Imunuoliaisten sijoitteluun apua

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
en
Advanced Member
Advanced Member

Imunuoliaisten sijoitteluun apua

Viesti Kirjoittaja en »

:| mä oon ihan sekaisin... Joka paikassa on eri arvoja lajeille...

Meillä on siis juovaperhosimunuoliaisia (tms.) ja helmi-imunuoliaisia. Kummat OIKEASTI menee 27 ast ja kummat 23 ast. ? Nyt perhoset on 27 kun ovat sellaisista oloista poikasina ostetut, siis heidän vanhemmat kuti 27 asteessa ja nuo pennut on sieltä... Muuten olot on vastaavat... JA nyt nuo helmet on hajasijoiteltu ympäriinsä, altaan peruskorjauksen :roll: takia.

Apua... Mihin noi helemet oikeesti ja mihin perhoset (joiden kiinniotto tosin voi olla himpskatin työlästä...)
satumaria
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Imunuoliaisten sijoitteluun apua

Viesti Kirjoittaja satumaria »

Helmi-imunuoliaiset 23 asteeseen, minun tietoni mukaan, meillä toiminut hyvin.
en kirjoitti::| mä oon ihan sekaisin... Joka paikassa on eri arvoja lajeille...

Meillä on siis juovaperhosimunuoliaisia (tms.) ja helmi-imunuoliaisia. Kummat OIKEASTI menee 27 ast ja kummat 23 ast. ? Nyt perhoset on 27 kun ovat sellaisista oloista poikasina ostetut, siis heidän vanhemmat kuti 27 asteessa ja nuo pennut on sieltä... Muuten olot on vastaavat... JA nyt nuo helmet on hajasijoiteltu ympäriinsä, altaan peruskorjauksen :roll: takia.

Apua... Mihin noi helemet oikeesti ja mihin perhoset (joiden kiinniotto tosin voi olla himpskatin työlästä...)
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mulla on samassa altaassa Gastromyzon-lajeja sekä Sewellia lineolata ja Sewellia sp. spotted-lajeja. Nyt kesähelteillä altaan lämpötila nousi tietokonetuulettimista huolimatta 26 asteeseen, sisälämpötila asunnossa huiteli 27-28 asteessa. Melkein kaikki Gastromyzonit (yhteensä n. 10 kpl, vain 2 enää hengissä) kuolivat kesän aikana nälkään. Ne lakkasivat syömästä, kun lämpötila nousi yli 25 asteen. Nyt kun lämpötila on laskenut 23 asteeseen, nuo kaksi Gastromyzonia ovat ruvenneet syömään ja ovat saaneetkin jo lihaa ruotojensa päälle. Olivat kyllä nekin tosi laihoja, että jännäsin noiden pikkasten puolesta, että selviävätköhän lainkaan. Sen sijaan nuo Sewelliat kaikki porskuttavat edelleen.

En tiedä oliko lämpötilalla noin iso vaikutus, ainakaan vesiarvoissa ei tapahtunut muutoksia koko kesän aikana (pH 7,2 KH 4 GH 4 NO2 0 ja NO3 10-20 välillä). Eikä vedenvaihdoilla ollut kuolemiin huomattavaa yhteyttä, vaan kuukahtivat yksitellen muutamien viikkojen aikana.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

^Aika jännä. Meillä ovat tosiaan juovaperhosnuoliaiset olleet jo parisen vuotta 27-29 asteessa ilman havaittavaa ongelmaa... ja nuo helmi-imut 20-26 asteessa...
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marinum »

Mullakin on ollut pilkku-ja tähti-imut kesät 25-26 asteessa ihan hyvinvoivina :| .
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Siis nuo Sewelliat selvisivät kesästä vallan loistavasti, lihoivatkin aika pullukoiksi kun ruoka jäi noilta gastromyzoneilta syömättä. Kaikki ovat noista hengissä ja hyvin voivina. Gastromyzonit kyllä kärsivät ja kuolivat.
Eli siis Gastromyzonit mieluusti viileämpään veteen ja Sewelliat lämpimämpään oman kokemukseni mukaan...
jymakkon
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jymakkon »

Imunuoliaisten kohdalla lämpötilan heittely, asteen tai pari sinne tänne, ei lienee niin olennaista. Tärkeämpää näiden veitikoiden kannalta on veden happipitoisuus! Viileä vesi on happipitoisempaa, joten lämpimämpää vettä on syytä hapettaa esim. diffuusorilla sisäsuodattimessa. Kivet pohjalla on luonnollisempi alusta kuin lasit. Gastromyzonit ovat henkilökohtaisia suosikkejani ja toivon, että jokainen niitä ostava, pyrkii järjestämään heille mahdollisimman luonnonmukaiset oltavat :)
128l ja 55l
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

^Hapetuksen altaaseen olen järjestänyt ilmastimella, johon on liitetty 40 cm ilmastinpötkö. Eli koko takalasia peittää kuplien vana. Samoin pinnan tuntumassa on sisäsuodatin rikkomassa pintaa, jossa on diffuusori kiinni. Puolessa välissä allasta on vielä 1000 litraa tunnissa pohottava kiertovesipumppu, jonka virtaus on ohjattu pohjalla oleviin kivikasoihin. Eli pohjalla on pyöreää soraa, koska hiekka tuppaa tolla vedenkierrolla pakkautumaan yhteen nurkkaan ja soran päällä on n. 10 kiloa pyöreitä kiuaskiviä...

Elikkä olen pyrkinyt järjestämään fisusilleni mahdollisimman hyvät oltavat, lämpötilalle en valitettavasti mahda mitään, kun monen sadan euron jäähdyttimiin ei meikäläisen budjetilla ole varaa... (Lotto on kyllä vetämässä joka lauantai, mutta vielä ei ole tärpännyt).
jymakkon
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jymakkon »

surullista. vaihdatko vettä n. 30% viikottain?

-------------------------

Tuore vesi on ehdottoman tärkeää. Joku ulkomaan harrastaja vaihtoi vettä jopa 4 päivän välein. Anyway pitäkää hyvää huolta noista valloittavista fisuista !
128l ja 55l
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

Mä oon vaihtanut vettä noin 30-50% viikossa, ja kalakuolemia ei oo ollut lämpötiloista riippumatta. Nuo ovat asuneet meillä 3-4v siis... Mut nyt ajattelin et jos altaan tyhjennysten kanssa sumplis kaloja uudelleenkin...
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

jymakkon kirjoitti:surullista. vaihdatko vettä n. 30% viikottain?
Vettä vaihdoin 30% kaksi kertaa viikossa kesäaikaan, kun yritin sitä lämpötilaa laskea, viileämpinä aikoina vaihdan 50 % kerran viikossa (ja vaihdan tähän altaaseen säännöllisesti veden, koska kyseessä on vain 100 litrainen purkki).

Ja vesitestitkin löytyy on tippatesteinä. [;)] Vedenlaadun huonouteen en usko, koska mulla tällä hetkellä 3 muutakin allasta käytössä, johon vaihdan samaa vettä kuin tähänkin altaaseen. 200 litraisessa lasikimalaismonnit ovat pysyneet hengissä, jotka ovat melkoisen herkkiä, kuten myös muiden lajien poikasia löytyy, ja paljon erilaisia sukarapuja. Ja nuo Gastromyzonit pysyivät nekin hengissä melkein vuoden. Hankin niitä kesän loppupuolella, joten lämmöt ei ihan noin korkeelle enää nousseet.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

nepis76 kirjoitti:Ja vesitestitkin löytyy on tippatesteinä. [;)] Vedenlaadun huonouteen en usko, koska mulla tällä hetkellä 3 muutakin allasta käytössä, johon vaihdan samaa vettä kuin tähänkin altaaseen
Onko jokaisessa akvaarioissa suhteellisesti täysin sama bakteerimäärä ja kasvi sekä kalakanta? Sen lisäksi suodattimen ja valon olisi oltava suhteellisesti täysin samanlaisia, koska vetoat vedenlaatuun/samaan veteen. Mitkä ne vesiarvot ovat eri altaissa?
Olen varma ettei jokaisessa 3:ssa akvaariossa ole vesiarvot samat ja vaikka yhdessä akvaariossa kuolisi kaloja, niin toisessa ei välttämättä olis mitään murheita. Kahta samanlaista akvaariota ei ole olemassa, sellaisen parin luominenkin on täysin mahdotonta.

Lainaukseen lisätty quote-tagit. -ylläpito
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Tarkoitinkin kirjoituksessani hanasta tulevan vedenlaadun huonouteen... Ja siksi just mulla on eri altaita, koska niissä kaikissa asuu eri vesiarvoissa asustelevia fisusia. Ympit olen kyllä kaikkiin altaisiin ottanut just tosta imualtaasta, aiemmin se toimi seuraariona.

Ja koska kesällä lämpötilan noustessa Gastromyzit pikkuhiljaa yksitellen tippuivat, varsinkin pitkäkestoisen lämpimän ajanjakson aikana, voisin päätellä lämpötilan olevan syyllinen kalakuolemiin... Raukat laihtuivat, kun ruoka ei maistunut. Nyt kun lämpötila on pysynyt 23-24 asteen välissä, niin kaikki jäljelle jääneet Gastrot ovat saaneet lihaa ruotojen päälle ja meno on taas entisenlaista.

Ja mitään muita muutoksia ei altaassa ole tapahtunut kuin lämpötilan nousu kesällä ja nyt lasku viileempien ilmojen tultua.
R_R
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja R_R »

Tollainen tavallinen tietokoneen kuuleri on tehokas ja helppo asentaa akvaarioon. Jos on lasi kansilevyt, täytyy vähän viritellä.
Sellaisella tuulettimella 2 asteen pudotus ei tuota ongelmia. Maksaa alle 10 €.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ja kuten olen kertonut, altaassa oli tietokonetuulettimilla pörräävä jäähdytys, allas on täysin kansilasiton, valo on nostettu akvaarion päältä pois ja pintavedenkiertoakin lisäsin.
Tolla systeemillä sainkin pudotettua allasta n. asteen viileämmäksi kuin asunto, mutta kun kämpän lämpötila huiteli 27-28 asteessa. Ja talo on vielä 70-luvulla rakennettu betonikuutio, jossa ilmanvaihto on mitä on, niin veden haihtuminen teki kyllä tosi kostean ilman sisällä.

Isommissa altaissa ei ollut lämpötilaongelmaa, malawit tykkäävät lämpöisemmästä ja seuraariossa lämpötila oli maks. 26 astetta. Ilmeisimmin suurempi vesimassa piti sitä allasta viileämpänä eikä tarttenu viritellä tuulettimia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”