Eheim Ecco 2034n ilmavaivat

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jcollan
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Eheim Ecco 2034n ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja jcollan »

Hei Kanssatallaajat!

Oletteko törmänneet vastaavaan ilmiöön Eheimin uudessa Ecco ulkosuodatin sarjassa. 2034 on asennettuna minulla 128 litraiseen pieneen malawipurkkiin jossa muutama sinihuulikirjoahven ja pohjalla korallihiekkaa. Suodattimeen, joka on ollut käytössä noin kaksi kuukautta ja jonka hankin uutena, syntyy jostakin kaasuja, joka pahimmillaan pysäyttää roottorin kyvyn pumpata vettä ja virtaus pysähtyy kokonaan. Seuraukseena raivokasta roklatusta, joka ei tee hyvää hermoille saati itse moottorin siipipyörälle ja akselille. Mistä moinen voi johtua? Onko kysessä kemiallinen reaktio pöntössä vai tekninen vika pumpussa. Kun pöntön pysäyttää on se paineistettuna tiivis. Pönttö on akvaarion alla ja pumppauskorkeus on noin 80 cm. Mekaanisten suodattimien puhdistus ja hienosuodattimen vaihto auttaa, mutta vain hetkellisesti. Vesi on altaassa on kirkasta ja suodattimet silmämääräisesti puhtaat. Voiko perusvetenä käytetty kraanavesi jonka pH on noin 7 vapauttaa korallin kanssa prosessikaasuja muun orgaanisen jätteen kanssa reagoidessaan noin paljon?

Altaan pH on noin 8,5 ja karbonaattikovuus 8-9. Kovuutta on nostettu ruokasoodalla perustasosta joka raakavedellä on vain 3
veksi
Member
Member

Re: Eheim Ecco 2034n ilmavaivat

Viesti Kirjoittaja veksi »

En tunne ko suodatinta, mutta... Vaihtoehtoja ei ole montaa. Kyseessä on tavalla tai toisella vuoto imupuolella. Eli reikä tai väljyys ennen pumppua, mistä ilma pääsee sisään. Sen verran pitkään suodatin on jo käynyt, että vanhat ilmat on jo poistuneet ja jostain pitää tulla uutta.
009
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 009 »

Jos se lykkää poistotorvesta ilmaa, niin se repii sitä imupuolelta.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mulla samanmoinen suodatin ja siinä joskus sama vaiva, ehkä parin kuukauden välein. Jostain se vetää sitä ilmaa.
Mittään en sille osaa enkä aikonutkaan tehdä, mutta itse ongelman voi siirtää pois päiväjärjestyksestä kun sammuttaa ja monitoimikahvan painaa alas ja taasen nostaa ylös, eli suodatin vetää uudelleen vettä täyteen. on se kätevä kumminki tuo kahvan imu. Ei tarvii sentään ottaa letkua akvasta ja imaista. Nykyään teen tuon heti, kun alkaa "surista" vajauttaan, ettei roottorin tarvii hakata tyhjää. Taas pelittää pari kuukautta.
Mä luulen, että on virhe suunnittelussa.... mutta, sulla kun on uusi peli ja takuu voimassa, voisit kysyä kyllä myyjältä että mitä siihen sanottaisiin. Mä ostin omani käytettynä, ni ei ole takuutakaan enää.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Mollinen
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Mollinen »

Minulla oli samanlainen rohina / pörinä isossa eccossa viime kesänä ja sain sen korjattua "vahingossa".
Alkuun suodatin oli lattialla ja sijoitin sen jossain vaiheessa altaan tason hyllylle jolloin ilmakuplien vinkuna alkoi ja jatkui satunnaisesti. Tulin sitten kerran laittaneeksi suodattimen takaisin lattialle ja ilmakuplien tuottaminen loppui.
(Muistaakseni eccon käyttöohjeessa on min ja max mitat vedenpinnan suhteen, johtuisiko tästä)
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Oletko vaihtanut letkuja? Oletko puhdistanut letkuja?
Epäilen, että pörinä johtuu veden/ilman virtauksesta. Pumppu työntäis vettä enemmän akvaarioon, kuin lappoperiaatteella vettä tulee suodattimeen. Sama ääni kuuluu, kun isäntä ryystää kahvia tassista :mrgreen: .
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mollinen kirjoitti:Minulla oli samanlainen rohina / pörinä isossa eccossa viime kesänä ja sain sen korjattua "vahingossa".
Alkuun suodatin oli lattialla ja sijoitin sen jossain vaiheessa altaan tason hyllylle jolloin ilmakuplien vinkuna alkoi ja jatkui satunnaisesti. Tulin sitten kerran laittaneeksi suodattimen takaisin lattialle ja ilmakuplien tuottaminen loppui.
(Muistaakseni eccon käyttöohjeessa on min ja max mitat vedenpinnan suhteen, johtuisiko tästä)
Kas, mulla oli edellisessä asunnossa Ecco aika ylhäällä, alempana kuitenkin kuin esmees veden pinta. Nyt se on lattialla, mutta vaikka akvakin on nyt hieman alempana (matalampi pöytä) niin taitaa silti tuota eroa olla nyt enempi. Tarvinneekin joskus muistaa kurkata sitä käyttöohjetta :mrgreen: . Tulevaisuus näyttää sitten kumminkin, onko nyt eroa, vasta se on kuukauden päivät ollut käytössä tässä asunnossa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”