Pohjahiekka
Valvoja: Moderaattorit
Pohjahiekka
Hei!
Minun akvaariossa on nyt soraa jonka koko on arviolta noin 4mm. Viikottaisen vedenvaihdon yhteydessä minä imen pohjalta kakat ynnä muut. Minä haluasin nyt vaihtaa soran hiekkaaan jonka koko on noin 1mm, mutta miten pitää tehdä silloin kun haluaa imeä roskat pohjasta. Eikö hiekka imeydy mukaan? Pitääkö olla joku erikonen pohjalappo hienolle hiekalle vai eikö silloin yhtään voi imeä roskat pohjalta?
*Ei ymärrä*
Minun akvaariossa on nyt soraa jonka koko on arviolta noin 4mm. Viikottaisen vedenvaihdon yhteydessä minä imen pohjalta kakat ynnä muut. Minä haluasin nyt vaihtaa soran hiekkaaan jonka koko on noin 1mm, mutta miten pitää tehdä silloin kun haluaa imeä roskat pohjasta. Eikö hiekka imeydy mukaan? Pitääkö olla joku erikonen pohjalappo hienolle hiekalle vai eikö silloin yhtään voi imeä roskat pohjalta?
*Ei ymärrä*
Hiekkaa ei lapota lainkaan, ts. sitä lapon päätä ei tungeta sinne hiekkaan. Roskat eivät valu hiekan sekaan samoin kuin sorassa tapahtuu, joten hiekan sisään ei muodostu lietettä samassa mittakaavassa. Hiekka pidetään kuohkeana joko itse kädellä sitä vähän möyhentäen, tikulla tökkien tai laittamalla niitä kotiloita altaaseen, jotka näyttää jäätelötötterötä (tuli oikosulku, eikä nimi tule mieleen)
Nuo kotilot elävät pääosin pohjassa ja liikkuessaan pitävät sen kuohkeana.

-
- Junior Member
Jos virtaus pohjalla on kunnollista ja jotkut kalat rymyää tarpeeksi, niin roskat ohjautuu kyllä suodattimiin. Jos näin ei käy, ne voi kevyesti letkulla imasta. niin kauan kun et letkua työnnä hiekkaan, ei hiekka lähde mukaan.
Ne kotilot muuten on kierteissarvikotiloita
Edit. Korjattu aivojen toimintahäiriöstä johtuva oikosolun aiheuttama suipposarvi, kierteissarveksi...
Ne kotilot muuten on kierteissarvikotiloita

Edit. Korjattu aivojen toimintahäiriöstä johtuva oikosolun aiheuttama suipposarvi, kierteissarveksi...
Viimeksi muokannut VilleJ, 23:12, 05.10.2003. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kierteissarvikotiloita saa vaikkapa eläinkaupasta pyytämällä, tai toisilta harrastajilta.
Itse vedenvaihdossa joskus lappoan myös hiekan pinnalta roskia. Yleensä niitä ei ole, ovat kulkeutuneet mattoon. Hieno 0,1- 0,6 mm hiekka tulee kyllä lapon mukana jos liian lähelle hiekan pintaa sen lapon tunkee
!
Itse vedenvaihdossa joskus lappoan myös hiekan pinnalta roskia. Yleensä niitä ei ole, ovat kulkeutuneet mattoon. Hieno 0,1- 0,6 mm hiekka tulee kyllä lapon mukana jos liian lähelle hiekan pintaa sen lapon tunkee

Ei hieno hiekka sotke. Mulla ei ole kyllä mitään isoja plekoja riehumassa. Katinkullat, monniset ja rusokirjoahvenet pöllyttelevät hiekkaa jonkun verran, mutta se vain vaihtaa paikkaa, ei jää veteen lillumaan.
Mulla on altaissa kahta kokoa 0,1-0,6 ja 0,7-1,2 joista hienompi on mielestäni kauniimpaa. Se on ollut altaassa tosin vasta lyhyen aikaa, joten huonot puolet eivät ehkä ole vielä tulleet esille! Olen kyllä vaihtamassa sitä myös toiseen altaaseen
.
Mulla on altaissa kahta kokoa 0,1-0,6 ja 0,7-1,2 joista hienompi on mielestäni kauniimpaa. Se on ollut altaassa tosin vasta lyhyen aikaa, joten huonot puolet eivät ehkä ole vielä tulleet esille! Olen kyllä vaihtamassa sitä myös toiseen altaaseen

Myyvät 25 kg:n säkeissä hiekkapuhallushiekkaa. Sitä on kahta karkeutta. Karkeampi on 0,5-1,2mm ja siinä saattaa olla öljy jämiä. (Itsekkin ostin tosin sitä eilen pari säkkiä.) Sitten on myös hienompaa jossa kuivatuksessa on käytetty kaasua eli ei ainakaan pitäisi olla öljyjämiä. Maksaa n. 6 euroa säkki.
Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla!
Jep, se hiekka on sitä mikä saattaa sisältää öljyjäämiä. Tosin itselläni se ei ainakaan ole aiheuttanut minkäänlaisia ongelmia. Jos haet aqua-web:in haulla tietoja tuosta hiekasta niin tiedät miten ristiriitaista tietoa sen haitallisuudesta on. Oma hiekkani on pesty hyvin ja eipä ole vielä yksikään sintti siihen kuollut.timipi kirjoitti:SANI, mitä pahaa on optirockin hiekassa? Mitä se siis on? Onko se juuri sitä, mikä saattaa sisältää öljyjämiä?
Siis korostan... saattaa sisältää öljyjämiä. Tuo hiekka on ollut monella harrastajalla käytössä monia vuosia. Mutta lue se aikaisempi keskustelu aiheesta.AkiK, käytätkö siis sitä mahdollisesti öljyistä hiekkaa akvaarioon? Miten saat öljyn pois?
Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla!