Surkeimmat olot kaloilla

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ilumilu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 12
Liittynyt: 17:15, 09.06.2004

Surkeimmat olot kaloilla

Viesti Kirjoittaja Ilumilu »

Mitkä ovat surkeimmat olot, jotka olette nähneet/kuulleet/lukeneet kaloilla olevan? Oletteko kenties koskaan puuttunut asiaan?
------
Luin eilen vanhoja Lemmikkejä ja siellä joku ihmetteli 40 litran akvaariossa pitämiensä sinirihmakalojen tappeluita. Alunperin rihmoja oli ollut kolme, mutta jostain kumman syystä kolmas oli kuollut... :roll:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kultakalat maljoissaan.
Ylisuuriksi kasvavat kalat pieniin akvaarioihin:
Olen yrittänyt puuttuua:
http://aquahoito.info/suomi/etiikka/
http://aquahoito.info/suomi/etiikka/akvarist.php
http://aquahoito.info/suomi/etiikka/lista.php
Valitettavasti olen kokenut sen turhaksi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ryukin
Member
Member
Viestit: 304
Liittynyt: 13:22, 09.02.2004
Paikkakunta: Akvaarioharrastajat Hyvinkää (AHH)

Viesti Kirjoittaja ryukin »

Nuo kaksi partista+ 10-senttinen huntupyrstökultis, jotka ovat nyt minulla. Edellinen omistaja oli alunperin hankkinut 48-litraiseen kippoon 2 kultsia (paikallinen kalakauppias oli kuulemma sanonut, että siihen mahtuisi 4!!!). Omistajalla oli myös kissa, joka kiinnostui kalakiposta niin, että onnistui särkemään kansilasit ja ryhtyi sitten pyydystelemään kaloja. Toisen oli saanut raadeltua hengiltä. Omistaja sai kaveriltaan kultsin "seuraksi" nuo partikset.

Akvaariota hoidettiin vanhaan kunnon 80-luku -tyyliin (kaikki vedet pois, kalat ämpäriin, kippo pestiin kloriitilla ja hiekat keitettiin), joka yllättäen oli niin työläs, ettei omistaja viitsinyt sitä kovin usein tehdä. Parhaimmillaan astiassa oli vettä noin kolmasosa siitä, mitä siihen mahtuisi, kun loppu vesi oli haihtunut (tästä saa myös käsitystä siitä, kuinka harvoin siivous toteutui), jolloin suodatin piti kamalaa meteliä, kun kävi kuivana. Kalat saivat ruokaa silloin tällöin, ehkä parin viikon välein (mikä toisaalta oli sikäli hyvä, että vesi pysyi edes vähän parempana kun ei kaloilla ollut, mitä ulostaa).

Yritin välillä neuvoa omistajaa kalojen hoidossa (josta tosin itsellänikin oli tuolloin vain teoriatietoa), mutta kaikki meni ohi-sektoriin. Lopulta omistaja kyllästyi ainaiseen natinaani ja kantoi kipponsa kaloineen meille.
Ulpukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 00:18, 18.11.2002
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ulpukka »

Täälläkin keskustelua kultakaloihin liittyen:
http://forum.hevostalli.net/read.php?f= ... 3&t=488603
Terppa64
Junior Member
Junior Member
Viestit: 125
Liittynyt: 18:44, 05.01.2004
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Terppa64 »

Kuulopuheen mukaan: n. 60-litraisessa akvassa 3 tulipyrstöä ja yli 20-senttinen pleko. [}:)]
Dreeverit

"Lääketieteellisesti ihminen ei ole vielä kuollut, jos hän vielä liikkuu."
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5666
Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

Se oli jonkun koulun sivut, en nyt muista mikä. Kuvasta päätellen akvaariolla oli kokoa n. 70 litraa. Yhdessä kuvassa näkyi vähän kalastoa ja akva oli niin täynnä miljoonakaloja että hyvä kun takalasia näkyi. Kaiken kruunasi ilmeisesti tummaleväpleko. Yhdessä kuvassa koululaiset siivosivat akvaariota ja "täplämonni" odotteli ämpärissä sen aikaa. Se oli sellainen jostain ruokalasta ilmeisesti tempaistu n. 15 litraa vetävä ämpäri missä tämä monni ei mahtunut suorana makaamaan.
Tiarella
Junior Member
Junior Member
Viestit: 69
Liittynyt: 13:09, 25.02.2004
Paikkakunta: Helsinki

akvaario

Viesti Kirjoittaja Tiarella »

menkääpä katsomaan korkeasaaren yksi "africasian" akvaario.
Minun noviisin silmiin yksi akvaarioista on aivan täynnä kaloja. Mahtuvat tuskin liikkumaan. Sääli tuli niitä. Muut akvaariot olivat ihan jees.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Minulla on ollut akvaarioita 40-luvulta saakka, mutta tämä "Akvaariota hoidettiin vanhaan kunnon 80-luku -tyyliin" on minulle ihan uutta.

Vaihdoin vettä noin 1/4 osan kuukausittain ja ajoittain puhdistin pohjaa jo tuolloin 40-luvulla.
Ohjekirjoinani oli Gert Aurellin, Akvaario ja Erkki Siltamaan, Akvaariokalat värikuvina.
Ei niissä tuollaisia 80-luvun ohjeita ole.
Missähän kirjallisuudessa mahtoi olla?
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
ryukin
Member
Member
Viestit: 304
Liittynyt: 13:22, 09.02.2004
Paikkakunta: Akvaarioharrastajat Hyvinkää (AHH)

Viesti Kirjoittaja ryukin »

jarvij kirjoitti:Minulla on ollut akvaarioita 40-luvulta saakka, mutta tämä "Akvaariota hoidettiin vanhaan kunnon 80-luku -tyyliin" on minulle ihan uutta.

Vaihdoin vettä noin 1/4 osan kuukausittain ja ajoittain puhdistin pohjaa jo tuolloin 40-luvulla.
Ohjekirjoinani oli Gert Aurellin, Akvaario ja Erkki Siltamaan, Akvaariokalat värikuvina.
Ei niissä tuollaisia 80-luvun ohjeita ole.
Missähän kirjallisuudessa mahtoi olla?
Jaa, mitään referenssiä minulla ei ole. Itse en tuolloin edes harrastanut akvaarioita. Muistan vain, että pentuna kaikki ne luokkakaverit, joilla oli kaloja, hoitivat kippojaan tuohon malliin. Tosin taisivatkin kaikki olla niitä järjestäytymättömiä kalanpitäjiä, eivät niinkään asiantuntevia harrastajia.

Pahoittelen siis väärää lausevalintaani. Antakaa anteeksi, en tiennyt , mistä puhuin [;)]
lasipusu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 62
Liittynyt: 18:12, 18.07.2003
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja lasipusu »

Eräs tuttavani osti perinteisen kultakalamaljan ja laittoi sinne minkäs muun kuin kultakalan. Yritin sanoa, että kultakala ei varmaan ole onnellinen niin pienessä astiassa (ei sitä altaaksi voi kutsua), mutta hän sanoi, ettei suodatinta sun muuta tarvitse, koska kultakala pärjää vähähappisessa vedessä. Tuttavani valitteli kalansa makailua pohjalla, että "On ihan tylsä lemmikki kun vain makailee!". Muutamaa kuukautta myöhemmin hän suri kuollutta kalaansa.
Olin myös vierailulla erään kerran heillä ja heidän akvaarionsa oli sijoitettu ulko-oven ja telkkarin väliin, ikkunan eteen...Altaassa oli soraa pohjalla ja kaksi sentin pituista kalaa(ei ainakaan ollut ylikansoitusta), muut kalat olivat kuulemma kuolleet, eikä kasvejakaan enää ollut. Suodatin ja valaisin altaassa kuitenkin oli, jos niiden olemassaaolo mieltä lämmittää.
On varmasti huonompiakin oloja kaloilla, mutta tuo omista kokemuksistani.
180l ja toivottavasti lisää tulossa;)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

jarvij kirjoitti:Minulla on ollut akvaarioita 40-luvulta saakka, mutta tämä "Akvaariota hoidettiin vanhaan kunnon 80-luku -tyyliin" on minulle ihan uutta.

Vaihdoin vettä noin 1/4 osan kuukausittain ja ajoittain puhdistin pohjaa jo tuolloin 40-luvulla.
Ja minä olen tullut mukaan 80-luvun alussa ja vaihdoin alusta lähtien puolet vedestä viikottain. 90-luvun alussa siirryin hienoon hiekkaan. Kyllä asiallista tietoa on ollut koko ajan saatavilla ihan suomeksikin.

En nyt kohdista sanojani näihin nimenomaisiin kirjoittajiin vaan yleensä tuohon 80-luvun akvaarionhoidon mollaamiseen, mutta joskus käy kyllä mielessä että eikö se oma pikkuinen järkikulta ole ollenkaan koputellut mitään ovia pään sisällä?
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

60-70 luvuilla minä nykyiseen käytäntöön siirryin, joskin hienon hiekan käytöstä olen edelleen kahta mieltä. Joko hieno hiekka tai harjusora, mutta ei ns. akvaariosora.

Hienonkin hiekan pinnalle voi lisätä harjusoraa, joka pysyy hiekan pinnalla ja antaa vaihtelua pohjaan
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
jellyf
Starting Member
Starting Member
Viestit: 47
Liittynyt: 06:05, 09.03.2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jellyf »

Kun olin Shanghaissa maaliskuussa, näin n.600 litraisessa akvaariossa >100 10-20 senttistä kultakalaa. Vettä ei juurikaan näkynyt kaloilta. Samassa kaupungissa platyjä ja taistelukalaja myytiin viinilaseissa. Olisi ollut turhaa alkaa selittää heille eläinrääkkäyksestä, sillä heidän mielestään kalojen tällaisessa kohtelussa ei ole mitään väärää.
avain
Senior Member
Senior Member
Viestit: 589
Liittynyt: 18:36, 31.05.2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

surkeaa

Viesti Kirjoittaja avain »

Surkein näkemäni akvaario ei varmaankaan ole surkein kaikista akvaristien näkemistä, mutta kerron jutun nyt vielä kertaalleen jos joltain on se jäänyt vielä huomaamatta jossain muussa yhteydessä.. [;)]

Ostin hiljattain tuttavan tuttavan tuttavalta 180 litran akvaarion. Heillä oli ollut tuo akvaari kauan ja olin mennessäni purkkia hakemaan vähän sellaisessa käsityksessä, että myös akvaariotietämystä löytyisi.

Akvaarion vesi olli niin ruskean sameaa, että hyvä kun sieltä kalat erotti. Pohjalla oli soraa varmaan joku 15cm ja nähdäkseni sitä ei ollu putsattu aikoihin, josko koskaan. Sekaan oli vielä laitettu hienoa hiekkaa jotta kasvit pärjäisivät paremmin, joka oli entisestään vaikuttanut pohjan tukkeutumiseen ja vaikeuteen puhdistaa pohja. Lasit olivat kauttaaltaan täynnä mustaa tupsumaista levää.

Kasveja akvaariossa ei ollut lainkaan. olivat kuulemma vain kuolleet kaikki. Kuinka kauan akvaario oli ilman kasveja ollut, ei minulla ole harmainta aavistustakaan, enkä järkytykseltäni tajunnut kyselläkkään... Pohjassa oli mustaa tupsulevää sekä kalvomaista tummaa kasvustoa sen sorahiekka yhdistelmän lisäksi.

Suodatin oli eheim sisäsuodatin (joka siinä edelleenkin on siihen saakka kun saan ulkosuodattimen hankittua) joka kestää tasan viikon ja menee sitten tukkoon. Lämmitintä tai lämpömittaria ei ollut lainkaan. Ilmastinkivi oli, mutta tuskin oli ollut käytössä aikoihin (pitää sen verran kovaa meteliä).

Pohjalla oli somisteena 2 pientä kiveä ja pari pientä saviruukkua jotka luonnollisestikkin olivat myös ne kauttaaltaan mustan karvamaisen levän peitossa.

Sitten tulee pahin (*kehoittaa heikkohermoisia pitämään penkinreunoista kiinni*):Kalastona altaassa oli yksi lehtikala (pieneksi jäänyt sairas yksilö), yksi kardinaalitetra aivan yksinään uiskentelemassa ympyrää paikallaan ja yli 50 maatiaispartamonnia. Ne täyttivät lähes koko pohjan. Pienimmät monneista olivat ehkä 8cm ja suurimmat 15cmpitkiä vonkaleita. Suurin osa niistä oli niitä suuria.

Partamonnit muuttivat kaikki eläinkauppaan kolmea tytsyä lukuunottamatta. Samoin kardinaalitetra pääsi omiensa joukkoon. Altaaseen jäi monnien lisäksi se lehtis raukka jonka tervehtyminen on jo vauhdissa. Tuskin siitä koskaan täysin tervettä tulee mutta se on niin virkeä ja tuttavallinen yksilö että saa olla nyt siellä lopun elinikänsä. Kavereita sille jotain hankitaan (ei kuitenkaan toista lehtistä, kun sukupuolikaan ei ole varma) kunhan lomalla saan ensin hankittua sen hiekkapohjan.

Toivon todellakin, etten enää koskaan joudu vastaavaa akvaariota näkemään...en koskaan! Tässä on hyvä esimerkki siitä miten vähän ihminen voi oppia akvaarion pidosta ja kalojen hoidosta ja yhteensopivuudesta yli 10 vuoden aikana.. surullista mutta totta... :(
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: surkeaa

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

avain kirjoitti: Altaaseen jäi monnien lisäksi se lehtis raukka jonka tervehtyminen on jo vauhdissa. Tuskin siitä koskaan täysin tervettä tulee mutta se on niin virkeä ja tuttavallinen yksilö että saa olla nyt siellä lopun elinikänsä.
Ja annat sen kärsiä lisää? (Mukava että pelastit sen siitä rötisköstä, mutta).. Eiköhän jo nyt viimeistään olisi aika päästää tuo Lehtis-raukka isommille vesille, kun ikänsä tuossa laatikossa joutunut olemaan. Onko siinä korkeuttakaan se 50 cm? (Ihmettelen sitä mielipidettä, että jos kala on ollut siinä allaskoossa jo vuosia niin miksi enää parantaa sen oloja?!)

Mitä mieltä sinä olisit jos sinut sullottaisi pieneen huoneeseen koko loppuiäksesi yksin? Et varmaan tykkäisi. Lehtikalakin on sosiaalinen eläin kunhan vain parinsa löytää, osa viihtyy parvessakin hienosti.
avain
Senior Member
Senior Member
Viestit: 589
Liittynyt: 18:36, 31.05.2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

justiinsa juu se on jetsulleen

Viesti Kirjoittaja avain »

sellainen kala josta paistin teen *laulelee*

Mietitköhän vesieläin nyt ihan loppuun saakka tuota mitä kirjoitit?

1. Kuka haluaisi ottaa omaan akvaarioonsa kärsineen ja todennäköisesti jo vanhahkonkin lehtikalan jolla on sameat silmät (kuin roskia olisi silmissä, näkee kuitenkin hyvin ja seuraa liikkeitä akvaarion ulkopuolellakin), pullistuma peräaukon kohdalla (joka on väritykseltään vaaleanpunainen, ei enää verestävä kuten tullessaan) ja mitä kaikkea muuta vielä...

2.Akvaariokaupasta se tuskin joutuisi yhtään sen parempaan paikkaan, ei takeita...

3. Allas on hieman alle 50cm korkea. Eli jos siinä olisi 3cm enemmän vettä, se ei enää kärsisi vai?

4. Se on aikanaan tappanut kaverinsa (toisen lehtiksen) ja jos sen laittaisi suurempaan altaaseen (ottaaen huomioon että ottaja löytyisi) muiden lehtisten kanssa niin mistä voit tietää että se edessopeutuisi lauman. Usein sairaat tai pieneksi jääneet kalat saavat osakseen syrjintää ja pahimmassa tapauksesa niitä ei poäästetä syömään tai ne näykitään hengiltä.

Joten höllääppä nyt vähän sillä heti näin aamusta on aika paha syrämmelle alkaa tappeleen.. :D Mietihän noita edellisiä ja perustele sitten uudelleen kirjoittamasi asiat...odotan täällä oikeesti innolla, sillä ei todellakaan ole tarkoitus kalaa rääkätä... ikävä jos luulet minua sellaiseksi ihmiseksi :cry:
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Siis mitä? Eikö ole perusteltua se että Lehtikalan akvaarion minimi koko on 200 litraa/ 50 cm. Kala kasvaa suureksi, sillä on pitkät liehuvat evät joten se tarvitsee tilaa liikkua ja uida. Kuinka paremmin tuota voikaan enää perustella? Oli se vanha tai nuori, uusi tai käytetty kala, niin tämä pitää.

1. Jos kala näyttää huonovointiselta ja kärsivältä niin olisi parempi lopettaa se?

2. Miksi viedä akvakauppaan kun moni harrastaja on valmis ottamaan(ei ostamaan) kalan vastaan, jos ei.. Luotettavaan akvaariokauppaan ainakin minä olen kalojani uskaltanut lahjoittaa(niitäkin kun joitakin vielä onneksi on!). Parissa akvakaupassa olen nähnyt useita "vanhustenkoteja" joissa uiskentelee vaikka minkänäköisiä ja mittaisia- otuksia. Tarpeeksi isossa akvaariossa kuitenkin, hyvällä hoidolla. Ne eivät edes ole myynnissä jos joku haluaisi ostaa.

3. En sanonut että jos akvassa olisi 20 litraa tai kolme senttiä enempi vettä kala olisi onnellinen, karsastan muutenkin noita säädettyjä minimiallaskokoja, mitä isompi sitä parempi. Tarkoitin sitä että suuremmassa akvaariossa se vielä saattaisi päästä kasvamaan omiin mittoihinsa ja tervehtymän, tiedä häntä..Vaikka kokonaan? Lehtikalat elävät kuitenkin vanhoiksi (15 vuotta ei välttämättä riitä?).

4. Mistähän johtuu että on epäsosiaalinen?! Ehkäpä siitä kun sitä on pidetty yksin koko elämänsä.. Jos noin pieneen altaaseen tuo muita Lehtareita niin ei ihme jos pieksevät toisensa hengiltä. Tilaa on niin vähän. Isossa altaassa, jossa olisi muita lehtikaloja, sillä olisi mahdollisuus tutustua muihin yksilöihin tai uida karkuun/piiloon jos ei kiinnosta seurustelu. Voisi ainakin kokeilla, eikö?

Siinä ehdotuksia ja jokunen perustelu. Tappelua, eii.. Minusta ilmaisemme vain mielipiteemme. Ja minä olen tätä mieltä.
maspe
Senior Member
Senior Member
Viestit: 969
Liittynyt: 15:17, 18.08.2003
Paikkakunta: Oulu, Uleåborg

Viesti Kirjoittaja maspe »

Surkein akvaario: 30 litraa vettä, leväbarbi, 2 tiikerinuoliaista, 3 neontetraa, nuoli-imumonni. Yksi kasvi: pikkurasvalehti.
avain
Senior Member
Senior Member
Viestit: 589
Liittynyt: 18:36, 31.05.2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

niinpä

Viesti Kirjoittaja avain »

no katsos vesieläin...

1. kala ei näytä enää kovinkaan huonokuntoiselta verrattuna siihen mitä se oli. Se on saanut jo vähän "lihaa " nahkansa alle jasen evät ovat jo huomattavasti paremmassa kunnossa.Sen silmät ovat "roskaiset" ja peräaukon luona se pullistuma. Mahdollisista loisista yms. kukaan ei tiedä mitään...näkyviä ainakaan ei ole.

2. Mielestäni voisit ennen pääni laittamista giljotiiniin ottaa huomioon kalan edelliset olosuhteet (ilmeisesti niillä ei ole mitään merkitystä). Vaikka kala on samassa altaassa sillä on varmasti 10 kertaa paremmat oltavat nyt.

3. Luuletko että varmaan lähes 10 vuotias lehtikala vielä aloittaisi kasvamisen uudestaan jos sen siirtäisi isompaan akvaan?

4. Ne harrastajat joiden kommentteja minä olen kuunnellut, ei ottaisi ko. kalaa omiensa joukkoon tautiriskin vuoksi. Lisäksi suurin osa porukasta on ollut sitä mieltä, että koska siirto on kalalle aina stressaavaa, samoin kun muutkin suuret muutokset, ei ole mitään järkeä siirtää kalaa toiseen akvaarioon uusien kalojen kanssa, ottaen huomioon sen iän ja kunnon.

5. Tiedän parikin akvaariokauppaa jossa on tämä vanhusten allas. KO. altaat on tällä hetkellä niin ylikansoitettuja eikä sinne haluta kitukasvuista lehtikalaa mahdollisesti vielä tuomaan sairauksia...(tiedän onkaranteeni keksitty, mutta kuitenkin).

6. Ja loppujen lopuksi, en minä sitä kalaa ole sinne altaaseen ostanut. Yhtä hyvin olisin voinut jättää koko altaan ostamatta ja antaa niiden virua siellä kunnes kuolevat...ilmeisesti se olisi ollut sinun kannaltasi parempi vaihtoehto...

Eimuuta tällä erää..oksettaa tälläinen kinastelu,mutta eiköhän tähän totu täälläkin... :)
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
TanTan
Member
Member
Viestit: 308
Liittynyt: 12:33, 05.03.2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TanTan »

Olen kertonut tämän joskus aiemminkin, mutta...

Muinoisen poikaystäväni vanhemman kyllästyivät akvaarion pitoon, mutta 80-litran altaassa elänyt haarniskamonni oli niin suloinen, ettei siitä kuitenkaan haluttu eroon. Niinpä kala kotiutettiin puolen litran hillopurkkiin (jonka pohja oli tasan sentin-pari pidempi kuin kala) ja laitettiin kukkapöydälle. En tiedä kuinka kauan kala tuossa joutui olemaan ennen kuin sen pelastin, veikkauksia parista vuodesta ylöspäin. "Akvaarion" siivous tapahtui mielenkiintoisella tavalla: kala kaadettiin vesineen (eihän noin pieneen purkkiin tietenkään mahtunut muuta kuin kala, likaa ja vettä) tiskialtaaseen, purkki huuhdottiin, täytettiin vedellä ja nostettiin kala takaisin. Sai kuulemma aina hulluuskohtauksen uudesta vedestä, yllättävää 8O.

Ja kyseinen poikaystävä kertoi aina kalan oloista naureskellen [}:)], tuommoiset pitäisi ampua navetan seinää vasten!
Parasta ihmisessä on koira.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kun vaihtoehtoina on joko lopettaa tuo kala tai tehdä kuten avain tekee, niin jos kala näyttää olevan muutoin kunnossa, syö ja ui normaalisti, niin kyllä antaisin sen viettää rauhassa "eläkepäiviään". Uusia kaloja en tuohon ottaisi, koska siitä voi seurata stressiä ja kalatauteja jne.

Hoitona siis: odota ja tarkkaile!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
avain
Senior Member
Senior Member
Viestit: 589
Liittynyt: 18:36, 31.05.2004
Paikkakunta: Ylöjärvi

kiitos kannustuksesta JJ

Viesti Kirjoittaja avain »

Luulin jo olevani aivan idiootti...
:?
Tässä seurassa on parempi olla hullu kuin tervejärkinen, silloin on paljon helpompaa.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

avain ja jjarvi; Juuh, ei ole ensimmäinen kerta kun Lehtis (tahi joku muu vonkale) joutuu olemaan liian pienessä akvassa. Eikä varmaan viimeinenkään tuolla menolla, valitettavasti. :| ..Kun joku lipsuu näistä vaatimuksista muut seuraavat perässä, eikös se niin mene?

Täytyy kuitenkin arvostaa avaimen "pelastusta": Se oli hienosti tehty, minunkin mielestäni, enkä ole väittänytkään muuta.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Mielenkiinoinen tapaus! Kevyesti vääntää toisten ajatukset uuteen uskoon, joten aiheesta on turha jatkaa!
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
mysli
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1308
Liittynyt: 15:15, 06.06.2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mysli »

millia kirjoitti:Se oli jonkun koulun sivut, en nyt muista mikä.
Kas tässä. http://www.saunalahti.fi/~hyk/56-luokkahuonesivu-3.htm

Pahin jonka minä olen nähnyt, on neljäkymmentälitrainen purnukka kahdella isolla lehtikalalla.
Dixi et animam levavi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”