Nyt tarvittaisiin apua lajintunnistuksen suhteen. Kuvan liittämistä viestiin en vielä ole ehtinyt harjoittelemaan, joten täytyy pidättäytyä verbaalisessa ulosannissa.
Elikkä, ostin useampi kuukausi sitten toiselta harrastajalta tuonne 240l tankkiin tiikerilumpeen. Tai tiikerilumpeena se minulle myytiin, mutta olen alkanut hieman epäillä asiaa. Lumpeen lehdet ovat halkaisijaltaan n. 5 cm, ja niitä on suunnilleen 5-6 per kasvi. Lehtien pohjaväri on kauniin vihreä, ja niissä on punaruskeita läikkiä. Lumme on levinnyt aika tehokkaasti, ja altaassa taitaa olla jo 3-4 uutta pikkulummetta. Eniten minua kuitenkin ihmetyttää se, että lumme on korkeudeltaan vain 10 cm, vaikka käsittääkseni tiikerilumme kasvaa aika nopeasti pintaan asti ja täyttää pinnan kelluslehdillä? Lumme saa varmasti riittävästi valoa, ja muut kasvit sen ympärillä kasvavat oikein hyvin, joten vika ei pitäisi olla kasvuolosuhteissakaan.
Te viisaammat, voisitteko kertoa, että mikä laji mahtaa akvaariossani asustaa? Onko tiikerilumpeella olemassa joku sukulaislajike tms? :)
Tiikerilummeko?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Tiikerilummeko?
240 l + 63 l
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Tiikerilummeko?
Kyllä se hyvinkin voi olla Tiikerilumme, ei meilläkään toisessa altaassa tiikerilumme nouse pohjasta pintaan, ilmeisesti liian vähäisen valon johdosta ! Kovin kasvaa uusia lehtiä ja "valmistautuu kesään" pohjalla odotellen valonmäärän kasvua 
- j o n i -

- j o n i -
-
- Advanced Member
Kuulostaa vihreälunpeelta, vihreälumme ei siis taida olla Tiikerilumme, vaan se punainen muoto. Mulla on ollut pitkään paljon vihreälumpeita mutta nekään eivät ole pinnalle kasvannut vaan jäännyt nieniksi puskiksi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Mulla on myös n. 4 kk sitten ostettu punainen tiikerilumme, joka on tehnyt runsaasti hienoja lehtiä, mutta pysyy matalana.
Oletan, että joku kaunis päivä sitten ryöpsähtää pintaa kohti ( akva on mulla 50 cm korkea ).
Oletan, että joku kaunis päivä sitten ryöpsähtää pintaa kohti ( akva on mulla 50 cm korkea ).
-
- Advanced Member
Mun akvaarion on 60cm korkea ja entinen lumme kasvoi pintaan asti, peitti kaiken valon
Vaikka oli hieno niin olla pakko leikata ihan matalaksi 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Mulla aikoinaan tiikerilumme kasvatti uposlehtipuskan sekä jättisuuria kelluslehtiä pintaan niin että niitä sai karsia aika tiuhaan kun peittivät valon kaikelta muulta. Lisäksi "emokasvi" teki useita poikasia sekä itse kukki mahtavan ison vaaleanpunaisen kukan. Altaan syvyys oli 65cm,valaistuksena 3x36W loisteputket (1xactiva,2xaquastar),lannoitteena kaksi JBL:n kuulaa sekä Sera Florena. Aika oli pimeä marras-joulukuu ja huoneessa ei ollut television "valon" ja pienen kattolamoun lisäksi muuta valaistusta.
Itsekin ihmetellyt tuota monen muun lisäksi että noinkin heikossa valossa ja syvässä altaassa menestyi noin mahtavasti, vaihdoin asuntoa ja sen jälkeen ei lumme enää ollutkaan entisensä, riutui tavallisena muutaman sentin korkuisena pohjalla ja silloin tällöin teki joitain hauraita kelluslehtiä kunnes sitten vähitellen kuoli pois.. Yhden poikasen siitä annoin tuttavalle jolla myös kukki, kylläkin valkoisen kukan, tuo oma vaaleanpunainen kukkani olikin kans mysteeri..
Itsekin ihmetellyt tuota monen muun lisäksi että noinkin heikossa valossa ja syvässä altaassa menestyi noin mahtavasti, vaihdoin asuntoa ja sen jälkeen ei lumme enää ollutkaan entisensä, riutui tavallisena muutaman sentin korkuisena pohjalla ja silloin tällöin teki joitain hauraita kelluslehtiä kunnes sitten vähitellen kuoli pois.. Yhden poikasen siitä annoin tuttavalle jolla myös kukki, kylläkin valkoisen kukan, tuo oma vaaleanpunainen kukkani olikin kans mysteeri..
-Aivot ovat ihmeellinen elin. Ne alkavat toimia kun nouset aamulla eivätkä lakkaa ennen kuin pääset työpaikalle..-
-
- Starting Member
Kiitos tiedoista! Elän siis vielä siinä toivossa, että tuo meidänkin "mataluus" joskus saavuttaa vedenpinnan... :)
240 l + 63 l