Voiko luonnosta ottaa kiviä akvaarioon?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Voiko luonnosta ottaa kiviä akvaarioon?
Voiko luonnosta ottaa kiviä akvaarioon? Esim. järven rannalta. Tiedän että kivet pitää pestä ennen kuin ne laittaa akvaarioon, mutta saako ne kunnolla puhtaaksi kun ne on suoraan luonnosta? Kumpi on teidän mielestänne järkevämpää ottaa kivet luonnosta vai ostaa ne kaupasta?
-
- Junior Member
Re: Voiko luonnosta ottaa kiviä akvaarioon?
Ehdottomasti voi, kunhan ei nyt suoraan mistään parkkipaikan öljylätäköstä. Ei kyllä missään nimessä kannata kivistä maksaa, ellei sitten kyseessä ole joku niin erikoinen kivi, ettei sitä itse voi luonnosta kerätä.
Itse olen harja+vesipesun lisäksi usein kaatanut vielä vedenkeittimestä litran pari kiehuvaa vettä päälle. En kyllä tiedä, onko se alkuunkaan tarpeen, mutta varmuuden vuoksi.
Itse olen harja+vesipesun lisäksi usein kaatanut vielä vedenkeittimestä litran pari kiehuvaa vettä päälle. En kyllä tiedä, onko se alkuunkaan tarpeen, mutta varmuuden vuoksi.
-
- Member
- Akvaarioseurat: OAS
- Sukupuoli: Nainen
Toki.
Jos kerää vesistöstä, niin kannattaa tosiaan panostaa kiven desinfiointiin. Ja kivilajit kannattaa tunnistaa, sillä jotkin lajit saattavat muuttaa veden kemiaa mm. kalkkikivi (valkoinen kivi, valkoiset juovat kivissä) saattaa lisätä veden kovuutta. Jotkin kivilajit, ainakin suurina määrinä, saattavat nostaa veden sähkönjohtavuutta, mikä ei ole hyvä asia. Tätä maallikon lienee kuitenkin hankala testata, joten suosittelen varoivaisuutta ja harkintaa.
Jos kerää vesistöstä, niin kannattaa tosiaan panostaa kiven desinfiointiin. Ja kivilajit kannattaa tunnistaa, sillä jotkin lajit saattavat muuttaa veden kemiaa mm. kalkkikivi (valkoinen kivi, valkoiset juovat kivissä) saattaa lisätä veden kovuutta. Jotkin kivilajit, ainakin suurina määrinä, saattavat nostaa veden sähkönjohtavuutta, mikä ei ole hyvä asia. Tätä maallikon lienee kuitenkin hankala testata, joten suosittelen varoivaisuutta ja harkintaa.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Kyllä voi minä ainakin puhdistan ja keitän kivet ym.jos akvaarioon laitan,hyvin ne näyttävät tuonne sopivan!:)
EDIT: Haku käyttöön:
luonnosta koristeita akvaarioon
kiviä luonnosta
Uskaltaako luonnosta ottaa kiviä akvaarioon
Luonnosta kiviä ja puuta?
Luonnosta haettujen kivien vaikutus pH:n?
Luonnonkivet
Mitä voi ottaa luonnosta?
-Ylläpito
EDIT: Haku käyttöön:
luonnosta koristeita akvaarioon
kiviä luonnosta
Uskaltaako luonnosta ottaa kiviä akvaarioon
Luonnosta kiviä ja puuta?
Luonnosta haettujen kivien vaikutus pH:n?
Luonnonkivet
Mitä voi ottaa luonnosta?
-Ylläpito
650L seura ja taistoakvaario