Lisää suodatusta?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lisenok
Starting Member
Starting Member

Lisää suodatusta?

Viesti Kirjoittaja lisenok »

Elikkä olisi nyt paljon kysyttävää.
Minulla on Juvel rio 385litrainen, akvaariossa tällä hetkellä klovninuoliasia, pleko, parvi sitruunatetroja, kiekkokala ja lehtikala. Ensi viikolla toivottavasti tulee 6 uutta kiekkoa, tai mahtuuko enemmän?
suodattimena on ulkosuodatin Eheim 2026, tuntuu nyt siltä, että tarvittaisin sisäsuodatinta(mattosuodatinta kenties?)
Mutta kysymys on seuraava, minkä tehoisena hankin sisäsuodattimen?
Mistä löydän mattosuodatimen tekemista varten ohjeita?
Viekö sellainen paljon tilaa?
Myös ajattelin laittaa akvaarion sisään takaseinälle semmosta taustaa (faunattarestahan löytyy sitä halvempaa versiota) sekin vie tilaa, kannattaako sitä nyt laittaa olleenkaan?
kai tulee lisää kysymyksiä myöhemmin :D
sammu
Senior Member
Senior Member

Re: Lisää suodatusta?

Viesti Kirjoittaja sammu »

Mielestäni tuon lisäyksen jälkeen on jo ihan maksimi varsinkin aikuiskoossa ja lehtikalan siirtäisin muualle.

Mattosuodattimelle löytyy ohjeita ja variaatioita täältä haulla sekä http://www.aquahoito.info/suomi/index.html ja tarkemmin http://www.aquahoito.info/suomi/akvaari ... /index.php

Sisäsuodatin ei ole pakosti tarpeen, mutta kyllä tuosta hyötyäkin on. Osta joku tehokas, esim. 1000 l/h.

Tekiasin joko ulkopuolisen taustan tai sitten mattosuodatintaustan. Toki suuri juurakko tmv, jonka taakse pääsevät piiloon tuntiessaan uhatuksi.
veksi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja veksi »

Jos sulla on juwelin oma suodatinzydeemi, niin toista sisäsuodatinta tuskin kannattaa hommata. Kiekot ei pidä voimakkaasta virtauksesta. Itselläni on samassa yhdistelmässä isompi ulkosuodatin ilman ongelmia. Miksi epäilet ettei nykyinen suodatin riitä?
lisenok
Starting Member
Starting Member

Ei ole Juvelin omaa- Ainoastaan se ulkosuodatin.
Nykyinen suodatin on aika tehoton sen takia, että imuaukkoon keräntyy isompaa roskaa joka päivää eikä se ime enää tän takia hyvin, minkä seurauksena vedessä lejuu pienempää roskaa...
Se voimakas virtaus pisti miettimään :?
-----------------------------------------------------------------------------

sammu,Kyllä lehtikala muuttaa silloin toiseen akvaarioon. Mikä se mattosuodatintausta on? Onko siitä sinun antamasi linkissa?
Shadowman
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Shadowman »

Pelkkä 2026 tuntuu pahasti alimitoitetulta suodatukselta.

Itselläni on 400 litran Juwelissa 2028 ja 2217 ulkosuodattimet, sekä 2048 sisäsuodatin lisämodulilla.
Tämän on tarkoitus olla riittävä suodatus 6-8 aikuiselle kiekolle + muutamia monnisia ja tetroja kaverina.

Toimii hyvin, eikä ole ollut houkutusta vähentää suodatusta yhtään. Ulkosuodattimien puhdistusväli n.4 kk
sisäsuodattimelle n 1 kk.

Mattosuodattimista on huonoja kokemuksia kiekkojen kanssa. Jokainen saa toki kokeilla, itse en lähtisi leikkimään niillä kiekkoaltaassa.
lisenok
Starting Member
Starting Member

Shadowman
Ups, se olikin sitten Eheim 2028!
periaattessa mulla on jonkillainen vanha ulkosuodatin, joka toimii mutta klipsi on rikki. Voisin varmaan ottaa sitä käyttöön, vai riittääkö joku tehokkaampi sisäsuodatin?
Olis kiva katsoa miten sinun akvariossasi on laitettu sisäsuodatin ja ulkosuodattimien letkut - onko näkyvillä? Miten on laitettu hidastamaan virtausta, jos laitettu?

veksiKiitos! Mietitään nyt hetki, otanko vanhan käyttöön, jos klipsi jostain löytyy vai ostanko joku muu?
sammu
Senior Member
Senior Member

Minulla taas hyvä kokemus mattosuodattimesta kiekkoaltaassa ilman muita suodattimia- tosin minulla koko takaseinän täyttävä. Ettei kuitenkin ole ollut jotkut plekot tai monnit, jotka ovat nuo ongelmat aiheuttaneet...
Shadowman kirjoitti:
Mattosuodattimista on huonoja kokemuksia kiekkojen kanssa. Jokainen saa toki kokeilla, itse en lähtisi leikkimään niillä kiekkoaltaassa.
Feliza
Member
Member
Akvaarioseurat: OAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Miten olisi valutussuodatin lisäsuodattimeksi? Johdat veden pönttösuodattimesta valutussuodattimeen, esimerkiksi parvekelaatikkomalliin: http://oulunakvaarioseura.net/page.php?7

Tai tornimallinenkin valutussuodatin toimisi: http://oulunakvaarioseura.net/page.php?8

Veden kun johtaa takaisin altaaseen sateenomaisesti pisaroimaan, niin vältytään virtaukseltakin.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Feliza kirjoitti:Miten olisi valutussuodatin lisäsuodattimeksi? Johdat veden pönttösuodattimesta valutussuodattimeen, esimerkiksi parvekelaatikkomalliin: http://oulunakvaarioseura.net/page.php?7

Tai tornimallinenkin valutussuodatin toimisi: http://oulunakvaarioseura.net/page.php?8

Veden kun johtaa takaisin altaaseen sateenomaisesti pisaroimaan, niin vältytään virtaukseltakin.
Suhtautuisin tuohon lekasoran käyttöön suodatusmateriaalina erittäin varauksellisesti, aikoinaan kiekkoringissä asiaa tutkittiin ja valmistusessa käytetään rikkiä joka on myrkyllistä.
Voi olla että Optiroc merkkinen lekasora ei sisällä rikkiä, mutta saattaa sisältää muita lisäaineita.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
lazzo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lazzo »

valutuksen jos hankit, niin tilavuutta reilusti laatikkoon! Itselläni n.80l tilavuus valutuksessa, täynnä ainoastaan ruohomattoa ja hyvin toimii! Luonnonkiekotkin innostuivat kutemaan, tiedä sit olikos syytä tai seurausta! :D
Shadowman
Junior Member
Junior Member

lisenok kirjoitti:Shadowman
Ups, se olikin sitten Eheim 2028!
periaattessa mulla on jonkillainen vanha ulkosuodatin, joka toimii mutta klipsi on rikki. Voisin varmaan ottaa sitä käyttöön, vai riittääkö joku tehokkaampi sisäsuodatin?
Olis kiva katsoa miten sinun akvariossasi on laitettu sisäsuodatin ja ulkosuodattimien letkut - onko näkyvillä? Miten on laitettu hidastamaan virtausta, jos laitettu?
Selvä ! 2028 on jo hyvä lähtökohta suodatukseen.
Itselläni on molemmissa ulkosuodattimissa Eheimin Installation setit, joissa yhden suodattimen puhallusta voi jakaa vaikka neljään suuntaan. Käytännössä molemmissa päissä on yksi säädettävä suihkuputkiyksikkö, jossa kahdesta palasta puhallus viistosti pohjaa kohti ja kahdesta viistosti pintaan. Pohja pysyy puhtaana ja pintavesikin kiertää reilusti.Kiekot uiskentelevat tyytyväisenä keskivedessä.

Sisäsuodatin puhaltaa suoraan takalasia pitkin. Kiekot hengailevat joka tapauksessa aina etulasin tuntumassa, ainakin jos vähänkään liikettä näkyy ulkopuolella ;)

Tuossa on jotain kuvia installation seteistä imu ja puhalluspuolelle, menevät Juvelin alkuperäisistä takapuolella olevista aukoista hyvin sisälle, omasta ratkaisusta ei ole kuvia tähän hätään..

http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index ... 27655_ehen

Tutki, mikä se vanha suodatin on. Klipsi ei välttämättä maltaita maksa, jos se muuten toimii. Käyttöön vaan..
Shadowman
Junior Member
Junior Member

sammu kirjoitti:Minulla taas hyvä kokemus mattosuodattimesta kiekkoaltaassa ilman muita suodattimia- tosin minulla koko takaseinän täyttävä. Ettei kuitenkin ole ollut jotkut plekot tai monnit, jotka ovat nuo ongelmat aiheuttaneet...
Et mahda syöttää naudansydäntä, sen jämät muodostavat kovan haasteen mattosuodattimelle ;)

(Tiedän, monien pitkän linjan kiekkoharrastajien tapa syöttää naudansydäntä kiekoille on nykyään täysin tuomittava ja moraaliton monien "asiantuntijoiden" mielestä, siihen en kaipaa mielipiteitä)
Morpho
Senior Member
Senior Member

Shadowman kirjoitti:
sammu kirjoitti:Minulla taas hyvä kokemus mattosuodattimesta kiekkoaltaassa ilman muita suodattimia- tosin minulla koko takaseinän täyttävä. Ettei kuitenkin ole ollut jotkut plekot tai monnit, jotka ovat nuo ongelmat aiheuttaneet...
Et mahda syöttää naudansydäntä, sen jämät muodostavat kovan haasteen mattosuodattimelle ;)

(Tiedän, monien pitkän linjan kiekkoharrastajien tapa syöttää naudansydäntä kiekoille on nykyään täysin tuomittava ja moraaliton monien "asiantuntijoiden" mielestä, siihen en kaipaa mielipiteitä)

Kaikki kiekkomixit ja monet muutkin kiekkojen ravintoaineet kuormittavat allasta paljon enemmän kuin normaali tetrojen hiutaleruokinta.
Omasta mielestäni mattosuodatus ei sovellu laisinkaan kiekkoaltaaseen, kuormitus varsinkin kasvavien kiekkojen altaassa on valtava.
Omassa ruokinassani naudansydän muodostaa korkeintaan 20% koko ruokakuormituksesta, mutta en uskaltaisi kokokeilla mattosuodatusta.

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

Minun olohuonealtaassani kyllä mattosuodatin toimii loistavasti, vaikka kuormitus on isollaan kiekoista ja niiden ruokinnasta. Ollut tuossa nyt pari vuotta ilman pienintäkään ongelmaa.
Juhani
sammu
Senior Member
Senior Member

En ole kylläkään käyttänyt naudansydäntä, vaikka muista on sekoituksia tullut tehtyä. Eli teillä ei olekaan ollut ongelmana maton tukkeutuminen, vaan suodatustehon riittämättömyys? Suodatusteho taas riippuu maton määrästä, jonka mukaan veden virtausmäärä mitotetaan. Minulla on suodatustehokasta mattoa noin 1.6m x 0.55 m, joka tuntuu hyvin piisaavan pitämään nitriitit kurissa.
Morpho
Senior Member
Senior Member

juhani kirjoitti:Minun olohuonealtaassani kyllä mattosuodatin toimii loistavasti, vaikka kuormitus on isollaan kiekoista ja niiden ruokinnasta. Ollut tuossa nyt pari vuotta ilman pienintäkään ongelmaa.

Hyvä että toimii, itse olen ajatellut etten haluaisi sellaista ruveta putsailemaan jos menisi tukkoon.
Omat Eheimin vanhat isot classic suodattimet omaavat todella pitkät huoltovälit, varsinkin kun monesti veden vaihdon yhteydessä päästän osan vaihtovedesiä suodattimen alapoistoventtiilin kautta ja saan näin osan paskoista huuhdeltua pois. Suodatin materiaalina sita Eheimin huokoista biolasipalloa.

juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

Minun matossa ei ole ollut mitään merkkiä tukkeutumisesta. Jokaisen vedenvaihdon yhteydessä imutan kyllä maton pintaa ympäriinsä ja hyvin siitä likaa irtoaa. Lieneekö tuo imutus pari kertaa viikossa auttanut siihen, että ei ole mennyt tukkoonkaan. Mutta kaiken kaikkiaan olen ollut melkoisen tyytyväinen suodatinvalintaani. Lisäksi on vanha Eheim classikki (olikohan joku 2215 tai vastaava) keräämässä irtomoskaa, jota kyllä jonkin verran leijailee, jos on pelkkä matto.
Juhani
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”