Vedenvaihdot suurissa akvaarioissa
Valvoja: Moderaattorit
Vedenvaihdot suurissa akvaarioissa
Minua on askarruttanut tuo veden vaihdon käytännöllisyys. Eli voiko suuremmissa akvaarioissa toteuttaa muuten tuota vedenvaihtoa,kun kantamalla suuria määriä vesiä pois ja takaisin.Esimerkiksi yli 500 litran kokoisissa. 
Ja jos ongelmana on liian pitkä matka kylppärin lattiakaivoon tai vessanpönttöön, niin sitten voi toki tehdä niinkuin minä. Laitan kiertovesipumpun pumppaamaan veden letkua pitkin keittiön lavuaariin(tuo ei siis enää tavallisella lappoimulla toimi, koska letku kulkee pitkän matkan lattialla ja sitten nousee lavuaariin joka saattaa hyvinkin olla samalla korkeudella kuin akvaarion vedenpinta).
-
maketzu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Sama täällä että vesi vaihdetaan letkun kautta. Paitsi olkkarin akvaarosta ja omassa huoneessani olevasta. Eli kahdesta vaihdetaan letkulla ja kahdesta ämpärillä.
Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Citymarketissa näin eilen puutarhatarvike-osastolla letkuliitinpaketin, jossa oli useampikin osa ja hintaa taisi olla 2,50-3 euroa. Itse ostin kalliimmalla merkkitavaraa bauhausista. Ja nyt harmittaa...Tuukkah kirjoitti:Minä luruttelen myös puutarhaletkulla pois ja takaisin, mutta kunnollista pikaliitintä en ole vielä onnistunut löytämään (viitseliäisyyden puutetta, tiedän... yksi reissu kunnon LVI-puljuun ja etsintä olisi ohi)...
Ellei viime hetkiä olisi, mitään ei tulisi tehdyksi. aquaario.tk
-
Kaizu
- Imperaattori

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Biltema on hyvä paikka aloittaa etsinnät. Sieltä ostin itselleni pikaliittimen letkun ja hanan välille (kun ensin olin jusalla sellaisen nähnyt). Ei tosin sovi niihin leveisiin hanamalleihin.Tuukkah kirjoitti:Minä luruttelen myös puutarhaletkulla pois ja takaisin, mutta kunnollista pikaliitintä en ole vielä onnistunut löytämään (viitseliäisyyden puutetta, tiedän... yksi reissu kunnon LVI-puljuun ja etsintä olisi ohi)...
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Meillä vaihdetaan kaikkien altaiden vedet letkulla, pienimmän altaan koko 63 litraa ja isoimman 720 litraa, altaita kämpässä tulee kohta olemaan 5 ja vesimassaa puolitoista kuutiota. Se tarkoittaa 700 litran vedenvaihtoa viikottain ja olen ehdottomasti sitä mieltä että se on joko hullu tai hieman yksinkertainen joka kantaa sen verran vettä
(Jos mies kantaa ne vedet niin kyse ei välttämättä ole idiotismista vaan varmaan siitä, että sankojen nosteleminen on halvempaa kuin raudan nostaminen punttisalilla
).
Imu tarvitsee saada letkuun vaan sen yhden kerran. Senkun siirtää letkun aina seuraavaan altaaseen, nostelee letkua ja imu jatkuu. Samalla toinen letku täyttää jo tyhjennettyjä altaita.
Imu tarvitsee saada letkuun vaan sen yhden kerran. Senkun siirtää letkun aina seuraavaan altaaseen, nostelee letkua ja imu jatkuu. Samalla toinen letku täyttää jo tyhjennettyjä altaita.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
-
Juissi
Miten nopeasti muuten tuota letkua pitkin vesi vähenee akvaariosta, eli kuinka monta litraa tunnissa (karkea arvio)? Itsellä kun menee tuon noin 150 litran poistamiseen varmaan lähelle 20 min, letku on normaalia vihreää puutarhaletkua, sisähalkaisija noin 12 mm, pituus noin 10 m. Pumppu voisi nopeuttaa tuota virtausta tai isompi letku, muttei oikein viitsisi ostaa uutta tuuman paksuista letkuakaan ainoastaan tuota vedenvaihtoa varten.
Entäs sitten se veden lisääminen? Mihin hanaan te olette kytkeneet letkun? Tuossa vessan alapesuhanassa kun on se huono puoli, että puolet vedestä tulee hanasta ja vaan puolet menee letkun kautta. Saa valuttaa hulluna vettä lavuaarista alas. Pesuhuoneen suihkun hanasta saisi kyllä valutettua, mutta se on turhan kaukana, eikä viitsisi betää letkua koko talon läpi.
Entäs se pikaliitin? Minkälainen liitin, mihin ja niin edespäin. Kertokaa joku tällaiselle LVI-alaa tuntemattomalle teekkarille.
Entäs sitten se veden lisääminen? Mihin hanaan te olette kytkeneet letkun? Tuossa vessan alapesuhanassa kun on se huono puoli, että puolet vedestä tulee hanasta ja vaan puolet menee letkun kautta. Saa valuttaa hulluna vettä lavuaarista alas. Pesuhuoneen suihkun hanasta saisi kyllä valutettua, mutta se on turhan kaukana, eikä viitsisi betää letkua koko talon läpi.
Entäs se pikaliitin? Minkälainen liitin, mihin ja niin edespäin. Kertokaa joku tällaiselle LVI-alaa tuntemattomalle teekkarille.
-
jarvij
- Elite Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
MIttaa miten kauan vaikka 10 litran ämpäri täyttyy kun lasket vettä siihen. Loppu on pelkkää matematiikkaa.maspe kirjoitti:Miten nopeasti muuten tuota letkua pitkin vesi vähenee akvaariosta, eli kuinka monta litraa tunnissa (karkea arvio)? Itsellä kun menee tuon noin 150 litran poistamiseen varmaan lähelle 20 min, letku on normaalia vihreää puutarhaletkua, sisähalkaisija noin 12 mm, pituus noin 10 m. Pumppu voisi nopeuttaa tuota virtausta tai isompi letku, muttei oikein viitsisi ostaa uutta tuuman paksuista letkuakaan ainoastaan tuota vedenvaihtoa varten.
Minulla on kylpyhuoneessa käsisuihkussa ja 10 metrin letku on aina vedetty koko huushollin läpi.
Pikaliiin on käsisuihkun paikalla eli myös käsisuihku irroitetaan ja kiinnitetään pikaliittimellä. Käsisuihkun letku kierteiltään irti ja mukaan putkiliikkeeseen, jossa ostat siihen sopivan pikaliittimen.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Justiinsa tein vedenvaihdon, ja n.300 litraa väheni altaasta ja aikaa meni 20min. Letku sitä vihreää puutarhaletkua, ja kylppärin lattiakaivoon menee lapposysteemillä ilman mitään pumppuvirityksiä (pituutta letkulla on kaiketi 4m).Miten nopeasti muuten tuota letkua pitkin vesi vähenee akvaariosta, eli kuinka monta litraa tunnissa (karkea arvio)?
Sitten kiikutan letkunpään kylppäristä keittiön hanaan, ja hiljalleen liruttelen akvaarioon. Siinä menee aikaa!Entäs sitten se veden lisääminen? Mihin hanaan te olette kytkeneet letkun?
No minäkään en ole tekniikan ihmelapsi, joten päädyin yksinkertaiseen ratkaisuun. Eli, ostin keittiön hanaan uuden "pään" (alle 2e) mikä siis ruuvataan sen hanasihdin tilalle, ja se uusi pää on sellainen mihin saa letkun helposti kiinni, eli se uusi pää on koko ajan siinä kiinni, en vaihda sitä siihen pelkästään akvaarion vedenvaihtojen ajaksi. Sitten letkun kiristän siihen klemmarilla (letkukiristin oikealta nimeltään kai). 2kpl:n paketti maksaa alle euron (0,7e biltemassa). Eli letkuineen tuo viritykseni jää roimasti alle 10e. Ja säästää aikamoisen vaivan vedenvaihdossa.Entäs se pikaliitin? Minkälainen liitin, mihin ja niin edespäin. Kertokaa joku tällaiselle LVI-alaa tuntemattomalle teekkarille.
Kun ei ole sitä ukkoakaan joka noita vesiä retuuttais ympäriinsä.
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Minulla kans vessan suihkuun liitettävä pikaliitin. Lasken vettä aina 'täysillä', jottei tulisi pinen pieniä kuplia veden mukana. Jos letkuun jää ilmaa, niin sekoittuu veteen ja allas on sen jälkeen sameana pienestä kuplasta eikä kiekkoni ole kovin innoissaan kuplien takertumisesta ihon limakerrokseen
.
T:Krisse
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Mul ei nyt oo niin suuri akvaario (250l) mut eilen ku mä vaihdoin osan niin mä käytin ulkosuodatinta. Ensin laitetaan ulostuloputken tilalle letku joka menee suoraan viemäriin. Sit vaihdetaan letkun paikkaa sisääntuloputkeen ja laitetaan letkun pää saaviin josta ulkosuodatin imee vedet akvaariooon. Helpommaks ei voi mennä! =)
Mun mielestä helpoin homma on se, että lappo akvaan. Imasu vessassa ja vesi virtaa vessaan. Sitten vähän pohjalta otetaan enimpiä roskia pois ja sitten vaan kun on tarpeeks vettä vaihdettu niin lappo irti vedestä jolloin virtaus lakkaa. Sitten vaan käsisuihkun letkuun kiinni sopivalla liittimellä ja vesi virtaamaan lapon kautta akvaan. Täytyy tosiaan pitää huoli ettei vesi roiskua seinille kun vettä laskee takaisin akvaan. Tuleehan sitä vettä kunnon paineella niin se on lapolle menoo jos ei sitä kiinnitä kunnolla akvaan tai pidä kiirettä pitämään laposta kiinni ettei se paineen voimalla rupee ruiskiin mihin tahansa 
-
-Alix-
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
- Viesti:
Ja meillä ryöpsähtää aina kourallinen hiekkaa mukaan, siksi letku ohjataan suihkun lattialle jotta hiekat jäävät lattialle eikä mene viemäriin.K.H.P kirjoitti:un mielestä helpoin homma on se, että lappo akvaan. Imasu vessassa ja vesi virtaa vessaan.
Tuota takaisinlaskemista varten voi hankkia ulkosuodattimen imuputken jonka avulla letku pysyy todella nätisti altaan reunalla ja joka siivilän avulla vesisuihku jakautuu niin ettei se riko hiekkapintaa ja revi kasveja pohjasta. Tosin se putkenosa on sitten siinä, pitää olla eri letkut tyhjennystä ja täyttöä varten (joka on myös erittäin kätevää monen altaan talouksissa, voi jo tyhjentää seuraavaa allasta kun edellinen täyttyy).K.H.P kirjoitti:Täytyy tosiaan pitää huoli ettei vesi roiskua seinille kun vettä laskee takaisin akvaan. Tuleehan sitä vettä kunnon paineella niin se on lapolle menoo jos ei sitä kiinnitä kunnolla akvaan tai pidä kiirettä pitämään laposta kiinni ettei se paineen voimalla rupee ruiskiin mihin tahansa
Ei vaan mä laitan pitkän letkun joka ylettyy kylppäriin asti kiinni ulkosuodattimeen. Ja eikun vettä letkulla saaviin ja suodatin hoitaa loput!Tuukkah kirjoitti:caro: Siis sä roudaat sen saavillisen vettä akvaarion luokse ja imet sillä ulkosuodattimella vettä sieltä saavista akvaan...? Jos vaihdat vaikkapa 250 litraiseesi 1/3 vedestä joka viikko, niin joudut hinaamaan akvasi luokse pari 40 litran saavillista vettä... hankalammaksi ei voi mennä
Rain-:
Minkälainen kiertovesipumppu? Mistä ostit, mitä makso? Olen kans miettinyt pumppua helpottamaan veden vaihtoja kun mulla ei aina ole kaveria letkun toisessa päässä. Joten mistä sais halvimman pumpun (enkä tarkoita mitään eheim kamaa)? Kai noita saa jostain muualtakin kun akvaario liikkeistä. Auttakaa tietämätöntä![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Minkälainen kiertovesipumppu? Mistä ostit, mitä makso? Olen kans miettinyt pumppua helpottamaan veden vaihtoja kun mulla ei aina ole kaveria letkun toisessa päässä. Joten mistä sais halvimman pumpun (enkä tarkoita mitään eheim kamaa)? Kai noita saa jostain muualtakin kun akvaario liikkeistä. Auttakaa tietämätöntä
Miksi pitäisi? Minä olen käyttänyt tuota mutkapätkää sekä veden sisään- että ulospäästöön altaasta. Kun se on sopivasti puolen altaan korkuinen, loppuu veden imukin viimeistään niillä nurkin. Jos joskus tarvitsee enemmän poistaa, voi putken perään laittaa taas pätkän letkua.-Alix- kirjoitti:Tosin se putkenosa on sitten siinä, pitää olla eri letkut tyhjennystä ja täyttöä varten (joka on myös erittäin kätevää monen altaan talouksissa, voi jo tyhjentää seuraavaa allasta kun edellinen täyttyy).
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta