3D taustan ongelmat
Valvoja: Moderaattorit
3D taustan ongelmat
Päätin poistaa altaastani 3D-taustan kun kalat karkasivat sen taakse ja välillä sai jännittää jääkö ne jumiin sinne ilman ruokaa.
Mutta nyt tuli mieleen että jos siihen taustan reunoihin liimaisi läpinäkyvän pleksin, joka estäisi kalojen pääsyn taustan taakse. Tuohon pleksiin tulisi varmaan porata reikiä jotta vesi myös vaihtuisi siellä takana.
Miltä idea kuullostaa ja löytisikö onko jollain parempaa ideaa?
Mutta nyt tuli mieleen että jos siihen taustan reunoihin liimaisi läpinäkyvän pleksin, joka estäisi kalojen pääsyn taustan taakse. Tuohon pleksiin tulisi varmaan porata reikiä jotta vesi myös vaihtuisi siellä takana.
Miltä idea kuullostaa ja löytisikö onko jollain parempaa ideaa?
240 l riutta, joulukuusta 2014 alkaen
Re: 3D taustan ongelmat
Meillä liimattiin taustan sivuille akvasilikoonilla suodatin mattoa ja taakse pistettiin kiertovesipumppu, tuli mattosuodatin samalla.
Tämän perheen kokoonpano on 720L+300L+120L+115L vettä olohuoneessa, neljä koiraa, kaksi kissaa, Kaksi lasta ja isäntä
Meillä oli kanssa tuota mattosuodattimen mattoa sivuilla mutta se ei vaan oikein ollut toimiva ratkaisu, tosin tungin ne sinne kun tausta oli vedessä, nyt sen kuivilla ollessa voisi koittaa askarella paremman. Pelkona on että kalat änkevät silti itseään sen maton ja seinän väliin, näin kävi pari kertaa nytkin. Yksi kala jopa kuoli siihen että tunki itsensä jumiin. Voisin kuitenkin koittaa jos nyt kuivilla onnistuisi tuon maton kiinnytys paremmin...
Meillä on se silikonilla kiinni sekä taustassa että lasissa, eli väliin on mahdoton päästä. Tämä tosin vaatii että akvaario on asennettaessa tyhjä. Kiertovesipumpusta on johdettu vesi taustan läpi altaan puolelle ja sekin reikä on tiivistetty silikoonilla, eli on kaloille tiivis mutta vesi kiertää kunnolla. Aikaisemmin ei juuri kiertänyt, ehti olla vuoden paikoillaan kun takaa alkoi tulla niin paha haju että oli pakko siirtää kalat ja aloittaa koko homma alusta.
Tämän perheen kokoonpano on 720L+300L+120L+115L vettä olohuoneessa, neljä koiraa, kaksi kissaa, Kaksi lasta ja isäntä
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Mulla on styroksinen tausta akvassa ja se on kyllä silikoonilla lasissa kiinni, kun ei muuten pysynyt. Ainoa ongelma on limaska jota ei saa millään kerättyä kaikkea akvasta pois kun taustan rakoihin jää aina muutama ![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Mulla on omassa taustassa päädyissä reilu rako että pääsevät ihan vapaasti kulkemaan taustan taakse jos haluavat.
Tämä oli meilläkin ensin ratkaisu, sitten alkoivat liiaksi viihtyä siellä. Tylsää kun kalat olivat enemmän siellä takana kuin edessä näytillä. Sitten koitin työntää noita mattosuodattimen paloja tukkeeksi mutta eihän niitäkään saanut 100% tiiviisti, jonka seurauksena väliin tosiaan kuoli jopa yks safriitetra kun oli änkenyt liian ahtaaseen väliin itsensä eikä päässyt liikkumaan. Kerran pelastin yhden pikkulehtikalan vastaavasta tilanteesta.HomerXVI kirjoitti:Mulla on omassa taustassa päädyissä reilu rako että pääsevät ihan vapaasti kulkemaan taustan taakse jos haluavat.
Lappoatko muuten sieltä takaa koskaan?
Nyt kun tausta on poistettu meiltä ja lapposin ensimmäistä kertaa siellä takana ollutta hiekkaa vesi jota sieltä tuli oli melkoisen tummaa...
-
- Senior Member
Yksi ratkaisu on hommata niin vilkkaita kaloja että ne ei viihdy siellä taustan takana ollenkaan.Mulla oleskelee ainoastaan Pallotulipleko siellä nykyään kun otti ilmeisesti nokkiinsa kun jouduin sen vaki kämpän laittaan uuteen uskoon.Laponnut en ole koskaan sieltä takaa,enkä kyllä ole laponnut vielä kertaakaan muutenkaan koko allasta mutta mulla on paljon kierteisiä altaassa ja hiekkapohja.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Mulla on yhdessä altaassa "kalatiivis" tausta, joka tiivistetty mattosuodatin matolla. Ulkosuodattimen imu takana ja päästö edessä ja ei ongelmia. Toisessa pääsevät vapaasti taustan taakse, eikä siinäkään altaassa ole mitään kummaa. Monnisia näkee aivan kuin muissakin altaissa. Toki näkisi varmasti enemmän kerralla, jos eivät pääsisi taustan taakse urpoilemaan. Tiiviin taustan taakse olen pudotellut kierteisiä sillon tällöin.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?