Voiko luonnosta ottaa kiviä akvaarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
taistelu-kala
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Voiko luonnosta ottaa kiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja taistelu-kala »

Voiko luonnosta ottaa kiviä akvaarioon? Esim. järven rannalta. Tiedän että kivet pitää pestä ennen kuin ne laittaa akvaarioon, mutta saako ne kunnolla puhtaaksi kun ne on suoraan luonnosta? Kumpi on teidän mielestänne järkevämpää ottaa kivet luonnosta vai ostaa ne kaupasta?
luri pahanen
Junior Member
Junior Member

Re: Voiko luonnosta ottaa kiviä akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja luri pahanen »

Ehdottomasti voi, kunhan ei nyt suoraan mistään parkkipaikan öljylätäköstä. Ei kyllä missään nimessä kannata kivistä maksaa, ellei sitten kyseessä ole joku niin erikoinen kivi, ettei sitä itse voi luonnosta kerätä.

Itse olen harja+vesipesun lisäksi usein kaatanut vielä vedenkeittimestä litran pari kiehuvaa vettä päälle. En kyllä tiedä, onko se alkuunkaan tarpeen, mutta varmuuden vuoksi.
Feliza
Member
Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Toki.
Jos kerää vesistöstä, niin kannattaa tosiaan panostaa kiven desinfiointiin. Ja kivilajit kannattaa tunnistaa, sillä jotkin lajit saattavat muuttaa veden kemiaa mm. kalkkikivi (valkoinen kivi, valkoiset juovat kivissä) saattaa lisätä veden kovuutta. Jotkin kivilajit, ainakin suurina määrinä, saattavat nostaa veden sähkönjohtavuutta, mikä ei ole hyvä asia. Tätä maallikon lienee kuitenkin hankala testata, joten suosittelen varoivaisuutta ja harkintaa.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Safiry
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Safiry »

Kyllä voi minä ainakin puhdistan ja keitän kivet ym.jos akvaarioon laitan,hyvin ne näyttävät tuonne sopivan!:)

EDIT: Haku käyttöön:
luonnosta koristeita akvaarioon
kiviä luonnosta
Uskaltaako luonnosta ottaa kiviä akvaarioon
Luonnosta kiviä ja puuta?
Luonnosta haettujen kivien vaikutus pH:n?
Luonnonkivet
Mitä voi ottaa luonnosta?
-Ylläpito
650L seura ja taistoakvaario
Lukittu

Palaa sivulle “Alkeet”