin hyötyä. Edelläkirjoittaneiden mielipiteet alustan tasaisuudesta ja tukevuudesta kannattaa ottaa vakavasti. Noin 10 % palstan kyselyyn vastanneista kirjoittajista on gallupissa kertonut kärsineensä jonkinlaisen vesivahingon.Aadolfiina kirjoitti:Ostin nyt maanantaina 100l akvaarion käytettynä työkaverilta. Akvaario on vanha ja seisonut useita vuosia varastossa. Päälisin piirtein todella siisti, eikä naarmuja edes löydy (pohjaa lukuunottamatta). Silikonit näyttävät siisteiltä, eivätkä repsota. Pitäisikö silikonit silti uusia?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Joskus akvaario on voinut olla kauankin varastossa ja silikonit ovat silti hyvät. Itse ostin aikoinaan n. 10-15 vuotta kellarissa olleen akvaarion. Se oli vain 63-litrainen. Me ei edes kokeiltu että pitääkö se vettä. Silikonit olivat siistit, silti olisi pitänyt testata. Vuosia se oli mulla käytössä ja taisi joskus vuotaa vain yläreunasta ihan vähän jos täytti liian täyteen. Nyt täytyy koputtaa puuta, mutta mulla ei ole koskaan akvaario vuotanut, eikä ole tullut vesivahinkoa (kop kop). Kannattaa silti olla varuillaan, vedet lattialla ei ole kiva juttu. 

Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
-
- Junior Member
Kiitos hyvistä neuvoista.
Taidan kokeilla laittaa vaikka saunajakkaran päälle (parempaa pöytääkään ei kyllä löydy), koska se on varmaankin aika tukeva. Kokeilen tuossa joulun aikaa päivän pitää vedellä täytettynä ja katsoa sitten vuotaako. Itse en kyllä uskalla lähteä silikoneja vaihtamaan, joten pitäkää peukkuja, että vesi pysyy!

128 l
-
- Starting Member
Sittenhän jos akvaarion silikonit eivät pidä, niin jos ei itse halua silikoneja uusia, moni akvaarioliikekkin voi uusia ne. Mutta toivotaan, että pitää 

300 litran seura-akvaario: 3 x sinirihmakala, 18 x neontetra, 2 x albiinomonninen, 2 x piikkisilmä, 1 partamonni
145 litran akvaario, tarkoitus tehdä Keski-Amerikan biotooppiakvaario tai tavallinen seurala.
145 litran akvaario, tarkoitus tehdä Keski-Amerikan biotooppiakvaario tai tavallinen seurala.