Agressiivinen kirsikkabarbiuros

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Lady Lasol
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Agressiivinen kirsikkabarbiuros

Viesti Kirjoittaja Lady Lasol »

Olen aloitteleva akvaarioharrastaja ja ensimmäiset kalani ovat kirsikkabarbeja ja kääpiörasboroita. Otin 60 litraiseen purkkiin aluksi kolme kirsikkaa, kaksi naarasta ja yhden uroksen. Niillä meni ihan mukavasti, uros ajoi naaraita välillä, mutta ei liikaa. Sitten tälle pojalle kävi vahinko, se oli jotenkin onnistunut ujuttamaan itsensä suodattimen ritilän raosta sinne sisälle nalkkiin ( se oli aika pieni vielä, ja yksi ritilä oli hieman vääntynyt,huomasin sen liian myöhään). Oli niin huonossa kunnossa, että piti lopettaa. :cry:
Naaraat jäivät kahdestaan ja kaikki meni ihan ok jonkin aikaa. Hommasin lisäksi 15 kpl parven kääpiörasboroita, niihin eivät kiinnittäneet mitään suurempaa huomiota. Myyjä kyllä sanoi että kirsikat voivat syödä rasborat, mutta eivät ole popsineet. Siltä osin kaikki edelleen ok, rasborat ovat iloisia ja kerjäävät ruokaa aina kun kävelen ohi. :) Ei kai niitä ole liikaa, ovathan niin pieniä?
Kirsikkanaaraista toinen alkoi pari viikkoa uroksen poistumisen jälkeen pomottaa toista naarasta, ajoi takaa ja ei antanut sen syödä. Ajattelin että kai sinne on hankittava uusi uros, jos se siitä tilanne rauhoittuu. Hain viikko sitten uuden uroksen ja kolmannen naaraan. Sen jälkeen näillä kahdella alkuperäisellä naaraalla ei ole ollut hetken rauhaa. Uros ajaa niitä kokoajan, ne yleensä kyyhöttävät nurkassa liikkumattomina. Ovat kuitenkin kuteneetkin pari kertaa viikon sisällä, silloin toinen naaras saa olla rauhassa, ja se jonka kanssa kutee vaikuttaa ihan halukkaalta toimintaan. :D Kiehnäävät kasvien seassa ja näin muutamat mätimunatkin leijailemassa. :) Eilen oli tällainen kutupäivä, se jatkui valojen syttymisestä melkein valojen sammumiseen illalla. Toinen naaras oli pullea, nyt aivan hoikka eilisen rallin jäljiltä.
Ongelma tässä on kuitenkin tuo agressiivinen takaa-ajo, joka alkaa heti aamusta ja jatkuu aina, kun toinen vanhemmista naaraista sattuu uroksen tielle. Se on siis erilaista kuin silloin kun ne kutevat, koska naaraat vain menevät karkuun ja piiloon. Voiko tuo uros olla aina tuollainen, vai onko toiveita, että se välillä rauhoittuu? Säälittää nämä kyyhöttävät naaraat. :(
Kolmas naaras (pienin kaikista)on saanut olla rauhassa, ja se ei olekaan yhtään stressaantuneen oloinen, se lähinnä hengailee rasboraparven kanssa. :?

Teinkö sen virheen, että otin ne rasborat, olisiko pitänyt ottaa vain isompi joukko kirsikoita? Olisi sitten ollut useampi naaras jota ajaa...hmm. Ihastuin vain niin kovin niihin rasboroihin, ovat mainioita kalasia. :P Olen kyllä jo vihjaillut ukolle, että josko ottaisin vielä toisen purkin johonkin nurkkaan...ehkä isomman. Tosin minua pidetään hulluna jo nyt, puhun kokoajan lähinnä kaloista. :mrgreen: Sitten voisi tietty siirtää nuo kirsikat sinne, ja ottaa niitä vaikka lisää.

Vesiarvot käsittääkseni ok:

PH: 7, tai hieman alle...näyttää vähän vaaleammalle kuin 7 väri, mutta ei niin vaalealle kuin 6,5 (tippatesti)
KH: 4
GH:5
NO2:0
NO3: liuskatestissä ehkä n.10

Olen lisännyt turveuutetta ja laittanut lisää kasveja tuossa viimeviikolla, sen jälkeen ne innostui kutemaan.
Oli tällainen pitkänlainen selostus, olen yrittänyt etsiä aiheeseen liittyviä viestejä, löysinkin jonkun uroksen ajamiseen liittyvän, mutta siinä ei ollut aivan sama tilanne.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Agressiivinen kirsikkabarbiuros

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Ehkä toinen uros ja pari tyttöä lisää niin poijaat voisi pullistella keskenään välillä eikä koko aika menisi tyttöjen jahtaamiseen. Mulla on 15 kirsikkabarbia joista 4 poikaa ja loput tyttöjä ja sopuisasti elelevät.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”