Mulla olis saatavilla suurempi akvaario, mutta siitä puuttuu kansilasi. Marssinko mittojen kanssa eläinkauppaan vai mistä lasi kannattaa hankkia? Olen ihan uus näissä akvaarioasioissa, siksi näin hassu kysymys Asun Espoossa, joten mahdollisuuksia varmaan piisaa. Mitähän tollainen kansilasi mahtaa maksaa ja millainen kannattais hommata? Meillä ei ole kissoja tms, joten lasin päälle tulee vain valaisin. Akvaarion koko on 80x40cm. Kiitokset!
Ainahan ei kansiasia edes tarvitse, jos käytössä on valaisinkansi. Tosin meillä ainakin hapetin roiskii hieman vettä tuohon valaisin kanteen ja hommasin Bauhausista akryllilevyn tuohon "kansilasiksi" siihen kohtaan missä noita hapettimen roiskeita esiintyy. Halpa ratkaisu ja toimii ainakin meillä!
Kannattaa sitten hankkia 2-osainen lasi niin on puhdistaminen helpompaa kun ei tarvi nostaa lamppua ja koko lasia pois. Meillä on 6 allasta eikä yhdessäkään kansilaseja.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Kannattaa avata ihan puhelinluettelon keltaset sivut ja sieltä katsoa lasiliike, joka tekee laseja (tuulilasit, ikkunat ym.) mittatilauksena. Meillä Keravalla on esim. Pikalasi niminen paikka jonne voi marssia mittojen kanssa ja äkkiähän nuo leikkaavat ja hiovat sopivat palat. Eiköhän siellä Espoossa ole samanlaisia lasiliikkeitä. Ei maksa paljoa, riippuen tietty vähän kansilasien koosta, mutta itse olen teetättänyt isohkoonkin altaaseen kansilasit n. 15€ hintaan. Hintaa voi kysellä etukäteenkin esim. puhelimella
Itse tilasin neljän millin paksuisen lasin kokoa 57,5x18,7cm ja maksoi hiontoineen kaikkineen 5€. Sain lasin puolen tunnin päästä siitä kun olin sinne soittanut ja tilannut. Täällä päin on ainakin kaksi lasiliikettä, Naantalin lasi (joka tosin on nykyään HN-yhtiöt Oy) ja Lasiliski.
Terävien reunojen hiomiseen käy hyvin joko puukkojenkin teroittamiseen käytettävä hiomakivi tai sitten Biltemasta / Motonetista / rautakaupasta saatava vesihiomapaperi. Noita vesihiomapapereita saa ostaa yksittäin, sopiva karkeus voisi olla 240. Karkeudeltaan hienommalla paperilla ei saa vastaavaa hyötyä jollei sitten hae täydellisyyttä ja on valmis viettämään hiomatyössä pitempään kuin vain terävien reunojen pyöristämiseen tarvittavan ajan.
Hiominen kannattaa tehdä vaikka kylppärin lattialla siten, että voi kastella paperia tarvitsematta varoa roiskeita. Hiomisen loputtua voi sitten huuhdella vesisuihkulla pölyt pois lattialta. Kaakelilattialla kannattaa varoa sitä lasin käsittelyä, kova kaakelipinta ei yhtään anna armoa. Sitä vasten kolahtava lasi rikkoutuu aika helposti. Sanomalehti lattialla antaa jo hyvän suojan.
Hiomisessa kannattaa tosiaan käyttää järkeä, reunat ovat suoraan leikkaamisen jäljiltä todella terävät, joten harkintaa siinä kohdassa kun vaihtaa otetta laseissa. Suojahanskat eivät todellakaan ole liioittelua.
Kysäise sitten edeltä varoiksi, jotta mitä lasiliike veloittaa reunojen hiomisesta. Joissain liikkeissä hinta saattaa olla sen verran alhainen, että säästää bensakulut rautakauppaan + hiomapaperin hinnan + oman vaivan.
Vesihiomapaperi (240) maksaa esim. Motonetissä 0,75 e per arkki ja yhdellä arkilla hioo jo komeasti yhden altaan kansilasit. Mitä sitten itselleen laskee bensoihin + vaivaan, on sitten omassa harkinnassa.
Älä hätäile.
-Linnunradan käsikirja liftareille-
(T-day may 25th)
Deicide kirjoitti:Tuosta hiomisesta ei kyllä kannata maksaa. Saattavat ottaa useamman euron sivulta, ja tuon osaa jokainen tehdä itsekkin.
Ostamani kansilasit olivat neljässä osassa, eli yhteensä niissä oli 20 reunaa (kun lasketaan mukaan ruokintaa ja letkuja varten leikatut viistokulmat) jos loppuhinta oli 15€ niin ei siinä paljoa tullut hionnalle/sivu hintaa ja ilmeisesti sitten eivät veloittaneet lasista mitään Tuolla säästöllä en lähtisi ostelemaan paksuja työkäsineitä ja hiomapaperia, saati että alkaisin terävien lasinpalasten kanssa temppuilemaan kotona. Valmiiksi leikattuja, hiottuja, pestyjä ja pakattuja laseja minun tarvitsi odottaa liikkeesä noin 10-15 minuuttia.